Sida 1 av 2

Spökbromsningarna

Postat: 07 nov 2025 22:52
av molnet
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 07 nov 2025 23:13
av Twarkie
Jag hoppas att vi snart kan gå från legacy autopilot till autosteer by FSD som det ryktas om. Då kanske det finns en chans att spökbromsningar fixas även om det fortfarande verkar uppstå även i FSD-stacken. Till skillnad från autopilot så utvecklas dock FSD hela tiden.

Jag har kört Tesla i snart 6 år och lärt mig leva med spölbromsningarna. Jag vet exakt i vilka lägen bilen är osäker och är då beredd att möta med gasen samma millisekund som bilen bromsar. Skulle dock säga att det sker mer sällan nu än för några år sedan.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 08:29
av oceanen
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 08:49
av Maw
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Det händer vi andra tillfällen också. Jag har t ex flera gånger råkat ut för att den har ”tvärnitat” när man möter en lastbil i en kurva på landsväg. Det handlar då inte om att den upptäcker en ny hastighetsgräns vilket ger en mjukare inbromsning utan att den tror att man ska krocka och nitar i mötesögonblicket. Väldigt obehagligt och farligt.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 09:46
av mikebike
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Det du beskriver är en geografisk spökbromsning, de brukar vara mjuka, men ändå irriterande.
Värre är de hårda spökbromsningarna som uppstår vid möten, omkörningar, vid påfartsramper o.s.v.

De geografiska har alltid funnits, men blivit fler. De hårda hade jag en gång per år innan uppdateringen som innehöll adaptiva strålkastare, sedan dess relativt ofta.

Nu senast hade jag tre hårda på väg hem från landet, med senaste uppdateringen och en knapp vecka efter att Mobilservice tvättat insidan av vindrutan.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 09:53
av holden
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Finns också ställen där den sänker farten och spökbromsar för korsningar/broar som inte existerat på flera år, exempelvis motorvägssträckan Västerås-Örebro där den gör detta två-tre gånger (enbart södergående riktning). Rätt lustigt att bevittna andra Teslor få samma spökbromsning framför när man sitter och inväntar med foten på ”gaspedalen”.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 23:14
av molnet
För mig så händer det på ett specifikt ställe. Slät mark, väg 55 på väg norrut några 100 meter före Enköping. Finns ingen höjdskillnad, mest åkermark runt omkring. Bara en liten försiktig vänstersväng på uppskattningsvis kanske 10 grader. Alltså inte en kurva utan vägen drar lite försiktigt åt vänster. Känns som bilen har "platsminne" för det händer om och om igen, men bara just där.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 23:19
av slugger75
E4, Dragon Gate. Riktning norrut.

Norr och söder om bron över Dalälven. Spökbromsningar varje resa i drygt sex års tid, med både vår gamla model trea och vår nuvarande model y.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 23:30
av mussla
mikebike skrev: 08 nov 2025 09:46
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Det du beskriver är en geografisk spökbromsning, de brukar vara mjuka, men ändå irriterande.
Värre är de hårda spökbromsningarna som uppstår vid möten, omkörningar, vid påfartsramper o.s.v.

De geografiska har alltid funnits, men blivit fler. De hårda hade jag en gång per år innan uppdateringen som innehöll adaptiva strålkastare, sedan dess relativt ofta.

Nu senast hade jag tre hårda på väg hem från landet, med senaste uppdateringen och en knapp vecka efter att Mobilservice tvättat insidan av vindrutan.
Hade du spökbromsningar även på den tiden som radarn användes?

Jag har för övrigt råkat ut för min första soökbromsning för några månader sedan. En klassisk situation med en bil som kom på en påfart och min bil bromsade kraftigt. Det var inget särskilt kul eftersom familjen var med och dessutom stod ponnyn i släpet.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 08 nov 2025 23:53
av themax
slugger75 skrev: 08 nov 2025 23:19
E4, Dragon Gate. Riktning norrut.

Norr och söder om bron över Dalälven. Spökbromsningar varje resa i drygt sex års tid, med både vår gamla model trea och vår nuvarande model y.

En klassiker. Jag kommer överväga tro på Teslas vision om FSD när spökbromsningarna vid bron försvinner.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 09:38
av mikebike
mussla skrev: 08 nov 2025 23:30
mikebike skrev: 08 nov 2025 09:46
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Det du beskriver är en geografisk spökbromsning, de brukar vara mjuka, men ändå irriterande.
Värre är de hårda spökbromsningarna som uppstår vid möten, omkörningar, vid påfartsramper o.s.v.

