Sida 1 av 1

Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 19:01
av Melonsusk

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 19:29
av Maetlarv
Melonsusk skrev: 15 dec 2025 19:01
Vad är det som du tycker verkar konstigt? Jag tycker artikeln verkar rimlig.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 19:40
av Henrik_O
Jag tror också att det stämmer. De hade ju ett hyfsat kaos när de började leverera model 3 de första åren.
Men som de skrev i artikeln berömmer tidningen att de kommer ligga topp 10 framöver så bättre har det blivit.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 21:10
av Melonsusk
Min fråga är om folk med de äldre bilarna verkligen har så stora problem med bilarna att de hamnar sist i undersökningen. Och om det stämmer, vad kan det bero på?

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 21:16
av manneson
Problemen är väl mest gamla S och X.
3 och Y brukar ligga högt när det gäller problemfrihet.
Enligt tyska ADAC ligger de t.o.m. högst.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 15 dec 2025 22:38
av Maetlarv
Melonsusk skrev: 15 dec 2025 21:10
Min fråga är om folk med de äldre bilarna verkligen har så stora problem med bilarna att de hamnar sist i undersökningen. Och om det stämmer, vad kan det bero på?
Det är väl inte konstigt att en helt nystartad biltillverkare med nya modeller och en ny framdrivningsteknik samt i övrigt en hel del nya lösningar på allt möjligt har lite problem i början. Jag är snarare imponerad av att Tesla har haft så pass lite sådana problem. Vi pratar ju om 5 till 10 år gamla bilar och detta med långsiktig kvalite är väldigt svårt.
För nya bilar säger ju consumer report att Tesla är mycket bättre.

För nya bilar kan man istället se att Rivian ligger sämst till och det är väl av samma skäl.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 07:16
av Walken
Äger en 8 årig S och gjort nu snart 35000km under detta år. Utan ett enda bekymmer. Hittills den mest pålitliga bilen jag någonsin ägt. Kanske haft tur. I så fall hoppas jag på att det fortsätter så.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 08:40
av Tellus
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 08:44
av spacecoin
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Det är ett viktat resultat där stora och dyra fel räknas mer.

How We Score Used-Car Reliability
Every year, Consumer Reports asks its members about problems they’ve had with their vehicles in the previous 12 months. For this analysis, we focused on the problems reported on cars from the 2016 to 2021 model years from a survey sample of more than 140,000 vehicles.

We studied 20 potential trouble areas, from nuisances—such as squeaky brakes and broken interior trim—to major issues, such as potentially expensive ones related to out-of-warranty engines, transmissions, electric vehicle batteries, and EV charging. We weighed the problems according to their severity to calculate an overall reliability score

The overall reliability (verdict) ratings from those six model years were averaged to create the used-brand reliability score. These ratings are based on owner-reported problems. We required at least five years of data for each brand.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 09:23
av RareEarth
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 10:36
av Tellus
RareEarth skrev: 16 dec 2025 09:23
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.
Ljusinställningen

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 11:36
av RareEarth
Tellus skrev: 16 dec 2025 10:36
RareEarth skrev: 16 dec 2025 09:23
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.
Ljusinställningen
... och bromsar och länkarmar.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 12:22
av Bjelke
Walken skrev: 16 dec 2025 07:16
Äger en 8 årig S och gjort nu snart 35000km under detta år. Utan ett enda bekymmer. Hittills den mest pålitliga bilen jag någonsin ägt. Kanske haft tur. I så fall hoppas jag på att det fortsätter så.
Vid den tiden hade dom lite bättre ordning på bilarna, min första var 2014 och
då var det mer barndomsfel och redan 2015 var det bättre, så ytterligare något
år senare var det väl ganska stor skillnad vad jag vet. Handtagen
hade dom fortfarande problem med (åtminstone fram till 2020j och en del
strul med batterivärmaren tex (men även andra saker).
Min första hade mest problem första året (som många andra) men har sedan
rullat vidare mot snart 50 tusen mil utan fel förutom att den fick fel på stora batteriet
vilket blev ganska dyrt att laga men det gick bra iaf :)

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 16:37
av granlundii
Kvaliteten på bilarna har väl varit rätt varierande, vissa har få problem, andra många. Gissar att de inte längre kommer att vara sist om ett par år då det blir mera vikt på Model 3 och Model Y, men gissningsvis fortfarande ganska långt ner på listan.

Jag är ändå något skeptisk till deras driftssäkerhet på längre sikt, då jag upplever att Tesla nog i någon mån bär på det "amerikanska arvet", dvs. bilarna byggs kostnadseffektivt med lägre krav på långsiktig hållbarhet.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 19:14
av SwedishAdvocate
RareEarth skrev: 16 dec 2025 11:36
Tellus skrev: 16 dec 2025 10:36
RareEarth skrev: 16 dec 2025 09:23
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.
Ljusinställningen
... och bromsar och länkarmar.
Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…

Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 20:20
av RareEarth
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2025 19:14
RareEarth skrev: 16 dec 2025 11:36
Tellus skrev: 16 dec 2025 10:36
RareEarth skrev: 16 dec 2025 09:23
Tellus skrev: 16 dec 2025 08:40
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.

Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.
Ljusinställningen
... och bromsar och länkarmar.
Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…

Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 21:53
av SwedishAdvocate
RareEarth skrev: 16 dec 2025 20:20
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2025 19:14
RareEarth skrev: 16 dec 2025 11:36
Tellus skrev: 16 dec 2025 10:36
RareEarth skrev: 16 dec 2025 09:23

Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.
Ljusinställningen
... och bromsar och länkarmar.
Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…

Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
[1] De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. [2] Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. 3. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.
1. Finns det någon källa som styrker det här påståendet?…

Anekdotiskt: Jag vet. Ett syskon vet. Farsan vet. Men visst… Det skulle sannolikt inte skada ifall alla fick till sig det här på ngt sätt i läromaterialet avsett att förbereda för teoriprovet för körkort.

2. Det räcker väl om man gör det ifall det finns rost på skivorna. Vid fukt/väta förslagsvis så nära inpå att man ska parkera fordonet som möjligt. Vet att det för en gasdriven kombi i golfklassen räcker med en hård inbromsning som inte aktiverar ABS, men där de bakre bromsoken biter till, från ~70 km/h till ~stillastående om det inte var mer än ~en vecka sedan senast. Antar att samma tillvägagångssätt även fungerar för en Tesla.

3. Gäller väl typ alla bilar med skivbromsar runt om. Besiktigade bilen för inte så länge sedan. När jag skulle därifrån fick en äldre dam med en äldre Honda Jazz höra att hennes bromsar var nära att rosta ihop. Tipsade om det sannolikt bara vara att bromsa rejält ngra gånger, för det gjorde inte besiktningsmannen av ngn anledning.

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 22:01
av vrid_i_skogen
Hur lägger man in N under körning?

Re: Consumer report om äldre Teslor

Postat: 16 dec 2025 23:44
av spacecoin
vrid_i_skogen skrev: 16 dec 2025 22:01
Hur lägger man in N under körning?
På S/X med spak duttar man ned eller upp på växelspaken.