Sida 1 av 1

Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 08:53
av Melonsusk
Elbilar ger lägre utsläpp än andra bilar – visar studie

https://www.sverigesradio.se/artikel/el ... sar-studie

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 09:03
av manneson
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 09:25
av Fredrik j
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 09:36
av wheels
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Javisst, bara höj skatten. Det kommer bara att drabba alla som redan kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan.
När det kommer till miljön så är det smällar man får ta

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 10:45
av tesla newbie

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 10:48
av manneson
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 09:25
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...
Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 10:51
av manneson
wheels skrev: 02 sep 2025 09:36
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Javisst, bara höj skatten. Det kommer bara att drabba alla som redan kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan.
När det kommer till miljön så är det smällar man får ta
Buhu stackars alla ”barnfamiljer”.
Mitt förslag hade hållit priserna på samma nivå. Kanske hade man t.o.m. kunna sänka dem lite för att få en politisk vinning också.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 10:55
av backe
manneson skrev: 02 sep 2025 10:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 09:25
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...
Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.
Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:05
av manneson
backe skrev: 02 sep 2025 10:55
manneson skrev: 02 sep 2025 10:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 09:25
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...
Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.
Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?
Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:08
av Maetlarv
manneson skrev: 02 sep 2025 10:51
wheels skrev: 02 sep 2025 09:36
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Javisst, bara höj skatten. Det kommer bara att drabba alla som redan kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan.
När det kommer till miljön så är det smällar man får ta
Buhu stackars alla ”barnfamiljer”.
Mitt förslag hade hållit priserna på samma nivå. Kanske hade man t.o.m. kunna sänka dem lite för att få en politisk vinning också.
Håller med. Var korkat att sänka bränslepriserna så mycket. Hade varit mycket bättre att höja bränsleskatten och sänka inkomstskatten lika mycket.
Finns ingen anledning fatta beslut som gynnar de oljeproducerande staterna tex Ryssland, Iran, diverse arabstater (och norrmännen går det ändå ingen nöd på).

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:10
av backe
manneson skrev: 02 sep 2025 11:05
backe skrev: 02 sep 2025 10:55
manneson skrev: 02 sep 2025 10:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 09:25
manneson skrev: 02 sep 2025 09:03
Inget nytt. Var nån norsk studie som visade samma sak för många år sen.

Det borde införas rejäl skatt på bensin och diesel.
När regeringen tog bort reduktionsplikten borde de höjt skatten med motsvarande belopp.
Det hade gjort att folk valt elbilar i ännu större grad samt gett en rejäl summa till statskassan vilket i sin tur kunde använts för att behålla miljöbonusen, vilket åter igen skulle fått fler att välja elbil.
Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...
Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.
Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?
Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?
Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:18
av manneson
backe skrev: 02 sep 2025 11:10
manneson skrev: 02 sep 2025 11:05
backe skrev: 02 sep 2025 10:55
manneson skrev: 02 sep 2025 10:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 09:25


Hela syftet med att ta bort reduktionsplikten var ju att sänka priset...
Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.
Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?
Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?
Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.
Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:28
av backe
manneson skrev: 02 sep 2025 11:18
backe skrev: 02 sep 2025 11:10
manneson skrev: 02 sep 2025 11:05
backe skrev: 02 sep 2025 10:55
manneson skrev: 02 sep 2025 10:48


Jotack jag vet. Poängen var att det var urbota korkat.
En kissa-i-byxan lösning.
Det fördröjer omställningen avsevärt, därmed sänker det Sveriges konkurrenskraft, samt ökar utsläppen enormt.
Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?
Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?
Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.
Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.
Det är din gissning och inget annat, men jag respekterar din spekulation.

Om vi så sålde 100% elbilar i Sverige så skulle vår konkurrenskraft inom dessa områden(elbilsteknik och infrastruktur) mot Kina vara obefintlig.

Sen ligger vi långt framme på mycket inom omställningen, men det spelar ingen roll om det säljs några elbilar mer eller mindre för den(min spekulation).

