Förr när jag köpte några füskwagen så bytte dom tidig vår till nästa modellår i chassinumret
Simsalabim, en likadan tillverkad i slutet på maj med MY25. Lägger även med en tillverkad i augusti som är MY26. Den du la med står som MY25.
Re: MY26
Postat: 09 okt 2025 12:52
av manneson
Volvo bytte i slutet av maj sist jag köpte.
I USA var de ju helt tokiga ett tag.
De flyttade fram det två år ”köp årsmodell 2023 redan nu 2021!”. Sen var det nån som ville flytta det ännu mer men då var det någon som sa stopp.
Re: MY26
Postat: 09 okt 2025 12:56
av Tellus
Alla tycker och bedömer olika
Min model Y 2023 enligt chassinummer tyckte försäkringsbolaget var en 2024
Dom som tillverkas i slutet av året och har bytt VIN till 2025, tycker transportstyrelsen är 2024
Modellår, årsmodell, byte av bokstav i VIN.
Problemet kvarstår, det finns inga regler, en 2025a kan vara ett halvår äldre än en 2024a. Många som blir lurade, tillexempel fuskvagnen här ovan som annonseras som 2026a.
Bäst är att titta på tillverkningsmånad.
I USA var de ju helt tokiga ett tag.
De flyttade fram det två år ”köp årsmodell 2023 redan nu 2021!”. Sen var det nån som ville flytta det ännu mer men då var det någon som sa stopp.
Så gjorde faktiskt mercedes för många år sedan i Sverige, i slutet på ett år, säg 2021, kunde man köpa 2023 årsmodell, var i samband med modellbyte. Så dom hade sålt 2022 or sedan tidig vår 2021 och ville särskilja nya modellen.
Min model Y 2023 enligt chassinummer tyckte försäkringsbolaget var en 2024
Dom som tillverkas i slutet av året och har bytt VIN till 2025, tycker transportstyrelsen är 2024
Modellår, årsmodell, byte av bokstav i VIN.
Problemet kvarstår, det finns inga regler, en 2025a kan vara ett halvår äldre än en 2024a. Många som blir lurade, tillexempel fuskvagnen här ovan som annonseras som 2026a.
Bäst är att titta på tillverkningsmånad.
Har väl inte så mycket med Volkswagen att göra om en enskild handlare lägger ut en felaktig annons, lurad blir väl den som okritiskt går på den isåfall. Om jag lägger upp en Tesla 2023 som 2026, är det Tesla som gör fel då?
Sen har många bilmärken en riktig spec på sina bilar där man kan se vad dom innehåller, då blir det mer naturligt att man bryter nånstans.
Tesla som bara skriver ut att det är en bil behöver såklart inte förhålla sig till det på samma sätt, sen säger jag inte att den ena är bättre än den andra, man gör olika helt enkelt.
Jag uppskattar mer att inte dra en lott när jag köper en bil, men där är vi alla olika. Men jag är uppenbarligen inte ensam med tanke på hur många trådar som skapats här där man undrar om det är Ryzen, nya strålkastare o.s.v.
Re: MY26
Postat: 09 okt 2025 14:48
av Tellus
Jag skulle inte köpa en ny Tesla med S i chassi numret nu när T(2026) är så nära.
Kan skilja rätt mycket i värde när man ska sälja. Många tror att den är 1 år nyare.
Jag skulle inte köpa en ny Tesla med S i chassi numret nu när T(2026) är så nära.
Kan skilja rätt mycket i värde när man ska sälja. Många tror att den är 1 år nyare.
Och det är det som är dumt tycker jag med Tesla, det är lotteri ett tag nu, för du kan inte beställa en MY26. Du kan beställa efter någon annan som får en MY26 och du får en MY25.
Andra bilmärken(som jag köpt åtminstone) så får du det du beställer.
Re: MY26
Postat: 10 okt 2025 21:48
av HelectriC
jag har 2026 (T) på min MYP som just nu står i Rostock på väg hit.
jag har 2026 (T) på min MYP som just nu står i Rostock på väg hit.
Perfekt
Re: MY26
Postat: 15 okt 2025 10:15
av Franz
Jag undersökte lite vår data (car.info) och det har börjat komma in en del 2026-or nu i Sverige. De första gick ut till kunder i måndags. I övrigt är samtliga (12 st hittills) Model Y Performance och dessa är tillverkade 2025-10-01.
Jag undersökte lite vår data (car.info) och det har börjat komma in en del 2026-or nu i Sverige. De första gick ut till kunder i måndags. I övrigt är samtliga (12 st hittills) Model Y Performance och dessa är tillverkade 2025-10-01.
Kan bekräfta att min Model Y Juniper AWD tillverkad i berlin 9e september iår, tyvärr saknar 5G modem. Det är det gamla 4G/3G och 2G modemet som sitter i.
Re: MY26
Postat: 15 okt 2025 13:29
av Fredrik j
Tesla verkar ju ha anpassat sig när man nu börjar tillverka 2026 redan i början av q4.
Som sagts innan handlade det förr om att göra fabriksomställningar under industrisemester samt, antagligen att man vill få igång produktion för att kunna klara av certifiering i god tid. Ska man producera 2026-bilar för certifiering 1jan 2026 dröjer det ju lite innan bilarna kan levereras till kund.
Jag skulle tro det är anledningen till varför också tesla gör så.
Spelar kanske inte så stor roll med MY för Tesla skickar ju ut uppdateringar lite då o då under åren också. Nya batteriet med 600km range, nya skärmen och 5G modem antar att inget av dessa är hårt kopplade till en vill årsmodell.