Jag måste säga att jag är imponerad av hur bra de kinesiska tillverkarna har blivit på snygg design. Av dessa tre bilar så är Xiaomi utan tvekan den snyggaste tycker jag. Jag förstår på riktigt inte varför tyskarna envisas med dessa höga huvar. Det är en elbil, man behöver inte få plats med en V8!
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 10:47
av Jojo
Dessutom har kinesen laddluckan på rätt ställe!
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 10:52
av PSMKA
Håller med. Ser inte bara bäst ut, BMWn ser förjävlig ut dessutom.
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 11:02
av spacecoin
De som designat Xiaomis bilar har bakgrund på BMW och MB, med mycket jobb inom konceptbilar så därför ser de bättre ut? Kineserna är inte så konservativa. Tar det bästa från alla. Imponerande, och i "china speed" som det kallas.
Li Tianyuan: Former BMW designer who played a key role in the design of the SU7 and other BMW models, including the 7 Series and the BMW iX.
James Qiu: Former Mercedes-Benz designer who contributed to the SU7's design, particularly the Vision EQXX concept.
Chris Bangle: The former chief of design at BMW, who served as a consultant for the Xiaomi SU7 project, commending its sleek design.
Kai Langer: A designer with over two decades of experience at BMW who joined Xiaomi in August 2025.
De som designat Xiaomis bilar har bakgrund på BMW och MB, med mycket jobb inom konceptbilar så därför ser de bättre ut? Kineserna är inte så konservativa. Tar det bästa från alla. Imponerande, och i "china speed" som det kallas.
Li Tianyuan: Former BMW designer who played a key role in the design of the SU7 and other BMW models, including the 7 Series and the BMW iX.
James Qiu: Former Mercedes-Benz designer who contributed to the SU7's design, particularly the Vision EQXX concept.
Chris Bangle: The former chief of design at BMW, who served as a consultant for the Xiaomi SU7 project, commending its sleek design.
Kai Langer: A designer with over two decades of experience at BMW who joined Xiaomi in August 2025.
Ja alla som har känsla för (enligt mig) snygg design verkar ha lämnat BMW. Hur kan man annars förklara 7 seriens designutveckling:
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 18:23
av Teslasemitruck
Xiaomi är en kopia på en Ferrari . Tyskarna verkar inte få ihop att behålla sina drag och utseende när de gör elbilar. Kanske är det lättare att börja från början när det inte behöver likna något tidigare.
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 20:27
av frippe
BMW och MB fasthållande vid groteska grillar är väldigt förunderligt och förfular bilarna något enormt. Detta ihop med SUV träsket gör det än sämre.
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 21:10
av BrooklynS
Jag anser nog att både BMW och Mercedes åtminstone har ett formspråk, sedan må man ju tycka vad man vill om det. Men familjen hör ihop liksom. Kinesiska bilar känns mer som ihopkopplade av designelement som för tillfället ser tuffa ut i någons ögon. Lite som om ChatGPT designat efter att ha matat in några andra bilar…
Xiaomi är en kopia på en Ferrari . Tyskarna verkar inte få ihop att behålla sina drag och utseende när de gör elbilar. Kanske är det lättare att börja från början när det inte behöver likna något tidigare.
Xiaomi är en kopia på en Ferrari . Tyskarna verkar inte få ihop att behålla sina drag och utseende när de gör elbilar. Kanske är det lättare att börja från början när det inte behöver likna något tidigare.
Bättre att kopiera Ferrari än Subaru
Ix3 ev.jpg
forester.jpg
Ja alltså tillsammans med Tesla är Xiaomi något jag funderar på som nästa bil
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 09 sep 2025 22:36
av Teslasemitruck
Huawei
Varär Nokia och Sony Ericsson när man behöver dom. Tror att en tysk tvättmaskinstillverkare typ Bosch får visa vägen
Huawei
Varär Nokia och Sony Ericsson när man behöver dom. Tror att en tysk tvättmaskinstillverkare typ Bosch får visa vägen
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo? Verkar inte vara några problem med mjukvaran i JAS 39 Gripen….
Huawei
Varär Nokia och Sony Ericsson när man behöver dom. Tror att en tysk tvättmaskinstillverkare typ Bosch får visa vägen
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo? Verkar inte vara några problem med mjukvaran i JAS 39 Gripen….