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:31
av tesla newbie
Tittar man på vilka rena bensin och dieselbilar som sålts i Sverige i år, så domineras bensinbilarna av småbilar (Peugeot 2008, VW T-Roc m.fl) och diesebilarna av transportbilar. Så det behövs alltså fler bra eldrivna alternartiv där. Eller så behövs det mer information.
En VW T-roc kostar från 3395 kr/mån att privatleasa. En MG4 kostar 3395 och en Renault 5 från 2990. Så det finns prisvärda alternativ till bensinbilen men ändå väljer folk bensin.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:36
av manneson
backe skrev: 02 sep 2025 11:28
manneson skrev: 02 sep 2025 11:18
backe skrev: 02 sep 2025 11:10
manneson skrev: 02 sep 2025 11:05
backe skrev: 02 sep 2025 10:55


Hur försämras vår konkurrenskraft?

Tror du att det tankas enormt mycket mer i Sverige nu än om dieseln hade kostat några kronor till?

Tror lobbying från Elon Musk/Tesla som gav oss Trump som i sin tur satsar på fossila bränslen som kol och olja, försämrar omställningen något enormt i ett stort land som USA och är nog +100ggr värre för världens miljö än reduktionsplikten. Förbjuda Tesla kanske?
Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?
Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.
Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.
Det är din gissning och inget annat, men jag respekterar din spekulation.

Om vi så sålde 100% elbilar i Sverige så skulle vår konkurrenskraft inom dessa områden(elbilsteknik och infrastruktur) mot Kina vara obefintlig.

Sen ligger vi långt framme på mycket inom omställningen, men det spelar ingen roll om det säljs några elbilar mer eller mindre för den(min spekulation).
Nu har du trillat in på det där spåret igen om att bara för att någon annan är sämre/bättre så är det plötsligt meningslöst att göra något överhuvudtaget.
Allt är inte svart eller vitt. Sverige kan givetvis inte konkurrera med Kina i det stora hela. Men det betyder inte att vi bara ska ge upp. Vi har en lång tradition av att ta fram ny teknik med globalt genomslag.
Men det kräver rätt förutsättningar. Att de med idéer kan locka intresse och finansiering. För att kunna göra det måste Sverige internationellt ses som en föregångare. Det gör vi inte om vi satsar stort på gårdagens teknik.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 11:48
av backe
manneson skrev: 02 sep 2025 11:36
backe skrev: 02 sep 2025 11:28
manneson skrev: 02 sep 2025 11:18
backe skrev: 02 sep 2025 11:10
manneson skrev: 02 sep 2025 11:05


Vi behöver naturligtvis satsa på teknik och infrastruktur för framtiden om vi skall hänga med.
Att fortsätta med fossilt längre betyder att vi skjuter den utvecklingen på framtiden, dvs vi hamnar efter.

Det är väl rätt självklart att om det skulle säljas säg 100 000 fler elbilar så skulle det tankas betydligt mindre bensin och diesel?

Det där med att peka på att något annat är värre löser inga problem. Sorterar du inte soporna heller eftersom ingen gör det i Indien?
Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.
Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.
Det är din gissning och inget annat, men jag respekterar din spekulation.

Om vi så sålde 100% elbilar i Sverige så skulle vår konkurrenskraft inom dessa områden(elbilsteknik och infrastruktur) mot Kina vara obefintlig.

Sen ligger vi långt framme på mycket inom omställningen, men det spelar ingen roll om det säljs några elbilar mer eller mindre för den(min spekulation).
Nu har du trillat in på det där spåret igen om att bara för att någon annan är sämre/bättre så är det plötsligt meningslöst att göra något överhuvudtaget.
Allt är inte svart eller vitt. Sverige kan givetvis inte konkurrera med Kina i det stora hela. Men det betyder inte att vi bara ska ge upp. Vi har en lång tradition av att ta fram ny teknik med globalt genomslag.
Men det kräver rätt förutsättningar. Att de med idéer kan locka intresse och finansiering. För att kunna göra det måste Sverige internationellt ses som en föregångare. Det gör vi inte om vi satsar stort på gårdagens teknik.
Allt är inte svart eller vitt
Det är just det jag skriver.

