Sida 1 av 3

Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 11:53
av arena999
Såklart två helt olika bilar men hjälp mig att tänka :)

I första hand kanske ekonomiskt men även "mjuka frågar" att beakta.

En ny model Y som är bekväm att stiga in/ur även för 50-plussare. Hyfsatt snygg, senaste teknik och UI.
Kan väl räkna med 50% värdeminskning på 3 år som det ser ut på marknaden nu.
Låg månadskostnad med 0% ränta. Ingen service/reprationskostad.

En Taycan i ungefär samma prisklass blir ca en 2022 kanske.
Alltså en ganska gammal bil redan. Men å andra sidan blir nog inte värdeminskningen lika stor som en ny Tesla.
Betydligt dyrare försäkring, krav på service och (eventuellt) dyra reperationer. Men kanske ändå inte i storlek med den extra värdeminskningen för Teslan.
Lite sämre teknik och UI i Porschen, men körglädjen lite större.
Och som jag läste någon skriva "det är lite coolare att anlända i en Porsche än en Tesla".

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 12:29
av manneson
Tror värdeminskningen kommer vara likvärdig faktiskt.
Men Taycanen kommer kosta massvis mer i kapitalkostnad, försäkring, service(räkna med runt 20k bara för en basservice) samt potentiellt reparationer då garantin löpt ut.
En grov gissning är att en beggad Taycan kommer kosta närmare dubbla /mån utslaget på 3 år.
Det är därför de rasar så mkt i andrahandsvärde…

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 12:50
av SR-71-BlackBird
Jag rekommenderar att du tittar på en välutrustad EQS.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 13:23
av manneson
SR-71-BlackBird skrev: 22 okt 2025 12:50
Jag rekommenderar att du tittar på en välutrustad EQS.
Jag hade övervägt en PS3. Mkt modernare, och mindre gubbig, bil än EQS. Tex denna:

https://www.kvd.se/auktioner/polestar-3 ... 9hk-270648

De kommer ju få ny dator inom kort och då får befintliga ägare uppgradering gratis AFAIK.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 13:36
av T4s
Teslan såklart

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 16:45
av Freez
Teslan är ett klokare val. Taycanen kommer göra dig fattigare. :)

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 17:59
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 22 okt 2025 12:29
Tror värdeminskningen kommer vara likvärdig faktiskt.
Men Taycanen kommer kosta massvis mer i kapitalkostnad, försäkring, service(räkna med runt 20k bara för en basservice) samt potentiellt reparationer då garantin löpt ut.
En grov gissning är att en beggad Taycan kommer kosta närmare dubbla /mån utslaget på 3 år.
Det är därför de rasar så mkt i andrahandsvärde…
Ja, tror du är ganska nära i denna uppskattning. Kanske till o med i underkant. Bara 100k värdeminskning/år är svettigt (50% på 3år)
Gamla lyxbilar är svindyrt.
Jag väntar på att Taycan och EQS rasat ännu mer innan jag överväger köp.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 18:08
av HelectriC
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 18:20
av manneson
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 18:27
av Off Grid Byggaren
Borde inte nya Porsche Macan el mera motsvara Model Y?

Är den lika dyr som Taycan?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 21:48
av SwedishAdvocate
arena999 skrev: 22 okt 2025 11:53
Såklart två helt olika bilar men hjälp mig att tänka :)

I första hand kanske ekonomiskt men även "mjuka frågar" att beakta.

En ny model Y som är bekväm att stiga in/ur även för 50-plussare. Hyfsatt snygg, senaste teknik och UI.
Kan väl räkna med 50% värdeminskning på 3 år som det ser ut på marknaden nu.
Låg månadskostnad med 0% ränta. Ingen service/reprationskostad.

En Taycan i ungefär samma prisklass blir ca en 2022 kanske.
Alltså en ganska gammal bil redan. Men å andra sidan blir nog inte värdeminskningen lika stor som en ny Tesla.
Betydligt dyrare försäkring, krav på service och (eventuellt) dyra reperationer. Men kanske ändå inte i storlek med den extra värdeminskningen för Teslan.
Lite sämre teknik och UI i Porschen, men körglädjen lite större.
Och som jag läste någon skriva "det är lite coolare att anlända i en Porsche än en Tesla".
Jag skulle säga att det är rätt mycket coolare att anlända i en eldriven Porsche än en Tesla. Särskilt ifall jämförelsen är med en ny Tesla. Kan väl i och för sig bero lite på hur mkt betraktaren tänker CSR/ESG (Corporate Social Responsibility/Corporate Social Impact/Environmental, Social, and Governance). Förfaller ju vara lite si och så med det bland en del av kontona som frekventerar det här forumet…

https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate ... onsibility
https://en.wikipedia.org/wiki/Environme ... governance
https://en.wikipedia.org/wiki/Evil_corporation

