Sida 1 av 2
Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 06:54
av SR-71-BlackBird
Nu finns den senaste uppdateringen av S/X även i Europa.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 08:12
av fth
Kul, då ser det inte ut som dom tänker döda S/X iaf som många misstänkte.
Det ser inte ut att finnas direktlänk till beställningssidan ännu, men det går att komma in ”bakvägen” enligt följande:
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
https://www.tesla.com/sv_se/modelx/design#overview
/fth
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 08:35
av Bart
Följer väl samma mönster som senast?!
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. Med tanke på den mycket kortare tidsperioden den här gången så kan man ju spekulera att förändringarna är mindre och att efterfrågan överlag är lägre.
Min egen åsikt är ju att Tesla gjorde det väldigt enkelt för sig den här gången. De skulle förstås ha implementerat nyare teknik för att förnya intresset för dessa modeller. Gissar att Tesla tänker att det löser Roadster, när den väl släpps.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 09:04
av SwedishAdvocate
Bart skrev: ↑22 okt 2025 08:35
Följer väl samma mönster som senast?!
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. […
Var inte komponentbristen en rätt betydande faktor för perioden då S/X inte gick att beställa i Europa?…
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 09:25
av Gustafsson
Som att ge arsenik till en gammal häst!
Men ska bli kul att läsa test. Hur mycket tystare är den? Går den att köra 75 mil? Andra förbättringar ”under radarn” som tillkommit? Tesla brukar ju löpande uppgradera komponenter och Palladium har ju funnits några år nu.
Skiljer bara 90 papp mellan AWD å plaid.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 09:47
av Maw
Bart skrev: ↑22 okt 2025 08:35
Följer väl samma mönster som senast?!
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. Med tanke på den mycket kortare tidsperioden den här gången så kan man ju spekulera att förändringarna är mindre och att efterfrågan överlag är lägre.
Min egen åsikt är ju att Tesla gjorde det väldigt enkelt för sig den här gången. De skulle förstås ha implementerat nyare teknik för att förnya intresset för dessa modeller. Gissar att Tesla tänker att det löser Roadster, när den väl släpps.
Förra gången låg väl tillverkningen nere i över ett år även för Amerikanska marknaden.
Kul ändå att de fortsätter med S och X i Europa, hoppas helt nya versioner med teknik långt före andra elbilar som på den gamla goda tiden kommer så småningom.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 10:13
av Bart
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 10:47
av spacecoin
Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.
Efterfrågan på S/X är inte så jättehög. S/X brukade vara ca 20k per kvartal, nu är den 10-13k inkl Cybertruck, så antagligen har man dragit ned på skiften i Fremont.
Man tillverkar dock fler bilar än man säljer. i Q1 tillverkade man strax över 17k i kategorin "other" (S/X/CT), sålde strax under 13k. I Q2 tillverkade man 13k, sålde 10k. Så det borde finnas utrymme för fler exporter.
Det är dock jätteroligt att de fortsätter sälja den här fina och coola bilen i Sverige. Personligen skulle jag inte välja en Plaid över en LR om det skiljer så mycket i förbrukning. 3.2s räcker för mig.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 11:16
av mikebike
spacecoin skrev: ↑22 okt 2025 10:47
Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.
Efterfrågan på S/X är inte så jättehög. S/X brukade vara ca 20k per kvartal, nu är den 10-13k inkl Cybertruck, så antagligen har man dragit ned på skiften i Fremont.
Man tillverkar dock fler bilar än man säljer. i Q1 tillverkade man strax över 17k i kategorin "other" (S/X/CT), sålde strax under 13k. I Q2 tillverkade man 13k, sålde 10k. Så det borde finnas utrymme för fler exporter.
Det är dock jätteroligt att de fortsätter sälja den här fina och coola bilen i Sverige. Personligen skulle jag inte välja en Plaid över en LR om det skiljer så mycket i förbrukning. 3.2s räcker för mig.
Hur mycket av skillnaden i förbrukning sitter i hjulen?
Det är som sagt ganska stor skillnad.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 12:02
av fth
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 11:16
spacecoin skrev: ↑22 okt 2025 10:47
Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.
