Sida 1 av 1
Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 15:04
av maangee
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 16:01
av tesla newbie
Du kanske måste ställa in att du bytt till vinterdäck. Finns i service-menyn.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 16:59
av Tellus
Det är ett klassiskt problem som skrevs om mycket förr här. Vet ej om det är så vanligt längre.
Nokian däcken flexar så mycket så bilen tror att det är halt och minskar regen kraftigt.
Förr var enda lösningen att byta till andra vinterdäck.
Men med alla firmware updates så kanske bilen "lär sig" om ni kör lite mer.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 17:01
av Tomsgbg
Mitt tips är att dra i lite mer luft än 2,9 som rekommenderas om man kör nokian på vintern.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 17:38
av maangee
Ok, så bilen "tror" det är halt pga däcken? Drog i 3.0 bar men det lär ju sjunka när minusgraderna kommer.
Det är inte ett alternativ att byta däck, har ju betalat en stor slant för dem. Men om detta är ngt som diskuterats förr så borde ju Tesla kunnat lösa det? Men uppenbart inte, har senaste FW.
Kan ju faktiskt vara "farligt" om jag som förare tror att regen är på fullt ut, men i själva verket avstängt, inte bra. Men fler än jag lär ju ha köpt däcken via Tesla så jag hoppas fler skriver här.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 17:48
av Tomsgbg
När bilen är kall så fungerar inte alltid regen direkt.
Jag tror vi låg på 3,1 för att dom skulle kännas stabila.
När vi åkte från däckfirman första gången så var de läskigt. Dom hade fyllt på 2,9 inne men när vi sen kommit och börjat köra i minusgrader så kom vi ner till 2,5. Då var bilen väldigt sladdrig och osäker.
Så tänk på att de är skillnad på att pumpa i 20 grader i garaget.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 18:30
av maangee
Tomsgbg skrev: ↑10 nov 2025 17:48
När bilen är kall så fungerar inte alltid regen direkt.
Jag tror vi låg på 3,1 för att dom skulle kännas stabila.
När vi åkte från däckfirman första gången så var de läskigt. Dom hade fyllt på 2,9 inne men när vi sen kommit och börjat köra i minusgrader så kom vi ner till 2,5. Då var bilen väldigt sladdrig och osäker.
Så tänk på att de är skillnad på att pumpa i 20 grader i garaget.
Fyllde på 3.0 idag, men det är ju milt (7°). Så däcken borde vara lagom hårda trots allt? Sen när det blir minusgrader, ja då kanske det måste i lite till.
Tycker det är riktigt dåligt att en så enkel sak som däck inte borde sätta hela bilens egenskaper ur spel (viss överdrift), sen att Nokia inte håller måttet är ju inte ursäkt. Däcken är ju levererade av Tesla själva och de borde väl vara säkra på produkten de står för?
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 18:33
av Holve
Det var inte så att bilen var fullladdad?
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 18:39
av maangee
Holve skrev: ↑10 nov 2025 18:33
Det var inte så att bilen var fullladdad?
Långt ifrån, 30%.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 19:16
av AAKEE
maangee skrev: ↑10 nov 2025 15:04
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Hade bilen stått länge ute?
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 19:48
av maangee
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 19:16
maangee skrev: ↑10 nov 2025 15:04
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Hade bilen stått länge ute?
Bilen står ständigt ute, köptes i juli -25 och har inte varit inomhus alls
Vinterdäcken monterades utomhus på min garageuppfart.
Vad tänker du kan ha påverkats av att ha stått inomhus?
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 20:12
av AAKEE
maangee skrev: ↑10 nov 2025 19:48
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 19:16
maangee skrev: ↑10 nov 2025 15:04
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Hade bilen stått länge ute?
Bilen står ständigt ute, köptes i juli -25 och har inte varit inomhus alls
Vinterdäcken monterades utomhus på min garageuppfart.
Vad tänker du kan ha påverkats av att ha stått inomhus?
Om Batteriet är kallt blir det mindre regen.
Från kanske +10C.
Vid låg SOC påverkar det mindre, dock.
Är batteriet kallare än 3-5C har du noll regen
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 20:20
av maangee
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 20:12
maangee skrev: ↑10 nov 2025 19:48
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 19:16
maangee skrev: ↑10 nov 2025 15:04
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Hade bilen stått länge ute?
Bilen står ständigt ute, köptes i juli -25 och har inte varit inomhus alls
Vinterdäcken monterades utomhus på min garageuppfart.
