Sida 1 av 1
Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 10 sep 2025 21:19
av intrest3
För andra gången (båda mina försök att boka service) ökar kostnadsförslaget kraftigt ca 50% mellan 12-20h innan service bilen ska komma till mig. Fruktansvärt störande. Nu hinner jag inte ta in andra offerter. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 10 sep 2025 22:00
av AAKEE
intrest3 skrev: ↑10 sep 2025 21:19
För andra gången (båda mina försök att boka service) ökar kostnadsförslaget kraftigt ca 50% mellan 12-20h innan service bilen ska komma till mig. Fruktansvärt störande. Nu hinner jag inte ta in andra offerter. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Det är extremt mycket som talar just för att Tesla i princip försöker lura folk.
- Inbytespriset man fått dumpas.
- Folk som lämnar in bilen för någon mindre åtgärd får besked om att en massa delar i tex framvagnen måste bytas, till stora summor. De som vägrar och far till en oberoende verkstad får reda på att det inte finns några delar i framvagnen som är slut.
Kan man förklara hur priset plötsligt ökar?
Man får bara öka kostnaden en viss procentsats (20% har jag för mig) under en pågående service.
Skulle de tvärt öla priset dagen innan utan rimlig anledning skulle jag avboka servicen.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 10:22
av tor-ake
Jag tror problemet bottnar i att de automathanterar servicebokningar, och först dagen innan plockar en servicemanager upp bokningen och tittar på vad det handlar om, kollar om det finns delar, ringer kunden om ngt behöver förtydligas. Därför får man uppdatering dagen innan och sedan en gång till efter man lämnat in bilen. Man kan ju alltid säga "nej" och hämta ut bilen om kostnadsförslaget ökar mer än 20%, antar jag?
Det är ju för övrigt inte lite bedrägligt att börja med låga kostnadsförslag, som de gör, men allt läggs ju på minuskontot när man väljer vilken bil man ska köpa nästa gång...
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 11:32
av mussla
Jag har hört talas om motsatsen också. Dvs att det börjar med ett högt bud och kan sluta med en gratis garantireparation.
Vad det gäller 20% så tror jag regeln är att om reparationen blir mer än 20% dyrare än överenskommet så måste de meddela kunden innan de utför reparationen. Det har de gjort i detta fall.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 14:49
av AAKEE
mussla skrev: ↑11 sep 2025 11:32
Vad det gäller 20% så tror jag regeln är att om reparationen blir mer än 20% dyrare än överenskommet så måste de meddela kunden innan de utför reparationen. Det har de gjort i detta fall.
Absolut, jag var nog inte tydlig nog men menade så.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 15:43
av BrooklynS
mussla skrev:Jag har hört talas om motsatsen också. Dvs att det börjar med ett högt bud och kan sluta med en gratis garantireparation.
Vad det gäller 20% så tror jag regeln är att om reparationen blir mer än 20% dyrare än överenskommet så måste de meddela kunden innan de utför reparationen. Det har de gjort i detta fall.
Deras system är inte transparent, det är problemet. Ofta får ju även garantireparationer en prislapp som du som kund skall godkänna utan att veta någonting, när du hämtar ut står det 0 på fakturan.
Jag har varit med om att reparationen började på 45000, efter några timmar sjönk till 38000 för att i slutändan kosta 32000 (gick på maskinskadeförsäkring) men ingen insyn i processen och upplevt godtycke från Teslas sida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 16:57
av mussla
BrooklynS skrev: ↑11 sep 2025 15:43
mussla skrev:Jag har hört talas om motsatsen också. Dvs att det börjar med ett högt bud och kan sluta med en gratis garantireparation.
Vad det gäller 20% så tror jag regeln är att om reparationen blir mer än 20% dyrare än överenskommet så måste de meddela kunden innan de utför reparationen. Det har de gjort i detta fall.
Deras system är inte transparent, det är problemet. Ofta får ju även garantireparationer en prislapp som du som kund skall godkänna utan att veta någonting, när du hämtar ut står det 0 på fakturan.
Jag har varit med om att reparationen började på 45000, efter några timmar sjönk till 38000 för att i slutändan kosta 32000 (gick på maskinskadeförsäkring) men ingen insyn i processen och upplevt godtycke från Teslas sida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag håller med om att det är för svajiga prisförslag. Min poäng var att det går både upp och ned och inte endast upp som det står i trådstarten. Det är alltså inte ett försök att lura kunden. Likväl är det inte bra.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 17:53
av AAKEE
mussla skrev: ↑11 sep 2025 16:57
Jag håller med om att det är för svajiga prisförslag. Min poäng var att det går både upp och ned och inte endast upp som det står i trådstarten. Det är alltså inte ett försök att lura kunden. Likväl är det inte bra.
Hur förklarar vi att någon vill byta länkarmar bak och får på plats reda på att hela framvagnen måste bytas för att hjulinställning ska kunna göras?
Kunden nekar, åker till en tredjepartsfirma som inte hittar några delar i framvagnen som behöver bytas och kan göra hjulinställning utan problem.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 18:09
av AAKEE
I inbytesprocessen är det ganska många som fått inbytespriset sänkt, utan att det (enligt dem själva) inte finns några skador som går utöver det som tidigare beskrivits.
Såklart någon som fått inbytespriset sänkt pga sprucken ruta osv, det låter naturligtvis rimligt.
Men relativt många i Teslagrupper på Facebook som fått priset rejält sänkt utan någon uppenbar anledning.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 19:34
av mussla
AAKEE skrev: ↑11 sep 2025 17:53
mussla skrev: ↑11 sep 2025 16:57
Jag håller med om att det är för svajiga prisförslag. Min poäng var att det går både upp och ned och inte endast upp som det står i trådstarten. Det är alltså inte ett försök att lura kunden. Likväl är det inte bra.
Hur förklarar vi att någon vill byta länkarmar bak och får på plats reda på att hela framvagnen måste bytas för att hjulinställning ska kunna göras?
Kunden nekar, åker till en tredjepartsfirma som inte hittar några delar i framvagnen som behöver bytas och kan göra hjulinställning utan problem.
Kan det vara ett fall av att mörkesverkstaden vill göra mer än vad tredjepartsverktaden tycker är nödvändigt? Oavsett så behöver man fler exempel innan det går att säga att Tesla skulle göra detta systematiskt.
Re: Kostnadsförslag ökar alltid precis innan service
Postat: 11 sep 2025 21:38
av AAKEE
Ett fall här:
viewtopic.php?p=861182#p861182
Jag hoppas folk sätter hårt mot hårt och avbeställer skiten.