De geografiska har alltid funnits, men blivit fler. De hårda hade jag en gång per år innan uppdateringen som innehöll adaptiva strålkastare, sedan dess relativt ofta.

Nu senast hade jag tre hårda på väg hem från landet, med senaste uppdateringen och en knapp vecka efter att Mobilservice tvättat insidan av vindrutan.
Hade du spökbromsningar även på den tiden som radarn användes?

Jag har för övrigt råkat ut för min första soökbromsning för några månader sedan. En klassisk situation med en bil som kom på en påfart och min bil bromsade kraftigt. Det var inget särskilt kul eftersom familjen var med och dessutom stod ponnyn i släpet.
Mjuka/geografiska spökbromsningar har jag alltid haft, både med denna MY och min tidigare M3.
Hårda spökbromsingar kom ungefär ett halvår efter att radarn kopplades ur.
Att bilen bromsar när det är en bil på motorvägens påfartsramp kom relativt nyligen.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 09:44
av M3170
Konstigt för jag aldrig fått spökbromsning men frugan fick det flera gånger innan radarn kopplades bort, efter det har inte hon fått några spökbromsningar mer. Jag har kört ofta på motorvägssträckan Västerås-Örebro och även nära dragon gate.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 10:17
av mikebike
M3170 skrev: 09 nov 2025 09:44
Konstigt för jag aldrig fått spökbromsning men frugan fick det flera gånger innan radarn kopplades bort, efter det har inte hon fått några spökbromsningar mer. Jag har kört ofta på motorvägssträckan Västerås-Örebro och även nära dragon gate.
Spökbromsningarna vid Dragon Gate är milda, knappt märkbara.
På E14 väster om Sundsvall är de kraftigare, men fortfarande mjuka. Naturligtvis måste man köra på farthållare för att de skall uppstå (vilket min fru aldrig gör).
Dessa inbromsningar beror på konflikter i kartdata och har absolut inget med radarn att göra.

De kraftigare har inte heller någon direkt koppling till radarn, men jag misstänker att man gjort systemet känsligare/nervösare eftersom man inte längre har radarn som redundans.
Som jag skrev tidigare ökade inte spökbromsningarna direkt när radarn kopplades ur, utan först mer än ett halvår senare.
Däremot försämrades farthållarens förmåga att hålla avstånd och hastighet direkt, särskilt i sämre sikt.

När min Model 3 var ganska ny fick jag EAP på prov, och då började bilen bromsa in för bilar på motorvägens påfartsramper. Det uppförandet försvann när EAP togs bort, men kom tillbaks helt nyligen i min Model Y. Det har alltså inte heller någon koppling till radar eller Vision.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 14:18
av Dinsdale
Jag upplever att spökbromsningarna blivit bättre i nån av de senare programvarorna. Förut bromsade bilen nästan alltid efter möten på 30 och 40-vägar men det har jag inte upplevt på ett tag. Samma vägsträckor. Kan förstås vara säsongsberoende.

Jag räknar inte dålig kartdata som spökbromsning, när det händer (tex E4 i närheten av Ljungby) ser man att hastighetssymbolen ändras på kartan från 120 till 80 eller vad det är.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 14:42
av mikebike
Dinsdale skrev: 09 nov 2025 14:18
Jag upplever att spökbromsningarna blivit bättre i nån av de senare programvarorna. Förut bromsade bilen nästan alltid efter möten på 30 och 40-vägar men det har jag inte upplevt på ett tag. Samma vägsträckor. Kan förstås vara säsongsberoende.

Jag räknar inte dålig kartdata som spökbromsning, när det händer (tex E4 i närheten av Ljungby) ser man att hastighetssymbolen ändras på kartan från 120 till 80 eller vad det är.
Jag har aldrig sett någon hastighetssymbol ändras på E4 vid Dragon Gate eller på E14 väster om Sundsvall.
Naturligtvis är dessa också spökbromsningar, faktiskt i högre grad än vid möten och omkörningar eftersom de kommer helt oväntat (om man inte kört där tidigare).

Förekommer dessa kartdatarelaterade spökbromsningar hos andra tillverkare?
Min åsikt är att farthållaren skall vara helt bortkopplad från kartdata. Den skall hålla inställd hastighet tills man kommer ikapp ett långsammare fordon och därefter hålla ett (tillräckligt stort) avstånd till detta.
Kurvassist och andra "finesser" fungerar för dåligt.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 15:54
av jonasl
mikebike skrev: 09 nov 2025 09:38
Mjuka/geografiska spökbromsningar har jag alltid haft, både med denna MY och min tidigare M3.
Hårda spökbromsingar kom ungefär ett halvår efter att radarn kopplades ur.
Att bilen bromsar när det är en bil på motorvägens påfartsramp kom relativt nyligen.
Allt är ju relativt, jag råkade ut för tvärnit vid upphinnande på påfart första gången i augsti-september förra året. Vid Hagaström i Gävle. Händer fortfarande men jag inbillar mig att det inte varit riktligt lika hårda bromsningar senaste tiden.

