Sida 1 av 1
Megawatt laddning
Postat: 13 okt 2025 18:45
av manneson
Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.
https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/
Re: Megawatt laddning
Postat: 16 okt 2025 21:50
av NiklasTesla
manneson skrev: ↑13 okt 2025 18:45
Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.
https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/
Jobbigt då hinner man ju inte ens gå på toaletten innan bilen är färdigladdad

Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 00:19
av AAKEE
NiklasTesla skrev: ↑16 okt 2025 21:50
manneson skrev: ↑13 okt 2025 18:45
Senaste refresh av Zeekr 001 klarar nu 1,3MW laddeffekt.
The power input immediately goes over 500 kW and peaks at a whopping 1,321 kW. Going from 4% to 10% takes roughly one second.
Just ten seconds after plugging in, peak power is achieved, with a maximum voltage of 894V and a current of 1,488A. After that, it’s smooth sailing–it takes roughly three minutes to hit 50% state of charge, and just six and a half minutes to get to 80%.
https://insideevs.com/news/775571/zeekr ... 7-minutes/
Jobbigt då hinner man ju inte ens gå på toaletten innan bilen är färdigladdad
Argumenten bland elbilsmotståndarna håller på att tryta…
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 07:25
av Jerker
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 08:35
av chaffis75
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 08:51
av Jerker
chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.
Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 09:00
av Maw
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51
chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.
Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.
Det blir väl precis som idag att effekten sjunker om många på laddstationen utnyttjar full kapacitet samtidigt?
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 09:23
av R_Edvinsson
Det blir mycket värme när det skall laddas i de hastigheterna.
1500A vid nästan 900V är inget man skojar bort och knappast något CCS standarden är anpassad för.
Vi har ju redan sett att 500-600KW laddare som finns aktiva idag aldrig kommer kunna leverera de effekterna till bilarna, just för att det kräver 1000V batteripack.
Så skulle du parkera denna zeeker vid en av de snabbaste 600KW laddarna så skulle du inte få ut ”mer än” 530KW, eller på 7X där man får en topp på ca 420KW.
Nej denna tekningen så så sjukt långt ifrån att dels vara tillgänglig för oss konsumenter men även med dagens nät i åtanke så finns det linor ingen vits med bilar som laddar med dessa effekter.
För ingen skulle vara villig att betala priset laddningen skulle kosta om en station skulle vara förberedd för den effekten samt behöva betala effektavgifterna som kommer med laddning på denna nivån.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 10:17
av chaffis75
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51
chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.
Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.
Nej verligen inte... och frågan är om vi ens behöver megawatt för personbilar? Är de mer en skryt siffra eller är de något man behöver? Idag har vi ju bilar som klarar 250kw (ja mer än så också) men ofta har de denna top under en eller två minuter... Jag hade ju hellre sett tex 200 kw under en stor del av laddtiden, dvs plattare laddkurva...
Man ja oavett vilket så är de coolt att de finns...
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 14:43
av manneson
Jag tror MCS kommer bli standard inte bara för lastbilar utan också för personbilar.
Just lastbilar(och på sikt bussar) kommer driva utvecklingen för hög effekt på laddstationerna.
Många åkerier investerar i eldrivna lastbilar nu.
Snart kommer man nog kunna åka elbuss Malmö-Stockholm och GBG-Stockholm(nog bra alternativ till tåget…).
Själv skulle jag dock mycket hellre vilja ha längre räckvidd.
Jag vill kunna köra minst 4 timmar i motvind/regn i snitt 160kmh utan stopp. Dvs tex Malmö-Stockholm.
Ingen elbil klarar mig veterligen det ännu.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 14:54
av chaffis75
manneson skrev: ↑17 okt 2025 14:43
Jag tror MCS kommer bli standard inte bara för lastbilar utan också för personbilar.
Just lastbilar(och på sikt bussar) kommer driva utvecklingen för hög effekt på laddstationerna.
Många åkerier investerar i eldrivna lastbilar nu.
Snart kommer man nog kunna åka elbuss Malmö-Stockholm och GBG-Stockholm(nog bra alternativ till tåget…).
Själv skulle jag dock mycket hellre vilja ha längre räckvidd.
Jag vill kunna köra minst 4 timmar i motvind/regn i snitt 160kmh utan stopp. Dvs tex Malmö-Stockholm.
Ingen elbil klarar mig veterligen det ännu.
Jag är lite tveksam till MCS på personbilar den kontakten är ju gigantisk. Inge problem på en lasbil eller buss såklart men på en personbil är de ju inte praktiskt... Jag torr snarast på någon slags "upphottning" av CCS standarden så den klarar högre effekt om den anses nödvändigt..
