Sida 1 av 1

Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 19:11
av Pontus
Läste just något jag aldrig hört förut. Att Bugatti Veyron krävde att man bytte hela hjulen (fälgar och däck) efter fjärde uppsättningen däck tagit slut. Varför, på vilket sätt slits fälgarna så mycket?
Som parantes kan väl nämnas att fälgarna är 20" resp 21" dock lite bredare än Teslas och kostar 69.000 dollar för ett set. Så Teslas fälgar är relativt dessa billiga :D

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 19:31
av Stefan T
Låter inte helt omöjligt om dom är förklena till belastningen
Utmatning är problemet i så fall inte helt ovanligt på vissa legeringar
Betyder att fälgarna inte tål belastning under tid
Vissa legeringar åldras vilket kan vara problemet
Eller så vill dom tjäna pengar på fälgarna eller båda

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 19:42
av Pontus
Dvs fälgarna är så extremt nära sin gräns att det inte är säkert att fortsätta att köra på dessa efter en viss tid. Då borde det anges på fälgar eller i varje fall extrema sådana att man inte ska använda dom efter typ 40.000 mil eller liknande.

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 19:55
av Nicke Nyfiken
Enligt Bugatti ska du byta däck var 400:e mil. Det kostar en bra bit över 200 000 kronor, om du köper samma Michelin Pilot Sport 2-sulor som orginalet är utrustat med. Och när du kommer till 1600 mil på mätaren är det dags att byta fälgarna också vilket gör plånboken ytterligare 150 000 kronor lättare.
Dessutom ska förstås bilen servas varje år för 150 000 kronor till.
Model S framstår som rena budgetalternativet. ;)

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 20:46
av Pontus
Nicke Nyfiken skrev:
Enligt Bugatti ska du byta däck var 400:e mil. Det kostar en bra bit över 200 000 kronor, om du köper samma Michelin Pilot Sport 2-sulor som orginalet är utrustat med. Och när du kommer till 1600 mil på mätaren är det dags att byta fälgarna också vilket gör plånboken ytterligare 150 000 kronor lättare.
Dessutom ska förstås bilen servas varje år för 150 000 kronor till.
Model S framstår som rena budgetalternativet. ;)
Gamla siffror eller så vet ingen journalist på riktigt vad det kostar, enligt
http://www.caranddriver.com/bugatti/chiron
så kostar en uppsättning däck 42.000 dollar och fälgarna 69.000 dollar dvs däck och fälgar kostar nästan 60.000 dollar per 400 mil eller ca 1.250 kr/mil. Näst intill löjligt. Vi klarar oss väl under 10 kr/mil för däck?

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 21:00
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Enligt Bugatti ska du byta däck var 400:e mil. Det kostar en bra bit över 200 000 kronor, om du köper samma Michelin Pilot Sport 2-sulor som orginalet är utrustat med. Och när du kommer till 1600 mil på mätaren är det dags att byta fälgarna också vilket gör plånboken ytterligare 150 000 kronor lättare.
Dessutom ska förstås bilen servas varje år för 150 000 kronor till.
Model S framstår som rena budgetalternativet. ;)
Gamla siffror eller så vet ingen journalist på riktigt vad det kostar, enligt
http://www.caranddriver.com/bugatti/chiron
så kostar en uppsättning däck 42.000 dollar och fälgarna 69.000 dollar dvs däck och fälgar kostar nästan 60.000 dollar per 400 mil eller ca 1.250 kr/mil. Näst intill löjligt. Vi klarar oss väl under 10 kr/mil för däck?
Jag tror att siffrorna är ifrån när den första Vejron kom för 11 år sedan. Mycket har hänt sedan dess, men inget har blivit billigare. :o

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 21:40
av Oppfinnarn
Pontus skrev:
Läste just något jag aldrig hört förut. Att Bugatti Veyron krävde att man bytte hela hjulen (fälgar och däck) efter fjärde uppsättningen däck tagit slut. Varför, på vilket sätt slits fälgarna så mycket?
Som parantes kan väl nämnas att fälgarna är 20" resp 21" dock lite bredare än Teslas och kostar 69.000 dollar för ett set. Så Teslas fälgar är relativt dessa billiga :D
Om fälgar slits? Ja, om man kör på en trottoarkant så slits det på dem ... (som hände idag :( )

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 22:56
av Jocce
Man får väl ta i beaktning att Veyron är en bil byggd för 400km/h (+?)...det är en JÄKLA skillnad på vad som händer med saker i de hastigheterna mot vid 200 km/h...

Kolla bara på hur länge däcken håller i Toppfart ;)


/Jocce

Re: Slits fälgar?

Postat: 11 mar 2016 23:19
av e5m1r
Kolla hur länge tanken räcker i toppfart :)

Re: Slits fälgar?

Postat: 12 mar 2016 12:15
av Feddan
Var det inte något med att gummidelen är limmad direkt på fälgen, eller nåt? Däck och fälg är en och samma del. Därför kan du inte behålla fälg vid byte.

Re: Slits fälgar?

Postat: 12 mar 2016 18:20
av danni
Feddan skrev:
Var det inte något med att gummidelen är limmad direkt på fälgen, eller nåt? Däck och fälg är en och samma del. Därför kan du inte behålla fälg vid byte.
Då blir det väldigt svårt att följa rekommendationen att byta fälg var fjärde gång man byter däck.

Re: Slits fälgar?

Postat: 13 mar 2016 06:47
av kanylbullen
Pontus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Enligt Bugatti ska du byta däck var 400:e mil. Det kostar en bra bit över 200 000 kronor, om du köper samma Michelin Pilot Sport 2-sulor som orginalet är utrustat med. Och när du kommer till 1600 mil på mätaren är det dags att byta fälgarna också vilket gör plånboken ytterligare 150 000 kronor lättare.
Dessutom ska förstås bilen servas varje år för 150 000 kronor till.
Model S framstår som rena budgetalternativet. ;)
Gamla siffror eller så vet ingen journalist på riktigt vad det kostar, enligt
http://www.caranddriver.com/bugatti/chiron
så kostar en uppsättning däck 42.000 dollar och fälgarna 69.000 dollar dvs däck och fälgar kostar nästan 60.000 dollar per 400 mil eller ca 1.250 kr/mil. Näst intill löjligt. Vi klarar oss väl under 10 kr/mil för däck?
3 kr/mil räknar jag med på 19"