Den mjukvaran får kosta lite mer…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 10 sep 2025 20:12
av mattsjo
Volvo hade väl tills helt nyligen typ endast ingenjörer som specade vad underleverantörer skulle implementera... När de själva istället skulle koda gick det uppenbarligen inte så bra... Har själv jobbat på både svensk oem och svensk underleverantör, inte mycket som var lika. Men även om det var länge sedan nu så kan jag lätt förstå vilken enorm omställning Volvo och övriga oem'er tvingas gå igenom nu. Inte blir det nog bättre av att (för länge sedan i alla fall) samtliga högre chefer kom från områden där man tjänade pengarna (dvs finans och produktion) och hade noll förståelse för mjukvara.
Ford gav väl upp efter att ha spenderat ett par 100 miljoner (usd)?
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 10 sep 2025 20:25
av mattsjo
BrooklynS skrev:
Den mjukvaran får kosta lite mer…
Utan att veta vad gripen mjukvara kostar eller att förringa Saabs ingenjörer så är nog inte automotive mjukvara så mycket billigare. Det som måste vara billigt är hårdvaran eftersom man har höga volymer, mjukvara får man ösa på med tills alla inblandade ger upp och man fick det någon chef kunde anse vara acceptabel prestanda (och som vi alla vet ändå upplevs som skit). I flygindustrin slänger man väl bara mer hårdvara på problemen istället eftersom volymerna ändå är mikroskopiska i jämförelse?
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 10 sep 2025 20:52
av BrooklynS
mattsjo skrev:
BrooklynS skrev:
Den mjukvaran får kosta lite mer…
Utan att veta vad gripen mjukvara kostar eller att förringa Saabs ingenjörer så är nog inte automotive mjukvara så mycket billigare. Det som måste vara billigt är hårdvaran eftersom man har höga volymer, mjukvara får man ösa på med tills alla inblandade ger upp och man fick det någon chef kunde anse vara acceptabel prestanda (och som vi alla vet ändå upplevs som skit). I flygindustrin slänger man väl bara mer hårdvara på problemen istället eftersom volymerna ändå är mikroskopiska i jämförelse?
Nu vet jag inte hur detta fungerar exakt men man kan absolut lägga mer krut (häpp) på mjukvaran på ett fordon som kostar 550 miljoner och tillverkas i 150 exemplar.
Såpass mycket vet jag om mjukvaran i Gripen att den gör saker som ingen annan gör. Rimligen har man lagt resurser på den.
Utan att veta vad gripen mjukvara kostar eller att förringa Saabs ingenjörer så är nog inte automotive mjukvara så mycket billigare. Det som måste vara billigt är hårdvaran eftersom man har höga volymer, mjukvara får man ösa på med tills alla inblandade ger upp och man fick det någon chef kunde anse vara acceptabel prestanda (och som vi alla vet ändå upplevs som skit). I flygindustrin slänger man väl bara mer hårdvara på problemen istället eftersom volymerna ändå är mikroskopiska i jämförelse?
Nu vet jag inte hur detta fungerar exakt men man kan absolut lägga mer krut (häpp) på mjukvaran på ett fordon som kostar 550 miljoner och tillverkas i 150 exemplar.
Såpass mycket vet jag om mjukvaran i Gripen att den gör saker som ingen annan gör. Rimligen har man lagt resurser på den.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men vissa tillverkare lyckas ju. Tesla, Rivian, Xiaomi. Tror inte deras mjukvarubudget är så mycket större. Jag som jobbar med mjukvaruutveckling dagligen har svårt att förstå att de ska vara så svårt. Till exempel verkar ju länkningen mellan nyckel och förarprofil vara skakig i Volvo EX90. Att skriva sådan mjukvara är verkligen ingen ”rocket science” och jag förstår inte att det är så svårt att få till.
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo?
Jag känner två personer som jobabt på volvo med mjukvara, med betoning på JOBBAT, det var tydligen en HEMSK arbetsplats där utvecklingsavdelningen helt styrdes av chefer som inte hade någon som helst koll på mjukvara eller hur utvecklare fungerar.
..Jag vet inte om det är så fortfarande, men det är nog en stor orsak till deras problem.
Det man har fått höra av dom gör att man nog helst inte vill ha en volvo..
