Sida 1 av 1
Servicekostnader
Postat: 16 apr 2016 21:19
av Skr00ban
Mors på er!
Har börjat läsa på om Tesla och funderar varför det är så dyra årliga kostnader för servicear. För min Saab 9-5 kostar det ca 3500 att byta stift och filter mm, en vanlig service. Har jag fattat det rätt så gör man inte mycket på en Tesla vid service. Att betala 4300 för en hjulinställning, byte av kupéfilter och plugga in en dator för kontroll av systemet tycker jag låter fruktansvärt dyrt. Dessa priser gäller ju för modell s vilket är en lyxbil. Att jämföra en gammal ( smutsig) trotjänare från 06 med en lyxbil från 2015 är kanske orimligt. Är det någon som vet servicepriser på modell 3?
Är väldigt intresserad av Tesla, så missförstå mig inte. Vill bara reda ut alla funderingar. B-)
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Re: Servicekostnader
Postat: 16 apr 2016 21:23
av bylund
Det är många som ifrågasätter det höga priset, och eftersom nybilsgarantin gäller oavsett om man servar bilen eller inte är det många som väljer att inte serva.
Själv tycker jag att det är värt att få en så pass dyr bil kollad av någon som kan den ibland.
Vad service på Model 3 kommer att kosta kan vi bara spekulera i, men det gör vi ju så gärna
Jag tror att den kommer att kosta något mindre än för Model S, och kanske med längre intervaller.
Re: Servicekostnader
Postat: 16 apr 2016 21:24
av HelectriC
Det är en ganska lång lista med punkter som kontrolleras, en del av dem har med bromsar att göra(bara som exempel). Men priset på service verkar vara anpassat till hur många bilar varje service center betjänar. Det är tex betydligt dyrare med service i Sverige än i Norge, vilket är mycket märkligt. Timkostanden är högre i Norge och för fossilare så är det betydligt billigare med service i Sverige än Norge. Därför drar jag slutsatsen att iom att det inte finns så många Teslor i Sverige så måste dom ha höga priser för att det att gå runt.
Re: Servicekostnader
Postat: 16 apr 2016 22:03
av e5m1r
Se vad service på annan bil o samma prisklass kostar så ser du att det är billigt

Re: Servicekostnader
Postat: 16 apr 2016 23:19
av HelectriC
e5m1r skrev:Se vad service på annan bil o samma prisklass kostar så ser du att det är billigt

Ja i Norge kostar en vanlig Volvo V70 ca 4-7000 i årlig service (beroende på om stor/liten service). Model S har kostat 3500kr per år (möjligt det har gått upp några hundringar sen jag köpte servicepaket). Det förklarar fortfarande inte varför det är dyrare att serva Model S i Sverige än i Norge trots att timlönen är högre här?
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 11:38
av provoman
6500kr per 2000 mil kostar servicen på en model s i det fall man inte har en betald serviceplan. Man måste genomföra service om man vill behålla restvärdesgarantin.
I mitt tycke ett klart ockerpris för det man får. Anledningen till det höga priset är enl. mig tämligen uppenbar. Oftast görs mer än enbart underhåll under servicetillfället, t.ex. utgärdande av felmonterade eller direkt felaktiga detaljer från fabrik, uppenbart att vi står för tidsåtgången då genom det höga servicepriset, och säkert en del av detaljkostnaden också.
Byte av bromsar runtom borde inte ta mer än 1 timma.
Kolla lufttryck, fylla spolarvätska, byta torkarblad, 30 min
Byta batterikylvätska, 30 min
Andra säkerhetskollar kan göras på 30 min
= 2,5 tim
Vad mer görs som berättigar 6500kr?
Vid min första service som tog en hel dag spenderades 90% på rent åtgärdande av felaktigheter, kostnad 6500kr för spolarvätska och torkarblad.
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 12:30
av Datordoktorn
Det där med 6500 kr/service är väl ändrat nu, enligt hemsidan? Nu kostar service 4300, 7600 resp 9800 kr.
Och ja, det är på gränsen till ockerpris för servicen! Men anledningen är förstås att få bilar ska dela på kostnaden för att bygga upp och driva runt verksamheten med servicecenters.
Priserna kommer att gå ner efterhand, utgår jag ifrån. De flesta biltillverkare sätter priset för att varje modell ska driva runt sina egna kostnader, inklusive inköp av nödvändiga specialverktyg till verkstaden.
