Sida 1 av 3
Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 08:00
av TiborBlomhall
Från och med nästa år kan det bli tuffare besiktningsregler för elbilar. EU håller på att utarbeta nya besiktningsregler för alla medlemsländer.
Förslaget som är ute för remiss innehåller ett tjugotal besiktningspunkter för elbilar:
Om högspänningsbatteriet är skadat kan det resultera i underkänt besiktning. Besiktningsmannen ska enligt instruktionerna utföra ett okulärt kontroll, och om batteriets kåpa har skador kan det bli anmärkning eller ombesiktning. Om batteriet läcker eller är på väg att ramla av blir det körförbud.
Besiktningen ska också kontrollera högspänningskablar och ifall de är slitna eller skadade kan det även där bli anmärkningar eller ombesiktning. Vid risk för kortslutning, gnistbildning eller om “kablarna kan vidröra heta delar, roterande delar eller marken, anslutningar bortkopplade” blir det körförbud.
Jordflätan ska kontrollmätas med ohm-mätare och för hög resistans (över 100 ohm) resulterar i ombesiktning.
Laddkontakten och dess lock ska också granskas. Skador kan resultera i anmärkningar, spår av början av smältning eller ljusbågar, samt främmande material eller fukt resulterar i ombesiktning. Likaså om laddlock saknas.
Har du inte med dig laddkabel eller om den är skadad blir det anmärkning i besiktningsprotokollet.
Om bilens elmotor saknar varningsmärkning(?) blir det ombesiktning. Likaså om dess anslutningskablar är skadade.
Om man har bytt batteri, växelriktare, elmotor eller mjukvara i bilen kan det bli krav på ombesiktning. Likaså om bilens OBD diagnostik indikerar fel med drivlinan.
Så ska du besiktiga din elbil nästa år är det nog bäst du kollar att förutom varningstriangel du även har med dig laddkabeln till bilprovningen. Övriga besiktningspunkter kan man inte göra särskilt mycket åt.
Vi är dock lite tveksamma till hur enstaka skrapmärken på bilens underrede kommer att bedömas.
EU-rådets direktiv är alldeles för luddigt formulerat, som gjort för arbiträra bedömningar:
4.14.2 Drivbatteriets lock Okulär kontroll. (a)Något förslitet. A
Kraftigt förslitet. B
(b)Bristfällig fastsättning. B
Mycket allvarlig risk för att det faller av. C
(c)Blockerad(e) ventilationsport(ar). A
A är anmärkning, B ombesiktning, C körförbud. Men inga klargöranden kring vad som anses vara “något förslitet” respektive “kraftigt förslitet” när det gäller “drivbatteriets lock” (sic)
Source:
https://teslaclubsweden.se/glommer-du-l ... iktningen/
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 08:04
av Maw
Det verkar ju rätt rimligt att man får körförbud om högspänningsbatteriet är på väg att falla av

Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 09:04
av jonasl
Laddkabeln är ju löjligt att kontrollera, uppenbart påhittade regler av någon som inte kör elbil själv.
Väldigt många har inte ens en kabel med sig, och den i laddboxen kanske är fast.
Att kolla min kabel i bilen innebär att de kollar den kabel jag aldrig använder.. laddar hemma eller snabbladdning till 99%.
Alla bilar levereras ju inte ens med kabel, då kan det inte krävas att man köper en..
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 09:08
av AAKEE
jonasl skrev: ↑31 okt 2025 09:04
Laddkabeln är ju löjligt att kontrollera, uppenbart påhittade regler av någon som inte kör elbil själv.
Väldigt många har inte ens en kabel med sig, och den i laddboxen kanske är fast.
Att kolla min kabel i bilen innebär att de kollar den kabel jag aldrig använder.. laddar hemma eller snabbladdning till 99%.
Alla bilar levereras ju inte ens med kabel, då kan det inte krävas att man köper en..
Det är bara hävda att man inte har någon.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 09:21
av Jojo
Kanske de börjar kolla bränsledunkar i fossilbilar också???

Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 10:32
av Jerker
Jojo skrev: ↑31 okt 2025 09:21
Kanske de börjar kolla bränsledunkar i fossilbilar också???
Precis min tanke!
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 10:38
av Jerker
Det där med laddkabeln påminner mig och stolligheter som häståkeribranschen lyckades lobba igenom i brittisk lagstiftning när bilar började dyka upp på vägarna. Det stiftades en särskild lag som kallades Red Flag Law. Tre personer måste medfölja bilen − en av dessa skulle gå minst ett femtiotal meter framför fordonet och vifta med en röd flagga eller lanterna för att varna omgivningen. I städerna fick fordonet köras i max 3 kilometer i timmen och på landsväg det dubbla. Vid korsningar var man tvungen att varna omgivningen med att tuta och slå på triangel osv.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 10:58
av Fredrik j
Ett isolationstest hade nog varit hyfsat heltäckande för problem med laddningssidan av högvoltskablaget.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 11:49
av manneson
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 12:03
av AAKEE
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
För mycket konkurrens på bilprovarmarkmaden så man föreslår en massa tester som långsiktigt genererar mer pengar. Det gäller att se om sin dörr när man driver såna bolag så att man får intäkter nog!
Jag har lite bra ideer på sånt, om någon vill starta ett besiktningsbolag och utöka vinsterna

Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 12:04
av RareEarth
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 12:34
av bjelkeman
Mycket smidigare att stoppa in kabel. Utan att behöva öppna bakluckan, ta fram kabel, rulla ut och plugga in två ändar. Sparar mig säker en halv
Minut.

Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 12:51
av manneson
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:04
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Dels är sladden tjock och otymplig, dels ska den in och ur bilen(alla bilar har inte heller frunk/lämplig förvaringsplats, så det blir en massa stuvande), är det blött blir den äcklig.
Är det rabatter eller nått annat med jord eller grus den ligger över blir den ännu äckligare.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 12:57
av RareEarth
manneson skrev: ↑31 okt 2025 12:51
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:04
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Dels är sladden tjock och otymplig, dels ska den in och ur bilen(alla bilar har inte heller frunk/lämplig förvaringsplats, så det blir en massa stuvande), är det blött blir den äcklig.
Är det rabatter eller nått annat med jord eller grus den ligger över blir den ännu äckligare.
Känns som vi pratar om varandra. Varför ska du lasta in kabeln i bilen? För mig är det ingen skillnad mellan att ha en laddbox med lös kabel, där kabeln är permanent inkopplad, och en laddbox med fast kabel.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 13:00
av manneson
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:57
manneson skrev: ↑31 okt 2025 12:51
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:04
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Dels är sladden tjock och otymplig, dels ska den in och ur bilen(alla bilar har inte heller frunk/lämplig förvaringsplats, så det blir en massa stuvande), är det blött blir den äcklig.
Är det rabatter eller nått annat med jord eller grus den ligger över blir den ännu äckligare.
Känns som vi pratar om varandra. Varför ska du lasta in kabeln i bilen? För mig är det ingen skillnad mellan att ha en laddbox med lös kabel, där kabeln är permanent inkopplad, och en laddbox med fast kabel.
Du har antagligen eget garage/plats där ingen stjäl kabeln?
Då är det ju en annan sak, då är det ju precis som att ha fast kabel.
Det jag syftar på är publika laddare eller laddare på större parkingsplatser.
Jag har tex egen laddare på större parkeringsplats. Den har fast kabel, men hade den inte haft det hade jag varit tvungen att lägga den i bilen varje dag, annars hade nån snott den.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 13:56
av RareEarth
manneson skrev: ↑31 okt 2025 13:00
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:57
manneson skrev: ↑31 okt 2025 12:51
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:04
manneson skrev: ↑31 okt 2025 11:49
Alltså det kan ju inte vara ett krav att man ska ha en lös laddkabel.
Helt sjukt förövrigt att det blivit nån slags standard i Europa att laddstolpar saknar kabel.
