Jag har Model Y 2023 med 7800 mil.
Hörde att det finns 4 år grundläggande garanti eller 8000 mil.
Jag har inte haft något besök på service, har bytt kabin filter och hade inga bekymmer med bilen.
1. Ska jag göra någonting innan garanti tar slut?
Besöka verkad själv t.ex…?
2. Vad kommer jag förlora med den garantin? Blir det större kostnader nu med försäkring per månad?
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 14 sep 2025 20:06
av Xyborg
Försäkringen blev dyrare redan efter 3 år. Det är så länge man får med vagnskadegaranti på svensksålda bilar. Innan det räcker med det halvförsäkring - efter 3 år har gått måste du punga ut för helförsäkring.
Jag hade bytt kupéfilter och lämnat in den för en översyn av bromsarna om jag var du. Det blir avsevärt fräschare luft i kupén om man byter filter vartannat år - och bromsarna är trots att livsviktiga. Även Tesla rekommenderar (men kräver inte) att man ser över och smörjer bromsarna vartannat år om man bor i vinterklimat.
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 14 sep 2025 20:28
av Skyltspurtaren
Förslag:
1-gå in i service mode och kolla att det inte finns några varningar. Jag hade en varning där på ett främje spjäll som inte syntes i vanliga menyn, fick bytt det på garanti precis innan 8000 mil.
2-gör en besiktning på bilprovningen, även om det inte är dags än och kolla om du får några anmärkningar.
Det du förlorar med nybilsgarantin efter 8000 mil är bara att allt som eventuellt pajar nu är ditt bekymmer och inte Teslas
Jag har Model Y 2023 med 7800 mil.
Hörde att det finns 4 år grundläggande garanti eller 8000 mil.
Jag har inte haft något besök på service, har bytt kabin filter och hade inga bekymmer med bilen.
1. Ska jag göra någonting innan garanti tar slut?
Besöka verkad själv t.ex…?
2. Vad kommer jag förlora med den garantin? Blir det större kostnader nu med försäkring per månad?
Lämna in bilen på en grundlig undersökning på en bra BIlprovning eller någon annan verkstad än Tesla innan garantin går ut.
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 14 sep 2025 20:39
av Dinsdale
Här är en video som beskriver hur du tar dig in i service mode för att kolla sakerna som redan nämnts plus även klimatanläggningen:
Passa även på att parkera bilen utomhus (om den står parkerad inomhus), kolla på morgonen efter imma på insidan vid kamerorna. Felanmäl eventuell imma (fotografera så man ser imman).
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 14 sep 2025 23:02
av Tellus
Man har maskinförsäkring via försäkringsbolaget när teslas garanti gått ut.
Den ersätter rätt mycket, klimatanläggning, elektronik och annat, mot självrisk. Vissa bolag gäller den 10år/15000mil
Batterigarantin är 8 år/19200mil från Tesla
Jag har Model Y 2023 med 7800 mil.
Hörde att det finns 4 år grundläggande garanti eller 8000 mil.
Jag har inte haft något besök på service, har bytt kabin filter och hade inga bekymmer med bilen.
1. Ska jag göra någonting innan garanti tar slut?
Besöka verkad själv t.ex…?
2. Vad kommer jag förlora med den garantin? Blir det större kostnader nu med försäkring per månad?
Lämna in bilen på en grundlig undersökning på en bra BIlprovning eller någon annan verkstad än Tesla innan garantin går ut.
Ja, om man inte har kunskapen själv är det väldigt bra.
Det är många som åkt in till Tesla strax efter att garantin gått ut och fått förslaget att byta hela framvagnen för dyra pengar.
Det kan vara bra att ha en koll på eventuella glapp innan garantin går ut.
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 15 sep 2025 22:16
av Tesljung
Mycket bra tips, TACK! Ska göra servicetester på skärmen själv och kolla tider på en bilbesiktning.
Hur vet man vilken bilbesiktning är bra och har koll på teslor? DEKRA eller Bilprovningen? Vilken är bäst?
Förslag:
1-gå in i service mode och kolla att det inte finns några varningar. Jag hade en varning där på ett främje spjäll som inte syntes i vanliga menyn, fick bytt det på garanti precis innan 8000 mil.
2-gör en besiktning på bilprovningen, även om det inte är dags än och kolla om du får några anmärkningar.
Det du förlorar med nybilsgarantin efter 8000 mil är bara att allt som eventuellt pajar nu är ditt bekymmer och inte Teslas
Det var intressant. Jag hade en del felkoder som Tesla sa att jag inte skulle bry mig om. Deras besked var att om det inte syntes i den vanliga menyn så behöver jag inte bry mig om det. Vad stod det för felkoder på ditt fel?
Förslag:
1-gå in i service mode och kolla att det inte finns några varningar. Jag hade en varning där på ett främje spjäll som inte syntes i vanliga menyn, fick bytt det på garanti precis innan 8000 mil.
2-gör en besiktning på bilprovningen, även om det inte är dags än och kolla om du får några anmärkningar.
Det du förlorar med nybilsgarantin efter 8000 mil är bara att allt som eventuellt pajar nu är ditt bekymmer och inte Teslas
Det var intressant. Jag hade en del felkoder som Tesla sa att jag inte skulle bry mig om. Deras besked var att om det inte syntes i den vanliga menyn så behöver jag inte bry mig om det. Vad stod det för felkoder på ditt fel?
