Sida 1 av 1

Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Tesla har nu bekräftat att nya Model Y Performace stödjer bidirektionell laddning.

New Model Y Performance offers Vehicle to Load (120V 20A AC) with Tesla Outlet Adapter

— Tesla (@Tesla) October 1, 2025



Bilen stödjer både V2L och V2H:

Fordon-till-last (V2L):
• Strömförsörjer externa enheter (t.ex. verktyg, campingutrustning, apparater) via laddningsporten med en kompatibel V2L-adapter.
• Ger upp till 11,5 kW exportström (120V/240V-uttag, ~3–5 kW kontinuerligt) från 82 kWh-batteriet.
• Aktiveras via OTA-programuppdatering (version 2025.20 eller senare, förväntas Q4 2025).
Fordon-till-hem (V2H):
• Levererar ström till ett hem för backup eller nätkompensation, vilket kräver en Tesla Powerwall 3 eller kompatibel dubbelriktad växelriktare och V2H-adapter (~1 000–2 500 USD för hårdvara/installation).

Tesla har länge tvekat erbjuda bidirektionell laddning till sina bilar. Tillåta kunder att via en adapter i ladduttaget ta ut ström från bilarnas batterier, så bilen kan driva till exempel verktyg anslutna till den. En funktion som börjar bli standard hos allt fler konkurrenter.

Första bilen med strömuttag var Tesla Cybertruck. Nu säger sig Tesla börja erbjuda funktionaliteten till Model Y Performance. Det är fortfarande osäkert om andra Model Y varianter kommer kunna lämna ström ifrån sig – fast så som meddelandet från Tesla är skriven verkar det inte vara aktuellt, än så länge i alla fall. Det är även osäkert om funktionen kommer bli tillgänglig här i Europa eller enbart i USA. Teslas meddelande nämner enbart amerikanska elsystemet 120V medan det mer utförliga infot även nämner 240V.

Det finns många olika slags bidirektionell laddning, med olika V2X förkortningar:

V2L
betyder Vehicle to Load. Det är den enklaste implementationen där man kan få ut växelström ur bilen, så att man kan ansluta enstaka elapparater. Man kan sticka in en speciell adapter i bilens ladduttag som har ett vanligt vägguttag i andra änden. Där kan man ansluta och driva till exempel en kaffebryggare. 

Bilens elektronik omvandlar batteriernas likström till växelström. Därmed kan man driva apparater som kräver växelström. Men för att kunna ansluta bilen mot elnätet måste man se till att växelströmmen bilen skapar följer nätets frekvens, strömmen byter riktning exakt samtidigt strömmen i elnätet gör. Det kallas att synkronisera strömmen.

V2H betyder Vehicle to Home. Strömmen från bilen synkroniseras med växelströmmen i ditt hus och kan därmed driva husets alla apparater. Så länge bilen är ansluten laddaren kan den agera som stationärt batteri i husets elsystem.

Kunder kommer behöva köpa en adapter och invänta ny programversion som kommer låsa upp finessen. För att kunna driva hemmet behövs det även Tesla Powerwall 3 och en särskild V2H adapter.



Source: https://teslaclubsweden.se/model-y-perf ... -laddning/

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 08:55
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: 06 okt 2025 08:00
Bild

Tesla har nu bekräftat att nya Model Y Performace stödjer bidirektionell laddning.

New Model Y Performance offers Vehicle to Load (120V 20A AC) with Tesla Outlet Adapter

— Tesla (@Tesla) October 1, 2025



Bilen stödjer både V2L och V2H:

Fordon-till-last (V2L):
• Strömförsörjer externa enheter (t.ex. verktyg, campingutrustning, apparater) via laddningsporten med en kompatibel V2L-adapter.
• Ger upp till 11,5 kW exportström (120V/240V-uttag, ~3–5 kW kontinuerligt) från 82 kWh-batteriet.
• Aktiveras via OTA-programuppdatering (version 2025.20 eller senare, förväntas Q4 2025).
Fordon-till-hem (V2H):
• Levererar ström till ett hem för backup eller nätkompensation, vilket kräver en Tesla Powerwall 3 eller kompatibel dubbelriktad växelriktare och V2H-adapter (~1 000–2 500 USD för hårdvara/installation).