Körde lite 2019 M3 i våras. Har inte kört Taycan. Men jämfört med en 2019 M3 så är det väl inte så mkt som skiljer när det gäller det som är bra med Teslas UI. Men… På en ny Y finns det ju en hel del som är sämre. Ingen fysiskt reglage för körriktningsval. Ingen spak för helljusblink. Bara en sån sak… Hur helljusblinkar man ens med en Model Y? Måste man trycka två gånger på touchreglaget på ratten? Verkar ju rätt värdelöst. Och ingen spak för vindrutetorkarna.

När det gäller UI på Porschen så har ju den dessutom riktiga knappar på ratten. Har inte testat Teslas haptiska rattreglage, men kan inte tänka mig att dom skulle vara bättre än riktiga knappar.

Dessutom finns det ju inga parkeringssensorer på Teslan… Beroende på var man bor så innebär väl det att man kan behöva 'ut i värmen' och rengöra backkameran nu under månaderna med varierande mängd 'grisigt' väder. Hur "premium" är det?… Har nya Y ens kamera framtill?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 21:59
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 22 okt 2025 13:23
SR-71-BlackBird skrev: 22 okt 2025 12:50
Jag rekommenderar att du tittar på en välutrustad EQS.
Jag hade övervägt en PS3. Mkt modernare, och mindre gubbig, bil än EQS. Tex denna:

https://www.kvd.se/auktioner/polestar-3 ... 9hk-270648

De kommer ju få ny dator inom kort och då får befintliga ägare uppgradering gratis AFAIK.
Håller ju inte med om att en gigantisk SUV som P-star 3 skulle vara mindre gubbig än en sedan med halvkombibaklucka som EQS sedan. En gigantisk SUV är ju lätt rejält mkt gubbigare än EQS sedan IMO.

Sen undrar man ju hur mkt av den rådande SUV/Crossover-epidemin som kan förklaras av något typ sånt här… ;)


Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 22:15
av SwedishAdvocate
Forts.

Dessutom har väl P-star 3 en rätt rejäl blind spot snett bak åt höger. Har inte kört den, men har kört andra bilar med liknande rear side window delete, och tycker det är rätt skapligt irriterande… Då ser det ju iallafall bättre ut på Taycan Sports Turismo IMO.

Bild
Bild

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 22:20
av SwedishAdvocate
En nackdel med Taycan skulle väl kunna vara att den inte har dragkrok. Det finns bara någon slags cykelhängare för 2X cyklar (el. liknande). Men å andra sidan verkar ju inte folk uppskatta Teslas löstagbara dragkrokslösning heller…

Andra alternativ till Porschen ifall man vill ha mindre dyr service och försäkring skulle ju kunna vara ny eller bättre beg. BMW i5 Touring (kombi), VW ID.7 Tourer (kombi), Audi A6 Avant e-tron (kombi) eller BMW i4 (halvkombi) lite beroende på hur stor bil man vill ha. Tror i5 Touring har funnits ett tag. Och de har väl i och för sig ID.7 Tourer också.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 23:14
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 22 okt 2025 12:29
Tror värdeminskningen kommer vara likvärdig faktiskt.
Men Taycanen kommer kosta massvis mer i kapitalkostnad, försäkring, service(räkna med runt 20k bara för en basservice) samt potentiellt reparationer då garantin löpt ut. […
Skiljer sig garantin för batteri och drivlina mellan Tesla och andra bilar?…

Sen för ~5 år sedan vet jag att en större VW-återförsäljare i södra Sverige tog åtm. en hel del på en välskött bil på Goodwill upptill bilen var 5 år gammal. Mellan 5-7 år så tog de i varierande grad 75-25% av reparationskostnaden på Goodwill. Vet dock inte hur det är idag eller hur Porsche gör…

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 22 okt 2025 23:29
av SwedishAdvocate
arena999 skrev: 22 okt 2025 11:53
Såklart två helt olika bilar men hjälp mig att tänka :)

I första hand kanske ekonomiskt men även "mjuka frågar" att beakta.