Vad tänker du kan ha påverkats av att ha stått inomhus?
Om Batteriet är kallt blir det mindre regen.
Från kanske +10C.
Vid låg SOC påverkar det mindre, dock.
Är batteriet kallare än 3-5C har du noll regen
Har använt bilen varje dag och senaste har det pendlat mellan 2-10° och har inte märkt mindre regen. Men idag gjorde jag det och det var samtidigt jag bytte däck. Borde vara ett sammanträffande.
Får testa ett par och se hur det utvecklar sig.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 20:55
av AAKEE
maangee skrev: ↑10 nov 2025 20:20
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 20:12
maangee skrev: ↑10 nov 2025 19:48
AAKEE skrev: ↑10 nov 2025 19:16
maangee skrev: ↑10 nov 2025 15:04
Bytte nyss till Nokian 18” med dubb (köptes av Tesla i samband med köp av bilen i somras). Det är en LR Highland.
Åkte ut på vägen för att testa så det inte var några missljud eller liknande, vilket det inte var, däremot ett annat kupéljud iom dubben.
Men när jag skulle sakta ner inför en rondell så gick knappt regen igång, fick använda bromsen vilket kändes ganska ovant. Däremot när jag körde långsamt på villagatan då var regen som vanligt.
Känner bilen av att det är vinterdäck, och av den anledningen används mindre regen? Det var inte halt ute, ca 7°.
Hade bilen stått länge ute?
Bilen står ständigt ute, köptes i juli -25 och har inte varit inomhus alls
Vinterdäcken monterades utomhus på min garageuppfart.
Vad tänker du kan ha påverkats av att ha stått inomhus?
Om Batteriet är kallt blir det mindre regen.
Från kanske +10C.
Vid låg SOC påverkar det mindre, dock.
Är batteriet kallare än 3-5C har du noll regen
Har använt bilen varje dag och senaste har det pendlat mellan 2-10° och har inte märkt mindre regen. Men idag gjorde jag det och det var samtidigt jag bytte däck. Borde vara ett sammanträffande.
Får testa ett par och se hur det utvecklar sig.
Jag har inte noterat nåt sånt på mina två bilar men någon har skrivit poster om att bilarna gjort så.
När det blir 3C eller kallare och bilen står ute utan förvärmning kommer du notera att du är helt utan regen initialt.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 23:10
av repulsiv
maangee skrev: ↑10 nov 2025 20:20
Har använt bilen varje dag och senaste har det pendlat mellan 2-10° och har inte märkt mindre regen. Men idag gjorde jag det och det var samtidigt jag bytte däck. Borde vara ett sammanträffande.
Får testa ett par och se hur det utvecklar sig.
Men du kanske brukar förvärma annars ?
För förvärmer du (manuellt eller med schema) så värms batteriet och regen fungerar.
Jag förvärmer i princip alltid, vilket gör att om man måste ta bilen snabbt oplanerat när det är kallt blir man väldigt
förvånad när regen inte fungerar.
Tesla är ju lite efter som vanligt och kan inte mixa in bromsar för att kompensera för avsaknad regen som många andra modernare bilar kan.
Enpedalskörning är f.ö nåt jag trodde jag skulle hata och stänga av när jag skaffade elbil, nu älskar jag det

Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 23:34
av Tellus
Hitta en äldre tråd här
viewtopic.php?t=18822
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 23:40
av SIR N
När du skiftar till vinterhjul i menyn för däck och fälgar så står det som en kommentar att undvika kraftiga accelerationer m.m innan bilen har kalibrerat sig för de nya hjulen. Så det är nån slags inkörningsprocess som ska genomföras.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 23:52
av AAKEE
SIR N skrev: ↑10 nov 2025 23:40
När du skiftar till vinterhjul i menyn för däck och fälgar så står det som en kommentar att undvika kraftiga accelerationer m.m innan bilen har kalibrerat sig för de nya hjulen. Så det är nån slags inkörningsprocess som ska genomföras.
Den är med alla däck, även sommar-sommardäcksbyte. (Jag har dubbla omgångar sommarhjul, så jag ser den ofta.)
Det är för att ”navigatorn” ska läsa sig förbrukningen korrekt så att den kan förutspå att man tec har 30% när man kommer fram eller räkna ut var man bör ladda.
Re: Nyss bytt till v-däck, nytt regenläge?
Postat: 10 nov 2025 23:56
av AAKEE
Ur manualiteten: