Sida 1 av 2

Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 16:23
av Jerker
Nåt av det fånigaste jag har läst på länge:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 966190.ece

Så dags för Volvo att komma dragandes med det här nu när de inte själva hoppade på tåget medan chansen fanns.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 16:55
av bylund
Fast vilken känga då? Ingen på Volvo citeras ge någon känga.
"Alla biltillverkare måste enas om standardiserad laddning för elbilar, säger Volvo Cars utvecklingschef Peter Martens."
Är ju en extremt indirekt känga om det är vad artikeln syftar på.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 17:07
av TiborBlomhall
Detta kallas journalism.

Att ta ett ganska neutralt uttalande och paketera det som ett angrepp, som alltid genererar högre läsarsiffror.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 17:57
av Jerker
Nej, det är helt sant. Ny Teknik sätter nya bottenrekord i journalistik... :evil:

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 18:19
av bjelkeman
Standardisering är ofta bra. Det är samtidigt ett ganska vanligt argument från de som ligger efter i utvecklingen, så att det blir lättare att få kunder att flytta från en teknologi till en annan.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 18:29
av Elektrokungen
Är det bara jag som tycker att en stor nackdel med både CCS och Chademo är att kontaktdonen är så klumpiga? De är allt annat än användarvänliga.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 18:42
av Daoops
Elektrokungen skrev:
Är det bara jag som tycker att en stor nackdel med både CCS och Chademo är att kontaktdonen är så klumpiga? De är allt annat än användarvänliga.
Håller verkligen med. Det är även stor skillnad på amerikanska superchargerkontakter och europeiska typ-2. Så för att hålla sig till standard har Tesla offrat lite av sin sexighet redan,

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 19:10
av LarsL
Största problemet med en standard är att alla blir lika dåliga.
Största nackdelen med att en inte följer standarden är att man får köpa en adapter... Jag vet vad jag tycker är bäst just nu. Om 10 år bör en standard, när allt lugnat sig lite.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 19:52
av TiborBlomhall
Elektrokungen skrev:
Är det bara jag som tycker att en stor nackdel med både CCS och Chademo är att kontaktdonen är så klumpiga? De är allt annat än användarvänliga.
Ja, känns lite som TV världens SCART mot HDMI.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 19:59
av danni
Ja, det här var en fånig vinkling. Det är en känga som knappt finns där. Och även om den fanns där hade den varit fånig - det fanns ju ingen standard som dög när Tesla utvecklade Model S och superchargernätverket. Men journalister gör allt för att klämma in ordet "Tesla" i rubriken, av uppenbar anledning.

För övrigt:

Bild

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 21:04
av leiflodde
Om man skall vara lite egoistiskt.... är det inte ganska skönt att alla inte kör Tesla? hur kul skulle det vara om alla gjorde det? som att se en fossil bil?

Även om jag ändå menar att det är kul att se fler elisar på vägen :) Kollar dagligen på laddområdet i Lödde och lite kul är att man nästan dagligen ser man andra fordon som laddar på EON och CLEVER och inte bara Tesla.

Som Edvard Persson en gång sjöng "låt dom bara gå på vi klarar oss nog ändå"

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 09 mar 2016 21:39
av Svenssons
danni skrev:
Ja, det här var en fånig vinkling. Det är en känga som knappt finns där. Och även om den fanns där hade den varit fånig - det fanns ju ingen standard som dög när Tesla utvecklade Model S och superchargernätverket. Men journalister gör allt för att klämma in ordet "Tesla" i rubriken, av uppenbar anledning.
Finns ingen standard idag heller som duger. Chademo klarar som mest av 62,5kW enligt standarden och CCS har inte slagit fast någon standard för att ladda snabbare än 50kW även ifall det finns prat om 150kW och till och med 350 kW. Dock verkar det som att man tycker att ingen bil klarar ju av dessa effekter så man avvaktar med att ta fram laddare som klarar av det...

PS. Ser att Ny tekniks artikel hänvisar till 200 kW CCS som de verkar ha direktöversatt från följande artikel. 200kW är antingen en felskrivning från 200A (90kW) eller något annat påhitt. De standarder som artikeln hänvisar till stödjer inte någon effekt på 200kW. Det finns utkast på högre effekt för CCS men dessa verkar inte vara antagna ännu.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 15:59
av apkungen
Elon pratade vid ett möte i Frankrike om att teslas suc kommer att utrustas med ccs. En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett? Bokstavligt talat är det en lite stor kontakt men vore ändå coolt om de körde ccs och badvakt uppgraderade stationerna till 150kW i samma veva :)

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 16:15
av Jerker
apkungen skrev:
Elon pratade vid ett möte i Frankrike om att teslas suc kommer att utrustas med ccs. En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett? Bokstavligt talat är det en lite stor kontakt men vore ändå coolt om de körde ccs och badvakt uppgraderade stationerna till 150kW i samma veva :)
"badvakt"?