De här under broar händer inte mig (tvivlar inte på att det händer andra!) alls i samma utsträckning längre, hade några broar där bilen i princip alltid ville bromsa vid passage där det numera är borta.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 09 nov 2025 18:52
av mikebike
jonasl skrev: 09 nov 2025 15:54
mikebike skrev: 09 nov 2025 09:38
Mjuka/geografiska spökbromsningar har jag alltid haft, både med denna MY och min tidigare M3.
Hårda spökbromsingar kom ungefär ett halvår efter att radarn kopplades ur.
Att bilen bromsar när det är en bil på motorvägens påfartsramp kom relativt nyligen.
Allt är ju relativt, jag råkade ut för tvärnit vid upphinnande på påfart första gången i augsti-september förra året. Vid Hagaström i Gävle. Händer fortfarande men jag inbillar mig att det inte varit riktligt lika hårda bromsningar senaste tiden.

De här under broar händer inte mig (tvivlar inte på att det händer andra!) alls i samma utsträckning längre, hade några broar där bilen i princip alltid ville bromsa vid passage där det numera är borta.
Jag har aldrig varit med om att bilen bromsat under broar, däremot när man kör in i tunnlar, så bilarna är definitivt individer.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 09:58
av Walken
Maw skrev: 08 nov 2025 08:49
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Det händer vi andra tillfällen också. Jag har t ex flera gånger råkat ut för att den har ”tvärnitat” när man möter en lastbil i en kurva på landsväg. Det handlar då inte om att den upptäcker en ny hastighetsgräns vilket ger en mjukare inbromsning utan att den tror att man ska krocka och nitar i mötesögonblicket. Väldigt obehagligt och farligt.
Menar du alltså att din bil tvärbromsar när du kör utan Autopilot/FSD? Märkligt. Spökbromsningar hänt mig endast med autopilot på och oftast vid möte med lastbilar. Använder knappt autopilot då jag gillar att köra oavsett hur långt. Men bromsarna bör inte aktiveras av sig själva när det är du som kör, känner jag.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 10:09
av zsh
Walken skrev: 10 nov 2025 09:58
Maw skrev: 08 nov 2025 08:49
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Det händer vi andra tillfällen också. Jag har t ex flera gånger råkat ut för att den har ”tvärnitat” när man möter en lastbil i en kurva på landsväg. Det handlar då inte om att den upptäcker en ny hastighetsgräns vilket ger en mjukare inbromsning utan att den tror att man ska krocka och nitar i mötesögonblicket. Väldigt obehagligt och farligt.
Menar du alltså att din bil tvärbromsar när du kör utan Autopilot/FSD? Märkligt. Spökbromsningar hänt mig endast med autopilot på och oftast vid möte med lastbilar. Använder knappt autopilot då jag gillar att köra oavsett hur långt. Men bromsarna bör inte aktiveras av sig själva när det är du som kör, känner jag.
Inte mig du ställde frågan till, men jag kan svara JA på den. Även med Autopilot disablad, dvs bara vanlig farthållare, så inträffar spökinbromsningar för mig. För att inte snacka om curvature assistance möget som är helt åt h-e :(

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 10:20
av Maw
Walken skrev: 10 nov 2025 09:58
Maw skrev: 08 nov 2025 08:49
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Det händer vi andra tillfällen också. Jag har t ex flera gånger råkat ut för att den har ”tvärnitat” när man möter en lastbil i en kurva på landsväg. Det handlar då inte om att den upptäcker en ny hastighetsgräns vilket ger en mjukare inbromsning utan att den tror att man ska krocka och nitar i mötesögonblicket. Väldigt obehagligt och farligt.
Menar du alltså att din bil tvärbromsar när du kör utan Autopilot/FSD? Märkligt. Spökbromsningar hänt mig endast med autopilot på och oftast vid möte med lastbilar. Använder knappt autopilot då jag gillar att köra oavsett hur långt. Men bromsarna bör inte aktiveras av sig själva när det är du som kör, känner jag.
Nej, med AP på i mitt fall.