Tesla har länge tvekat erbjuda bidirektionell laddning till sina bilar. Tillåta kunder att via en adapter i ladduttaget ta ut ström från bilarnas batterier, så bilen kan driva till exempel verktyg anslutna till den. En funktion som börjar bli standard hos allt fler konkurrenter.

Första bilen med strömuttag var Tesla Cybertruck. Nu säger sig Tesla börja erbjuda funktionaliteten till Model Y Performance. Det är fortfarande osäkert om andra Model Y varianter kommer kunna lämna ström ifrån sig – fast så som meddelandet från Tesla är skriven verkar det inte vara aktuellt, än så länge i alla fall. Det är även osäkert om funktionen kommer bli tillgänglig här i Europa eller enbart i USA. Teslas meddelande nämner enbart amerikanska elsystemet 120V medan det mer utförliga infot även nämner 240V.

Det finns många olika slags bidirektionell laddning, med olika V2X förkortningar:

V2L
betyder Vehicle to Load. Det är den enklaste implementationen där man kan få ut växelström ur bilen, så att man kan ansluta enstaka elapparater. Man kan sticka in en speciell adapter i bilens ladduttag som har ett vanligt vägguttag i andra änden. Där kan man ansluta och driva till exempel en kaffebryggare. 

Bilens elektronik omvandlar batteriernas likström till växelström. Därmed kan man driva apparater som kräver växelström. Men för att kunna ansluta bilen mot elnätet måste man se till att växelströmmen bilen skapar följer nätets frekvens, strömmen byter riktning exakt samtidigt strömmen i elnätet gör. Det kallas att synkronisera strömmen.

V2H betyder Vehicle to Home. Strömmen från bilen synkroniseras med växelströmmen i ditt hus och kan därmed driva husets alla apparater. Så länge bilen är ansluten laddaren kan den agera som stationärt batteri i husets elsystem.

Kunder kommer behöva köpa en adapter och invänta ny programversion som kommer låsa upp finessen. För att kunna driva hemmet behövs det även Tesla Powerwall 3 och en särskild V2H adapter.



Source: https://teslaclubsweden.se/model-y-perf ... -laddning/
Du skriver: "Bilen stödjer både V2L och V2H". Vad har du för källa på V2H-stöd?

Jag kan inte se det i någon dokumentation från Tesla. Eller är det en spekulativ artikel baserat på en killgissning baserat på en AI-skärmbild från Reddit?

Den enda officiella kommunikationen från Tesla är en tweet om V2L för 120v via en adapter för en tusenlapp. Enligt Teslas webb: "This adapter is currently only available with Model Y Performance and Cybertruck."

Jag har svårt att tro att man kommer att erbjuda V2H ens i USA eftersom det sliter på batteriet på ett helt annat vis än att drivas ett såg eller ett kylskåp (både effekt, och beteendemönster). CT har en större batteristorlek, dessutom och har väl sålts i några tusen ex. MY är en helt annan typ av bil, men helt andra volymer (och marginaler, för att täcka risken för fler batteribyten, finns inte).

Powershare: https://www.tesla.com/powershare
Powershare home backup: https://shop.tesla.com/product/powershare-home-backup

Enligt Teslas webb: "Developed for use with Cybertruck vehicles"

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 10:32
av clawrius
Bara USA, right? Hittar inget om Europa.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 11:34
av spacecoin
clawrius skrev: 06 okt 2025 10:32
Bara USA, right? Hittar inget om Europa.
Bara V2L, bara USA, 120v. Förhoppningsvis kommer väl V2L-adaptern i en 220v-version för svenska apparatsladdar.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 11:38
av manneson
Det intressanta är väl om de kommer begränsa mängden kWh man får ta ut.
Tex VW gör ju det, för att inte batterierna ska ta slut inom garantitiden...
Men Tesla gör kanske som de brukar, säger inget nu men om några år kommer en OTA som låser ner det. ;)

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 13:38
av vrid_i_skogen
Borde det inte komma på alla bilar? Alla bilar som nybeställs nu får ju samma batteri som MYP.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 14:01
av fth
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 13:38
Borde det inte komma på alla bilar? Alla bilar som nybeställs nu får ju samma batteri som MYP.
Som diskuterats i den tidigare tråden för samma ämne så har tredjepartsprodukterna inte någon begränsning map modell, batteri etc.