Bara för att du vill ha höga priser för bensin och diesel och låga priser för elbilar så behöver det inte vara svart eller vitt, det finns de som det inte passar för med elbil eller kanske inte har råd med den bilen som skulle passa. Det betyder inte att vår utveckling eller konkurrenskraft är noll och obefintlig p.g.a. detta. Den kanske skulle kunna vara lite bättre, men till vilket pris?

På vilket sätt satsar Sverige stort på gårdagens teknik? Har vi mycket oljeproduktion, köper vi mycket ICE-bilar jämfört med övriga världen? Vi satsar kanske inte på "grönt" stål? Kolkraftverk?

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 12:42
av manneson
backe skrev: 02 sep 2025 11:48
manneson skrev: 02 sep 2025 11:36
backe skrev: 02 sep 2025 11:28
manneson skrev: 02 sep 2025 11:18
backe skrev: 02 sep 2025 11:10


Vi ligger efter Island och Norge vad gäller övergång till elbilar, så vi kan nog känna oss ganska lugna vad gäller den konkurrenssituationen som du räds i dagsläget.

Du har rätt att det ena inte löser det andra, men att slå undan benen på en stor del av vår egen befolkning som på de flesta områden kring miljö är med i världstoppen gynnar varken konkurrens eller Sverige.
Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.
Det är din gissning och inget annat, men jag respekterar din spekulation.

Om vi så sålde 100% elbilar i Sverige så skulle vår konkurrenskraft inom dessa områden(elbilsteknik och infrastruktur) mot Kina vara obefintlig.

Sen ligger vi långt framme på mycket inom omställningen, men det spelar ingen roll om det säljs några elbilar mer eller mindre för den(min spekulation).
Nu har du trillat in på det där spåret igen om att bara för att någon annan är sämre/bättre så är det plötsligt meningslöst att göra något överhuvudtaget.
Allt är inte svart eller vitt. Sverige kan givetvis inte konkurrera med Kina i det stora hela. Men det betyder inte att vi bara ska ge upp. Vi har en lång tradition av att ta fram ny teknik med globalt genomslag.
Men det kräver rätt förutsättningar. Att de med idéer kan locka intresse och finansiering. För att kunna göra det måste Sverige internationellt ses som en föregångare. Det gör vi inte om vi satsar stort på gårdagens teknik.
Allt är inte svart eller vitt
Det är just det jag skriver.

Bara för att du vill ha höga priser för bensin och diesel och låga priser för elbilar så behöver det inte vara svart eller vitt, det finns de som det inte passar för med elbil eller kanske inte har råd med den bilen som skulle passa. Det betyder inte att vår utveckling eller konkurrenskraft är noll och obefintlig p.g.a. detta. Den kanske skulle kunna vara lite bättre, men till vilket pris?

På vilket sätt satsar Sverige stort på gårdagens teknik? Har vi mycket oljeproduktion, köper vi mycket ICE-bilar jämfört med övriga världen? Vi satsar kanske inte på "grönt" stål? Kolkraftverk?
Priserna behövde inte sänkas, det har inte hjälpt Sverige överhuvudtaget. Det var bara en politisk vinning, som leder just till motsatsen. De låga priserna på det gamla fossila gör att färre investerar i den nya tekniken. Dvs utvecklingen går saktare.
Dessutom har utsläppen höjts väsentligt vilket gör att vi missar klimatmålen, vilket återigen ställer Sverige i dålig dager.

Återigen, att fler väljer bensin och dieselbilar samt att elen blir rejält mkt dyrare pga kärnkraft betyder att färre kommer satsa på framtidens teknik.