En ny model Y som är bekväm att stiga in/ur även för 50-plussare. […
Har en Taycan samma höj- och sänkbara fjädring som den här Audin? Det borde väl i så fall underlätta insteg en del…

EDIT: Verkar vara tillval. Så har man tur(?) kanske det finns på en intressant beg.bil…


Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 10:03
av Force-Walker
Jag kör idag en Taycan.

Köpte en beggad 4S -21 med 3500 mil på mätaren i juni -23 från Porsche Malmö. Fick ge 939, fick specialränta. Och jag tänkte nog inte att den skulle tappa så mycket till i värde som den ändå gjort. Tänkte minskningen skulle stanna av på runt 700', men nej. Nypris var 1,5 miljoner. Och jag trodde nog de skulle hålla ungefär som en Panamera gjort. Har idag kört 8tusen mil.

Jag tror att jag kan få runt 600 för den idag, verkar som om man lägger ut för 599 så går dem snabbt.

Så min kostnad har varit värdeminskning ca 12tusen i månaden, försäkring 2500kr i månaden ränta 2500. Så ja, om jag säljer den till sommaren så har den kostat mig en halv miljon kronor på 3 år.

Jag älskar bilen, har aldrig gillat å köra bil innan jag skaffade den, nu så är varje färd ett nöje.


Hade jag varit dig hade jag försökt köpa genom Porsche center och förhandlat mig till Porsche Approved och försökt prutat ner räntan.

Hade siktat in mig på en 21 eller 22a och gett max 700 tusen.

Utrustning som är ett måste enligt mig:
Led-Matrix (bra ljus är viktigt i detta mörka land)
Nordicpaketet (stora batteriet,värme i stolarna mm)
360kamera (det har ej jag, fått reparera fälgarna några gånger)
14vägs stolar (förstår inte att folk snålar med detta, detta är de absolut viktigaste i en bil, sköna stolar)
Adaptiv farthållare
Ljuspaketet (det blir lite mörkt på kvällarna på insidan annars, jag saknar detta)

Min bil har blivit återkallad några gånger, Porsche har tagit mycket på garantier, jag har aldrig fått ett felmeddelande i bilen förutom att den inte vill hitta tpms på sommarsulorna när jag bytt.

Kör jag i 110kmh så kommer jag nog 40 mil en 20gradig sommardag.
Vinter är runt 32-33 mil på motorväg.

Den laddar som en häst sparkar, bara du satt in Ionityladdare eller någon annan i navin så batteriet förvärms. Tar runt 16 minuter 20-80%.

Man lever bara en gång, och jag har fått äga min drömbil. Även om jag gärna skulle ha en 911 en dag.

Lycka till!

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 12:20
av bjornnilsson
Fint inlägg @Force-Walker. :) Du fångar verkligen känslan av att älska sin bil. Jag har samma känsla för min Plaid. Det där med att varje färd blir ett nöje är fantastiskt. Och man lever bara en gång så har man möjligheten att följa sina drömmar - go for it!

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 12:35
av Force-Walker
bjornnilsson skrev: 23 okt 2025 12:20
Fint inlägg @Force-Walker. :) Du fångar verkligen känslan av att älska sin bil. Jag har samma känsla för min Plaid. Det där med att varje färd blir ett nöje är fantastiskt. Och man lever bara en gång så har man möjligheten att följa sina drömmar - go for it!
Eller hur, jag hade kunnat tänka mig en model S, dock hade de räckt med en LR för mig. Hade passat familjen bättre, hehe.

Jag har två citat som jag följer:

"Kan man, så ska man" (alltså har du råd med något du vill ha, så kör)

En annan tramsig sak som jag brukar också säga är:
"Vardagslyxen är den bästa lyxen, för den händer var dag" ;)

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 12:54
av manneson
Force-Walker skrev: 23 okt 2025 12:35
bjornnilsson skrev: 23 okt 2025 12:20
Fint inlägg @Force-Walker. :) Du fångar verkligen känslan av att älska sin bil. Jag har samma känsla för min Plaid. Det där med att varje färd blir ett nöje är fantastiskt. Och man lever bara en gång så har man möjligheten att följa sina drömmar - go for it!
Eller hur, jag hade kunnat tänka mig en model S, dock hade de räckt med en LR för mig. Hade passat familjen bättre, hehe.

