Sida 1 av 1

Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för tiden

Postat: 09 apr 2016 17:39
av Lucidor
Jag var till MoS idag och passade på att titta på nya Mercedes E-klass som visas där under några dagar. Jag lyssnade på frågorna från allmänheten och snappade upp några roliga dialoger:

- Är skärmen en touch-skärm?
- Nej, man styr den med joysticken där nere.
- Men varför inte touch-skärm? Knappar är ju väldigt omodernt.

- Det står här att det här är framtidens bil?
- Javisst, den är hypermodern!
- Så det är en elbil?
- Eh, nej bensin.
- OK, du menar en laddhybrid alltså?
- Nej, bara bensin. Men den är förberedd för hybriddrift.
- Åh... (besviket tonläge). När kommer den då?
- Vet inte.

Till saken hör att bilen stod uppställd 30 meter från Teslas butik och flera besökare gjorde jämförelser mellan Tesla och MB. Jag tyckte nästan synd om säljaren. Men bara nästan.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 18:08
av chpaulin
Stackars MB

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 18:12
av LarsL
De skulle lagt pengarna på en Gigafactory istället för en integration av dieselbrännaren.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 18:27
av Daoops
Dom hade det inte så lätt på Daimlers aktieägarmöte nu senast:


Another Daimler shareholder complained to management: “We don’t really have a product for this competition from Tesla. In the long term we have some great vehicles … but they are virtual at this point.”

A third shareholder said there was no adequate European competitor to Tesla’s latest model. He asked management: “What is the reason for that?”

Just det sista där, what is the reason for that. Sjukt konstigt hur i stort sett alla medlemmar här, alla på /r/teslamotors, på tmc och Teslas egna forum för att nämna några förutspått det här sedan 2011. Men överbetalda tyska styrelseproffs står svarslösa. Om inte svaret sonika är: vi valde att stoppa huvudet i sanden, det var det bästa av två dåliga lösningar.

Jag tror jag tycker lite synd om säljaren där, men inte så mycket för dom högre upp. :)

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 18:43
av Nicke Nyfiken
Fast om vi tar bort våra skygglappar och ser hur det är i verkligheten så är det nog inte så särskilt synd om ICE-säljarna. :shock:

Även om det är en självklarhet för oss att köpa elbil, så är den stora massan väldigt skeptisk mot framtidens bilar. Det säljs fler nya bensin och dieselbilar i Sverige idag, än det någonsin gjorts. :evil:

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 18:47
av danni
När det gäller touchscreens håller jag inte helt och hållet med. Jag tycker inte touchscreens egentligen hör hemma i bilar. Det är trafikosäkert, svårt att pricka rätt, kräver att man tar ögonen från vägen. När man som Tesla har en riktigt stor skärm och därmed kan överdimensionera knapparna funkar det, men fortfarande inte jättebra. Jag finner ofta att jag stödjer handen vid kanterna av skärmen för stabilitetens skull, och att exempelvis justera stolsvärmen tycker jag är mycket meckigare i Teslan än i tidigare bilar.

Men visst är det riktigt komiskt att de kallar nya E-klass för "framtidens bil" och bara erbjuder fossildrivning. Det är motsatsen till framtid.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 19:16
av Daoops
Nicke Nyfiken skrev:
Fast om vi tar bort våra skygglappar och ser hur det är i verkligheten så är det nog inte så särskilt synd om ICE-säljarna. :shock:

Även om det är en självklarhet för oss att köpa elbil, så är den stora massan väldigt skeptisk mot framtidens bilar. Det säljs fler nya bensin och dieselbilar i Sverige idag, än det någonsin gjorts. :evil:
Idag ja...

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 19:50
av Nicke Nyfiken
Daoops skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fast om vi tar bort våra skygglappar och ser hur det är i verkligheten så är det nog inte så särskilt synd om ICE-säljarna. :shock:

Även om det är en självklarhet för oss att köpa elbil, så är den stora massan väldigt skeptisk mot framtidens bilar. Det säljs fler nya bensin och dieselbilar i Sverige idag, än det någonsin gjorts. :evil:
Idag ja...
Exakt. Och det var idag någon uttryckte sympatier för de "stackars" säljarna som kränger ICE-bilar. Det har aldrig varit lättare att sälja ICE-bilar än nu, så inga sympatier från min sida.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:00
av TiborBlomhall
Den bensinbilen nån köper idag... hur lätt blir den att sälja om 10 år tror ni?

