Sida 1 av 1
MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 09:10
av westerlu77
Finns det några taxi-chaffisar som hänger på detta forum som vill ge sin syn på MY? Det skulle vara intressant att höra deras syn på bilen. Tänker också när dom ska bytas ut, kommer dom hoppa på Juniper?
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 10:05
av mikebike
Man ser ju en del. Ofta med påklistrade extra dörrhandtag.

Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 12:22
av Vindens
De flesta taxichaufförer är nog fullt upptagna med körningar för att få vardagen att gå ihop. De som kör Tesla och försöker svara på inlägg här med förlitan på FSD har nog lämnat branschen för gott

.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 18:12
av TobbeW
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 20:22
av mikebike
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".
Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 21:44
av ReNewAble
Har åkt Model Y som taxi både i Sverige och i utlandet. Alla har varit mycket nöjda med bilen och speciellt att de inte måste in på service hela tiden - tid som de kan använda för att ta kunder på istället.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 22:43
av repulsiv
mikebike skrev: ↑09 sep 2025 20:22
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".
Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Det där är/var väl ofta en deal mellan firman som sålde bilarna och taxiföretaget.
..Dock lite svårare att uppnå när det gäller tesla då det inte är en firma/kedja som har kontroll både på försäljningen och service/reparationer.
Sådana deals är nog värt mycket mer för en taxifirma än längd på nybilsgaranti och annat.
När jag i forntiden praktiserade på Auto-sport (som sålde yamaha MC trots namnet) så hade dom ju deal med MC-budet, när det rullade ner ett MC-bud i verkstan så släppte man allt och fixade den hojen så han kunde återgå till arbetet, sen fortsatte man på andra kunders hojar.
Detta var ju givetvis också en deal man hade gjort när man sålde hojarna, och antagligen tog betalt för.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 09:52
av jonasl
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år. Men de brukar ha gräddfil i verkstaden för taxibilar vet jag.