Tesla skulle alltså sannolikt kunna göra det möjligt att använda adapterna på samtliga modeller och batterier, frågan är snarare om dom kommer att göra det, och hur dom kan förhindra att man använder adaptern på modeller som dom av någon anledning inte vill stöjda.

/fth

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 14:44
av AAKEE
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 13:38
Borde det inte komma på alla bilar? Alla bilar som nybeställs nu får ju samma batteri som MYP.
Batteriet är inte grejen. (Det är förövrigt inte samma batteri i USA som i EU.)


För att kunna leverera 120V AC kan man inte bara öppna laddporten baklänges utan man måste ha en inverter som tillverkar 120V 60hz AC. Har inte läst på något, om det är ombordladdaren som fått denna funktion eller hur man löser det.
Vi har inte heller samma elnät som i USA, vi har dubbla nätspänningen men 50hz istället för 60.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 17:01
av BlevIngenCT
Har man inte helt "enkelt" tagit fram en extern mobil inverter?
Sen om det är applicerbart att göra motsvarande på våra europeiska bilar med 220v 50hz, och om man kunnat utnyttja några befintliga interna komponenter i bilen och vad "adaptern" kommer kosta, får framtiden visa.

Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 17:55
av spacecoin
BlevIngenCT skrev: 06 okt 2025 17:01
Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...
Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 18:25
av Nect
spacecoin skrev: 06 okt 2025 17:55
BlevIngenCT skrev: 06 okt 2025 17:01
Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...
Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.
De gör kanske som VW att de begränsar antalet laddcykler som man kan nyttja funktionen, för att inte skada batteriet. På VW ser man antal cykler som har nyttjas och hur många som är kvar.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 18:34
av spacecoin
Nect skrev: 06 okt 2025 18:25
spacecoin skrev: 06 okt 2025 17:55
BlevIngenCT skrev: 06 okt 2025 17:01
Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...
Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.
De gör kanske som VW att de begränsar antalet laddcyklar som man kan nyttja funktionen, för att inte skada batteriet. På VW ser man antal cykler som har nyttjas och hur många som är kvar.
Ja det är ju en möjlighet om nu detta händer öht. Just nu är V2H en funktion som endast finns för Cybertruck och i USA.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 19:01
av AAKEE
spacecoin skrev: 06 okt 2025 18:34
Nect skrev: 06 okt 2025 18:25
spacecoin skrev: 06 okt 2025 17:55
BlevIngenCT skrev: 06 okt 2025 17:01
Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...
Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.
De gör kanske som VW att de begränsar antalet laddcyklar som man kan nyttja funktionen, för att inte skada batteriet. På VW ser man antal cykler som har nyttjas och hur många som är kvar.
Ja det är ju en möjlighet om nu detta händer öht. Just nu är V2H en funktion som endast finns för Cybertruck och i USA.
Med de celler som Tesla gör själva är man nog inte sugna på att låta någon köra en massa extra cykler på dessa.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 21:35
av Tellus
AAKEE skrev: 06 okt 2025 19:01
spacecoin skrev: 06 okt 2025 18:34
Nect skrev: 06 okt 2025 18:25
spacecoin skrev: 06 okt 2025 17:55
BlevIngenCT skrev: 06 okt 2025 17:01
Att ha batteribackup till huset, kommer väl lösas med DC via husinstallerad inverter...
Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.
De gör kanske som VW att de begränsar antalet laddcyklar som man kan nyttja funktionen, för att inte skada batteriet. På VW ser man antal cykler som har nyttjas och hur många som är kvar.
Ja det är ju en möjlighet om nu detta händer öht. Just nu är V2H en funktion som endast finns för Cybertruck och i USA.
Med de celler som Tesla gör själva är man nog inte sugna på att låta någon köra en massa extra cykler på dessa.
Men det är ju cybertruck som har V2H och teslas egna 4680 celler :!:

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 06 okt 2025 22:53
av AAKEE
Tellus skrev: 06 okt 2025 21:35
AAKEE skrev: 06 okt 2025 19:01
spacecoin skrev: 06 okt 2025 18:34
Nect skrev: 06 okt 2025 18:25
spacecoin skrev: 06 okt 2025 17:55


Som jag och manneson har skrivit: Det är ju långt ifrån säkert att Tesla vill ge batterigaranti på 8 år med det. Det blir många cykler extra. Just nu erbjuder man det på en modell: Cybertruck, som är en high-end-modell.