Utan att veta vad gripen mjukvara kostar eller att förringa Saabs ingenjörer så är nog inte automotive mjukvara så mycket billigare. Det som måste vara billigt är hårdvaran eftersom man har höga volymer, mjukvara får man ösa på med tills alla inblandade ger upp och man fick det någon chef kunde anse vara acceptabel prestanda (och som vi alla vet ändå upplevs som skit). I flygindustrin slänger man väl bara mer hårdvara på problemen istället eftersom volymerna ändå är mikroskopiska i jämförelse?
Nu vet jag inte hur detta fungerar exakt men man kan absolut lägga mer krut (häpp) på mjukvaran på ett fordon som kostar 550 miljoner och tillverkas i 150 exemplar.
Såpass mycket vet jag om mjukvaran i Gripen att den gör saker som ingen annan gör. Rimligen har man lagt resurser på den.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag gissar att det lagts i storleksordningen ungefär lika mycket pengar på Volvos och Gripens mjukvara de senaste tio åren. Bådas utvecklingsbudgetar är i storleksordningen ett antal tiotals miljarder.
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo?
Jag känner två personer som jobabt på volvo med mjukvara, med betoning på JOBBAT, det var tydligen en HEMSK arbetsplats där utvecklingsavdelningen helt styrdes av chefer som inte hade någon som helst koll på mjukvara eller hur utvecklare fungerar.
..Jag vet inte om det är så fortfarande, men det är nog en stor orsak till deras problem.
Det man har fått höra av dom gör att man nog helst inte vill ha en volvo..
Ja det måste vara ett lednings/organisationsproblem. Hade man bara låtit ett gäng duktiga utvecklare ta fram mjukvaran utan för mycket toppstyrning så hade det sett bättre ut.
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 10 sep 2025 22:40
av mattsjo
tesla newbie skrev:
Men vissa tillverkare lyckas ju. Tesla, Rivian, Xiaomi. Tror inte deras mjukvarubudget är så mycket större. Jag som jobbar med mjukvaruutveckling dagligen har svårt att förstå att de ska vara så svårt. Till exempel verkar ju länkningen mellan nyckel och förarprofil vara skakig i Volvo EX90. Att skriva sådan mjukvara är verkligen ingen ”rocket science” och jag förstår inte att det är så svårt att få till.
Ja. De företag som lyckas är från början i princip mjukvaruföretag, med en påhängd produkt. Tesla köpte in första bilen från Lotus och moddade den och model S var väl mycket en Mercedes i början. Xiaomi kunde ju tjäna enorma pengar på att börja single batch bygga mobiler men använda samma mjukvara på alla, man sket helt enkelt i hårdvaran så länge man kunde köra sin mjukvara på den. Kommer inte ihåg hur många i princip exakt likadana modeller de kunde släppa på ett år, men många var det. Antar att de fortfarande har samma strategi men jag har tyvärr slutat bry mig.
Men det kan ju slå åt andra håll också. Bara att titta på SpaceX... De itererar som med mjukvara fast de skjuter upp en riktig raket varje gång. Blir spektakulära haverier. Boeing har och kommer aldrig göra så (eftersom de kommer att ha konkat innan de förstår att de måste ändra på sig).
Företag som har jobbat med mjukvara länge och låtit den organiskt växa till sannolikt den överlägset största R&D avdelningen(-arna) har nog betydligt större chans att hålla jämna steg än de som sent vaknat och försöker göra allt på en gång. Evolution äter revolution som vanligt...
Tesla köpte in första bilen från Lotus och moddade den och model S var väl mycket en Mercedes i början.
Nja, hade Model S varit en Mercedes så hade nog byggkvalitén var på en något högre nivå. Eftersom Daimler ägde en del av Tesla från början och använde Teslas motorer i bland annat B-klass så fick Tesla tillgång en del komponenter från Mercedes. Så vitt jag vet är det begränsat till fönsterhiss- och spegelinställningsknapparna, samt växelspaken. Merparten av bilen var konstuerad av Tesla, vilket väl också är anledningen till att tidiga Model S har så många problem med dörrhandtag, länkarmar, torkararmar som tar i huven......
Re: Design, tyskland vs Kina
Postat: 11 sep 2025 09:39
av BrooklynS
Hjulupphängningar, luftfjädringar osv är Mercedes. Tyvärr byggdes de i en fabrik som inte levererade jämnhet.