Sida 1 av 3

Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 16:34
av deffe
Vad händer då?

Karossen är tex tillverkad i traditionellt stål eller BMWs stålkolfiber variant.
Batterierna börjar på 60kw med möjlighet att uppgradera och tillverkat från nya giggafactory = lägre tillverkningspris.
Inredningen är väldigt enkel med möjlighet att uppgradera osv.. vad tror ni?

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 16:56
av Daoops
Tror inte det, skulle kanibalisera på försäljningen nästföljande två-tre år även om räckvidd, acceleration, kWh och tillgång till nya uppdateringar skiljer sig.

Appropå det, vad tror ni dom siffrorna blir. Jag tror:
Acceleration: från 5,5 till 6.5 sekunder lite beroende på modell.
kWh: 60 och 70
Och så tror jag att S/X får nya versioner snabbare, lite som beta-testare.
Samma 17" skärm.
Samma tillval med sollucka och klädsel och stolar som S.
Inga bakåtvända säten längst bak
ingen dragkrok

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 16:57
av LarsL
Det har ju talats om stål kaross istället för aluminium, så det kommer det säkert bli. Att boka stålplåt är ju betydligt lättare än att boka aluminium så det känns vettigt.
Model 3 i basutförande kommer var betydligt slöare än Model S. Det ger ju en tydlig prestige skillnad som enkelt går att prissätta. Men det kommer nog gå att köpa en knäppisvariant av 3:an också, så oroa er inte. Fast går det fort så kommer det kosta, bli inte förvånade om topspecen kostar en bit över miljonen.
Elon har också talat om att tillbehör som ingår i Model S ska kosta extra för 3:an. Vilka det skulle vara förstår jag inte riktigt. Vad kan man ta bort på basic S egentligen?

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 17:15
av Jerker
Daoops skrev:
Tror inte det, skulle kanibalisera på försäljningen nästföljande två-tre år även om räckvidd, acceleration, kWh och tillgång till nya uppdateringar skiljer sig.

Appropå det, vad tror ni dom siffrorna blir. Jag tror:
Acceleration: från 5,5 till 6.5 sekunder lite beroende på modell.
kWh: 60 och 70
Och så tror jag att S/X får nya versioner snabbare, lite som beta-testare.
Samma 17" skärm.
Samma tillval med sollucka och klädsel och stolar som S.
Inga bakåtvända säten längst bak
ingen dragkrok
Om ingen av de kommande folkteslavarianterna har möjlighet till drag kommer jag att skippa Tesla och se mig om efter ett annat fabrikat.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 17:27
av Svenssons
Det har hela tiden pratats om att Model 3 skall vara 30% mindre än Model S. Detta gör det omöjligt att den ser lika dan ut som Model S. Kan visserligen vara felaktiga uppgifter som Elon har kommit med men sannolikheten att de gör en kopia av Model S och säljer den för halva priset ser jag som näst intill obefintlig.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 18:11
av HelectriC
LarsL skrev:
Elon har också talat om att tillbehör som ingår i Model S ska kosta extra för 3:an. Vilka det skulle vara förstår jag inte riktigt. Vad kan man ta bort på basic S egentligen?
Det kan ju vara en hel del av det som man anser som självklart, tex infällbara backspeglar, aut avbländande innerbackspegel, elektriska stolar, keyless go etc etc.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 18:23
av e5m1r
Kanske turn by turn nav inte standard
Kanske inte heller spotify eller surf från bilen bara acces från appen

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 18:27
av dstr
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Elon har också talat om att tillbehör som ingår i Model S ska kosta extra för 3:an. Vilka det skulle vara förstår jag inte riktigt. Vad kan man ta bort på basic S egentligen?
Det kan ju vara en hel del av det som man anser som självklart, tex infällbara backspeglar, aut avbländande innerbackspegel, elektriska stolar, keyless go etc etc.
Fönsterhissar (bak), plåtfälgar, hårdvaran för autopilot,

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 18:28
av bylund
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Elon har också talat om att tillbehör som ingår i Model S ska kosta extra för 3:an. Vilka det skulle vara förstår jag inte riktigt. Vad kan man ta bort på basic S egentligen?
Det kan ju vara en hel del av det som man anser som självklart, tex infällbara backspeglar, aut avbländande innerbackspegel, elektriska stolar, keyless go etc etc.
- Datapaket/roaming (kostnad för Tesla som kan lämpas över på kund)
- Navigering (här lär ju Tesla faktiskt betala för kartlicenser t ex)

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 19:25
av AGCF
Kortare, smalare, mindre batteri, enklare konstruktioner (hjulupphängning, fjädring, handtag, skärm, vanlig fönsterkarm), plåtkaross. Men framförallt massproduktion. Hur mycket skiljer 3-serie och 7-serie exempelvis, materialmässigt

