Sida 1 av 1
Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:12
av Groda
Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:18
av Herr X
Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.
Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:19
av olarsson
Herr X skrev:Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.
Vad ledde det till för problem?
Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:20
av kenhag
Jag tänkte nog smeta på en ordentlig rostskyddsbehandling med en gång.
Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:36
av Herr X
kenhag skrev:Jag tänkte nog smeta på en ordentlig rostskyddsbehandling med en gång.
Jag vill minnas att Model S-ägare diskuterat detta med Tesla och fått besked om att det skulle upphäva bilens garanti..(?). Sök på forumet - det har skrivits om det här.
Under bilen sitter bilens batteri, och det lyfts ut rakt nedåt. På batteriet finns en skydds-sköld monterad för att inte bråte på vägen ska penetrera batteriet. En effektiv rostskyddsbehandling borde göras under batteriet, på batteriet och på skölden. Osäker på om någon rostskyddsfirma alls vill ge sig på ett sådant projekt.
Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:39
av Herr X
olarsson skrev:Herr X skrev:Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.
Vad ledde det till för problem?
Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådana

Re: Rost?
Postat: 03 apr 2016 23:41
av olarsson
Herr X skrev:olarsson skrev:Herr X skrev:Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.
Vad ledde det till för problem?
Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådana

Tack. Har ngt liknande. När främre passagerrdörren öppnas plingar det glatt i hela bilen, dörrhandtagen åker ut och in och skärmen fylls av allehanda meddelanden och fönster. Men när dörren stängs igen är allt som vanligt...
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 08:31
av Eximos
Ja jag hoppas verkligen de satsar pengar på o skydda dem från rost, jag har försökt twittra fram en fråga till Elon om just detta men inget svar än, han har nog förmodligen inte sett den.
Den lilla andel stål o plåt de haft på tidigare modeller ger dem ju inte mycket o gå på heller. Vore ju otroligt tråkigt om de skulle rosta sönder som en gammal opel efter några år :/ Skulle ge Tesla ett riktigt dåligt rykte här uppe iaf.
Som ni säger så finns de ju mycket hålrum under batteriet för salt o krypa in utan att man kommer åt det eller ser att de börjat rosta.
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 08:36
av Bjelke
olarsson skrev:Herr X skrev:olarsson skrev:Herr X skrev:Groda skrev:Någon mer än jag som är lite orolig för rostskyddet på M3? Min gut feeling är att brist på erfarenhet av långsiktig bilproduktion kommer visa sig just på detta område. Tror ni dom kommer fixa skiten så bilarna håller några år häruppe i snö/saltbältet?
De har redan viss erfarenhet från våra bilar. De hade problem med att de jordat karossen av aluminium i en ståldel på min bil, och när vägsaltet började massera jordpunkten så oxiderade aluminiumet och min bil gick bananas. Misstänker att de inte gör det felet igen.
Vad ledde det till för problem?
Höger framlampa började fladdra, luftfjädringen sänktes på ena sidan, men inte andra, homelink slutade funka så att jag inte kunde öppna garageporten, och en hel varité av felmeddelanden dök upp på skärmen. Men bilen funkade och jag kunde köra den för egen maskin till Tesla. Verkstadskillen såg omedelbart vilket fel bilen hade - gissar att de haft ett par sådana

Tack. Har ngt liknande. När främre passagerrdörren öppnas plingar det glatt i hela bilen, dörrhandtagen åker ut och in och skärmen fylls av allehanda meddelanden och fönster. Men när dörren stängs igen är allt som vanligt...
Kolla så att det inte beror på att pasageraren som öppnat den dörren och ska kliva in inte har märkesjackor från tex BMW eller VW osv

Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 10:50
av kenhag
Eximos skrev:Ja jag hoppas verkligen de satsar pengar på o skydda dem från rost, jag har försökt twittra fram en fråga till Elon om just detta men inget svar än, han har nog förmodligen inte sett den.
Den lilla andel stål o plåt de haft på tidigare modeller ger dem ju inte mycket o gå på heller. Vore ju otroligt tråkigt om de skulle rosta sönder som en gammal opel efter några år :/ Skulle ge Tesla ett riktigt dåligt rykte här uppe iaf.
Som ni säger så finns de ju mycket hålrum under batteriet för salt o krypa in utan att man kommer åt det eller ser att de börjat rosta.
Tycker samma som du och hoppas också att dom satsar på ett bra rostskydd. Speciellt om man inte får komplettera med ett eget rostskydd.
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 14:48
av leiflodde
Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsong

och helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 21:35
av Hok
Även om inte Kalifornien har så mycket rostproblem så får vi inte glömma att det finns ett "rust belt" i USA också. Så förhoppningsvis lär de sig något därifrån också.
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 21:56
av HelectriC
leiflodde skrev:Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsong

och helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Det där är inte ok, det får dom byta på garantin annars blir jag förvånad.
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 22:08
av +46
Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mm
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)
Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.
Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen"
Re: Rost?
Postat: 04 apr 2016 23:25
av Reddy
leiflodde skrev:Såhär ser mina fälgar ut efter en vintersäsong

och helt omöjligt att putsa bort och 2 av fälgarna se likadana ut övriga 2 lite bättre men samma typ av ytfel på alla fälgarna.
Ser ut som om bearbetningen av fälgen eller målningen är problemet.
Har ännu inte fått svar av Tesla men återkommer.
Ser ut som asfalt tycker jag, prova med Biltema kallavfettning.
Re: Rost?
Postat: 05 apr 2016 19:11
av Breeze
Jag har ju funderat på DITECs lackskydds behandling direkt när jag skulle få min M3.
Men kanske bäst och avstå då med andra ord...
Re: Rost?
Postat: 05 apr 2016 19:44
av HelectriC
Breeze skrev:Jag har ju funderat på DITECs lackskydds behandling direkt när jag skulle få min M3.
Men kanske bäst och avstå då med andra ord...
Bilen blir sisådär efter ganska kort tid om du inte gör nåt med lacken. Vanliga lackbehandlingar har jag aldrig hört nån få problem med map garanti.
Re: Rost?
Postat: 05 apr 2016 20:03
av Wayne
Re: Rost?
Postat: 05 apr 2016 21:08
av Breeze
HelectriC skrev:Breeze skrev:Jag har ju funderat på DITECs lackskydds behandling direkt när jag skulle få min M3.
Men kanske bäst och avstå då med andra ord...
Bilen blir sisådär efter ganska kort tid om du inte gör nåt med lacken. Vanliga lackbehandlingar har jag aldrig hört nån få problem med map garanti.
Ok, då blir det en sån behandling direkt isf.

Re: Rost?
Postat: 22 apr 2016 14:56
av Dannei
+46 skrev:Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mm
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)
Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.
Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen"
Försvinner garantin om man behöver byta till nya däck som ej är deras egna "original" ? Behöver jag alltså ta mig till en Tesla-verkstad för att byta däck.. Och andra fälgar om originalen blir fula går alltså icke heller... Hmm
Re: Rost?
Postat: 22 apr 2016 15:47
av bylund
Dannei skrev:Försvinner garantin om man behöver byta till nya däck som ej är deras egna "original" ? Behöver jag alltså ta mig till en Tesla-verkstad för att byta däck.. Och andra fälgar om originalen blir fula går alltså icke heller... Hmm
Nej, du kan byta däck någon annanstans, men det ska vara rätt sorts däck.
Och som sagt gäller att de ska visa att det är din modifikation som det beror på. Har du för breda däck och får däck som tar i vid fullt rattutslag kommer de nog inte att anse att det går på garanti att åtgärda det. Antagligen inte ens om det är samma dimension, men tredjepartsfälgar. Däremot kommer du knappast få problem med garanti om bagageluckans elöppning går sönder och har helt fel hjul.
Re: Rost?
Postat: 22 apr 2016 22:41
av Dannei
OK
Re: Rost?
Postat: 28 apr 2016 10:29
av Teslaspolen
Önskar att vi använde mindre salt på vägarna. Går hur bra som helst att köra på snöiga vägar. Blankis är en annan sak så klart.