Sida 1 av 1
“I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 17:54
av vigge50
Audis VD för elbilar har mot sin vilja erkänt att Tesla gjorde rätt och tydligen så syftar han framförallt på SuperCharge nätverket.
http://electrek.co/2016/03/24/audi-ev-chief-tesla/
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 18:05
av LarsL
Ajdå-Audi
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 18:30
av bullen
Kanske audi blir första märke att köpa in sig i SuC nätverket?
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 19:04
av LarsL
Tror snarare de bygger ett eget för alla i VAG koncernen.
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 19:37
av bylund
Ja, för VAG är nog PR-värdet att bygga ett eget större än besparingen på att slå sina påsar ihop med Tesla. Om inte detta nu är början på en flört, men jag tror inte det.
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 24 mar 2016 19:59
av vigge50
De har ju redan sagt att de ska bygga ut ett nätverk med 150 kW CCS tillsammans med andra tillverkare så jag har svårt att tro att det skulle backa nu och gå med Tesla.
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 25 mar 2016 06:54
av Laban
De har också sagt att de inte ska bygga laddarna själva. Konsortiumet skulle väl då verka för att de byggs snarare än att man bygger laddarna själva. Men förhoppningsvis tyder detta uttalande på att man börjat tänka om i denna fråga.
Men som jag nämnt tidigare så börjar det väl då bli dags att bygga laddarna nu. Att släppa en bil 2018 och inte ha ett nätverk som kan konkurrera med Teslas är nog ingen höjdare med tanke på vilken prisklass bilen lär hamna i.
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 25 mar 2016 07:24
av Svenssons
Det som vore riktigt roligt är om CCS standard för 150kW skippade de extra DC-kontakterna och laddade DC över Mennekes-kontakten på samma sätt som Tesla gör. Då skulle Supercharger kunna bli CCS-laddare och alla Tesla (utom Roadster) skulle kunna ladda på framtida CCS-snabbladdare.
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 25 mar 2016 08:00
av Laban
Håller med. Speciellt eftersom de verkligen är extra DC kontakter, de andra (L1-L3 + N) fyller ingen funktion då man DC laddar så varför då ha en så stor och klumpig kontakt helt i onödan ?
Men det är förstås så att man inte vill gå Teslas väg även om den är den bästa. Vet inte heller varför de olika kontakterna är så stora, verkar vara någon slags fetisch bland de som skapar dessa och/eller bland biltillverkarna:
Kompensation för andra tillkortakommanden ?
Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”
Postat: 25 mar 2016 09:30
av Herr X
Laban skrev:Vet inte heller varför de olika kontakterna är så stora, verkar vara någon slags fetisch bland de som skapar dessa och/eller bland biltillverkarna:
Kompensation för andra tillkortakommanden ?
ChaDeMo tycker jag inte är så stor i verkligheten - bara marginellt större än vanlig Typ2. Dock ser den alldeles för industriell ut, och tillverkarna verkar inte ha lagt mycket energi på att ta fram nätta kontaktdon. CCS är ett monster.