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 19:52
av apkungen
Tror på kanske så lågt som 50kWh ingång och 8s acceleration till hundra.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 20:26
av lator
apkungen skrev:
Tror på kanske så lågt som 50kW ingång och 8s acceleration till hundra.
Det blir tufft att dra iväg typ 1500 kg till hundra på 8 sek med bara 50 kW... :(

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 20:30
av hybris
Ärligt så skiter Elon i om han käkar på model S eller X... Hans målmär att köra skiten ur de andra biltillverkarna och tvinga dem att snabbare byta strategi till elbilar. Det har varit hans masterplan från start. Tro inget annat...

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 20:47
av dstr
hybris skrev:
Ärligt så skiter Elon i om han käkar på model S eller X... Hans målmär att köra skiten ur de andra biltillverkarna och tvinga dem att snabbare byta strategi till elbilar. Det har varit hans masterplan från start. Tro inget annat...
Lite så. Han struntar i pengar på kort sikt. Han ska rädda världen.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 20:50
av pegs
deffe skrev:
... vad tror ni?
Håller tummarna för att dom kör i samma spår som tidigare. Satsar på nya grepp istället för att kopiera andras.
Differentiering mellan billigare och dyrare modeller är främst batteristorlek och prestanda.

Dom gör idag 100% av sina bilar med aluminium-kaross. Vore det verkligen en så stor fördel att introducera stålplåt som för Tesla vore en nyhet?

Billigare komponenter? Tänker vi inte i gamla banor när vi resonerar så?

Hur mycket tjänar man på att byta lite handtag? Det är BMW 3-serie och Audi A4 man ska konkurrera med. Det är inga budgetbilar i min värld.

Jag satsar på att dom försöker bevara "magin" och det som gör Tesla unikt.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 20:56
av pegs
apkungen skrev:
Tror på kanske så lågt som 50kW ingång och 8s acceleration till hundra.
Inte säker på att jag håller med. Tror målet är låg kostnad, inte nödvändigtvis låg prestanda.
Dom skulle nog bara gå på så låg effekt om det skulle ge en rejäl kostnadsfördel.
Har svårt att tro att det är fallet.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:05
av LarsL
pegs skrev:
deffe skrev:
... vad tror ni?
Håller tummarna för att dom kör i samma spår som tidigare. Satsar på nya grepp istället för att kopiera andras.
Differentiering mellan billigare och dyrare modeller är främst batteristorlek och prestanda.

Dom gör idag 100% av sina bilar med aluminium-kaross. Vore det verkligen en så stor fördel att introducera stålplåt som för Tesla vore en nyhet?
...
Det är förmodligen ordentligt billigare med stål. Material kostnaden kanske blir liknande men de spar tid/pengar på snabbare pressning (bockning) av plåtarna och enklare svetsning.

Tror också de kommer differera med batteriets prestanda, alltså räckvidd, acceleration och maxfart.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:10
av AGCF
pegs skrev:
deffe skrev:
... vad tror ni?
Håller tummarna för att dom kör i samma spår som tidigare. Satsar på nya grepp istället för att kopiera andras.
Differentiering mellan billigare och dyrare modeller är främst batteristorlek och prestanda.

Dom gör idag 100% av sina bilar med aluminium-kaross. Vore det verkligen en så stor fördel att introducera stålplåt som för Tesla vore en nyhet?

Billigare komponenter? Tänker vi inte i gamla banor när vi resonerar så?

Hur mycket tjänar man på att byta lite handtag? Det är BMW 3-serie och Audi A4 man ska konkurrera med. Det är inga budgetbilar i min värld.

Jag satsar på att dom försöker bevara "magin" och det som gör Tesla unikt.
Har inte varje plåt en egen press? Eftersom tre får en helt egen lina så borde det inte vara några konstigheter att den är i stålplåt.

Model S har dörrhandtag som är de mest komplicerade jag sett på en bil, egentligen mest för show-off. Jag hoppas såklart att 3 också har dem. Det beror på hur mycket priset går ner av massproduktion.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:13
av TiborBlomhall
Model 3 har BMW M3 som "sikte" så visst kommer den bli rappare än 8 sekunder.

Och efter Chevy Bolt tror jag inte de släpper en Model 3 med mindre än 60 kWh batterier.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:37
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Model 3 har BMW M3 som "sikte" så visst kommer den bli rappare än 8 sekunder.

Och efter Chevy Bolt tror jag inte de släpper en Model 3 med mindre än 60 kWh batterier.
Vad gäller batterikapaciteten så tror jag att 50 kWh ändå är möjligt om det går att få ner förbrukningen tillräckligt. Tror inte att Tesla kommer att tulla på räckvidden som har angivits men en mindre och lättare bil kommer naturligtvis inte dra lika mycket energi samt att de kanske kan effektivisera bilen på andra sätt också så som luftmotstånd och ny effektivare motor.

Fartegenskaperna kommer troligen vara i överkant för klassen.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:44
av Surfaren
Svenssons skrev:
Det har hela tiden pratats om att Model 3 skall vara 30% mindre än Model S.
20% mindre var det väl ändå.

Jag tror inte heller Elon bryr sig nämnvärt om S och X säljer sämre pga att Model 3 är "för bra". Roadstern och S är ju egentligen bara steg på vägen för att nå fram till Model 3.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:47
av LarsL
Fast den långsammaste BMW 3-serie, 318i, gör 0-100 på 9,3 sekunder. Det skulle alltså funka med en Model 3 som har liknande siffror eller kanske något under det. Det blir ju hur som helst en klar differentiering mot Model S. Sen kommer det som sagt säkert en värsting typ med prestanda som har prestanda som en S men lättare = bättre racer. Den kommer också kosta därefter, vilket "journalister" naturligtvis kommer missuppfatta som att Tesla inte klarat kostnadsmålet :roll:

När det gäller batterier så ska man klara att hoppa mellan Superchargers, det är det som är grejen.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 21:55
av Svenssons
Surfaren skrev:
Svenssons skrev:
Det har hela tiden pratats om att Model 3 skall vara 30% mindre än Model S.
20% mindre var det väl ändå.

Jag tror inte heller Elon bryr sig nämnvärt om S och X säljer sämre pga att Model 3 är "för bra". Roadstern och S är ju egentligen bara steg på vägen för att nå fram till Model 3.
Sant, 20% ska det vara. De räknar nog med att många som skulle kunnat köpa en Model S i brist på alternativ väljer att köpa Model 3 när den kommer men att bygga en kopia av Model S fast billigare skulle inte bara förstöra försäljningen av Model S och därmed intäkterna som hittills har hjälpt till med utbyggnaden av Superchargers, Service Center och butiker utan även antagligen göra befintliga ägare rätt sura när priset halveras för i princip samma bil. Är det så att man försöker spara på material och tillbehör m.m. bara för att behålla storleken så kommer Model 3 istället anses vara en billig (med syftning på dålig) kopia av Model S vilket inte heller är önskvärt.

Att istället täcka in ett nytt segment i bilmarknaden (samma segment som BMW 3-serie, Audi A4 vilket inte direkt är ett litet segment) så kommer man kunna behålla vinsten på Model S, kunna ha en mer påkostad Model 3 och få in vinster till kommande utbyggnad av fabriker m.m. Ser det som i princip uteslutet att det kommer vara en kopia av Model S.

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 22 mar 2016 22:12
av leiflodde
Personliga tankar men är ju forumets fördelar ;)

Om Modell 3 skall klara sig fullt ut och ej blir för dyr (tror jag) att det behövs minst 2 starka kundsegment för en överlevnad och det första är tjänstebilsåkarna som ofta byter bil (2-3 år) och tror på detta koncept samt dagligen klara sig med minst 30 riktiga mil eller bättre och tätare möjligheter att ladda snabbt är ett krav.

Andra kundsegmentet är (kanske som vi) lite nördiga, kostnadsmedvetna, eller förstår sig på miljön de ekonomiska aspekterna kring elbilar och/eller har pengar att kunna köpa denna typ av farkost som kanske gagnar framtiden.

Så tror jag personligen eller vad är alternativet?

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Postat: 23 mar 2016 08:22
av hybris
Elon vill få saker att hända. Det är enkelt att få prestanda med elmotorer. Skulle han strypa bilarna för att hamna rätt mellan några modeller? Dont think so... Jag gissar på att vi kommer se en bil som är snabbare än motsvarande konkurrenter. Kanske tom rejält för att röra om i grytan. Han vill ju skapa samma "du är korkad om du inte köper Teslan" i varje segment. Något annat passar inte in i hans plan att accelerera elbilar på bred front.

Det enda kluriga är just storleken på batterierna. Med tanke på att Tesla ville ha 300K SEK för ett 90 batteri innan jul. Den springande punkten är om de lyckas med 60 batteri och lågt pris typ... Baserat på denna osäkerhet undrar jag hur lite/mycket info vi får om modeller, batteristorl och pris? Gissar att man inte kommer berätta allt på eventet.

Sedan tror någon på 2017? Tesla brukar ju ha fel md 1-2 år gälande sina planer... ;-)