Sida 1 av 3

Beräkning av försäljningpris

Postat: 10 apr 2016 22:03
av Mister T
Om detta redan är diskuterat i en annan tråd får någon admin gärna flytta tråden.

Är väldigt sugen på att reservera en Model 3 :)

Har funderat lite på ungefär vilket pris den kommer få i sverige.

Pris i USA: 35000 USD

Omvandling till svenska kronor: 285719:- (enligt valuta.se 2016-04-10, 8,1634 kr/USD)
Tull: 1,1x285719=314 290,90:- (enligt Tullverket är tullsatsen för personbil 10% ) http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... 3622.html#
Moms: 1,25x314290,90= 392 863,625:- (enligt Tullverket är momsen för personbil 25% ) http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... 3622.html#

I detta priset är inte fraktkostnaderna inräknade.
Känns därför ganska rimligt att anta att Model 3 kommer kosta minst 400 000 kr i grundutförandet, och inte runt 300 000 kr som vissa journalister har nämnt i diverse artiklar.

Verkar detta rimligt, enligt er?

Jämförde med en Model S 70D som i USA kostar 75000 USD vilket enligt samma beräkning som ovan då blir 841 850 kr. I Sverige kostar Model S 70D 867 000kr så mina beräkningar är till och med i underkant. Model 3 kanske till och med kostar 410-420 000 kr när alla avgifter är betalda i Sverige.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 10 apr 2016 22:10
av Kalle
Väl jord uträkning tycker jag, den verkar rimlig (tyvärr, jag vill ju såklart ha en 300tkr teslA ;))

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 10 apr 2016 22:12
av Svenssons
Det har varit uppe i många olika trådar men vet inte om det finns en dedikerad tråd för det. Det är rätt brukligt att prata om lite allt möjligt i de flesta trådar. :D

Vad gäller uträkningen så är den hyfsat rimlig. Som Hybris nämnt så måste även vagnskadeförsäkringen läggas till, den finns inte med i det amerikanska priset men kommer vara med i det svenska. Jag brukar dock gå på jämförelse med Model S. Model 3 i grundutförande kostar $35k, Model S 70 kostar i grundutförande $70k i USA. Model S 70 kostar i Sverige 813k SEK. Motsvarande pris för Model 3 skulle då kunna bli 406,5k SEK. Nu är ju dock inte alla avgifter halverade för Model 3 (frakt och vagnskadeförsäkringen är nog inte hälften t.ex.) men det ger antagligen en rätt bra nivå var Model 3 kommer landa på.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 10 apr 2016 22:19
av Mister T
Kalle skrev:
Väl jord uträkning tycker jag, den verkar rimlig (tyvärr, jag vill ju såklart ha en 300tkr teslA ;))
Tack Kalle! Var något snabbt jag slängde ihop.
Tror att man ska räkna med en "omvandlingskurs" på 11,56 kr/USD för att vara på den säkra sidan. 70D kostar ju 75000USD i USA och 867 000kr i Sverige==> 867 000kr/75000USD=11,56kr/USD.

Så då blir priset i Sverige: 35000USDx11,56kr/USD=404600kr exklusive "destinations- och regelmässig dokumentavgift" som på Model S kostar 3950kr. Och då blir slutpriset 408 550 kr så 410 000 kr är nog en rimlig summa att anta gällande det svenska försäljningspriset för Model 3.

Ska kolla med banken vad ett billån på ca 500 000 kostar för en snart nyexad högskoleingenjör ;)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 10:03
av _TonyV
Mister T skrev:
Pris i USA: 35000 USD
..
Moms: 1,25x314290,90= 392 863,625:- (enligt Tullverket är momsen för personbil 25% ) http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... 3622.html#
Hur ä det med detta?
35' USD är väl ett momsat pris i USA. Så på US tillverkade exportbilar så betalar alla utanför USA dubbel moms, Eller?
En europa fabrik kanske löser det?

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 10:12
av Herr X
Mister T skrev:
Ska kolla med banken vad ett billån på ca 500 000 kostar för en snart nyexad högskoleingenjör ;)
Ska du verkligen köpa en så dyr och fin bil när du är nyutexad?
Jag tycker att du ska fokusera på en Toyota Mirai istället - de är både snyggare och mer av en framtidsteknologi..

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 10:41
av bylund
_TonyV skrev:
Mister T skrev:
Pris i USA: 35000 USD
..
Moms: 1,25x314290,90= 392 863,625:- (enligt Tullverket är momsen för personbil 25% ) http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... 3622.html#
Hur ä det med detta?
35' USD är väl ett momsat pris i USA. Så på US tillverkade exportbilar så betalar alla utanför USA dubbel moms, Eller?
En europa fabrik kanske löser det?
Nej, i USA anges priser i princip alltid utan försäljningsskatt, t o m i butiker.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 11:00
av Mister T
Herr X skrev:
Mister T skrev:
Ska kolla med banken vad ett billån på ca 500 000 kostar för en snart nyexad högskoleingenjör ;)
Ska du verkligen köpa en så dyr och fin bil när du är nyutexad?
Jag tycker att du ska fokusera på en Toyota Mirai istället - de är både snyggare och mer av en framtidsteknologi..
Ska man vara realistisk så blir det kanske mer aktuellt med en begagnad leaf tills ekonomin tillåter en Models 3/Model Y alternativt en begagnad Model S.

