Sida 1 av 1

Cellimbalans?

Postat: 18 okt 2025 18:14
av joasag
Skaffade precis en Enhance S3XY Commander och kopplade upp den mot tes LAX iOS app.
Fick följande resultat när jag kollade på cellimbalans:
IMG_3937.png
Är detta dåligt? Och går det att åtgärda genom att ladda bilen fullt?

Laddar alltid till 60% från cirka 45-50%

Re: Cellimbalans?

Postat: 18 okt 2025 18:47
av AAKEE
joasag skrev: 18 okt 2025 18:14
Skaffade precis en Enhance S3XY Commander och kopplade upp den mot tes LAX iOS app.
Fick följande resultat när jag kollade på cellimbalans:
IMG_3937.png

Är detta dåligt? Och går det att åtgärda genom att ladda bilen fullt?

Laddar alltid till 60% från cirka 45-50%

Nej.

Imbalance är något av det mest missförstådda inom elbilar, tillsammans med nästan allt annat som också är missförtått 😅

Jag har ringat in den lägsta och en sv de högsta cellerna. Skillnaden i spänning , imbalansen, är 6mV. Det är bra. Antar att bilen var i vila.
IMG_8458.jpeg


Sen är det så att imbalansen varierar med laddningsnivån. Detta beror på att de 96 bricks/cellerna har olika kapacitet.
Eftersom alla celler töms med samma ström så töms en mindre cell fortare än en större, och större långsammare.
Har man låg imbalans vid 80% där bilen försöker hålla lägst imbalans så kommer den öka successivt med lägre SOC och när man kommer nära 0% på bilens mätare så ökar den fort pga att spänningskurvan lutar brant där.

Generellt kan man säga att upp till 15-20mV är normalt från 30-100% och betydligt högre värden ned till 0% indikerat.

Ett värde på imbalans säger inte mycket om man inte vet laddningsnivån, men har man under 20% är det inga issues.

Re: Cellimbalans?

Postat: 18 okt 2025 20:39
av joasag
44% vid tillfället bilden togs, och bilen var i vila, parkerad.

Då låter det som att det inte är något jag behöver oroa mig för?

Re: Cellimbalans?

Postat: 18 okt 2025 20:46
av AAKEE
joasag skrev: 18 okt 2025 20:39
44% vid tillfället bilden togs, och bilen var i vila, parkerad.

Då låter det som att det inte är något jag behöver oroa mig för?
Nope!

Re: Cellimbalans?

Postat: 18 okt 2025 22:22
av joasag
Behöver bilen någonsin laddas till 100% för att celler ska kalibreras eller är det påhitt?

Re: Cellimbalans?

Postat: 19 okt 2025 00:10
av AAKEE
joasag skrev: 18 okt 2025 22:22
Behöver bilen någonsin laddas till 100% för att celler ska kalibreras eller är det påhitt?
Nej, det behövs inte.

Bilen kan balansera i hela registret av laddnivåer.

Toppbalansering är ~ det simplaste av alla sätt att balansera, men kräver i EV-fallet en aktiv balansering som laddar låga celler med hög strömstyrka (för att hinna med att balansera).

Tesla kör med det omvända, resistorer som blöder ut ström långsamt. Det kan man inte bara göra med 100% (speciellt eftersom hela världen tror att batteriet dör asap det når 100% 😂).

Tesla har ungefär 40 Ohm i resistorerna, vilket ger en balanseringsström på 0.1A (~4V/40 Ohm= 0.1A.

Eftersom Tesla jobbar med ”bricks” som är ~ 220-245Ah, så innebär det att man balanserar ungefär 2.4Ah per dygn vilket är ungefär 1% av kapaciteten vilket grovt motsvarar ~ 10mV.


Bilens BMS klarar av att räkna ut den individuella kapaciteten i varje ”brick” och när man vet det kan man balansera precis när man vill, och vilken SOC man vill.
När man gör så balanserar man inte så att alla celler når samma spänning där och då, utan man lägger individuella skillnader så att cellerna möts spänningsmässigt där man vill.

Tesla mallar ihop imbalansen till ~2mV vid 80% på min S varje gång. Det var samma med min M3P jag hade tidigare.

Det blir alltså så att jag kan göra min bil i föera veckor eller mer mellan 55- lägre SOC och om/när jag laddar till 80% blir det 2-4mV direkt laddningen är klar.

Jag har beskrivit det mycket mer i detalj och med bilder från loggar som ger exempel tex här, det är fler inlägg i rad med info:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-8847439


Kan tillägga att tidiga Teslor för länge sedan bara balanserade över 4.00V cellspänning om
man ska tro sägen. Enligt uppgift är detta ändrat med uppdateringar även för de äldsta bilarna.
Jag vet inte, har inte haft någon äldre S och var inte med på den tiden i Teslavärlden.

Re: Cellimbalans?

Postat: 19 okt 2025 07:40
av Ewolve
Mycket intressant läsning, gäller detta även bilar med LFP batterier eller är det en annan lösning där iom flackare spänningskurva?

Re: Cellimbalans?

Postat: 19 okt 2025 13:52
av AAKEE
Ewolve skrev: 19 okt 2025 07:40
Mycket intressant läsning, gäller detta även bilar med LFP batterier eller är det en annan lösning där iom flackare spänningskurva?
Ett litet passus för att ja inte vet utan gissar lite. Det går dåligt att balansera på spänning i mellanområdet men eftersom Tesla fortfarande kör samma princip med att blöda väldigt låg balanserström så kommer inte tiden med 100% eller nära det riktig räcka till.
Men om man laddar till 100% en gång (i veckan) så kommer BMS kunna se vilka celler som ligger högt, och hur högt de ligger = hur mycket energi måste vi blöda ut. Exemepelvis beräkna att en brick/cell är 1% högre i SOC vilket motsvarar en viss energi. Sedan är det lätt att räkna ut hur länge man måste blöda den bricken/cellen för att nå balans och då kan man göra det närsomhelst och vid vilken SOC som helst.

Re: Cellimbalans?

Postat: 19 okt 2025 22:35
av repulsiv
Du kan ju logga in i servicemode och se om du har några BMS_a066 i listan.

BMS_a066 är "early warning" för SOC imbalance.

När jag fick batterihaveri på min model 3 kunde jag se i loggen att bilen loggat BMS_a066 ett tag innan, men inte kommunicerat det till mej.

När bilen notifierade mej som förare hade den även satt BMS_a064, alltså "SOC Imbalance" och ville att jag skulle kontakta tesla, som i sin tur konstaterade att batteriet var skrot.