Tässla Store stänger permanent
Postat: 15 dec 2025 09:34
Skönt att ägarna inte hade något ansvar att det gick åt skogen, det var Tesla, Skatteverket och IF metalls fel.
var det ironi?
Jo, det var ironi, tycker att man visar väldigt lite självinsikt då man uppenbarligen haft en ganska hög omsättning men för stor kostym på sig, men väljer att fokusera på alla andra.MY_piraya skrev: ↑15 dec 2025 09:56var det ironi?
det ligger något mer bakom här ... kanske " en stor skatteskuld som kom nu i kombination med alltför stora fasta kostnader"
https://www.merinfo.se/foretag/Grund1-A ... xnmu-23fak
Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Det har säkert smittat av sig på affärerna, men man gjorde större vinst 2021 med en omsättning på runt 3 miljoner än 2024 med en omsättning på 13-14 miljoner, så problemet verkar mer vara att man satsat för hårt och hoppades att det skulle lösa sig(spekulationer från min sida).roffe_s skrev: ↑15 dec 2025 12:25Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Så visst lär det ha smittat av sig på affärerna, tänker jag.
Enig, om än jag kanske befarar att fasta kostnader för t ex fysisk butik, kostnad för lagerhållning och uthållig bemanning (noll i lönekostnad till trots) kan medföra en expanderad kostnadssida när en entusiastisk start ska permanentas som ett livskraftigt företag.backe skrev: ↑15 dec 2025 12:43Det har säkert smittat av sig på affärerna, men man gjorde större vinst 2021 med en omsättning på runt 3 miljoner än 2024 med en omsättning på 13-14 miljoner, så problemet verkar mer vara att man satsat för hårt och hoppades att det skulle lösa sig(spekulationer från min sida).roffe_s skrev: ↑15 dec 2025 12:25Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Så visst lär det ha smittat av sig på affärerna, tänker jag.
Men som sagt, det är tråkigt oavsett vad anledningen är.
Var "skjuter" de på Tesla?roffe_s skrev: ↑15 dec 2025 12:25Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Totalt är elbilsförsäljningen i Sverige ned drygt 1%. Så visst lär det tappet i både volym och marknadsandel ha smittat av sig på Tässlas affärer, tänker jag. Att de sedan skjuter på såväl Tesla som IF-Metall kanske blir väl så offensivt, orsakerna till tappet i nyförsäljning är nog lite mer svårbedömt…
Om det är främsta orsaken till konkursen borde de andra som säljer eftermarknadsgrejer för Tesla (också) gå på knäna?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2025 20:24Var "skjuter" de på Tesla?roffe_s skrev: ↑15 dec 2025 12:25Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Totalt är elbilsförsäljningen i Sverige ned drygt 1%. Så visst lär det tappet i både volym och marknadsandel ha smittat av sig på Tässlas affärer, tänker jag. Att de sedan skjuter på såväl Tesla som IF-Metall kanske blir väl så offensivt, orsakerna till tappet i nyförsäljning är nog lite mer svårbedömt…
Det enda som finns är ju den här delen av en mening: "…] pga Teslas kraftigt vikande försäljning i över 1 år […".
Det är ju ett konstaterande. Och dessutom är det väl sant – eller?
Det är de som inte orkar vänta som handlar på svenska handlare.
Ja - och nej. Likt tidigare är det bra att läsa hela citatet inklusive rubriken. Meningen är långt ifrån fullständig och kan tolkas på flera sätt:SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2025 20:24Var "skjuter" de på Tesla?roffe_s skrev: ↑15 dec 2025 12:25Mmm, samtidigt har nog ägare av äldre bilar handlat vad de behöver, merparten av Tässlas kundkrets är nog nybilsköpare. Och den försäljningen har ju gått ned rätt dramatiskt om vi ser till Svea rike, nära -70% i f t föregående år om jag läser infon rätt: https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Totalt är elbilsförsäljningen i Sverige ned drygt 1%. Så visst lär det tappet i både volym och marknadsandel ha smittat av sig på Tässlas affärer, tänker jag. Att de sedan skjuter på såväl Tesla som IF-Metall kanske blir väl så offensivt, orsakerna till tappet i nyförsäljning är nog lite mer svårbedömt…
Det enda som finns är ju den här delen av en mening: "…] pga Teslas kraftigt vikande försäljning i över 1 år […".
Det är ju ett konstaterande. Och dessutom är det väl sant – eller?
Kan väl inte se att de gör ngt annat än skyller på fackföreningsrörelsen. Men någon sorts 'välvillig anblick' kan ju annars bara konstatera att verksamheten nu går i putten – och således kommer ju den här försäljningsverksamheten upphöra permanent…tor-ake skrev: ↑16 dec 2025 21:02Jag kan inte mycket om att sälja saker men lite har jag lärt mig efter 30 års observation - kundkommunikation ska ha ett syfte. Annars kniper man bara igen. Inget gott kommer av att babbla i onödan.
Ser inget syfte i att skylla ifrån sig ett misslyckande. Någon annan som gör det?