Vi skulle bli av med vår tjock-TV för några år sen. (State of the art 33-tummare :roll: ) Lägg ut på Blocket sa frugan. Ingen ville ha. Skänk till Myrorna då. "OBS! Inga tjock-TV!" stod det på deras container. :shock:

Ingen ville ha den ens gratis. Fick skrota den.

Vem vill åka runt i en stinkande skakande tjock-bensinare om några år som kostar massa pengar att tanka och serva? Inte ens Myrorna kommer vilja ha din toppmoderna E-klass eller XC90!

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:18
av LarsL
+1
Skulle aldrig köpa en fosdilbil nu, bara pga att restvärdet är så totalt osäkert.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:20
av joel80
Försäljningen va ICE-bilar har ku tyvärr gått upp rätt rejält senaste 2 åren. Så även om antalet elbilar ökar ordentligt har försäljningen av ICE-bilar ökat mer, rent siffermässigt (inte procent alltså).

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:24
av TiborBlomhall
Mest ånglok tillverkades också precis innan de blev omoderna.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:34
av LarsL
Och det sista ångloket var också det bästa, samma med den sista tjockteven. Men det räckte inte för tekniken var förlegad.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 09 apr 2016 20:58
av svo
Ångloksutvecklingen stannade egentligen av i Sverige långt innan de slutade tillverkas, de sista fick mindre förbättringar och tillverkningsmetoderna var mer rationella. De sista ångloken tillverkades i väntan på att nästa teknik, dieselloken, skulle bli tillräckligt starka och pålitliga så de kunde ta över på de oelektrifierade banorna. Den tidiga elektrifieringen av många svenska järnvägar gjorde att ångloken tidigt slutade att utvecklas, det var bättre att utveckla elloken och så har det fortsatt.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 10 apr 2016 01:18
av joel80
Hahaha.. En stor charm med internetforum att det nästan alltid finns nån med specialkunskaper inom vad man än pratar om.. Klart det skulle finnas en ångloks/tågentusiast här! :)

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 10 apr 2016 02:01
av PoloPrinsen
Det går fortfarande bra att ta med sig sin TjockTV till Rumänien, Moldavien och Ukraina och ge den till någon där som kanske visserligen redan har en Tjock_TV men en liten 19-28 tummare av den ej senaste/bästa "TjovkTVstandarden". Fattigt solk har inte råd att byta ut något som fortfarande fungerar. och alla har inte TV. Faktiskt, fast då är det nog mest de en bit ut på landet och av en äldre generation.

De fungerande moderna plattTV som man kan ta med sig uppskattas nog ännu mera, antingen som gåva eller som billig försäljningsvara/bytesvara.

Internet är fortfarande inte jättesnabbt överallt i dessa länder heller så gamla men fungerande datadelar tas säkert emot de med... ;-)

Iaf I Ukraina är det många famlijer som inte direkt har råd att lägga ett par tusenlappar på leksaker 24/12...

///PP

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 19 apr 2016 16:23
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Den bensinbilen nån köper idag... hur lätt blir den att sälja om 10 år tror ni?

Vi skulle bli av med vår tjock-TV för några år sen. (State of the art 33-tummare :roll: ) Lägg ut på Blocket sa frugan. Ingen ville ha. Skänk till Myrorna då. "OBS! Inga tjock-TV!" stod det på deras container. :shock:

Ingen ville ha den ens gratis. Fick skrota den.

Vem vill åka runt i en stinkande skakande tjock-bensinare om några år som kostar massa pengar att tanka och serva? Inte ens Myrorna kommer vilja ha din toppmoderna E-klass eller XC90!
Det säljs faktiskt tjockTV nya i affärerna i Thailand nu. 28 tummare. Vet dock inte om dom säljer några.

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 19 apr 2016 19:21
av LarsL
Pontus skrev:
Det säljs faktiskt tjockTV nya i affärerna i Thailand nu. 28 tummare. Vet dock inte om dom säljer några.
Och det kommer säkert säljas nya Fossilbilar om 10 år, i något sydostasiatiskt land. ;)

Re: Det är inte lätt att vara säljare av ICE-bilar nu för ti

Postat: 19 apr 2016 20:19
av leiflodde
joel80 skrev:
Hahaha.. En stor charm med internetforum att det nästan alltid finns nån med specialkunskaper inom vad man än pratar om.. Klart det skulle finnas en ångloks/tågentusiast här! :)

Vi besiktigar även moderna bilar men även gamla ånglok så spektra är brett och men blir nog ändå elbilen som är min favorit resten sprider bara skit...

http://www.nsk.se/2012/06/30/angvisslan-kallar-ater/