Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:07
av mussla
"Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg när bilförmedlaren Kvdbil betygsätter andrahandsmarknadens elbilsbatterier. Samtidigt bedöms åtta av tio ha en fortsatt hög kapacitet.
– De är faktiskt bättre än vad vi trodde, säger Martin Reinholdsson, testansvarig på Kvdbil.
Kvdbil som säljer begagnade bilar har undersökt elbilsbatterierna på 1 300 elbilar och laddhybrider. Batterierna betygsätts efter ”State of Health”, SoH, som mäter skillnaden mellan batteriernas nuvarande skick jämfört med dess ursprungliga kapacitet. I undersökningen fick åtta av tio bilbatterier högsta betyg som visar på att över 90 procent av kapaciteten finns kvar."
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:13
av Maw
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Ja verkligen. I grunden tillverkas väl alla(?) batterier i Kina och det som borde skilja sig åt vad gäller åldrandet mellan olika biltillverkare torde vara hur kylning och laddning har implementerats av tillverkaren.
Goda nyheter att så många batterier verkar klara tidens tand väl.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:40
av dragkrok
Hur ser man batteritesterna på bilarna som är till salu hos KVD?
Alla verkar ha 3 stjärnor förutom de som inte har testats av någon anledning.
Eller är det jag som inte hittar?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 08:34
av manneson
Alla bilar på listan har väl LG NMC…
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Jag har ifs bara erfarenhet av Opel Corsa-E men i den gick det inte att sätta laddgräns. Jag förmodar att det är samma i Mokka-E.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 10:00
av Elof
Fler frågetecken än svar från den undersökningen. Ganska meningslöst om man inte väger in ålder och miltal på bilarna?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Gäller alla Stellantisbilar på den plattformen AFAIK.
Dvs också Peugeot e208, 2008. Citroën eC4 osv.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Gäller alla Stellantisbilar på den plattformen AFAIK.
Dvs också Peugeot e208, 2008. Citroën eC4 osv.
Japp, det stämmer. Det enda som går att styra är när laddningen ska startas, inga möjligheter att sätta SOC-nivå eller vilken strömstyrka den ska laddas med. Dessutom så kan man bara köra klimat-timern när det är minst 50% SOC, vilket ju gör att man ser till att alltid ha batteriet ordentligt laddat....
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 15:27
av AAKEE
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 15:33
av MangeT
Har en Cooper SE från 2023 som extrabil. Går inte att sätta någon laddgräns i den. Fantastiskt rolig bil att köra men hade varit bra att kunna ställa laddgräns.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 16:23
av mussla
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Det håller jag med om till 50-100%
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Det håller jag med om till 50-100%
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Skulle säga att vanligast är småbilar. De flesta har NMC.
MG som exempel, de med LFP har ingen inställning för laddningsnivå medan deras LR med NMC har det.
Nissan Leaf (senare) är väl en av biltyperna med NMC utan inställnar kaddnivå?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 28 okt 2025 08:33
av mussla
ID.4 hamnade på tioende plats på listan. Denna video beskriver problem med batterierna på MEB-plattformen som verkar ha åtgärdats i produktionen först i slutet av 2024. Är det det som kvd har kommit på måntro.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Skulle säga att vanligast är småbilar. De flesta har NMC.
MG som exempel, de med LFP har ingen inställning för laddningsnivå medan deras LR med NMC har det.
Nissan Leaf (senare) är väl en av biltyperna med NMC utan inställnar kaddnivå?
Som sagt de flesta småbilar har NMC och de flesta kan inte ställa in laddnivå.
Exempel: Renault Zoe, Nissan Leaf, Fiat 500e, Peugeot e208, e2008, Citroen eC4, Opel Mokka-e, Opel Corsa-e, BMW i3, Mini Cooper, Honda E, Smart EQ fortwo/forfour, VW E-up, Skoda Citigo, Seat Mii…
MGn du tog som exempel är ett undantag. Jag kan på rak arm inte komma på fler undantag men det finns säkert. BYD är nog ytterligare en vid närmare eftertanke.
Dvs kinesiska småbilar har LFP, medan europeiska/japanska inte har det. Men det kommer nog ändras med nästa generation småbilar. LFP tar över allt mer.