Nä, Toyota Mirai är inget som är aktuellt för mig. Bilen är ju allt annat än snygg, och även om man bor i Lund och har nära till vätgasstationen i Malmö så ser jag inte vätgas som en teknik som kommer lanseras i någon större utsträckning inom de närmsta 10 åren. Elbil ska det var för min del! :D

Hojta till den dagen du vill sälja din P85D, Herr X, så får man se vad ekonomin (och sambon) tillåter ;)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 11:24
av danni
_TonyV skrev:
Mister T skrev:
Pris i USA: 35000 USD
..
Moms: 1,25x314290,90= 392 863,625:- (enligt Tullverket är momsen för personbil 25% ) http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... 3622.html#
Hur ä det med detta?
35' USD är väl ett momsat pris i USA. Så på US tillverkade exportbilar så betalar alla utanför USA dubbel moms, Eller?
En europa fabrik kanske löser det?
Som redan påpekats så anger man priserna i USA exkl försäljningsskatt, eftersom försäljningsskatten skiljer sig inte bara från stat till stat, utan ibland ända ner på stadsdelsnivå. Det är komplext. Men det spelar ärligt talat inte någon roll. Här i Sverige anger man priser inkl moms, men du tror väl inte att om Volvo exporterar en XC90 så måste det först betalas svensk moms och sen lokal moms i försäljningslandet? Det funkar inte så.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 12:11
av Herr X
Mister T skrev:
Herr X skrev:
Mister T skrev:
Ska kolla med banken vad ett billån på ca 500 000 kostar för en snart nyexad högskoleingenjör ;)
Ska du verkligen köpa en så dyr och fin bil när du är nyutexad?
Jag tycker att du ska fokusera på en Toyota Mirai istället - de är både snyggare och mer av en framtidsteknologi..
Ska man vara realistisk så blir det kanske mer aktuellt med en begagnad leaf tills ekonomin tillåter en Models 3/Model Y alternativt en begagnad Model S.

Nä, Toyota Mirai är inget som är aktuellt för mig. Bilen är ju allt annat än snygg, och även om man bor i Lund och har nära till vätgasstationen i Malmö så ser jag inte vätgas som en teknik som kommer lanseras i någon större utsträckning inom de närmsta 10 åren. Elbil ska det var för min del! :D

Jag kommer sälja min P85D i sommar, så du kanske får vända på sparbössan snabbare än vad du trodde!

Hojta till den dagen du vill sälja din P85D, Herr X, så får man se vad ekonomin (och sambon) tillåter ;)
Det där med vätgas var mest på skoj - det finns ett par trådar här på forumet som hånar Mirai och bränsleceller för privatbilism.

Menar du att du inte gillar denna? Kolla överhänget framtill... mmmm - en tre meter lång motorhuv. När du står jämsides med någon vid ett rödljus, så sticker din motorhuv ut ett par meter i korsningen och orsakar besvär i trafiken.
Bild

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 12:27
av Eximos
Mister T skrev:
Om detta redan är diskuterat i en annan tråd får någon admin gärna flytta tråden.

I detta priset är inte fraktkostnaderna inräknade.
Känns därför ganska rimligt att anta att Model 3 kommer kosta minst 400 000 kr i grundutförandet, och inte runt 300 000 kr som vissa journalister har nämnt i diverse artiklar.
"Journalister" idag verkar inte kunna göra mer än räkna dollarkursen tyvärr. Intressant uträkning, som sagt så tillkommer garantin o kanske en del frakt men 400k eller 395k eller nått sånt låter ju som en "jämn" o bra siffra o sälja bilar i Sverige för :) Sen tror jag säkert att konkurrenternas priser kommer o spela roll för det slutgiltiga priset här också så vi kan ju hoppas att GM sätter ett lågt pris för Bolten här :)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 12:41
av Mister T
Herr X skrev:
Jag kommer sälja min P85D i sommar, så du kanske får vända på sparbössan snabbare än vad du trodde!
Shit, då får jag snacka med chefen om man kan få ett förskott på... hum... 4 års lön? ;)
Herr X skrev:
Det där med vätgas var mest på skoj - det finns ett par trådar här på forumet som hånar Mirai och bränsleceller för privatbilism.

Menar du att du inte gillar denna? Kolla överhänget framtill... mmmm - en tre meter lång motorhuv. När du står jämsides med någon vid ett rödljus, så sticker din motorhuv ut ett par meter i korsningen och orsakar besvär i trafiken.
Bild
Förstod också att du jävlades :) . Fattar inte varför andra biltillverkare envisas med att miljövänliga elbilar&vätgasbilar ska vara futurisktiska och inte alls se ut som en vanlig personbil. Tesla har ju helt rätt i att göra sina bilar lika snygga (eller snyggare) än konkurrenternas bilar.