Re: Det borde vara förbjudet att sälja fossilbilar

Postat: 02 sep 2025 13:38
av backe
manneson skrev: 02 sep 2025 12:42
backe skrev: 02 sep 2025 11:48
manneson skrev: 02 sep 2025 11:36
backe skrev: 02 sep 2025 11:28
manneson skrev: 02 sep 2025 11:18


Nej vi kan definitivt inte känna oss lugna. Linjen vi är inne på nu är katastrofal för samhällsutvecklingen.
Förutom satsningen på billigare bensin och diesel är det ju nu fokus på att satsa på kärnkraft. Dvs elen kommer bli mycket dyrare också.
Ingen kommer se Sverige som en marknad för framtidens teknik och infrastruktur. Ingen kommer vilja satsa miljarder här för vi kommer inte ha någon kompetens inom framtidens teknikområden.

Att inte sänka priserna på bensin och diesel hade inte slagit undan benen för någon. Tvärtom, just att göra det slog undan benen för företagen inom framtidens teknik.
Det är din gissning och inget annat, men jag respekterar din spekulation.

Om vi så sålde 100% elbilar i Sverige så skulle vår konkurrenskraft inom dessa områden(elbilsteknik och infrastruktur) mot Kina vara obefintlig.

Sen ligger vi långt framme på mycket inom omställningen, men det spelar ingen roll om det säljs några elbilar mer eller mindre för den(min spekulation).
Nu har du trillat in på det där spåret igen om att bara för att någon annan är sämre/bättre så är det plötsligt meningslöst att göra något överhuvudtaget.
Allt är inte svart eller vitt. Sverige kan givetvis inte konkurrera med Kina i det stora hela. Men det betyder inte att vi bara ska ge upp. Vi har en lång tradition av att ta fram ny teknik med globalt genomslag.
Men det kräver rätt förutsättningar. Att de med idéer kan locka intresse och finansiering. För att kunna göra det måste Sverige internationellt ses som en föregångare. Det gör vi inte om vi satsar stort på gårdagens teknik.
Allt är inte svart eller vitt
Det är just det jag skriver.

Bara för att du vill ha höga priser för bensin och diesel och låga priser för elbilar så behöver det inte vara svart eller vitt, det finns de som det inte passar för med elbil eller kanske inte har råd med den bilen som skulle passa. Det betyder inte att vår utveckling eller konkurrenskraft är noll och obefintlig p.g.a. detta. Den kanske skulle kunna vara lite bättre, men till vilket pris?

På vilket sätt satsar Sverige stort på gårdagens teknik? Har vi mycket oljeproduktion, köper vi mycket ICE-bilar jämfört med övriga världen? Vi satsar kanske inte på "grönt" stål? Kolkraftverk?
Priserna behövde inte sänkas, det har inte hjälpt Sverige överhuvudtaget. Det var bara en politisk vinning, som leder just till motsatsen. De låga priserna på det gamla fossila gör att färre investerar i den nya tekniken. Dvs utvecklingen går saktare.
Dessutom har utsläppen höjts väsentligt vilket gör att vi missar klimatmålen, vilket återigen ställer Sverige i dålig dager.

Återigen, att fler väljer bensin och dieselbilar samt att elen blir rejält mkt dyrare pga kärnkraft betyder att färre kommer satsa på framtidens teknik.
Jag känner många personer som behöver bil p.g.a. avstånd där det blev kämpigt när dieseln kostade 27-28 kr, och jag ser inte att det får lika dramatiska effekter.

Finns det några exempel på(gissar gigantiska) investeringar som uteblivit p.g.a. skälen ovan?

Vilka klimatmål har vi missat p.g.a. ändring av reduktionsplikten?

Gissningar kring kärnkraften är endast gissningar, då det inte finns några kalkyler eller projekt klara kring kärnkraften i Sverige att ta del av, eller tydliga kompletta alternativ att jämföra med. Det är komplicerat helt enkelt och troligen inget som vi kan lösa här när tråden om det inte nått någon konsensus efter några års malande.