Sida 1 av 2

Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:04
av dstr
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?

Och i vilket register och vilka tillämpningar?

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:11
av bjelkeman
Nu är du väl lite Ludicrous i alla fall? ;)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:16
av thebishop
Extremt motorljud och extra hård knyck gör nog att man upplever det som "mer" allt annat lika. Så förmodligen bensin + sekventiell låda är min gissning. Sedan kan säkert ytterligare saker påverka - storlek vindruta, hur lång ner man sitter och möjligen även hur hård stolen är i termer av upplevelse...

Men - en Scramjet vore ju mumma, om än inte så praktiskt på allmän väg. ;)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:19
av pegs
dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst? ;)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:33
av Nicke Nyfiken
pegs skrev:
dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst? ;)
80% bensin 20% diesel. Eller var det tvärt om :?

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:35
av dstr
Motorljud är ju definitivt en faktor.

Att dra långt på respektive växel också. Ngt av det värsta jag körta var en porsche 930 turbo. 4-växlad. Gjorde 100 på ettan och vid 280 på fyran släppte jag.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:38
av znak3
Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 21:43
av dstr
znak3 skrev:
Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%
Har du kört en V8 dubbelturbo diesel och kännt accelerationen av 2.5 ton vid 100-170kmh? Det är ur-kraft.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 22:21
av danni
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 22:27
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 10 apr 2016 22:50
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.
Japp, den var i Insane mode hela tiden. Jag har fortfarande inte riktigt listat ut poängen med Sport mode. Men kanske är det som du noterar för att ändra gasresponsen och öka körbarheten. Fast jag tyckte inte det var nåt större problem i Insane heller, bilen var inte ryckig eller svårkörd för det, bara att jag noterade att mappningen av gaspedalen kändes helt annorlunda.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 09:25
av joel80
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 09:32
av dstr
joel80 skrev:
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Nej - etanol är ju "hur utspätt som helst". Det är ju därför en etanolbil dricker dubbelt så mycket som en besinbil.

Etanolens fördel är dock att det inte spikar, så du kan skruva upp laddtrycket "hur långt som helst" utan spikningar - därför är det poppis i trimmade bilar.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 10:27
av bylund
Precis. Det är även mer energi i bensin på 95 oktan än 98 oktan, men 98 oktan kan du komprimera hårdare utan att det knackar. Så har man inte en motor som är gjord för det så är det bortkastat att köra på höga oktantal.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 12:24
av thebishop
dstr skrev:
Att dra långt på respektive växel också.
Japp. Samt att den gärna får dra mer när motorn börjar komma upp i varv, så det känns som det skenar okontrollerat om man inte lättar gasen eller växlar (dvs vridet kommer efter typ 2500rpm och upp).

Tesla är ju rena motsatsen mot dessa, den är tyst, har bara en växel, maximalt drag från låga varv, optimerad för lagliga hastigheter vad gäller utväxlingen, mycket civiliserat helt enkelt - upplevelsen är klart annorlunda (på ett i mitt tycke positivt sätt, men så valde jag en T. också...).

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 21:01
av apkungen
El måste ju vara bäst ändå. Man får ut toppeffekt under mycket större varvtalsregister. Teslan börjar tappa vid ungefär 120km/h, iaf de äldre bilarna. Så med en växel skulle men kunna få ut en hel del mer ändå ur bilen men nackdelarna överväger väl fördelarna antar jag.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 21:34
av thebishop
Men den "upplevda" hästkraften blir säkert större om du har 130dB avgrundsvrål från helvetets sjunde cirkel precis bakom ryggen? Det lär ju skrämma skiten ur vem som helst... :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 21:35
av thebishop
(och för att vara supertydlig, jag är överlycklig över att min bil inte gör så, utan istället slungar en som från en grym slangbella, men smaken är ju olika!)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 11 apr 2016 22:33
av Kalle
joel80 skrev:
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 15 apr 2016 12:25
av jonas
Det var ju det BMW eperimenterade med, med bl.a sin vätgasdrift. Att bygga om befintlig otto till drift på vätgas är väldigt enkelt.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 15 apr 2016 13:04
av thebishop
Nya ribban för "upplevda hästkrafter":

https://www.youtube.com/watch?v=qAkrzEqHHyA

:D

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 15 apr 2016 16:49
av Gustafsson
thebishop skrev:
Nya ribban för "upplevda hästkrafter":

https://www.youtube.com/watch?v=qAkrzEqHHyA

:D
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 15 apr 2016 17:48
av HelectriC
Jobbigt vid rödljusen för dom som står bakom

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 16 apr 2016 02:18
av Jorma
dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?

Och i vilket register och vilka tillämpningar?
Dum fråga, bensin, diesel, en gräsklipparmotor på bensin ger ingen annan utdelning än träningsvärk i försöken att starta den och hosta när den går igång!
Automat, manuell, dubbelkoppling vem behöver det med eldrift :mrgreen: .

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 16 apr 2016 10:34
av 12man
Gustafsson skrev:
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?