I USA har alla laddare fast kabel, oavsett AC eller DC.
Själv skulle jag aldrig orka ha elbil utan laddare med fast kabel.
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Dels är sladden tjock och otymplig, dels ska den in och ur bilen(alla bilar har inte heller frunk/lämplig förvaringsplats, så det blir en massa stuvande), är det blött blir den äcklig.
Är det rabatter eller nått annat med jord eller grus den ligger över blir den ännu äckligare.
Känns som vi pratar om varandra. Varför ska du lasta in kabeln i bilen? För mig är det ingen skillnad mellan att ha en laddbox med lös kabel, där kabeln är permanent inkopplad, och en laddbox med fast kabel.
Du har antagligen eget garage/plats där ingen stjäl kabeln?
Då är det ju en annan sak, då är det ju precis som att ha fast kabel.
Det jag syftar på är publika laddare eller laddare på större parkingsplatser.
Jag har tex egen laddare på större parkeringsplats. Den har fast kabel, men hade den inte haft det hade jag varit tvungen att lägga den i bilen varje dag, annars hade nån snott den.
Jag tänker att de flesta laddboxar har en funktion för att låsa kabeln. Min har. Men det kanske inte gäller generellt.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 13:58
av TiborBlomhall
En intressant fråga är vad EU-kommissionen egentligen avser med "laddningskabel"? Är det en Typ2 kabel eller en med schuko-kontakt på (för laddning från vägguttag)?
Och vad ska de göra som inte fått med någon laddningskabel till bilen? Måste köpa en?
Och i framtiden, om någon släpper en bil med endast trådlös laddning? (Typ Tesla Cybercab)
Många frågetecken de inte tänkt igenom.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 15:00
av p1457
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 13:56
manneson skrev: ↑31 okt 2025 13:00
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:57
manneson skrev: ↑31 okt 2025 12:51
RareEarth skrev: ↑31 okt 2025 12:04
På vilket sätt är det jobbigt att ha en laddare utan fast kabel?
Dels är sladden tjock och otymplig, dels ska den in och ur bilen(alla bilar har inte heller frunk/lämplig förvaringsplats, så det blir en massa stuvande), är det blött blir den äcklig.
Är det rabatter eller nått annat med jord eller grus den ligger över blir den ännu äckligare.
Känns som vi pratar om varandra. Varför ska du lasta in kabeln i bilen? För mig är det ingen skillnad mellan att ha en laddbox med lös kabel, där kabeln är permanent inkopplad, och en laddbox med fast kabel.
Du har antagligen eget garage/plats där ingen stjäl kabeln?
Då är det ju en annan sak, då är det ju precis som att ha fast kabel.
Det jag syftar på är publika laddare eller laddare på större parkingsplatser.
Jag har tex egen laddare på större parkeringsplats. Den har fast kabel, men hade den inte haft det hade jag varit tvungen att lägga den i bilen varje dag, annars hade nån snott den.
Jag tänker att de flesta laddboxar har en funktion för att låsa kabeln. Min har. Men det kanske inte gäller generellt.
När jag skaffade laddbox för 2-3 år sedan var det flera boxar jag valde bort pga att det inte gick att låsa kabeln.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 15:40
av Fredrik j
Jag tror ni låser er till den medelålders mannens synvinkel. Många ser bilbesiktningen som en information om bilens skick. Ungefär som att gå till tandläkaren för undersökning. Angående kabeln kunde det ju begränsas till att man bara kollar kabel som finns i bilen. Den elbilsägare som använder en skadad laddkabel som inte skulle klara inspektionen är ju dom i huvudet ändå och behöver inga sympatier.
Jag tror teslaägarna ska vara mer oroliga för kontroller av halvljusets bländning. Som ni säkert också märkt så bländar teslor ett snäpp mer. Finns många andra bilar som bländar men teslorna sticker ut.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 15:48
av repulsiv
Fast rutinerna och kraven är väl forfarande inte fastställda, det finns bara nåt luddigt styrdokument som inte gäller i sverige.