Däremot bör automatisk nödbroms slå till oavsett om man har AP på eller inte, men bara när det är lämpligt. Som Tesla har implementerat det med tvärnit i mötesögonblicket i en kurva trots att man har normalt avstånd till den mötande är direkt livsfarligt. Hade det varit risk för kollision så är inbromsningen dessutom alldeles för sen när den sker i stort sett i jämnhöjd med den mötande lastbilen

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 11:08
av RareEarth
mikebike skrev: 09 nov 2025 14:42
Min åsikt är att farthållaren skall vara helt bortkopplad från kartdata. Den skall hålla inställd hastighet tills man kommer ikapp ett långsammare fordon och därefter hålla ett (tillräckligt stort) avstånd till detta.
Är inte säker på att det är förenligt med modernt säkerhetstänkande. Det verkar inte orimligt att bilen bromsar om den märker att man är på väg att köra i 90 in i en T-korsning.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 11:22
av mikebike
Walken skrev: 10 nov 2025 09:58
Maw skrev: 08 nov 2025 08:49
oceanen skrev: 08 nov 2025 08:29
molnet skrev: 07 nov 2025 22:52
Kärt ämne, och inget nytt jag vet. Men ni som har varit med längre än mina 2,5 år, finns det något hopp om att de ska sluta? För mig gäller det ett ställe, en riktning, där jag kör förbi två gånger i veckan och fortfarande inte har listat ut varför bilen får för sig att bromsa just där.
Min spekulation är att spökbromsningarna är när en väg korsar i ett annat plan, t.ex en bro och att bilen på vissa platser och, som du säger i vissa riktningar, upptäcker en lägre hastighet. Eftersom jag också vet när det inträffar kan jag i förväg se hur målhastigheten för autopiloten hippar från 80 till 40 fast jag är på motorväg med en bro med en korsande väg. Vilket leder till en "inbromsning". För mig händer spökbromsning bara på Autopilot, inte vid normal körning så det är inte någon specifik nödbromsfunktion som verkar aktiveras.

Min misstanke är att det handlar om att Teslor inte har positionering i höjdled och att bilen antar att den lägre hastighetsgränsen är den säkra. Borde vara ett lösbart problem i mjukvara i så fall eftersom vägarna väldigt ofta har olika riktningar och bilen redan vet sin rörelseriktning.

Kommer det att fixas? Tesla verkar prioritera FSD, och efter det FSD för hårdvara 3 och sen kanske vi andra kan få nåt fixat i vår gamla 12.x stack för Autopilot/FSD...
Det händer vi andra tillfällen också. Jag har t ex flera gånger råkat ut för att den har ”tvärnitat” när man möter en lastbil i en kurva på landsväg. Det handlar då inte om att den upptäcker en ny hastighetsgräns vilket ger en mjukare inbromsning utan att den tror att man ska krocka och nitar i mötesögonblicket. Väldigt obehagligt och farligt.
Menar du alltså att din bil tvärbromsar när du kör utan Autopilot/FSD? Märkligt. Spökbromsningar hänt mig endast med autopilot på och oftast vid möte med lastbilar. Använder knappt autopilot då jag gillar att köra oavsett hur långt. Men bromsarna bör inte aktiveras av sig själva när det är du som kör, känner jag.
Absolut. Jag kör nästan aldrig på AP, men mycket med farthållare.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 11:28
av mikebike
RareEarth skrev: 10 nov 2025 11:08
mikebike skrev: 09 nov 2025 14:42
Min åsikt är att farthållaren skall vara helt bortkopplad från kartdata. Den skall hålla inställd hastighet tills man kommer ikapp ett långsammare fordon och därefter hålla ett (tillräckligt stort) avstånd till detta.
Är inte säker på att det är förenligt med modernt säkerhetstänkande. Det verkar inte orimligt att bilen bromsar om den märker att man är på väg att köra i 90 in i en T-korsning.
Eftersom systemet inte är ens nästan pålitligt är det snarare en säkerhetsrisk att bilen bromsar själv. Vi pratar farthållare här, inte FSD eller AP.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 14:39
av Gustafsson
Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.

Re: Spökbromsningarna

Postat: 10 nov 2025 14:55
av mikebike
Gustafsson skrev: 10 nov 2025 14:39
Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.
AP? Bilen spökbromsar på farthållare också.

"Var det du eller bilen som bromsade?"

Vanligaste kommentaren från passagerare.
Dessutom skrattar de. Oklart om det är åt mig eller bilen.
Jag har slutat ta med kollegorna när vi skall åka på konferens. Jag skäms för att jag kör en så dysfunktionell bil.