Sida 1 av 1
Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 21 nov 2025 15:28
av TiborBlomhall
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 21 nov 2025 19:33
av Melonsusk
Titta på X. Halejuja! Propagandakanalen.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 21 nov 2025 22:52
av dstr
Melonsusk skrev: ↑21 nov 2025 19:33
Titta på X. Halejuja! Propagandakanalen.
Du hänger på fel forum.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 07:54
av Melonsusk
Det. var menat som ett skämt.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 10:21
av HelectriC
Ja, när ett företag gör en film om hur det är att jobba på just det företaget brukar det ju i stort sett alltid vinklas väldigt positivt. Alla är glada och nöjda, dom som inte är det får självklart inte vara med i filmen, easy! Vilken firma har nånsin gjort en ”reklamfilm” som framställer det egna bolaget som dåligt?
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 11:14
av Freez
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb. Har svårt att tro att det är så dåligt som facket beskriver. Sedan är väl alla reklamfilmer just reklam dvs lite bättre än verkligheten.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 12:02
av backe
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb. Har svårt att tro att det är så dåligt som facket beskriver. Sedan är väl alla reklamfilmer just reklam dvs lite bättre än verkligheten.
Vilken normal anställd som helst kommer visa den sidan mot kund oavsett vad man tycker om sitt jobb. Och med det menar jag inte att den här personen inte är nöjd, men han skulle lika gärna kunna vara missnöjd.
Jag har jobbat med flera personer genom åren som hatat sitt jobb men visat upp en helt annan sida i kontakt med kunder och cheferna.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 12:20
av Fredrik j
Dom du möter nu är ju dom som inte strejkar. Ska vi gissa att dom är nöjdare med jobbet än dom som strejkar?
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 13:14
av Freez
backe skrev: ↑22 nov 2025 12:02
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb. Har svårt att tro att det är så dåligt som facket beskriver. Sedan är väl alla reklamfilmer just reklam dvs lite bättre än verkligheten.
Vilken normal anställd som helst kommer visa den sidan mot kund oavsett vad man tycker om sitt jobb. Och med det menar jag inte att den här personen inte är nöjd, men han skulle lika gärna kunna vara missnöjd.
Jag har jobbat med flera personer genom åren som hatat sitt jobb men visat upp en helt annan sida i kontakt med kunder och cheferna.
Är man inte nöjd med sitt jobb byter man arbetsgivare tänker jag, fordonstekniker är en bristvara och med den kompetensen kan man snabbt hitta en ny arbetsgivare. 686 lediga jobb som fordonstekniker på platsbanken. Ingen som tvingar någon att jobba på Tesla.
Att man hatar sitt jobb behöver inte alltid bero på arbetsgivaren. Man kan vara understimulerad, valt fel yrke, mår allmänt psykiskt dålig, problem hemma osv.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 22 nov 2025 14:33
av TiborBlomhall
Diskussioner om strejken hänvisas till därtill avsedd tråd
viewtopic.php?t=34104
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 11:42
av backe
Freez skrev: ↑22 nov 2025 13:14
backe skrev: ↑22 nov 2025 12:02
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb. Har svårt att tro att det är så dåligt som facket beskriver. Sedan är väl alla reklamfilmer just reklam dvs lite bättre än verkligheten.
Vilken normal anställd som helst kommer visa den sidan mot kund oavsett vad man tycker om sitt jobb. Och med det menar jag inte att den här personen inte är nöjd, men han skulle lika gärna kunna vara missnöjd.
Jag har jobbat med flera personer genom åren som hatat sitt jobb men visat upp en helt annan sida i kontakt med kunder och cheferna.
Är man inte nöjd med sitt jobb byter man arbetsgivare tänker jag, fordonstekniker är en bristvara och med den kompetensen kan man snabbt hitta en ny arbetsgivare. 686 lediga jobb som fordonstekniker på platsbanken. Ingen som tvingar någon att jobba på Tesla.
Att man hatar sitt jobb behöver inte alltid bero på arbetsgivaren. Man kan vara understimulerad, valt fel yrke, mår allmänt psykiskt dålig, problem hemma osv.
Som jag skrev så syftar jag inte på den ranger du nämner, jag skriver att generellt så kommer inte en missnöjd person i ett kundserviceyrke visa det ut mot kund.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 16:50
av carlf
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 17:06
av Fredrik j
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 18:18
av Freez
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Nu tror jag iofs han gör mer avancerade insatser än det

, hela bilen är full med reservdelar. Jag har även fått hjälp med att byta kupéfilter. Supersmidigt!
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 18:19
av Freez
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 19:30
av Klintan
Freez skrev: ↑23 nov 2025 18:19
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 19:38
av Drevet
dstr skrev: ↑21 nov 2025 22:52
Melonsusk skrev: ↑21 nov 2025 19:33
Titta på X. Halejuja! Propagandakanalen.
Du hänger på fel forum.
Varför då? Ska man blint heja på Elon och Tesla för att hänga här?

Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 19:51
av Freez
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 19:30
Freez skrev: ↑23 nov 2025 18:19
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
Behöver det inte vara med en väl planerad dag. Tog ca 5 min och sedan åkte rangern vidare till nästa kund.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 20:16
av Dinsdale
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 19:30
Freez skrev: ↑23 nov 2025 18:19
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
Det är svårt att jämföra rakt av. Tesla tillverkar bilen som ranger åker i, de designar (kanske även tillverkar?) förvarningssystemet och kanske även vissa verktyg. Man har egen laddinfrastruktur. Man kan aktivt arbeta för att designen på bilarna optimeras för att delarna skall gå att byta så enkelt som möjligt för mobil service.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 20:27
av carlf
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 19:30
Freez skrev: ↑23 nov 2025 18:19
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Freez skrev: ↑22 nov 2025 11:14
Hade en Ranger på besök igår som bytte torkarbladen. Supertrevlig och han var väldigt glad över sitt jobb.
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
Ja inte vet jag. Jag reagerade mest på att någon betalar för att få bytt torkarblad, en process som tar ca 72 sekunder varav hälften är att öppna förpackningen på de nya

Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 22:14
av Klintan
Dinsdale skrev: ↑23 nov 2025 20:16
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 19:30
Freez skrev: ↑23 nov 2025 18:19
Fredrik j skrev: ↑23 nov 2025 17:06
carlf skrev: ↑23 nov 2025 16:50
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
Det är svårt att jämföra rakt av. Tesla tillverkar bilen som ranger åker i, de designar (kanske även tillverkar?) förvarningssystemet och kanske även vissa verktyg. Man har egen laddinfrastruktur. Man kan aktivt arbeta för att designen på bilarna optimeras för att delarna skall gå att byta så enkelt som möjligt för mobil service.
Men hur många jobb hade teknikern hunnit med i en riktig verkstad under en dag? Hos mig har han jobbat med garagedomkraft och handverktyg, har inte sett helt optimalt ut. Sedan nästa besök inplanerat 30 min bort. Verkar ju som ett trevligt jobb när det är bra väder, men inte effektivt.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 22:32
av Magnus71
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 22:14
[quote=Dinsdale post_id=869640 time=<a href="tel:1763925363">1763925363</a> user_id=11964]
[quote=Klintan post_id=869636 time=<a href="tel:1763922655">1763922655</a> user_id=2272]
[quote=Freez post_id=869631 time=<a href="tel:1763918347">1763918347</a> user_id=17509]
[quote="Fredrik j" post_id=869627 time=<a href="tel:1763914001">1763914001</a> user_id=6848]
[quote=carlf post_id=869625 time=<a href="tel:1763913016">1763913016</a> user_id=14797]
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
[/quote]
830kr.
[/quote]
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
[/quote]
Det är svårt att jämföra rakt av. Tesla tillverkar bilen som ranger åker i, de designar (kanske även tillverkar?) förvarningssystemet och kanske även vissa verktyg. Man har egen laddinfrastruktur. Man kan aktivt arbeta för att designen på bilarna optimeras för att delarna skall gå att byta så enkelt som möjligt för mobil service.
[/quote]
Men hur många jobb hade teknikern hunnit med i en riktig verkstad under en dag? Hos mig har han jobbat med garagedomkraft och handverktyg, har inte sett helt optimalt ut. Sedan nästa besök inplanerat 30 min bort. Verkar ju som ett trevligt jobb när det är bra väder, men inte effektivt.
[/quote]
Jag har 40 mil till närmaste SC. Så mobil service är en game changer för mig. Fantastisk smidigt med att Tesla kommer hem och löser det på plats. Detta slår ju även en lokal verkstad där jag skulle behöva lämna in bilen över dagen och sedan hyra en bil under tiden.
Re: Tesla: så är det att jobba på Tesla
Postat: 23 nov 2025 23:24
av Fredrik j
Magnus71 skrev: ↑23 nov 2025 22:32
Klintan skrev: ↑23 nov 2025 22:14
[quote=Dinsdale post_id=869640 time=<a href="tel:1763925363">1763925363</a> user_id=11964]
[quote=Klintan post_id=869636 time=<a href="tel:1763922655">1763922655</a> user_id=2272]
[quote=Freez post_id=869631 time=<a href="tel:1763918347">1763918347</a> user_id=17509]
[quote="Fredrik j" post_id=869627 time=<a href="tel:1763914001">1763914001</a> user_id=6848]
[quote=carlf post_id=869625 time=<a href="tel:1763913016">1763913016</a> user_id=14797]
Hade också varit hyggligt nöjd om jag fått glida runt och klicka fast torkarblad åt folk.
Hur kan verksamheten gå runt på det? Vad kostar det att få hemleverans och montering av torkarblad?
830kr.
[/quote]
Måste vara en rejäl förlustaffär. Jämför med en hantverkares framkörningsavgift och avgift för servicebil.
[/quote]
Det är svårt att jämföra rakt av. Tesla tillverkar bilen som ranger åker i, de designar (kanske även tillverkar?) förvarningssystemet och kanske även vissa verktyg. Man har egen laddinfrastruktur. Man kan aktivt arbeta för att designen på bilarna optimeras för att delarna skall gå att byta så enkelt som möjligt för mobil service.
[/quote]
Men hur många jobb hade teknikern hunnit med i en riktig verkstad under en dag? Hos mig har han jobbat med garagedomkraft och handverktyg, har inte sett helt optimalt ut. Sedan nästa besök inplanerat 30 min bort. Verkar ju som ett trevligt jobb när det är bra väder, men inte effektivt.
[/quote]
Jag har 40 mil till närmaste SC. Så mobil service är en game changer för mig. Fantastisk smidigt med att Tesla kommer hem och löser det på plats. Detta slår ju även en lokal verkstad där jag skulle behöva lämna in bilen över dagen och sedan hyra en bil under tiden.
[/quote]
Man lämnar normalt inte bilen på verkstad en hel dag för att byta torkarblad.