Sida 1 av 1
Typical range
Postat: 11 mar 2016 12:17
av Mikke996
Har snart haft min P85D i ett år och då visade typical 410km nu 385km.
Har den tappat så mycket range på ett år?

Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 12:20
av chpaulin
Det är väl stört tapp första året, läst upp till 5% sedan 1% per år. Dock skulle du kunna kalibrera om batterierna på något sett som tidigare diskuterats här på forumet, med det kan du nog få tillbaka lite range.
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 15:19
av MSO
Jag hade 404 vid leverans. Nu 2100 mil senare 414.
Ta det lugnt med grejerna....

Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 15:23
av Svenssons
MSO skrev:Jag hade 404 vid leverans. Nu 2100 mil senare 414.
Ta det lugnt med grejerna....

Du gick alltså från "Not found" till "Request URI too long"....
Det är väl fredag?
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 15:35
av MSO
Svenssons skrev:MSO skrev:Jag hade 404 vid leverans. Nu 2100 mil senare 414.
Ta det lugnt med grejerna....

Du gick alltså från "Not found" till "Request URI too long"....
Touché!
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 19:47
av Eliard
Det blev ju lite andra siffror vid någon av dom senaste uppdateringarna..jag hade 360 vid 90% sen efter en uppdatering är det 343..
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 19:55
av sondell
Ja man ska passa sig för att jämföra range och batteridegradering. Range är en beräkning som kan variera lite och som kan ändras i softwareuppdateringsar.
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 20:48
av leiflodde
Jag har idag också ca 380km på typical efter 15 månader och snart 7000 mil. Fick nu ikväll 338km på daglig.
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 21:34
av Jojo
Min range har gått ner från 359 till runt 346 vid 90% efter ca 11 månader och 4000 mil. Sedan har jag full-laddat batteriet vid ett antal tillfällen och laddar nu ca 370 vid 90%. Laddning till 100% (99%) gick upp från 396 till 408 senast, tendens ökande. Det kanske inte är så dumt att ladda fullt lite då och då?
Re: Typical range
Postat: 11 mar 2016 21:53
av leiflodde
Jag laddar fult nästan varje vecka så kanske ingen nackdel.
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 00:42
av apkungen
Man borde köra en lång strecka när bilen är ny och sen köra samma strecka igen och se hur laddningen jämförs.
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 06:48
av Toja
leiflodde skrev:Jag laddar fult nästan varje vecka så kanske ingen nackdel.
Kör du med ful el ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 08:38
av leiflodde
Toja skrev:leiflodde skrev:Jag laddar fult nästan varje vecka så kanske ingen nackdel.
Kör du med ful el ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ibland både fult och fullt
Men oftast med se bild fast det räcker inte fullt ut.
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 10:01
av kanylbullen
Jojo skrev:Min range har gått ner från 359 till runt 346 vid 90% efter ca 11 månader och 4000 mil. Sedan har jag full-laddat batteriet vid ett antal tillfällen och laddar nu ca 370 vid 90%. Laddning till 100% (99%) gick upp från 396 till 408 senast, tendens ökande. Det kanske inte är så dumt att ladda fullt lite då och då?
Intressant, har själv kört 4000 mil på 10 månader och min typical har gått upp från 357 till 370.
Har kört 90% daglig laddning under vintern och 80% under sommaren. Laddat hundra procent kanske fem gånger, senaste gången var i höstas någon gång.
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 14:18
av sondell
Jag har tappat ca 20 km på 2.5 år, 4500 mil. Men det mesta skedde i en software uppgradering. Det har varit konstant i snart 1.5 år nu. Så länge jag ladder fullt ibland. Får 383 km nu som mest på 100 % med range mode på, brukar vara ca 5 km mindre utan range mode.
Jag har nog tappat några procent uppskattar att jag tappat 2-3%, men ser lite mer ut på range då. Är dock energy som är det intressanta. Och det tappar ju ett par procent i starten för att sen ligga rätt konstant. Och det stämmer väldigt bra på min bil.
Jag ladder ofta fullt och kör även under 0 km rätt ofta. I bägge dessa områden är det viktigast att bilen inte står. Under 0km ska det laddas direkt innan bilen kallnar, och på 100% vill man ju inte ha bilen länge. Är tid på 100% som är degraderande. Men som sagt, litegrann kan den väl stå och balansera någon gång. Men detta verkar jämna ut sig rätt fort tycker jag. Är ju också uppmätt på elbilforum.no att cellerna fulladdas till 4.2V och det är alltså ingen buffer alls i den änden. Är också värme i kombination med hög SOC som är mest degraderande. Så ha bilen ståendes med hög SOC är värre på sommaren.
Vill man ha koll på sitt batteri ska man göra några 100-0% tester ibland. Och se hur mycket energy som går åt. Gärna samma sträcka med samma förbrukning, minimera regen och gasa inte för mycket (olika aktiv körning vid olika tester kommer ge olika mkt energy tillgängligt).
Re: Typical range
Postat: 12 mar 2016 22:44
av SR-71-BlackBird
90D, 5 månader, 1000 mil, 398 km vid 90%, laddar alltid till 90%.
Re: Typical range
Postat: 14 mar 2016 22:30
av Gustafsson
70D 1500 mil aug 15.
Laddar jag 100% får jag 356 km, vilket jag också kommer, t.om. något mer nu när vägarna är torra, farthållare på hastighetsgränserna +5.
När det var som värst i vintras ( modd) kom jag betydligt kortare sträcka.
Med våren kommer inte bara blommorna utan också räckvidden tillbaka

Re: Typical range
Postat: 14 mar 2016 23:14
av Steffen
SR-71-BlackBird skrev:90D, 5 månader, 1000 mil, 398 km vid 90%, laddar alltid till 90%.
90d snart 3 mån. 1200 mil. 401 km vid 90 % typical och 441 km vid 100 %. Tappat 3 km från köp vid 100 % laddning. Laddar också alltid 90 men hittills fem ggr 100. Tömmer nästan till noll ibland ca också fem ggr. Inte bara bromsar och förare behöver motioneras.