Efterfrågan på S/X är inte så jättehög. S/X brukade vara ca 20k per kvartal, nu är den 10-13k inkl Cybertruck, så antagligen har man dragit ned på skiften i Fremont.
Man tillverkar dock fler bilar än man säljer. i Q1 tillverkade man strax över 17k i kategorin "other" (S/X/CT), sålde strax under 13k. I Q2 tillverkade man 13k, sålde 10k. Så det borde finnas utrymme för fler exporter.
Det är dock jätteroligt att de fortsätter sälja den här fina och coola bilen i Sverige. Personligen skulle jag inte välja en Plaid över en LR om det skiljer så mycket i förbrukning. 3.2s räcker för mig.
Hur mycket av skillnaden i förbrukning sitter i hjulen?
Det är som sagt ganska stor skillnad.
Siffrorna i konfiguratorn verkar dock mycket märkliga...
I USA kan man välja 19" och 21" för både AWD och Plaid, och för AWD är det enligt konfiguratorn 8% bättre räckvidd med 19".
För Plaid är det dock 19% bättre räckvidd med 19" istf 21"
Även relationen i räckvidd mellan AWD 19, AWD 21, och Plaid 21 är helt annorlunda i den amerikanska konfiguratorn, det är iofs en annan körcykel där, men den relativa skillnaden mellan modeller och hjulstorlek borde väl inte kunna skilja sig så enormt?
/fth
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 12:26
av manneson
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 13:01
av Gustafsson
manneson skrev: ↑22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 13:27
av manneson
Gustafsson skrev: ↑22 okt 2025 13:01
manneson skrev: ↑22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 13:59
av AAKEE
Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Plaid presenterades på battery day hösten 2020. (2020-09-22).
Första lev. på ett event 2021-06-10.
Ja, det var nog ganska bra efterfrågan i början på Palladium (både LR och Plaid). Det ser man nu på att det inte säljs många ens i USA.
Teslas eget bud när jag frågade en säljare i somras avseende den uppdaterade versionen så var det att leverera det beställda i USA innan man breddade marknaden igen. Den dök upp här nästan fortare än väntat men det beror nog på en medioker orderingång i USA.
Frågan är hur länge S/X blir kvar utan total remake (inte för att jag direkt tycker det behövs men marknaden verkar tycka det mht att det säljs låga volymer).
Tesla som bilmärke behöver nog bredda sitt utbud, just 3 och Y passar inte alla och då kanske man köper ngt annat märke istället.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 14:06
av AAKEE
manneson skrev: ↑22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: ↑22 okt 2025 13:01
manneson skrev: ↑22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Räcker med 570A laddström för att nå 250kW med Palladium och på en CCS med 500A som gräns så blir det ingen större skillnad i laddtid idag.
De 4680-celler som görs nu är inte speciellt energitäta och laddar inte heller fort om man mäter C-rate, så där blir det ingen supervinst heller som det verkar idag.
Steer by wire eller åtminstone en kortare styrväxel är ytterst önskvärt. En yoke kommer inte till sin fulla rätt om den ska vevas på tills man blir harmynt.
Ledbarerna kan vi vara utan om vi frågar mig

Det borde gå göra elbilar så de ser ut som vilken bil som helst tycker jag.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 14:31
av Nogo
Om man vill ha 21” utan Plaid så är det endast 35tkr i mellanskillnad, alltså en no brainer att välja Plaid. Synd att de inte kör 0% i räntekampanj på dessa bilar.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 15:35
av LarsaR
En Plaid med steer by wire och V2X vore bra (och gärna 800V och nya celler) då skulle jag fundera på byte.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 15:57
av Gustafsson
Förstår inte riktigt hypen med Steer by wire, hur hjälper det mig? Inte heller specifikt 800 V. V2x vore nice. Batterier med mindre degradering och som kan integreras i hemmaelen kanske? Bättre kroklösning också. Mindre vägljud skulle jag uppskatta. Omtag avseende hur rattskärmen används, håller med om att en tydligt synlig exteriö skulle e
Känns inte som så mycket nytt att man vill byta upp sig. Längre räckvidd är väl inte fel, men inget jag behöver
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 16:15
av Tellus
Räckvidden gått upp 11km på Plaid, är väl för plastinläggen i fälgarna.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 16:30
av jpetters
Tellus skrev:Räckvidden gått upp 11km på Plaid, är väl för plastinläggen i fälgarna.