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 18:29
av mikebike
TiborBlomhall skrev: ↑31 okt 2025 08:00
Från och med nästa år kan det bli tuffare besiktningsregler för elbilar. EU håller på att utarbeta nya besiktningsregler för alla medlemsländer.
Förslaget som är ute för remiss innehåller ett tjugotal besiktningspunkter för elbilar:
Om högspänningsbatteriet är skadat kan det resultera i underkänt besiktning. Besiktningsmannen ska enligt instruktionerna utföra ett okulärt kontroll, och om batteriets kåpa har skador kan det bli anmärkning eller ombesiktning. Om batteriet läcker eller är på väg att ramla av blir det körförbud.
Besiktningen ska också kontrollera högspänningskablar och ifall de är slitna eller skadade kan det även där bli anmärkningar eller ombesiktning. Vid risk för kortslutning, gnistbildning eller om “kablarna kan vidröra heta delar, roterande delar eller marken, anslutningar bortkopplade” blir det körförbud.
Jordflätan ska kontrollmätas med ohm-mätare och för hög resistans (över 100 ohm) resulterar i ombesiktning.
Laddkontakten och dess lock ska också granskas. Skador kan resultera i anmärkningar, spår av början av smältning eller ljusbågar, samt främmande material eller fukt resulterar i ombesiktning. Likaså om laddlock saknas.
Har du inte med dig laddkabel eller om den är skadad blir det anmärkning i besiktningsprotokollet.
Om bilens elmotor saknar varningsmärkning(?) blir det ombesiktning. Likaså om dess anslutningskablar är skadade.
Om man har bytt batteri, växelriktare, elmotor eller mjukvara i bilen kan det bli krav på ombesiktning. Likaså om bilens OBD diagnostik indikerar fel med drivlinan.
Så ska du besiktiga din elbil nästa år är det nog bäst du kollar att förutom varningstriangel du även har med dig laddkabeln till bilprovningen. Övriga besiktningspunkter kan man inte göra särskilt mycket åt.
Vi är dock lite tveksamma till hur enstaka skrapmärken på bilens underrede kommer att bedömas.
EU-rådets direktiv är alldeles för luddigt formulerat, som gjort för arbiträra bedömningar:
4.14.2 Drivbatteriets lock Okulär kontroll. (a)Något förslitet. A
Kraftigt förslitet. B
(b)Bristfällig fastsättning. B
Mycket allvarlig risk för att det faller av. C
(c)Blockerad(e) ventilationsport(ar). A
A är anmärkning, B ombesiktning, C körförbud. Men inga klargöranden kring vad som anses vara “något förslitet” respektive “kraftigt förslitet” när det gäller “drivbatteriets lock” (sic)
Source:
https://teslaclubsweden.se/glommer-du-l ... iktningen/
100 ohm?
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 19:18
av TiborBlomhall
4.14.4.3 Jordledarkontinuitet (X)2 Mätning med hjälp av en ohmmeter.
Prov ej genomförbart. X
För hög resistans (över 100 ohm). X
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2025PC0180
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 19:25
av TiborBlomhall
Jag är också lite orolig vad det är för varningsmärkning som krävs på elmotorerna? Det blir nämligen ombesiktning om den saknas eller är oläslig!
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 21:33
av Richardk
Detta var nog bland det dummaste jag hört. Då kan man ju lika bra ta med alla uppsättningar däck och fälgar som man äger när man ska besiktiga bilen. (I mitt fall får man köra med ett helt släp däck i såg fall)
Re: Glömmer du laddkabeln kan du få anmärkning på besiktningen
Postat: 31 okt 2025 23:49
av jonasl
Det ligger tre laddkablar i bilen just nu, plus en trefas förlängningskabel. Undrar vilken de vill kolla.
Den Tesla-shuko-laddkabel som kom med bilen, den trefas teslakabeln jag köpt efteråt (som också har shukoadapter..) eller typ 2-kabeln som kom med bilen? Det är dessutom extremt sällan jag använder nån av dem, men det händer för destinationsladdning ett par gånger om året.