Jag har två citat som jag följer:

"Kan man, så ska man" (alltså har du råd med något du vill ha, så kör)

En annan tramsig sak som jag brukar också säga är:
"Vardagslyxen är den bästa lyxen, för den händer var dag" ;)
Alla har ju olika definitioner av ”lyx”.
För mig är det en lyx att kunna transportera mig snabbt, billigt och utan besvär.
Att slippa tänka på dyra servicar, värdeminskning eller om någon slår upp dörren på parkeringen.
Om bilen brinner upp imorrn och jag inte får ngt på försäkringen är det inte hela världen.
Det är rätt skönt att inte äga dyra grejer helt enkelt.
Håller på just nu och gör mig av med så mkt jag kan. Ju fler saker jag får sålda ju friare känner jag mig lustigt nog.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 13:41
av Force-Walker
manneson skrev: 23 okt 2025 12:54
Force-Walker skrev: 23 okt 2025 12:35
bjornnilsson skrev: 23 okt 2025 12:20
Fint inlägg @Force-Walker. :) Du fångar verkligen känslan av att älska sin bil. Jag har samma känsla för min Plaid. Det där med att varje färd blir ett nöje är fantastiskt. Och man lever bara en gång så har man möjligheten att följa sina drömmar - go for it!
Eller hur, jag hade kunnat tänka mig en model S, dock hade de räckt med en LR för mig. Hade passat familjen bättre, hehe.

Jag har två citat som jag följer:

"Kan man, så ska man" (alltså har du råd med något du vill ha, så kör)

En annan tramsig sak som jag brukar också säga är:
"Vardagslyxen är den bästa lyxen, för den händer var dag" ;)
Alla har ju olika definitioner av ”lyx”.
För mig är det en lyx att kunna transportera mig snabbt, billigt och utan besvär.
Att slippa tänka på dyra servicar, värdeminskning eller om någon slår upp dörren på parkeringen.
Om bilen brinner upp imorrn och jag inte får ngt på försäkringen är det inte hela världen.
Det är rätt skönt att inte äga dyra grejer helt enkelt.
Ja, så är det ju. För mig är lyx saker som inte man inte behöver men som sätter krydda på tillvaron. Onödiga saker alltså.
Kan ju vara en finare väska, en finare bil, finare mat mm. Att äga en bil är ju en lyx precis som du säger, speciellt för de som inte har råd till det.

Men jag kan ju inte direkt påstå att jag blir lyckligare av att ha de sakerna.

Med ditt tankesätt ska man ju inte äga ett hus heller, utan bara bo i hyresrätt, egentligen ska man ju inte äga något då , för saker kan ju brinna upp om man är oaktsam hemma i sitt boende.

Men ja, jag ser fram emot att åka robotaxi överallt och slippa köra, hoppas man får uppleva det innan man dör :)

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 14:00
av manneson
Force-Walker skrev: 23 okt 2025 13:41
manneson skrev: 23 okt 2025 12:54
Force-Walker skrev: 23 okt 2025 12:35
bjornnilsson skrev: 23 okt 2025 12:20
Fint inlägg @Force-Walker. :) Du fångar verkligen känslan av att älska sin bil. Jag har samma känsla för min Plaid. Det där med att varje färd blir ett nöje är fantastiskt. Och man lever bara en gång så har man möjligheten att följa sina drömmar - go for it!
Eller hur, jag hade kunnat tänka mig en model S, dock hade de räckt med en LR för mig. Hade passat familjen bättre, hehe.

Jag har två citat som jag följer:

"Kan man, så ska man" (alltså har du råd med något du vill ha, så kör)

En annan tramsig sak som jag brukar också säga är:
"Vardagslyxen är den bästa lyxen, för den händer var dag" ;)
Alla har ju olika definitioner av ”lyx”.
För mig är det en lyx att kunna transportera mig snabbt, billigt och utan besvär.
Att slippa tänka på dyra servicar, värdeminskning eller om någon slår upp dörren på parkeringen.
Om bilen brinner upp imorrn och jag inte får ngt på försäkringen är det inte hela världen.
Det är rätt skönt att inte äga dyra grejer helt enkelt.
Ja, så är det ju. För mig är lyx saker som inte man inte behöver men som sätter krydda på tillvaron. Onödiga saker alltså.
Kan ju vara en finare väska, en finare bil, finare mat mm. Att äga en bil är ju en lyx precis som du säger, speciellt för de som inte har råd till det.

Men jag kan ju inte direkt påstå att jag blir lyckligare av att ha de sakerna.

Med ditt tankesätt ska man ju inte äga ett hus heller, utan bara bo i hyresrätt, egentligen ska man ju inte äga något då , för saker kan ju brinna upp om man är oaktsam hemma i sitt boende.

Men ja, jag ser fram emot att åka robotaxi överallt och slippa köra, hoppas man får uppleva det innan man dör :)
Well, snart 10 år sen jag sålde mitt senast ägda boende. 😁
Kort sagt, frihet är lyx IMO.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 19:47
av SwedishAdvocate
För min del är även mitt samvete en faktor i hur fri jag känner mig. Inom ramen för de ekonomiska förutsättningar jag har att förhålla mig till, så kan jag inte göra val som har för stora negativa konsekvenser för nu levande eller framtida generationer. Personligen så känner jag att jag måste ta hänsyn till att konsensus bland klimatforskare är att havsnivån kan stiga till sådana nivåer att enorma materiella tillgångar blir lagda under vatten om X antal 100 år. Det krävs tyvärr inte många meters höjning av den globala havsvattennivån för att det ska hända…

För ~13 år sedan hade vi sannolikt låst in en havsnivåhöjning på ~1,1 meter… Undrar vad den inlåsta havsnivåhöjningen är idag 13 år senare…

https://www.climatechangenews.com/2012/ ... year-3000/

Jag skulle därför inte kunna välja en SUV/Crossover ifall det fanns en Shooting brake/Estate/Tourer (kombi) som fyllde exakt samma funktion.

Jag kan heller inte välja en ny bil från företag där det finns personer som motverkar demokrati och mänskliga rättigheter i ägarstrukturen – eller på ledningsplats som VD.

Finns ju så klart många faktorer i det här. Samvetet tillåter att jag äger en bil pga att en bil underlättar livet så pass mycket som det gör. Och även utifrån att så pass många andra omkring mig också äger en bil.

Men samvetet tillåter som sagt inte vilken bil som helst.

Även utsläppen av mikroplaster från däckslitage är för mig en faktor som gör att jag inte skulle kunna välja en större och tyngre bil som en SUV/Crossover. Minst hälften av de totala svenska utsläppen av mikroplast bedöms komma från slitage av däck. Ju tyngre bil – desto mer däckslitage.

https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 20:21
av Richardk
För ca 1,5 år sedan funderade jag starkt på att köpa en Taycan, troligtvis en turbo. Då låg dom nog på ca 7-800.000kr. Efter mycket övervägande så blev det till slut en ny Tesla LR 2024. Det som avgjorde var dragkrok, prestandan och att jag kunde flytta fri laddning till Teslan. Och att jag sett en hel del video på YouTube, och första generationens Taycan batteri verkar lite känsligt. Kanske överdrivet, men man blir lite rädd för den kostnaden. Totalt sett blev det mer som övervägde till Teslan för mig.

Annars hade jag valt en Taycan. Provkörde två olika 4S som jag gillade skarpt. Är dock väldigt nöjd med Tesla LR som är mer ”allround”, och kanske kan vara ett alternativ även för TS? Men Taycan är coolare.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 23 okt 2025 21:21
av SwedishAdvocate
Om man kan tänka sig en lite mindre bil - och en Sportback (halvkombibaklucka) istället för en Shooting Brake/Tourer/Estate (kombi) – så verkar ju basversionen av BMW i4 ha helt ok köregenskaper…

Är bara lekman på sånt här, men den kanske kan bli ännu lite roligare om det finns tredjepartsfälgar i minsta dimension (18-tum?), som man kan spara in några kilos vikt med… Låg vikt på ljust fälgarna ska ju tydligen kunna göra en del som jag förstått det – även om det bara handlar om några få kilon.
iAkita skrev: 22 jul 2023 23:09
Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Trodde jag också, till jag började leta efter lite tester av folk som gillar köra bil. Här är ett exempel, som verkar ganska representativt. Men vad det gäller acceleration är det såklart inget snack om att M50 vinner med hästlängder, så det beror nog på vad man prioriterar.
Annars presenteras som jag förstår det BMW 3-serie 'Neue Klasse' som Shooting Brake/Tourer/Estate (kombi) någon gång under ~Q3 nästa år… Fast leveranser kanske dröjer till början av 2027… Lite osäker på tidsramarna för den här modellen dock. Har inte dubbelkollat när jag skriver det här.