Men ja de är bara framtiden som kan svara på den frågan.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 15:49
av SkipperO
Kraven på nätanslutningen för en större laddstation blir ju i princip densamma, om man utgår från att den skall kunna ladda upp x antal bilar i timman, oavsett om det är 200kW eller 1000kW som bilarna laddas med. Med 1000kW behövs ju färre stolpar.
Re: Megawatt laddning
Postat: 17 okt 2025 22:01
av NiklasTesla
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 08:51
chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 08:35
Jerker skrev: ↑17 okt 2025 07:25
Laddinfrastrukturen ligger rejält efter. Att i realiteten kunna dra nytta av den här utvecklingen ligger nog minst nåt decennium bort.
Idag, när man kämpar med att kapa effekttoppar i hemmen, så känns det som att både elproduktion och elnät behöver byggas ut rejält om gemene man ska kunna ladda sin elbil med 1,3 MW, och den utbyggnaden måste vara målmedveten och börja idag.
De fösta megawatt laddarna har ju öppnat i både Sverige (tror de är.crikel k värnamo) och Norge nu.. dock har de en stor mcs (tror jag den heter) kontakt och är tänkt till lastbilar så nej de är väl ett gränsfall.
Jovisst, men om utvecklingen går emot att vanliga personbilar ska kunna ladda med de effekterna så betyder det att alla snabbladdare med >250 kW som finns idag ska kunna leverera >1MW och den omställningen görs inte på en kafferast och med vänster hand.
Hemligheten är nog batteri till batteri för hög effekt. Alltså du har ett/flera rejält stora batterier som snabbt kan dumpa över lagrade elektriciteten till en/flera elbilar och sedan laddas batteriet/batterierna upp relativt långsamt från elnätet (förmodligen snabbare under den/de timmar när spotpris är lägre) för att sedan igen snabbt kunna dumpa över till ett andra elbilsbatterier när fordonen kommer in för laddning.
Med vänliga hälsningar
Re: Megawatt laddning
Postat: 18 okt 2025 10:42
av Gustafsson
SkipperO skrev: ↑17 okt 2025 15:49
Kraven på nätanslutningen för en större laddstation blir ju i princip densamma, om man utgår från att den skall kunna ladda upp x antal bilar i timman, oavsett om det är 200kW eller 1000kW som bilarna laddas med. Med 1000kW behövs ju färre stolpar.
Matningen till SuC måste ju ligga på upp emot 10 MW för en stor station med 40 stall idag. Kraftbolagen har byggt ut matningen på flera ställen redan och rimligen har man redan dimensionerat för framtida effektökningar.
Intressant att se när bilparken är mogen för dessa effekter. Jag tror att det kommer att ta längre tid än för infrastrukturen.
Re: Megawatt laddning
Postat: 18 okt 2025 13:15
av Maw
Gustafsson skrev: ↑18 okt 2025 10:42
SkipperO skrev: ↑17 okt 2025 15:49
Kraven på nätanslutningen för en större laddstation blir ju i princip densamma, om man utgår från att den skall kunna ladda upp x antal bilar i timman, oavsett om det är 200kW eller 1000kW som bilarna laddas med. Med 1000kW behövs ju färre stolpar.
Matningen till SuC måste ju ligga på upp emot 10 MW för en stor station med 40 stall idag. Kraftbolagen har byggt ut matningen på flera ställen redan och rimligen har man redan dimensionerat för framtida effektökningar.
Intressant att se när bilparken är mogen för dessa effekter. Jag tror att det kommer att ta längre tid än för infrastrukturen.
Vissa SuC går ifs ned rejält i effekt redan nu när många laddar samtidigt men det blir ju inte sämre för att maxeffekten per stall ökar. Det är nog en tid kvar innan det blir vanligt med MW men kanske dubblas det från dagens ~350kW till 700kW som standard för maxeffekten under de kommande 2-3 åren?
Re: Megawatt laddning
Postat: 18 okt 2025 13:30
av manneson
BYD lanserar begreppet "flash charging", och kommer bygga megawatt-stationer i Europa:
https://www.electrive.com/2025/10/18/by ... th-africa/
Europe, an initial network of several hundred charging stations is to be established in the course of 2026, with 200 to 300 stations planned by the end of the second quarter
Re: Megawatt laddning
Postat: 19 okt 2025 14:30
av SkipperO
Jag spår att laddeffekten för bilar kommer att dubblas vart 4:e år liknande Moores lag som ger att teknologinoderna för halvledare blivit hälften så stora vart 4:e år.
Verkar stämma hyggligt för laddeffekten hittills.