Ingen volymtillverkning av solid state batterier innan 2030… eller?
Postat: 19 nov 2025 08:00

Talarna på World Power Battery Conference 2025 i Sechuan, Kina var överens: det kommer dröja många år innan det går att masstillverka solid state batterier.
Dagens litiumjon batterier består av två folier med en isolator mellan indränkt i en flytande elektrolyt oftast bestående av en litiumsaltlösning.
Solid-state batterier byter ut den flytande litiumsaltlösningen i elektrolyten mot litiumsulfat eller andra fasta material. Fördelen med att använda fasta elektrolyter är att elektrolyten kan inte koka bort vid höga temperaturer. Därmed kan man framställa batterier med högre energitäthet, som kan laddas snabbare och leverera mer effekt, i och med att man behöver inte bekymra sig om att batterierna överhettas lika mycket längre.
Största problemet med solid-state batterier är dock att få ordentlig kontakt mellan elektrolyten och anoden/katoden. Den fasta elektrolyten ska ha kontakt på mikroskopisk nivå. Inte ens mikrometerstora springor får finnas emellan materialen, joner kan inte hoppa över i luften. Batterier kan framställas i laboratorier men inte skalas upp till massproduktion.
Talarna på World Power Battery Conference höll med:
Yang Hongxin, ordförande och VD för SVOLT Energy Technology, sa att enstaka demonstrationsfordon kan produceras, men storskalig kommersialisering kräver ytterligare kostnadsminskningar och en mer utvecklad leveranskedja. Han uppskattade att faktisk massproduktion skulle kunna börja efter 2030.
Deng Chenghao, vice vd för Changan Automobile, gav en ännu mer försiktig prognos: “Storskalig kommersialisering år 2030 är definitivt den mest optimistiska förväntningen, och min bedömning är att det kan ske så sent som 2035.” Han varnade för alldeles för stora förhoppningar och att små forskningsresultat ofta överdrivs i media: “jag har noterat en särskilt stark trend under de senaste sex månaderna: 5 av 10 användare frågar om de ska köpa flytande batterier nu, eller om de borde vänta på solid state-batterier. Jag tror att det cirkulerar mycket felinformation online.”
Wu Chengxin, vice ordförande för China All-Solid-State Battery Industry-University-Research Collaborative Innovation Platform, påpekade även om industrin strävar efter genombrott står tekniken inför många utmaningar. Det är fortfarande en lång och komplex forsknings- och utvecklingsprocess kvar innan genombrott.
Istället trodde många talare på polymerbatterier, även kallade semi-solid-state batterier. De har en geléaktig konsistens på elektrolyten och har många av solid-state batteriernas fördelar utan deras svåra tillverkningsprocess.
Den kinesiska biltillverkaren Dongfeng verkar dock inte ha varit med på samma konferens. De har nämligen gått ut med att de ska släppa en bil med solid-state batterier redan om ett år, september 2026. De säger sig ha redan en 0,2 GWh pilotproduktionslina i gång för batterierna.
Dongfengs pressrelease benämner batterierna som solid-state-batterier, även om många anser att den medföljande bilden visar semi-solid-state-batterier. Samtidigt pratar de om hel-solid-state-batterier på 350 Wh/kg, vars pilotproduktion förväntas starta i december 2027.
Det verkar som många biltillverkare kommer prata om solid-state batterier de närmsta månaderna och åren – men batteritillverkarna är mycket mer försiktiga och tror inte på volymproduktion på många år än.
Source: https://teslaclubsweden.se/ingen-volymt ... 030-eller/