I servicemenyn stod det Alerts to check:1
”VCFRONT_a156_louverBlockage”
Inget syntes i vanliga menyn. Det här var december 2023 vid knappt 8000 mil, vem vet om den hanterat varningar annorlunda idag ett gäng mjukvaruversioner senare. Fick iallafall en ny ”Active Grille Shutter (Heat Pump)” strax innan 8000 mil. Nu är jag on my own sedan länge på 14 000 mil
192000km är väl det vanligaste, men snikmodellerna av 3/Y har kortare garantikilometer (160000), och S/X har längre (240000).
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 27 sep 2025 09:09
av Tesljung
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Man får nog räkna hjulinställning och justering av halvljus som normalt underhåll efter 4 år.
Hjälper det inte att justera halvljuset i menyn för ljusinställning?
Förarfönster ur trim hade jag försökt/förväntat mig gå på garanti.
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Hinner du lämna in den innan den klockar över 80.000km är det bra. viewtopic.php?p=860405 återkom och berätta vad de hittar vid fyrhjulsinställningen
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Hinner du lämna in den innan den klockar över 80.000km är det bra. viewtopic.php?p=860405 återkom och berätta vad de hittar vid fyrhjulsinställningen
Det blir besök hos Tesla Jönköping den 3 okt. så jag hinner innan 80 000 km.
Hjulinställning beräknas preliminärt med 2 250 kr, fönsterjustering 1 250 kr. Hoppas att det går på garanti och att de inte gör hjulinställningen sämre...
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Hinner du lämna in den innan den klockar över 80.000km är det bra. viewtopic.php?p=860405 återkom och berätta vad de hittar vid fyrhjulsinställningen
Det blir besök hos Tesla Jönköping den 3 okt. så jag hinner innan 80 000 km.
Hjulinställning beräknas preliminärt med 2 250 kr, fönsterjustering 1 250 kr. Hoppas att det går på garanti och att de inte gör hjulinställningen sämre...
Jag rapporterar efteråt hur det gick
Det räcker med att du har meddelat Tesla om din reklamation innan garantitiden/körsträckan löper ut.
Dvs din reklamation måste delges Tesla innan 80 000km eller 4 år, inte att det måste vara åtgärdat innan dess, åtgärden kan utföras efter att garantin löpt ut. Sedan vet inte jag om Tesla följer sedvanlig verkstadsjuridik iof...
Om dom utför hjulinställning endast som en justering, utan att något annat garanti berättigat är felaktigt, inom garantin på en bil som snart rullat 8000mil så är det väldigt generöst skulle jag hävda
Efter ett besök på Bilprovningen och kontroll hittades inget stort fel efter 78600 km
- alla hjul behöver justering av hjulinställning (alla 4 hjul tuggar däck på insidan)
- Inställning av halvljus (båda sidor mycket för lågt - typiskt)
- förarens fönster ur trim och nästan träffar en B-pillar när man stänger (hittat själv, en stor skillnad jämfört med p-sidan)
Bokar Tesla Service i Jönköping. Ska allt gå på garanti? Kommer jag betala för något?
Hinner du lämna in den innan den klockar över 80.000km är det bra. viewtopic.php?p=860405 återkom och berätta vad de hittar vid fyrhjulsinställningen
Det blir besök hos Tesla Jönköping den 3 okt. så jag hinner innan 80 000 km.
Hjulinställning beräknas preliminärt med 2 250 kr, fönsterjustering 1 250 kr. Hoppas att det går på garanti och att de inte gör hjulinställningen sämre...
Jag rapporterar efteråt hur det gick
Be om papper på hjulinställning. Min fick de göra om då ratten blev sned. Man blev mörkrädd när man såg värdena på hur de hade gjort första gången
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 02 okt 2025 07:02
av jonasl
Är hjulinställning på en annan seriös verkstad ett sätt att upptäcka eventuella glapp i länkarmsbussningar?
Behöver göra en plan för min bils garantiutgång, det är dessutom mitt i semestern så det är alltid mycket annat samtidigt.
Är hjulinställning på en annan seriös verkstad ett sätt att upptäcka eventuella glapp i länkarmsbussningar?
Behöver göra en plan för min bils garantiutgång, det är dessutom mitt i semestern så det är alltid mycket annat samtidigt.
Det är nog inte självklart att en verkstad/mekaniker kollar samtliga bussningar och leder i hjulupphängningar innan en hjulmätning, vilket egentligen borde vara självklart och en förutsättning för ett bra resultat.
Jag hade nog hellre bett verkstaden om en kontroll först och förklara vad man vill få ut av besöket, ser allt bra ut kan man ju gå vidare med en mätning om man vill.
Någon som har koll om det byts mkt komponenter i hjulupphängningar på 3/Y vid dessa ändå relativt låga miltal?
Re: Vad händer efter 4 år eller 8000 mil?
Postat: 04 okt 2025 17:47
av Tesljung
Summering av mitt besök hos Tesla i Jönköping. Mycket bra service måste jag säga, gick smidigt.
79 333 Kilometers
Problem: Headlight - Aimed too high or low
Kostnad: 0 kr
Problem: Interior rear mirror makes noise
Kostnad: 0 kr
Problem: Driver Side Upper Window Trim - The window is out of trim touching B pilar while closing
Kostnad: 0 kr