Tellus skrev: ↑09 nov 2025 11:35
Här en till lätt fråga
435km EPA vid Full laddning och 500km WLTP.
Här nedan har jag alltså kört 30Wh snålare än EPA som då har konstanten 147,5Wh?
Vi väntar med WLTP till sist då bilen inte visar det.
Ja, det är laddkonstanten, 147.5Wh/km. Dvs hela kapaciteten / EPA-räckvidden. Dvs, som om bufferten inte fanns- vilket den ju inte gör vid 100%.
quote=Tellus post_id=867932 time=1762684528 user_id=5407] Vad ligger då EPAs konstant på? Verkar inte vara 139Wh som certifieringen[/quote]
Konstanten är 147.5Wh/km. När du laddar är varje km värd 147.5Wh, så när rangen visar 100km mer efter laddning visar bilen + (147.5 x 100) = + 14.75kWh vilket avrundas till +15 kWh på skärmen.
När du kör och SOC minskar så gömmer bilen successivt en del av energin för att bygga bufferten.
Det är det bufferten är, och absolut inget annat = en del ab batteriet som successivt döljs under 0%, men som går köra på
Om vi räknar på en fast 4.5% buffert (eftersom det är rörigt att fastställa exakt vilken buffer din LFP har exakt just nu):
Vid 100% är batteriets SOC verkligen 100% och bilen visar också 100%.
För varje procent som bilen visar 1% lägre SOC, så sjunker verklig SOC bara 0.955%. De resterande döljs för att bli buffert. Vid 50% displayad soc har vi dolt 2,25 %, så verklig SOC är 52.5%.
Det innebär att konstanten är annorlunda vid urladdning eftersom vi gömmer 4.5% av energin. Varje procent displayad SOC är mindre energi, och det innebär att när man kör ut ström är varje km bara värd 140,9 Wh under förutsättning att bufferten är 4.5%.
Igår var den 7.44%, right, så då blir varje km bara värd 0,926 =92.26% dvs 136.5Wh.
Tellus skrev: ↑09 nov 2025 11:35 502km @ 92%=546km på 100% vid 117,5Wh i förbrukning.
EPA 147,5 x 435 =64 162,5 kWh
WLTP 139 x 500 =69 500 kWh
Min körning 117,5 x 546=64 155 kWh
Det är lite rörigt med vad du menar med siffrorna, räckviddsdata på energigrafen eller vid batterisymbolen?
Din körning 117.5*546 verkar komma från energigrafen? Enerhigrafen begränsas av degraderingströskeln så man kan inte räkna fram ett högre energivärde än tröskelvärdet.
Isf stämmer den på pricken med 64.16 som verkar vara tröskeln.
435km x 147.5= 64.16 kWh batterikapacitet inkl buffern. Räckvidd vid 100% gånger konstanten = hela batteriet (så långe inte en degraderingströskel kliver in, den är troligen 64.16 kWh eftersom bilen kanske inte visar mer än 435km oavsett kapacitet?
Det innebär i så fall att de sista 0.34kWh ovanför 64.16kWh inte resulterar i någon högre visad räckvidd. Då brukar bilarna “feta” antingen den första kilometern räckvidd, eller alla km i räckvidden, så att konstanten blir mer energirik. (Konstanten är bara konstant när batteriet ligger under degraderingströskeln, så inte en konstant i matematisk mening.)
Tellus skrev: ↑09 nov 2025 11:35 WLTP verkar vara ca 128Wh, alltså jag måste köra på 128Wh för att nå 500km (vilket är mitt högsta mål

i höstrusket)
Nä det är nått med WLTP som inte stämmer, är det för dom räknade med laddförluster måntro?
WLTP förbrukning är
ALLTID inklusive laddförluster.
Försöker man räkna på WLTP-förbrukning x WLTP-räckvidd blir värdet inte kapaciteten utan hur mycket strömmdet går att ladda batteriet från bilen stannar till 100%.
WLTP och EPA laddar bilen fullt, kör tills den stannar och när man laddar fullt igen mäter man energin ur väggen. Tesla har i princip alltid 12-13%% förluster eller mer.
Plaid har 600km och 187Wh/km vilket blir 112.2 kWh energi. Batteriet är på 99.4 kWh och levererade det i EPA-testet (99.3 med 21” och 99.4 med 19”).
Laddförlusten är ~ 99.4/112.2=0,886 dvs 11.4%. I realiteten levererade mog inte Pösid riktigt 99.4 i WLTP-testet.
I EPA testet med 99.4 så krävdes 115.5kWh för att ladda upp bilen igen. Så 14% totala förluster.
Det ser mycket lika ut överlag på teslor men 12% är den normala förlusten i EPA-testet för 3/Y i vart fall.
Din bil i exemplet, WLTP 500 km right? (Var det inte 520 med stora batteriet?)
Kolla WLTP på transportstyrelsens hemsida på rätt regnummer och ta förbrukningen.
Multiplicera WLTP x förbrukningen x 0.88 = batterikapacitet, ungefär. Återkom med det så får vi se.