Dyr service? Bromsar och radiatorstäd 5,8k
Postat: 12 okt 2025 13:52
Detta verkar dyrt. Något man kan göra själv utan mek-erfarenhet? Kan vilken verkstad som helst städa och olja bromsklossar? Kan jag städa radiatorn själv?
Bromsarna blir ifs inte smorda av kraftig inbromsning. Möjligtvis kan det förebygga att bromsarna börjar kärvar med regelbunden motion men har de väl börjat kärva krävs det nog att man gör en lite större insats.Tellus skrev: ↑13 okt 2025 10:20
Oklart hur ingående Tesla utför jobbet, risk att det inte blir så bra gjort om man lämnar in.
Jag skulle lysa på radiatorn och se om det verkligen behövs.
Ser bromsarna bra ut eller med enbart ytlig beläggning så räcker några hårda inbromsningar.
Bromsvätskan räcker 5-10år vid normal användning
Exakt, det är inte bara smörjning utan rengörning som behövs.
Det är inte bromsskivorna som ska smörjas, det vore en väldigt dålig idéTellus skrev: ↑13 okt 2025 14:12E-up som jag köpte var fullservad hos VW, inkl bromsservice vartannat år.
Det första jag fick göra var att byta skivor.
Man får nog sitta bredvid servicemannen om det ska bli bra gjort, eller göra det själv. Risk att det bara blir lite spray annars.
Mina bilar har aldrig behövt bromsservice utöver bromsvätskebyte i sällsynta fall. Skivorna blänker.
Nåväl, ett samband som jag noterat är att kärvande bromsok har den positiva effekten att att rosten försvinner på skivorna (nackdelen är dock kraftigt slitage på belägg o skivor samt ökad förbrukning);)Maw skrev: ↑13 okt 2025 14:22Det är inte bromsskivorna som ska smörjas, det vore en väldigt dålig idéTellus skrev: ↑13 okt 2025 14:12E-up som jag köpte var fullservad hos VW, inkl bromsservice vartannat år.
Det första jag fick göra var att byta skivor.
Man får nog sitta bredvid servicemannen om det ska bli bra gjort, eller göra det själv. Risk att det bara blir lite spray annars.
Mina bilar har aldrig behövt bromsservice utöver bromsvätskebyte i sällsynta fall. Skivorna blänker.
Det är oken som behöver göras rena och smörjas emellanåt. Det finns vad jag vet inget damband mellan kärvande ok och byte bromsvätska eller rostiga bromsskivor.
SantMaetlarv skrev: ↑13 okt 2025 16:13Nåväl, ett samband som jag noterat är att kärvande bromsok har den positiva effekten att att rosten försvinner på skivorna (nackdelen är dock kraftigt slitage på belägg o skivor samt ökad förbrukning);)Maw skrev: ↑13 okt 2025 14:22Det är inte bromsskivorna som ska smörjas, det vore en väldigt dålig idéTellus skrev: ↑13 okt 2025 14:12E-up som jag köpte var fullservad hos VW, inkl bromsservice vartannat år.
Det första jag fick göra var att byta skivor.
Man får nog sitta bredvid servicemannen om det ska bli bra gjort, eller göra det själv. Risk att det bara blir lite spray annars.
Mina bilar har aldrig behövt bromsservice utöver bromsvätskebyte i sällsynta fall. Skivorna blänker.
Det är oken som behöver göras rena och smörjas emellanåt. Det finns vad jag vet inget damband mellan kärvande ok och byte bromsvätska eller rostiga bromsskivor.
Jag hade väntat ett år till.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 18:29Hej och tack för svar! Inget är sönder, bilen är exakt 1 år gammal. Jag skrev här för jag såg att det listades som rekommenderad service. Vad hade du gjort?
Mvh Jens
Bytte du stötdämpare för de gamla gick sönder eller uppgraderade för comfort? Jag är mycket nöjd med bilen men stötdämparna och oljud när man kör >100km/h är två saker jag inte är riktigt nöjd med.
Tack för svar. Hade du lämnat in hos Tesla då eller valt annan (billigare?) verkstad?mikebike skrev: ↑13 okt 2025 18:35Jag hade väntat ett år till.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 18:29Hej och tack för svar! Inget är sönder, bilen är exakt 1 år gammal. Jag skrev här för jag såg att det listades som rekommenderad service. Vad hade du gjort?
Mvh Jens
Tack för svar. Får jag fråga hur ofta jag ska tänka på att använda bromsarna och hur hårt jag ska trampa för att hålla rosten borta? Jag kanske ska stänga av regen på commandern en gång i veckan? Jag använder i normala fall bromsarna en handfull gånger om året, kör 2500 mil/år.manneson skrev: ↑13 okt 2025 14:21Använd bromsarna. Dvs kör hårt.
Jag har aldrig behövt göra något annat än att byta slitna belägg/skivor/backar.
Bara om dom inte används ordentligt som de behöver underhåll, vilket oftast är mkt dyrare än att just byta utslitna delar.
Senaste nu bytte jag bromsbackar bak, kostade 300kr på biltema.
Uppgradering, TEIN.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 19:55Bytte du stötdämpare för de gamla gick sönder eller uppgraderade för comfort? Jag är mycket nöjd med bilen men stötdämparna och oljud när man kör >100km/h är två saker jag inte är riktigt nöjd med.
Vilken vettig verkstad som helst, Mekonomen till exempel.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 19:58Tack för svar. Hade du lämnat in hos Tesla då eller valt annan (billigare?) verkstad?mikebike skrev: ↑13 okt 2025 18:35Jag hade väntat ett år till.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 18:29Hej och tack för svar! Inget är sönder, bilen är exakt 1 år gammal. Jag skrev här för jag såg att det listades som rekommenderad service. Vad hade du gjort?
Mvh Jens
Nice, vart du nöjd?mikebike skrev: ↑13 okt 2025 20:07Uppgradering, TEIN.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 19:55Bytte du stötdämpare för de gamla gick sönder eller uppgraderade för comfort? Jag är mycket nöjd med bilen men stötdämparna och oljud när man kör >100km/h är två saker jag inte är riktigt nöjd med.
Ja, farthindren gick från slägga till gummiklubba.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 20:19Nice, vart du nöjd?mikebike skrev: ↑13 okt 2025 20:07Uppgradering, TEIN.SagittariusA skrev: ↑13 okt 2025 19:55Bytte du stötdämpare för de gamla gick sönder eller uppgraderade för comfort? Jag är mycket nöjd med bilen men stötdämparna och oljud när man kör >100km/h är två saker jag inte är riktigt nöjd med.