Hade en Leaf innan som var galet dyr att serva, i förhållande till vad som skulle göras. Detta motiverades med "komplicerad konstruktion, tidskrävande åtgärder" och annat snömos. Efter en längre diskussion så erkände dem mer eller mindre att de behövde få in typ 5000 kr för servicen och antingen sätter man upp "4 timmar x 1250 kr" vilket folk köper eftersom timkostnaden är samma som för övriga bilmodeller eller så sätter man upp "1 timme x 5000 kr" och folk blir irriterade över att just deras bil har högre servicekostnad/timme. Ganska logiskt egentligen men inte speciellt kul om man har ett bilmärke som inte sålts i 4 miljoner exemplar i landet den senaste 100 åren, typ......
Jag försöker hålla skenet uppe med att servicen är fantastisk, att bilen blir tvättad och rengjord och att jag får låna en annan Tesla under tiden (som iofs gör att jag blir sjukt sugen att slanta upp ytterligare en halv miljon för att byta bil)
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 13:30
av bylund
provoman skrev:6500kr per 2000 mil kostar servicen på en model s i det fall man inte har en betald serviceplan. Man måste genomföra service om man vill behålla restvärdesgarantin.
I mitt tycke ett klart ockerpris för det man får. Anledningen till det höga priset är enl. mig tämligen uppenbar. Oftast görs mer än enbart underhåll under servicetillfället, t.ex. utgärdande av felmonterade eller direkt felaktiga detaljer från fabrik, uppenbart att vi står för tidsåtgången då genom det höga servicepriset, och säkert en del av detaljkostnaden också.
Byte av bromsar runtom borde inte ta mer än 1 timma.
Kolla lufttryck, fylla spolarvätska, byta torkarblad, 30 min
Byta batterikylvätska, 30 min
Andra säkerhetskollar kan göras på 30 min
= 2,5 tim
Vad mer görs som berättigar 6500kr?
Vid min första service som tog en hel dag spenderades 90% på rent åtgärdande av felaktigheter, kostnad 6500kr för spolarvätska och torkarblad.
Garantiåtgärderna kan du få du gjorda oavsett om du gör service eller ej. Men visst är det väl så att det är större chans att de hittar sakerna som behöver göras under service än att du hittar dem själv och ber dem åtgärda.
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 19:19
av Kilowatt
Kom ihåg att återköpsgarantin till 50% av inköp efter 3 år från DnB kräver årlig service.
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 22:03
av Eximos
provoman skrev:6500kr per 2000 mil kostar servicen på en model s i det fall man inte har en betald serviceplan. Man måste genomföra service om man vill behålla restvärdesgarantin.
I mitt tycke ett klart ockerpris för det man får. Anledningen till det höga priset är enl. mig tämligen uppenbar. Oftast görs mer än enbart underhåll under servicetillfället, t.ex. utgärdande av felmonterade eller direkt felaktiga detaljer från fabrik, uppenbart att vi står för tidsåtgången då genom det höga servicepriset, och säkert en del av detaljkostnaden också.
Byte av bromsar runtom borde inte ta mer än 1 timma.
Kolla lufttryck, fylla spolarvätska, byta torkarblad, 30 min
Byta batterikylvätska, 30 min
Andra säkerhetskollar kan göras på 30 min
= 2,5 tim
Vad mer görs som berättigar 6500kr?
Vid min första service som tog en hel dag spenderades 90% på rent åtgärdande av felaktigheter, kostnad 6500kr för spolarvätska och torkarblad.
Om de bytt bromsar runtom så låter 6500 inte så farligt, men antar att kostnaden är delvis för att de får vänta ett par dar innan nästa tesla kommer in på service.
Re: Servicekostnader
Postat: 17 apr 2016 22:11
av bylund
Det är väl bromsbelägg de byter vid behov om man ska vara noga. Inte hela bromsar. Eller, det gör de väl vid behov också, men då på garanti och inte på service.
Re: Servicekostnader
Postat: 18 apr 2016 10:11
av Mister T
Tycker också att det är konstigt att Tesla tar så mycket betalt för vissa saker på servicen. Förstår att det är en dyr bil och ägarna till dessa bilar vill hålla sin ägodel i ett så bra skick som möjligt, men att ta 4300kr för första servicen kan jag tycka är magstarkt.
Räknade ut vad delarna kostar på första servicen :
Byte av torkarblad: Höger, 209kr & vänster 265kr på Mekonomen.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-AP17Usv
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-AP28Usv
Batteri till keyfob: 59,90kr för 5-pack från Kjell&Co (behövs ju bara 2 batteri, så detta täcker nästa byte också)
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ack-p32424
Kupefilter (är osäker på priset, men läste på teslamotorsclub att dessa kunde köpas för 20dollar) vilket grov översatt blir 200kr.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ent.31193/
I runda slängar 750kr för delarna i servicen. Detta lämnar 3550kr för att täcka flerpunktsinspektionen (med däckrotation och kontroll av hjulinställning) samt den arbetstid som läggs ner av serviceteknikern att utföra hela servicen.
