Sida 1 av 1

Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 12:13
av manneson
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.

Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.

https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 12:39
av spacecoin
manneson skrev: 17 dec 2025 12:13
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.

Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.

https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735
Luminars existens baserades på att solid state lidar skulle ha hög efterfrågan i personbilssegmentet. Lidar behövs inte om det finns en ansvarig förare. Högupplöst radar och kameror verkar räcka för de flesta applikationer inom personbilar. Sedan har Hesai tagit många affärer från Luminar. Markanden är potentiellt stor, men Luminar hade ingen USP och konkurrensen är hård.

Volvo Cars säger: "Lidar kommer absolut vara en del i vårt fortsatta arbete för att nå högre och högre nivå av automatisering," dvs allt högre än L2.

https://www.intelmarketresearch.com/sol ... rket-10822

För robotaxi så är Lidar bra om man vill kunna hålla högupplösta kartor uppdaterade av flottan, men då funkar det inte med Luminars typ av lidar, utan man behöver en 360-lidar som snurrar.

Sedan tror jag fortfarande att det krävs för att kunna uppnå högre säkerhet i mörkerkörning och i vissa andra situationer, men HD-radar räcker långt.

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 12:59
av manneson
spacecoin skrev: 17 dec 2025 12:39
manneson skrev: 17 dec 2025 12:13
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.

Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.

https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735
Luminars existens baserades på att solid state lidar skulle ha hög efterfrågan i personbilssegmentet. Lidar behövs inte om det finns en ansvarig förare. Högupplöst radar och kameror verkar räcka för de flesta applikationer inom personbilar. Sedan har Hesai tagit många affärer från Luminar. Markanden är potentiellt stor, men Luminar hade ingen USP och konkurrensen är hård.

Volvo Cars säger: "Lidar kommer absolut vara en del i vårt fortsatta arbete för att nå högre och högre nivå av automatisering," dvs allt högre än L2.

https://www.intelmarketresearch.com/sol ... rket-10822

För robotaxi så är Lidar bra om man vill kunna hålla högupplösta kartor uppdaterade av flottan, men då funkar det inte med Luminars typ av lidar, utan man behöver en 360-lidar som snurrar.

Sedan tror jag fortfarande att det krävs för att kunna uppnå högre säkerhet i mörkerkörning och i vissa andra situationer, men HD-radar räcker långt.
"Moving the goalpost" ;)

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 14:39
av Maetlarv
manneson skrev: 17 dec 2025 12:13
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.

Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.

https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735
Nja skall vi vara seriösa så finns det absolut inget facit ännu på vilka sensorkombinationer som kommer att dominera i framtiden för olika applikationer. Det är fortfarande early days även om lidar har förlorat en del i hypecykeln på senare tid, å andra sidan sjunker priserna så vem vet?

En gissning är att applikationer där lågt pris är viktigast kommer att använda enbart kameror men jag skulle bli förvånad om man inte kommer att använda en kombination av fler sensortyper där säkerhet är viktigast. Men det måste inte vara lidar.

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 17:19
av Aida
manneson skrev: 17 dec 2025 12:13
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.

Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.

https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735
Volvo använder ju fortfarande radar för sin farthållare - precis som samtliga bilmärken förutom Tesla gör. Är väl det folk varit kritiska till Tesla med. Inte just att Tesla inte använder LIDAR radar…

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 17 dec 2025 20:55
av spacecoin

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 18 dec 2025 11:23
av -AG-
Luminar tillverkar/ade ingen solid state LiDAR. Problemen hade med att kunna försörja volymer med kvalité och profit, vilket är svårt med analog mems (rörliga delar) teknik som de använder. Det kommer LiDAR på bilar men tror mer på Ouster DF (digital flash). En riktig solid state digital CMOS lidar baserad på vcsel och spads, liknande det som finns i en iPhone men mer avancerad. En typ av LiDAR on chip. Det är det enda som kan funka att sälja med vinst i de volymer som bilindustrin behöver. Möjligen något sämre prestanda initialt jmf med analoga mems LiDAR. Kommer dock att vara utmärkt upp till 80-100m avstånd och till ett pris som inte måste leda till full autonomi utan kanske ”bara” förbättrad safety och adas. De är ute för test hos OEMs, as we speak. Ouster säljer fö främst roterande LiDAR (OS) till ett flertal autonomi applikationer (Volvo Trucks, Scania, MAN, Komatsu, John Deere, May Mobiliy (med Lyft och Uber), m.fl...) samt lagerrobotar (Amazon mfl…), industri, robotik, trafikövervakning m.m…

Re: Hånade Teslas teknikval – nu går Volvos teknikpartner i konkurs

Postat: 18 dec 2025 14:29
av spacecoin
-AG- skrev: 18 dec 2025 11:23
Luminar tillverkar/ade ingen solid state LiDAR. Problemen hade med att kunna försörja volymer med kvalité och profit, vilket är svårt med analog mems (rörliga delar) teknik som de använder. Det kommer LiDAR på bilar men tror mer på Ouster DF (digital flash). En riktig solid state digital CMOS lidar baserad på vcsel och spads, liknande det som finns i en iPhone men mer avancerad. En typ av LiDAR on chip. Det är det enda som kan funka att sälja med vinst i de volymer som bilindustrin behöver. Möjligen något sämre prestanda initialt jmf med analoga mems LiDAR. Kommer dock att vara utmärkt upp till 80-100m avstånd och till ett pris som inte måste leda till full autonomi utan kanske ”bara” förbättrad safety och adas. De är ute för test hos OEMs, as we speak. Ouster säljer fö främst roterande LiDAR (OS) till ett flertal autonomi applikationer (Volvo Trucks, Scania, MAN, Komatsu, John Deere, May Mobiliy (med Lyft och Uber), m.fl...) samt lagerrobotar (Amazon mfl…), industri, robotik, trafikövervakning m.m…
Du har rätt. Luminar gjorde inte rena solid state mtp att de har rörliga delar (spegeln). Hesai har både semi-solid state och riktiga solid state.

Icke-mekanisk borde jag ha skrivit.