Consumer report om äldre Teslor
Postat: 15 dec 2025 19:01
Kan detta verkligen stämma?
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
Vad är det som du tycker verkar konstigt? Jag tycker artikeln verkar rimlig.Melonsusk skrev: ↑15 dec 2025 19:01Kan detta verkligen stämma?
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
Det är väl inte konstigt att en helt nystartad biltillverkare med nya modeller och en ny framdrivningsteknik samt i övrigt en hel del nya lösningar på allt möjligt har lite problem i början. Jag är snarare imponerad av att Tesla har haft så pass lite sådana problem. Vi pratar ju om 5 till 10 år gamla bilar och detta med långsiktig kvalite är väldigt svårt.
Det är ett viktat resultat där stora och dyra fel räknas mer.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Vid den tiden hade dom lite bättre ordning på bilarna, min första var 2014 och
Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 11:36... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 19:14Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 11:36... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
1. Finns det någon källa som styrker det här påståendet?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 20:20[1] De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. [2] Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. 3. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 19:14Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…
Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
På S/X med spak duttar man ned eller upp på växelspaken.