Sida 1 av 1

Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

I samband med gårdagens nyhet om att amerikanska batteritillverkaren Lyten köper Northvolts batterifabrik dök benämningen “Lithium-Sulfur batteries” upp, på svenska litium-svavel batterier.

Vad är litium-svavel batterier? Vad är deras för- och nackdelar? Kan de användas i elbilar? Kommer Northvolt också tillverka litium-svavel batterier nu?

Litium-svavel batterier är laddbara batterier där katoden utgörs av en svavelförening. Anoden består av en litiumförening, och precis som i andra litiumjon-batterier så är det litium joner som vandrar fram och tillbaka mellan anod och katod när batteriet laddas och urladdas.

Då svavel är en billig, lättillgänglig kemikalie är litium-svavel batterier mycket billigare att tillverka än ordinarie nickel-mangan-cobolt batterier. I det avseendet liknar litium-svavel batterier mycket LFP batterier som också använder billig järnfosfat istället för mer sällsynta och dyra metaller.

Till skillnad från LFP batterier har dock litium-svavel batterier väldigt hög energitäthet. De kan lagra dubbelt så mycket energi per kg än vanliga litiumjonbatterier. Vilket resulterar i väldigt lätta batteripack. Litium-svavel batterier används därför ofta i drönare.

Men om litium-svavel batterier är lätta, billiga och har hög energitäthet, varför används de inte i elbilar?

Batteritypens stora akilleshäl är livslängden. Litium-svavel batterier har mycket kortare livslängd än andra litiumjon-batterier. Det är först på senare år forskare lyckats med att få dem ens tåla tusen laddcykler.

Litium-svavel batterier är dessutom temperaturkänsliga, och på grund av deras höga energitäthet mindre stabila än andra batterityper.

Dessa nackdelar gör dem mindre lämpade som batterier till personbilar. Bortsett från enstaka konceptbilar, som Chrysler Halcyon Concept. En av ägarna bakom Lyten är fordonskoncernen Stellantis. Mycket forskning pågår kring att försöka överkomma litium-svavel batteriernas nackdelar så de kan användas som billiga fordonsbatterier med extremt hög energitäthet.

Av den anledningen är det inte troligt att Lyten nu på en gång kommer bygga om Northvolts fabriker till att börja producera litium-svavel batterier. Enligt deras pressrelease vill de “starta om och skala upp produktionen”, vilket borde tyda på att de vill först få upp produktionen av de litiumjon-batterier Northvolt även hittills tillverkat.

I samma pressrelease säger dock Lars Herlitz, Lytens ordförande och medgrundare, att ”kombinationen av Northvolts tillverkningstillgångar i världsklass och billiga rena energikällor, Lytens världsledande litium-svavelbatteriteknik och Lytens leveranskedja för batterimaterial i USA skapar rätt formel för att uppfylla Europas och Nordamerikas ambitioner inom batteritillverkning”. Vilket borde antyda att åtminstone det långsiktiga målet är volymtillverkning av litium-svavel batterier även i Skellefteå och i Northvolts övriga fabriker.

När de väl har löst svavel-batteriernas nackdelar.



Source: https://teslaclubsweden.se/litium-svavel-batterier/

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 09:30
av mickeisol
Undrar om dom har möjlighet att få bidrag från staten eller EU för sin satsning i skellefteå?

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 09:34
av TiborBlomhall
I och med att drönar-teknologi numer betraktas som strategiskt viktigt kan de kanske rentav få stöd från NATO.
Det anses vara viktigt att Europa ska kunna tillverka egna drönare, inklusive batterierna till dem.

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 11:28
av fth
Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 13:21
av Jerker
fth skrev: 08 aug 2025 11:28
Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth
I Ukraina använder man drönarna på lite olika sätt. Vissa är rena engångs-, de far in i en byggnad och släpper sin laddning och sprängs själva samtidigt. Andra släpper sin bomb från en viss höjd och kan förhoppningsvis åka tillbaka till basen och användas igen. Andra är spaningsdrönare som lever farligt men ofta kommer hem igen. Så uppladdningsbara batterier behövs även i dem.

De som är fiberbundna lär inte ha fiber kvar att ta sig hem igen.

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 13:46
av fth
Jerker skrev: 08 aug 2025 13:21
fth skrev: 08 aug 2025 11:28
Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth
I Ukraina använder man drönarna på lite olika sätt. Vissa är rena engångs-, de far in i en byggnad och släpper sin laddning och sprängs själva samtidigt. Andra släpper sin bomb från en viss höjd och kan förhoppningsvis åka tillbaka till basen och användas igen. Andra är spaningsdrönare som lever farligt men ofta kommer hem igen. Så uppladdningsbara batterier behövs även i dem.

De som är fiberbundna lär inte ha fiber kvar att ta sig hem igen.
Ja, det finns förstås olika typer och användningsfall, men även "flergångsdrönare" bör väl ha rätt begränsad livslängd på slagfältet, så pass kort att degradering borde vara en icke-fråga?

/fth

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 18:41
av Trevlig
2050 går vi på fält och är rädda för att trampa på batterier 😂

Re: Litium-Svavel batterier

Postat: 08 aug 2025 19:19
av Fredrik j
Vet vi hur effektiv återvinningen kan vara på den här batteritypen? Jag kan se fördelen med ett billigare batteri som man kan behöva byta någon gång under ägandet.
Förutsatt att det går att återvinna då.
Det skulle göra det mindre riskabelt att köpa en gammal högmilad elbil.