Ni Teslaägare som har fått denna service utförd, hur lång tid tog det?
Re: Servicekostnader
Postat: 18 apr 2016 14:11
av olza
Eller 8-pack för 15:- på IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80291156
(Passar även Volvo V70N.)
Re: Servicekostnader
Postat: 18 apr 2016 20:54
av leiflodde
Mister T skrev:Tycker också att det är konstigt att Tesla tar så mycket betalt för vissa saker på servicen. Förstår att det är en dyr bil och ägarna till dessa bilar vill hålla sin ägodel i ett så bra skick som möjligt, men att ta 4300kr för första servicen kan jag tycka är magstarkt.
Räknade ut vad delarna kostar på första servicen :
Byte av torkarblad: Höger, 209kr & vänster 265kr på Mekonomen.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-AP17Usv
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-AP28Usv
Batteri till keyfob: 59,90kr för 5-pack från Kjell&Co (behövs ju bara 2 batteri, så detta täcker nästa byte också)
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ack-p32424
Kupefilter (är osäker på priset, men läste på teslamotorsclub att dessa kunde köpas för 20dollar) vilket grov översatt blir 200kr.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ent.31193/
I runda slängar 750kr för delarna i servicen. Detta lämnar 3550kr för att täcka flerpunktsinspektionen (med däckrotation och kontroll av hjulinställning) samt den arbetstid som läggs ner av serviceteknikern att utföra hela servicen.
Ni Teslaägare som har fått denna service utförd, hur lång tid tog det?
Egentligen ingen aning om hur lång tid det tog men de behövde bilen hela dagen (8-16) och i mitt fall "hittade" en del andra fel som skall bytas eller justeras på garantin så iallafall minst en service innan 8000 mils garantin går ut är ett tips om man nu hoppar övriga.
Re: Servicekostnader
Postat: 19 apr 2016 02:38
av Nicke Nyfiken
Mister T skrev:
I runda slängar 750kr för delarna i servicen. Detta lämnar 3550kr för att täcka flerpunktsinspektionen (med däckrotation och kontroll av hjulinställning) samt den arbetstid som läggs ner av serviceteknikern att utföra hela servicen.
Ni Teslaägare som har fått denna service utförd, hur lång tid tog det?
Eftersom timdebiteringen i verkstaden är 1700:- så finns det utrymme för ca 2 timmars arbetstid när kostnaden för delar är fråndragna.
När min bil var på service togs den in i verkstaden vid 8-tiden och stod där till morgonen dagen efter. Med tanke på trycket på verkstaden (långa väntetider) så tror jag inte att den fick stå där utan att de jobbade på den.
Men hur lång tid som spenderades på själva servicepunkterna har jag ingen aning om. Troligtvis hittade de några saker som behövde åtgärdas också. Det fanns dessutom två service bulletiner som skulle utföras.
Re: Servicekostnader
Postat: 19 apr 2016 06:53
av ekenman
Jag skulle säga att priset ligger i linje med BMW, Audi, Mercedes osv.
Sista gången jag var inne på BMW för service hade bilen gått för långt för att det skulle vara en gratis-service och notan slutade på 12.000 lite drygt. På fakturan stod bland annat batteri till fjärrkontroll 135:-. Lånebilen man får på BMW (i alla fall i Nyköping) är alltid en gammal trött 118. Inget som gör att man blir sugen på att köpa någon ny.
Om man lägger på hyra för en bil med motsvarande prestanda så är servicen i princip gratis

Re: Servicekostnader
Postat: 19 apr 2016 07:13
av Bod
bylund skrev:Det är väl bromsbelägg de byter vid behov om man ska vara noga. Inte hela bromsar. Eller, det gör de väl vid behov också, men då på garanti och inte på service.
Hade min bil inne på service förra veckan. Fick rekommendation att betala för en demontering och rengöring av bromsoken. Kostade 800kr. I servicen ingår endast byte av bromsklossar som jag förstår det.
Re: Servicekostnader
Postat: 19 apr 2016 07:16
av Challe76a
Jag ska testa en annan approach i år. Har några småsaker som ska ätgärdas på garantin, får se vad jag får på köpet.
Re: Servicekostnader
Postat: 19 apr 2016 07:45
av Gustafsson
Bokat in min för service, men de trodde inte de skulle hinna på en dag...