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 16:22
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Elon pratade vid ett möte i Frankrike om att teslas suc kommer att utrustas med ccs. En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett? Bokstavligt talat är det en lite stor kontakt men vore ändå coolt om de körde ccs och badvakt uppgraderade stationerna till 150kW i samma veva :)
"badvakt"?
Det är killen som åker omkring och uppgraderar SuC efter eget tycke och smak.
Han jobbar på Tylösand på somrarna, därav smeknamnet. ;)

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 16:29
av Jerker
Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Elon pratade vid ett möte i Frankrike om att teslas suc kommer att utrustas med ccs. En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett? Bokstavligt talat är det en lite stor kontakt men vore ändå coolt om de körde ccs och badvakt uppgraderade stationerna till 150kW i samma veva :)
"badvakt"?
Det är killen som åker omkring och uppgraderar SuC efter eget tycke och smak.
Han jobbar på Tylösand på somrarna, därav smeknamnet. ;)
Haha! OK...

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 18:35
av Svenssons
apkungen skrev:
En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett?
Vad menar du med "bara"? Ingen Supercharging eller? CCS är ju i princip dagens kontakt med två DC-poler under. CCS-laddare idag kan inte ladda snabbare än 50kW. Standarden kanske går upp till 90kW.vad vore det för fett med det jämfört med dagens 135kW vid Supercharger?

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 19:09
av bylund
Svenssons skrev:
apkungen skrev:
En tanke som då slog mig är att model 3 kanske kommer att få bara ccs istället, vore inte det fett?
Vad menar du med "bara"? Ingen Supercharging eller? CCS är ju i princip dagens kontakt med två DC-poler under. CCS-laddare idag kan inte ladda snabbare än 50kW. Standarden kanske går upp till 90kW.vad vore det för fett med det jämfört med dagens 135kW vid Supercharger?
Bokstavligt talat är det ju en mycket fetare kontakt.
Bildligt talat så är det bra mycket fetare med superchargerkontakten.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 20:46
av lator
Tesla använder ju idag typ2-kontakten som är standard. Att de sen har tänkt till och kör snabbladdning med samma kontakt är ju bara en bonus. Klarar de att dra 135 Kw via den utan problem så finns det egentligen ingen anledning att använda en klumpigare kontakt.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 20:58
av Svenssons
lator skrev:
Tesla använder ju idag typ2-kontakten som är standard. Att de sen har tänkt till och kör snabbladdning med samma kontakt är ju bara en bonus. Klarar de att dra 135 Kw via den utan problem så finns det egentligen ingen anledning att använda en klumpigare kontakt.
Det är lätt modifierad kontakt så att det inte är möjligt att koppla Supercharger till en Typ 2-kontakt. Fördelen med att ha en CCS är väl att man får många tillgång till många fler snabbladdare (50kW) utan adapter. Dock är den bra klumpig.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 21:42
av TiborBlomhall
Är den verkligen modifierad?

Jag trodde också det från början, men flera bilister har lyckats stoppa in Supercharger kontakten i sina bilars Typ 2 uttag.

Inget händer förstås men kontakten passar rent mekaniskt.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 22:05
av bylund
Jag har läst påståenden att den ska vara längre och därmed ge större kontaktyta, så att den tål större strömmar. Fast jag hittar ingen bra källa på det.
Wikipedia skrev:
Meanwhile, Tesla Motors introduced 90 kW DC charging system called SuperCharger in 2012 for its Model S cars and since 2013 upgraded DC charging system to 120 kW DC. Tesla is using modified Type 2 plug for SuperCharger. This modified connector allows for deeper insertion, and longer conductor pins, allowing for greater current. There is no need for additional DC pins because DC current can flow using the same pins as AC current.
Det finns ingen källa angiven för detta påstående i Wikipedia.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 10 mar 2016 22:20
av Svenssons
Dels har jag också läst om att de är lite längre men sedan så är utseendet på kontakten annorlunda mot vanlig Mennekes:
Bild
http://insideevs.com/tesla-model-s-char ... in-europe/

Kolla mitten-pin samt ovanför så har extra hålutrymme gjorts.

Jämför med följande:
Bild

Jag har dock aldrig sett en Supercharger-kontakt med plast för att fylla detta hålutrymme vilket skulle göra att de oavsett kan sättas in i vanlig Mennekes men Tesla har i alla fall gjort det möjligt att ha sin egna kontakt som inte kan sättas in i en bil med bara vanlig Mennekes Typ 2.

Tesla verkar ha använt överdelen från CCS/DC High men skippat de extra DC-pin under huvudkontakten.
Type 2 - Tesla.png
TMC

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 11 mar 2016 08:19
av AGCF
Om Elon säger att SC ska utrustas med CCS så kan det alltså fortfarande Vara Volvo som Tesla för samtal med om att använda SC-nätverket

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 11 mar 2016 08:50
av danni
AGCF skrev:
Om Elon säger att SC ska utrustas med CCS så kan det alltså fortfarande Vara Volvo som Tesla för samtal med om att använda SC-nätverket
Det här är en intressant tanke. Undrar vad det skulle ha för effekter för oss här i Sverige. Volvo säljer ju som bekant väldigt många bilar här. Det skulle öka trycket på nätverket väldigt mycket - men å andra sidan skulle det också rejält öka de ekonomiska möjligheterna och incitamenten att utvidga nätverket rejält här. Tror i grund och botten att det skulle vara positivt.