Textile Decor
• 7 Speakers (vs 15)
• Same 15.4” screen
• Manually Adjustable Mirrors
• Closed Glass Roof
• Open Center Console
• Particulate and odor filter (Not HEPA)
• Second-row manual-adjust air vents
• No Rear Screen
• First-row Heated Seats Only
• Manually Folding Rear Seats
• Standard Autopilot (Autosteer) no longer included.
• Includes Wireless Charging and USB-C Ports
• Power Trunk
• First Power Recline Seats
• Heated Steering, and Windshield
Även Model 3 får en Standard-version
• Textile Decor
• Manual-adjust steering wheel
• No Interior LEDs
• Second-row manual-adjust air vents
• No rear screen
• Manual-adjust side-view mirrors
• Glass roof remains
• Standard Passive shock absorbers
Video från Tesla:
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 21:06
av BlevIngenCT
Är nyfiken på dimensionerna på "Y Standards" 18":are och specifikt om man kommer kunna köpa dess vinterhjul av Tesla, om de inte är allt för mycket mindre i omkrets än vad vi har på "premium" (dvs LR AWD/RWD som har 19" med 45-profil eller 20" och jag vill ha 18" med 50-profil och smalare än 255 på vintern).
Ryktena talade om plåttak, men det verkar inte ha blivit så.
Verkar som att glastaket är kvar men att det är täckt på insidan. För model 3 är glastaket tillgängligt på alla modeller
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 21:29
av victor_passe
Fattar inte riktigt priset, 12% billigare i usa än LR RWD
Men i Sverige finns SR RWD för 10% lägre än LR RWD
Får man en 1-2% billigare SR RWD nu som är extremt stympad?
Missar jag något?
Fattar inte riktigt priset, 12% billigare i usa än LR RWD
Men i Sverige finns SR RWD för 10% lägre än LR RWD
Får man en 1-2% billigare SR RWD nu som är extremt stympad?
Missar jag något?
Fattar inte riktigt priset, 12% billigare i usa än LR RWD
Men i Sverige finns SR RWD för 10% lägre än LR RWD
Får man en 1-2% billigare SR RWD nu som är extremt stympad?
Missar jag något?
Eftersom Catl lfp batterierna görs i kina så säljs inte standard där. Rimligtvis borde sr rwd bli billigare här. Kanske med ett 55 kwh batteri istället för 62
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 22:15
av flamman
De har också bytt namn från ”Long Range” till ”Premium” för både MY och M3.
Känns logiskt då MY Standard RWD har nästan samma EPA räckvidd som MY Premium AWD (tidigare LR AWD).
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 22:23
av fth
Jag tycker Tesla har gjort rätt märkliga val, och dom nya modellerna är inte ens särskilt attraktivt prissatta.
Enklare material, ingen bakre skärm, manuell fällning av säten etc är ju rimliga besparingar, men att täcka över glastaket känns ju som fullständigt hål i huvudet, hur tänkte dom där.
Att inte inkludera autosteer kan ju också omöjligen vara en besparing, det ser ju inte ens att finnas som extrautrustning, bara FSD för $8k erbjuds iaf i konfiguratorn.
"Gör om, gör rätt" är lite den känsla man får...
/fth
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 22:28
av Trevlig
Håller helt med att de gör knepiga val, hade velat ha en Long range RWD model 3 men ljudsystemet är ju sämre..
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 22:34
av poj
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom..
Jag tycker Tesla har gjort rätt märkliga val, och dom nya modellerna är inte ens särskilt attraktivt prissatta.
Enklare material, ingen bakre skärm, manuell fällning av säten etc är ju rimliga besparingar, men att täcka över glastaket känns ju som fullständigt hål i huvudet, hur tänkte dom där.
Att inte inkludera autosteer kan ju också omöjligen vara en besparing, det ser ju inte ens att finnas som extrautrustning, bara FSD för $8k erbjuds iaf i konfiguratorn.
"Gör om, gör rätt" är lite den känsla man får...
Gissar de gör det mycket (typ allt ) för att optimera sina kostnader / öka marginalen. Alla förenklingar sänker deras kostnader mer än vad de sänkte priset jämfört med tidigare SR RWD.
Angående glastaket så kan glaset rimligtvis ha ett enklare (billigare) utförande om man täcker över det; toningen, solskydd och akustikglas går att skippa.
Utan autosteer (bara TACC gissningsvis) så motiveras man att i efterhand uppgradera till FSD som Tesla har typ 100% marginal på.
Re: Model 3 & Y Standard
Postat: 07 okt 2025 22:46
av h4nk
Model Y standard har väl ändå fått så pass mycket downgrades jämfört med premium att dem borde kunnat pressa priset ännu mer, ner mot 30k. Eller tror dem att den kommer sälja ändå kanske så kommer en prissänkning längre fram. Model 3 standard däremot känns ju mer prisvärd då där den fått behålla betydligt mer features från premium versionerna.
Model Y standard har väl ändå fått så pass mycket downgrades jämfört med premium att dem borde kunnat pressa priset ännu mer, ner mot 30k. Eller tror dem att den kommer sälja ändå kanske så kommer en prissänkning längre fram. Model 3 standard däremot känns ju mer prisvärd då där den fått behålla betydligt mer features från premium versionerna.
Tror prissänkningar kommer längre fram. Dumt att börja för lågt utan produktion och hög produktion på andra modeller.
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom..
Vilket dj-a stolpskott, hur f-n tänkte dom här?
/fth
Jag gissar att det är billigare i tillverkningen att inte byta glaset till plåt men bedrövligt för kunden.
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom..
Vilket dj-a stolpskott, hur f-n tänkte dom här?
/fth
Jag gissar att det är billigare i tillverkningen att inte byta glaset till plåt men bedrövligt för kunden.
De hade även behövt göra om alla tester och klassificeringar
Model Y standard har väl ändå fått så pass mycket downgrades jämfört med premium att dem borde kunnat pressa priset ännu mer, ner mot 30k. Eller tror dem att den kommer sälja ändå kanske så kommer en prissänkning längre fram. Model 3 standard däremot känns ju mer prisvärd då där den fått behålla betydligt mer features från premium versionerna.
Jag håller med. Model 3 kan nog sälja riktigt bra i det här utförandet. Den verkar till och med ha adaptiva strålkastare. Jag skulle nog fördra tygklädseln på stolarna över galonklädseln.