Tror att vätgas mest är ett sätt för vissa biltillverkare att hävda att man "i framtiden" kommer bli lika miljövänlig som elbilar (om man räknar bort hur vätgas för närvarande tillverkas). Men jag tror att elbilar helt kommer att dominera i framtiden (förutsatt att det finns regeringar som inser att ett väl utbyggt laddningsnät är helt överlägset vätgasstationer både gällande infrastruktur och pris per "pump").

Vi i Teslaklubben får börja göra som Jehovas vittnen och börja gå runt och predika hur överlägsen elbilen är när det gäller effektivitet, komfort och smidighet ;)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 14:14
av LarsL
Tesla jobbar inte med enskild prissättning per marknad eller har inte gjort det i alla fall. De valutasäkrar inte priset så därför måste de justera det hela tiden. Priset på en S har ju ökat kraftigt under senaste året, typ.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 14:18
av Eximos
LarsL skrev:
Tesla jobbar inte med enskild prissättning per marknad eller har inte gjort det i alla fall. De valutasäkrar inte priset så därför måste de justera det hela tiden. Priset på en S har ju ökat kraftigt under senaste året, typ.
Håller tummarna för en rekordlåg dollar och stark krona när de blir dags då :)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 15:44
av Feddan
LarsL skrev:
Tesla jobbar inte med enskild prissättning per marknad eller har inte gjort det i alla fall. De valutasäkrar inte priset så därför måste de justera det hela tiden. Priset på en S har ju ökat kraftigt under senaste året, typ.
Om det stämde till 100%, varför har priset aldrig sänkts?

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 16:00
av jpetters
I Schweiz sänktes priserna för ett drygt år sedan när schweizerfrancen stärktes markant.
Så det har hänt.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 21:14
av Tjosansa
jpetters skrev:
I Schweiz sänktes priserna för ett drygt år sedan när schweizerfrancen stärktes markant.
Så det har hänt.
Gött. Då kan det hända. 400.000 för en bil är galet mycket för mig. Skulle aldrig ens tänka tanken om det inte var för Elon Musk och Tesla.
Får iaf billiga körningar sen :)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 21:25
av _TonyV
Om Tesla bara vill ha det priset är i USA
Varför inte ta betalt av bilpris i USD, lägga på destavg skatter.
För de mpste få in mer pengar för svenska försäljnkngar kontra US nu iaf

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 21:33
av bylund
Tjosansa skrev:
jpetters skrev:
I Schweiz sänktes priserna för ett drygt år sedan när schweizerfrancen stärktes markant.
Så det har hänt.
Gött. Då kan det hända. 400.000 för en bil är galet mycket för mig. Skulle aldrig ens tänka tanken om det inte var för Elon Musk och Tesla.
Får iaf billiga körningar sen :)
Fast priserna har ju inte satts alls här än, så om vi spekulerar att det kommer att kosta 410 000 och Tesla sedan säger 390 000 om ett år så är det ju inte riktigt en sänkning. :)

Priserna vid beställning gäller dessutom (alltså när man konfigurerat sin bil), även om Tesla sedan sänker priserna. Det gjorde att många i Schweiz avbeställde och struntade i sin handpenning, och la en ny beställning då priset fallit mer än handpenningen.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 22:01
av Andersen
Visst är det väl så att Model S numera importeras till EU som "bildelar" och sätts ihop här på plats? Isf är tullen bara 4,5%. Om samma sak kommer att ske med Model 3 kan man förstås fundera på...

/Journalisten

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 22:11
av TiborBlomhall
Japp, det har alltid varit så.
(Dock ej till Norge som har andra regler än EU - dit skeppas bilarna direkt från USA.)
Utgår ifrån att det blir samma sak med Model 3.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 22:15
av Andersen
Ja, om Tesla gjort så från början så vore det konstigt att göra annorlunda med Model 3.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 22:44
av danni
Det beror ju på hur mycket extra det kostar att göra så och slutmontera här. För en riktigt dyr bil så kan det ju vara lönt för att komma undan halva tullen. Men för en billigare bil så kanske det inte är någon vinst.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 11 apr 2016 23:07
av bylund
Andersen skrev:
Visst är det väl så att Model S numera importeras till EU som "bildelar" och sätts ihop här på plats? Isf är tullen bara 4,5%. Om samma sak kommer att ske med Model 3 kan man förstås fundera på...

/Journalisten
Stämmer, de har en slutmonteringsanläggning i Tilburg i Nederländerna.
Fast är det "numera" verkligen? Har de någonsin importerats som hela bilar till EU?

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 07:18
av Wayne
Jag har försökt att göra en liten kalkyl på vad jag tror att det kan kosta enl. tabellen nedan.

Lite förklaringar
• Jag tror att valutan säkras upp innan då transporter och dylikt tar tid och då behövs en säkerhet om det nu blir så att valutan råkar sticka iväg.
• Övriga kostnader består av, transport, administration och övriga overheadkostnader som leder till den slutgiltiga försäljningen av bilen (alla måste ta en bit av kakan innan bilen kommer fram till dig).

Det kan eventuellt debatteras om nu M3:an kommer ha samma "övriga kostnader" som Model S.... Men det bör inte skilja åt mycket...