Sida 1 av 1

Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 14:14
av spacecoin


ETSC; Knappar och spakar är säkrare.


Under the new rating scheme, which is due to come into force from January 2026, manufacturers won’t be able to achieve the highest safety ratings if they don’t provide proper, physical switches for certain functions including indicators, hazard lights, sounding the horn, operating windscreen wipers and activating the eCall SOS function.

Hoppas det får tillverkare att byta kurs från dagens kostnadsbesparingar.

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 14:22
av tesla newbie
Finns det någon bil som inte har knappar för det mesta av det där? Till och med Tesla har ju knappar för varningsblinkers och signalhornet. Dock saknar Tesla knapp för eCall så det kommer väl troligen komma.

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 14:25
av spacecoin
tesla newbie skrev: 01 sep 2025 14:22
Finns det någon bil som inte har knappar för det mesta av det där? Till och med Tesla har ju knappar för varningsblinkers och signalhornet. Dock saknar Tesla knapp för eCall så det kommer väl troligen komma.
Har nyare Teslor knapp/spak för torkare?

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 14:52
av mikebike
spacecoin skrev: 01 sep 2025 14:25
tesla newbie skrev: 01 sep 2025 14:22
Finns det någon bil som inte har knappar för det mesta av det där? Till och med Tesla har ju knappar för varningsblinkers och signalhornet. Dock saknar Tesla knapp för eCall så det kommer väl troligen komma.
Har nyare Teslor knapp/spak för torkare?
Knapp på ratten, den nya blinkersspaken har inte några extrafunktioner.

Synd att det inte är krav på växelspak. Igår när jag kom hem fickparkerade jag som vanligt, fast på en angränsande gata eftersom det inte fanns någon ledig plats på vår gata. En timme senare flyttade jag bilen när det blev en plats ledig. Jag försökte tänka på hur och när jag växlade och vid flera tillfällen växlade jag när jag tittade i backspeglar och/eller hade ratten i ett annat läge än "rakt fram".
Någon bil utan växelspak tänker jag inte köpa. Svågern retar sig på den lilla "vippströmbrytaren" hans i4 har begåvats med, men t.o.m. det är bättre än att växla på skärmen (eller ratten).

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 14:57
av tesla newbie
spacecoin skrev: 01 sep 2025 14:25
tesla newbie skrev: 01 sep 2025 14:22
Finns det någon bil som inte har knappar för det mesta av det där? Till och med Tesla har ju knappar för varningsblinkers och signalhornet. Dock saknar Tesla knapp för eCall så det kommer väl troligen komma.
Har nyare Teslor knapp/spak för torkare?

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 15:03
av Fredrik j
Fysisk knapp på ratten borde räcka för att uppfylla det där.

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 15:18
av mikebike
Fredrik j skrev: 01 sep 2025 15:03
Fysisk knapp på ratten borde räcka för att uppfylla det där.
Knappar på ratten fungerar hyfsat för det man manövrerar när ratten står rakt fram, men även då är en spak bättre eftersom man inte behöver ta blicken från vägen. De flesta av mina tidigare bilar har haft farthållarknapparna på ratten, men rattspaken är mycket bättre.

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 15:59
av Fredrik j
mikebike skrev: 01 sep 2025 15:18
Fredrik j skrev: 01 sep 2025 15:03
Fysisk knapp på ratten borde räcka för att uppfylla det där.
Knappar på ratten fungerar hyfsat för det man manövrerar när ratten står rakt fram, men även då är en spak bättre eftersom man inte behöver ta blicken från vägen. De flesta av mina tidigare bilar har haft farthållarknapparna på ratten, men rattspaken är mycket bättre.
Jag menar för att få 5 stjärnor...

Re: Euro NCAP och ETSC sätter ned foten

Postat: 01 sep 2025 16:27
av AAKEE
spacecoin skrev: 01 sep 2025 14:14


ETSC; Knappar och spakar är säkrare.


Under the new rating scheme, which is due to come into force from January 2026, manufacturers won’t be able to achieve the highest safety ratings if they don’t provide proper, physical switches for certain functions including indicators, hazard lights, sounding the horn, operating windscreen wipers and activating the eCall SOS function.

Hoppas det får tillverkare att byta kurs från dagens kostnadsbesparingar.
Grymt bra!

Besparingsivern hos Tesla skulle annars smitta av sig, just för att de andra bilarna blir dyrare i förhållande.

Ett steg mot ökad säkerhet!