+ inlägg i "nosen" och lite andra modifieringar fram och bak
Kanske mer lättrullande däck också. Ett "trick" är ju att leverera däck med lägre profil som nya då de rullar lättare. Kanske något sånt hjälper till.
Tyvärr lär ju dessa 11km snabbt gå upp i rök när det blåser lite sid/motvind eller regnar.
Verklig räckvidd (EPA) på S/X Palladium är rätt långt från vad som anges tyvärr, trots EPA liknande körning.
Vad S/X verkligen skulle behöva är minst 20% högre kapacitet i batteriet, och ett som helst inte degraderas som en iskub i öknen....
Min S Plaid har nu kortare range efter 2,5 år är min S P100D hade efter 5,5 år (samma körsträcka). Det brant lutande degraderingsplanet har inte börjat flacka ut heller. Liknande trend på X LR också.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 17:06
av jpetters
Ingen dragkrok på S Plaid från MY2026 verkar det som. Det var ju dumt...
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 17:30
av manneson
jpetters skrev: ↑22 okt 2025 16:30
Min S Plaid har nu kortare range efter 2,5 år är min S P100D hade efter 5,5 år (samma körsträcka). Det brant lutande degraderingsplanet har inte börjat flacka ut heller. Liknande trend på X LR också.
Mindre kobolt i cellerna tror jag är orsaken.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 17:32
av manneson
AAKEE skrev: ↑22 okt 2025 14:06
manneson skrev: ↑22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: ↑22 okt 2025 13:01
manneson skrev: ↑22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Räcker med 570A laddström för att nå 250kW med Palladium och på en CCS med 500A som gräns så blir det ingen större skillnad i laddtid idag.
De 4680-celler som görs nu är inte speciellt energitäta och laddar inte heller fort om man mäter C-rate, så där blir det ingen supervinst heller som det verkar idag.
Steer by wire eller åtminstone en kortare styrväxel är ytterst önskvärt. En yoke kommer inte till sin fulla rätt om den ska vevas på tills man blir harmynt.
Ledbarerna kan vi vara utan om vi frågar mig

Det borde gå göra elbilar så de ser ut som vilken bil som helst tycker jag.
Cybertruck laddar betydligt snabbare. Dvs de behöver införa liknande teknik/lösningar i S och X.
Juniper ser cool ut när det blir mörkt. Det gör inte S och X.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 19:44
av AAKEE
manneson skrev: ↑22 okt 2025 17:32
Cybertruck laddar betydligt snabbare. Dvs de behöver införa liknande teknik/lösningar i S och X.
Tyvärr gör den inte det.
Har du sett laddkurvan?
Det är ett 123kWh batteri.
325kW på 123kWh = 2.64C.
Model 3/Y med 78.8kWh laddar med 3.17C
Model S/X som är begränsade till 250kW laddar med 2.51C.
Vid 50% laddar S/X ~ 164kW, dvs 1.65C
Vid 50% laddar CT ~ 135kW, dvs 1.1C.
En S med 100kWh 4680 kommer ladda långsammare än dagens S även om man inför 800V-system.
CT: Laddkurvan är ”skit” och att den når 325kW under 0.00001s hjälper bara när man skryter i baren. Tyvärr.
S/X Palladium:
Ett tillägg: med SMT kan man läsa av BMS_Max charge power, dvs den begränsning bilens BMS sätter på batteriet.
Vid låg SOC och förvärmt batteri brukar BMS_Max charge power vara ~ 288-290kW, dvs ungefär 2.9C vilket är avsevärt högre än CT’s 4680.
Ett 123kWh med Plaids celler skulle klara 357kW, och hade det vart frågan om max 325kW skulle batteriet kunna hålla 325 kW ett tag.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 22 okt 2025 19:45
av Niclas
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd