Sida 1 av 1

Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 23 mar 2016 20:11
av Jocce
Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal :)

Men hur brukar er snittförbrukning se ut vid långkörning?

Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.

Dock autopilot större delen av vägen.

Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?

/Jocce

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 23 mar 2016 20:19
av dstr
Jocce skrev:
Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal :)

Men hur brukar er snittförbrukning se ut vid långkörning?

Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.

Dock autopilot större delen av vägen.

Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?

/Jocce
Slipstreamar du bakom en långtradare i 80 så når du 140-150 utan problem. Hastighetsbegränsningen brukar vara strax över 200. Jag snittar 250.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 23 mar 2016 20:30
av Oppfinnarn
Jocce skrev:
Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal :)

Men hur brukar er snittförbrukning se ut vid långkörning?

Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.

Dock autopilot större delen av vägen.

Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?

/Jocce
Vilken momssats - 6, 12 eller 25% ? :-D .... Hur är väglaget, beror väldigt mycket på om det är regn/snömodd etc, då sticker den rejält. Drog till Holland för någon vecka sedan +5 blåst och lite regn ibland, låg kring 115-120 på motorvägarna och då drog min sisådär 225 (ej rangemode, så ACn jobbade också), så med lite större momssats så är 238 nog inte orimligt högt i dagens temperaturer.

Btw, Toftaholm är trevligt, planerar frukost där imorgon :).

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 23 mar 2016 22:07
av Foluke
Prova att höja ringtrycket 2-3 hg och se vad det gör. Nu har du ju möjlighet att"forska".

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 24 mar 2016 07:56
av Haglund
Tycker det låter rimligt. Åkte till Stockholm i början av veckan och snittade runt 240-250 med hastighetsbegränsning + moms och en del skitväder.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 24 mar 2016 09:11
av Jocce
Då kan jag vara lite lugnare.

Nu framme i Tyskland och äter frukost och laddar bilen..ska bli intressant vad förbrukningen landar på under lite Autobahn-stinter ;-)

Ot: någon som vet om det går att spara trippar, alt trolla fram fler än två?

/Jocce

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 24 mar 2016 10:18
av BigDaddyT
Jag körde Vellinge - Stockholm T/R frö två veckor sedan och snittade 240 (Körde i ca 120km/h och det var nog 4-6 grader)

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 24 mar 2016 18:55
av fmm1000
med linkmytesla sparar bilen alla trippor

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 25 mar 2016 09:59
av Bow
Btw, Toftaholm är trevligt, planerar frukost där imorgon

Var det vi som laddade där samtidigt igår förmiddag? Vi kom kom i en röd.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 25 mar 2016 14:38
av Jocce
Nedför i alperna gav en trevlig förbrukning ett tag, Minus 190 Wh/km :-)


/Jocce

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 26 mar 2016 07:02
av bson
Linkmytesla låter intressant, vad är det för något?

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 26 mar 2016 08:41
av Jwe
Snittförbrukning sedan oktober, minst 90% långfärd och drygt 3000 mil är strax under 250.
S85D
Inga problem att konsumera 270-300 vid kyla och större momssatsen på 120 motorväg

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 28 mar 2016 12:42
av jjmaskin
Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit :D Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta :P

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 08:51
av Jocce
484 mil, Antibes Tur och Retur, med både Alp-körning och en del "snabba" Autobahnstinter, samt en del "momsande" på hastigheten här och där!

Snitt över hela resan: 249 Wh/km


/Jocce

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 10:00
av lator
jjmaskin skrev:
Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit :D Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta :P
Väldigt fina siffror! :)
Trevligt dessutom att slippa lägga pengar i statskassan, fast det är väl samma sak att tanka en fossilbil som att få fortkörningsböter? :lol:

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 11:27
av MSO
Kom hem från 501 mil igår. Gbg - Sthlm - Berlin - Innsbruck - Wien - Gbg.
85D med stor takbox. Varav 80 mil kors och tvärs i alperna under en knapp vecka.

220Wh/km snitt.

Pga boxen inte snabbare än ca 140kph. Bitvis rätt mycket trafik vilket uppenbart håller ned siffrorna.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 12:08
av matsm
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 12:35
av Foluke
matsm skrev:
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 12:53
av MSO
Foluke skrev:
matsm skrev:
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Range mode i sig gör enligt Nylands tester ca 6% vi 0C yttertemp. Rimligen en aning mindre vid varmare väder. Däcktryck påverkar naturligtvis. Kanske kan gå att kapa ytterligare 1-2% där?

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 13:00
av Gustafsson
Foluke skrev:
matsm skrev:
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 14:06
av matsm
Gustafsson skrev:
Foluke skrev:
matsm skrev:
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D
Range Mode snålar med värmen i kupén men framförallt så värmer den inte batterierna, det kan man tjäna mycket på (på korta sträckor).
Det är sant att du har 2 likadana motorer men utväxlingen är ju annorlunda. Främre motorn är effektivare i högre farter. Trodde också att range mode stänger av bakre motorn men enligt kunnig Tesla kompis så gör den det iallafall, jag vet inte 100% skulle gärna höra Tesla förklara detta men det kan stämma.
Körde med Range Mode=ON samt 3.1 med kalla Nokian HP R2 däck (brukar springa upp till 3.3 som max när dom blir varma). Idag blir det sommargreppsdäck... yipee :)

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 29 mar 2016 14:47
av jjmaskin
jag kör hakka r2 med 3.4-3.5 bar kalla det går kalasbra, har kollat slitage mm och det syns inte. regen på och ingen rangemode. detta var ju tom bil men jag har alltid fullastat annars

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 31 mar 2016 20:06
av bson
Jag har skapat ett konto på linkmytesla, men när jag ska koppla bilen frågas efter min tesla mail, kan någon förklara vad som efterfrågas?

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 31 mar 2016 20:17
av 12man
din mytesla inloggning

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Postat: 31 mar 2016 20:34
av bonath
Mailen du angav vid beställningen...



Skickat från min iPad med Tapatalk