Det finns länkar i mitt första inlägg till de DC inverterar som erbjuds till Cybertruck i USA.
De gör kanske som VW att de begränsar antalet laddcyklar som man kan nyttja funktionen, för att inte skada batteriet. På VW ser man antal cykler som har nyttjas och hur många som är kvar.
Ja det är ju en möjlighet om nu detta händer öht. Just nu är V2H en funktion som endast finns för Cybertruck och i USA.
Med de celler som Tesla gör själva är man nog inte sugna på att låta någon köra en massa extra cykler på dessa.
Men det är ju cybertruck som har V2H och teslas egna 4680 celler :!:
Can I use Powershare Home Backup daily?
Powershare Home Backup is not intended for daily use. Other Powershare features such as powering electrical devices or charging other electric vehicles can be used daily if needed

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 07 okt 2025 15:34
av Baeckman
AAKEE skrev: 06 okt 2025 19:01
Med de celler som Tesla gör själva är man nog inte sugna på att låta någon köra en massa extra cykler på dessa.
Varför skulle de inte vilja det? Har de färre cykler än andra celler?

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 07 okt 2025 16:13
av AAKEE
Baeckman skrev: 07 okt 2025 15:34
AAKEE skrev: 06 okt 2025 19:01
Med de celler som Tesla gör själva är man nog inte sugna på att låta någon köra en massa extra cykler på dessa.
Varför skulle de inte vilja det? Har de färre cykler än andra celler?
De celler Tesla tillverkar själva just nu är inte speciellt bra.
En degradering på 20% efter bara några år är ganska vanligt.

Undantaget är kanske NMC-cellerna, 4680, som sitter i CT. Dels är det ett jättestort batteri så cyklerna blir mindre för samma arbete, dels är det en annan batterikemi än de andra (2170 och 18650 som Tesla/Panasonci tillverkar.

Men som saft, det är tydligt att de inte vill att detta görs på daglig basis med CT heller.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 07 okt 2025 17:00
av Tellus
Här ser det dock bra ut

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 07 okt 2025 17:19
av AAKEE
Tellus skrev: 07 okt 2025 17:00
Här ser det dock bra ut
:D Någon som drogar ned sig på lithium som gjort? Alla kan göra fina grafer, det är ju kul om det är korrekt också.


S Plaid:

490km motsvarar 84kWh, av 99.4kWh.

Med min enkla mattematik blir det 16%
degradering efter 80K km, dvs cirka 50K miles.

16% är 4x mer än i din bild ovan.
IMG_8265.png
Vid 40K km 13%
IMG_8266.jpeg

Mil S som hade 90kWh häromdagen lite drygt når den passerade 6000 mil var då bäst av alla cirka 20 Plaids i teslafi. Det med ~10% degradering. Efter det som motsvarar 37K miles.

Det här är bara ett exempel.
USA-byggda 3/Y med 82.1 kWh-batteriet tappar oftast också 15-20% på några år.

Re: Model Y Performance stödjer bidirektionell laddning

Postat: 07 okt 2025 17:52
av AAKEE
Y LR i ”YSA” med Tesla/Panasonic 82.1kwh:

Strävar ganska rakt ned mot 460km även med låga mil. 460km =68.5 kWh dvs 16.5%

Ska vi vara snälla och ta den bästa loggpunkten vid 80K km (50K mi) så är det 496 km vilket blir 10% degradering. Stämmer mindre dåligt mot de angivna 8.3% men fortfarande inte korrekt trots att vi tog den enskilt bästa loggpunkten.
IMG_8268.jpeg

Nåväl, vi ska kanske inte dränka denna tråd med detta. Det kommer säkerligen bli känt längre fram 😂