Sida 1 av 1
Dimljus och halvljus
Postat: 26 jul 2014 13:03
av bylund
I manualen står det ”The fog lights operate only when the headlights are on. Whenever headlights are turned off, fog lights also turn off”. Stämmer det verkligen att man inte kan ha bara dimljus på? I Sverige är det ju förbjudet att använda dimljus och halvljus samtidigt. Tur att jag inte betalade extra för dimljus i så fall...
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 26 jul 2014 19:30
av matbl
Jag har tolkat manualen likadant.
Men Dimljus är ju i det närmaste oanvändbart oavsett. De får bara användas i dimma och då utan något annat framåtriktat ljus. Det gör att inte bara Model S utan också bilar från flera andra tillverkare aldrig kan använda dimljus i Sverige. Sen hur ofta kör man i dimma egentligen?
Blev utan även för mig, meningslöst att betala för något som inte går att använda.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 27 jul 2014 16:37
av Rich-hard
Jag valde inte heller dimljus. Har det på BMWn idag och tror aldrig att jag ens satt på dom..
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 27 jul 2014 18:27
av Sofie
Jag tycker också att dimbakljus inte är det mest nödvändiga, jag hade helre haft dubbla backljus.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 27 jul 2014 19:20
av matbl
Fast nu var det dimljus fram som åtminstonde jag syftade på...
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 27 jul 2014 19:56
av Sofie
Dimljus fram är så onödigt så det nämnde jag inte ens.

Re: Dimljus och halvljus
Postat: 27 jul 2014 22:44
av hybris
Dimljus fram är det väl samma killar med keps som kör porrtonaderutor, töntiga sportavgas etc som kör med?

typ kolla jag kan köra med dimljusen istället och tror jag ser cool ut...

Re: Dimljus och halvljus
Postat: 28 jul 2014 07:32
av Lessmog
Dimljus bak använde jag faktiskt så sent som i går! (Fast då var det länge sen.) Formidabelt skyfall på E20 mellan Borås och Götet, sikt 25 meter, 1½ cm vatten i backarna, bilen framför saktade ner till 50 och jag ville inte öka och köra om på mina nästan kala däck. Då vill man INTE ha påhälsning i bakluckan.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 28 jul 2014 10:13
av matbl
Ja bakåt kan de vara bra att ha. Använde främst mina på tidigare bil till att blinka åt idioter som tycker några få meter bakom är ett bra avstånd på packad E4 när det går i ca 90-100. Konstigt nog händer det i stort sett bara i stockholmsområdet...
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 28 jul 2014 12:22
av Lessmog
Ursäkta, det var förstås v40 och det var nog mer än 1½ cm vatten. Otäckt var det.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 28 jul 2014 23:23
av Strand
Lessmog skrev:Dimljus bak använde jag faktiskt så sent som i går! (Fast då var det länge sen.) Formidabelt skyfall på E20 mellan Borås och Götet, sikt 25 meter, 1½ cm vatten i backarna, bilen framför saktade ner till 50 och jag ville inte öka och köra om på mina nästan kala däck. Då vill man INTE ha påhälsning i bakluckan.
Använder dimbakljus kanske ett par ggr om året av samma anledning oavsett om det är dimma regn eller snöfall. Vad jag däremot försöker göra är att när jag är säker på att en bakomvarande bil har sett mig så slår jag av dom för att jag själv tycker att det är störigt när dimbakljus bländar. Fram använde jag nog bara när jag nattkör till fjällen på vintern för att få lite mer sikt i sidled. Så för min del är det bra att ha.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 29 jul 2014 09:24
av jans
Nu är det ju så att man väljer ju inte alltid om det skall bli dimma eller ösregn när man är ute och kör. De gånger dimljus känts motiverat har det varit oerhört skönt att ha den utrustningen.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 29 jul 2014 10:05
av hybris
Model S syns ganska bra bakifrån oavsett. LED ljuset gör att den syns hyfsat bra och eftersom bromsljuset går på vid autogenereringen nör man släpper gasen så lyser även det upp mer än vid kör ing av vanlig bil. Men visst det finns extrema situationer. Mååååånga år sedan jag aktivt slog på dimljus.

Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 00:01
av Bengt
För använda dimljus fram;
1) glöm manualen
2) byt från halvljus till parkeringsljus
3) sätt på dimljusen
Problemet löst

Om du tycker dimljus är onödigt har du aldrig kört i riktig dimma.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 00:22
av hybris
Model S syns bra. Om du inte säger det har du aldrig åkt bakom en
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 07:31
av matbl
Bengt skrev:För använda dimljus fram;
1) glöm manualen
2) byt från halvljus till parkeringsljus
3) sätt på dimljusen
Problemet löst

Om du tycker dimljus är onödigt har du aldrig kört i riktig dimma.
På vilket sätt löser det problemet? Du får fortfarande inte ha på dimljus framåt samtidigt som något annat ljus. Eller stänger parkeringsljuset av sig framåt när man slår på dimljuset? Och hur blir det med övriga lysen om man kör på parkeringsljus?
Och jo jag har kört i riktigt mjölkig dimma med sikt på några få meter. Dimljusen hjälpte inte ett smack.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 09:25
av Bengt
Vad jag kan se så gäller följande i Sverige.
Dimstrålkastarna får i dagsljus alltid användas i stället för halvljus men aldrig tillsammans med detta.
Undantaget motorcyklar, som i dagsljus får använda dimljus och halvljus enligt EU direktiv. (Direktivet medger även i mörker, men svensk tolkning gäller det endast i dagsljus).
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 09:59
av hybris
Om sagt mest kepskillar med porrtonade rutor som stänger av och slår på dimljusen fram för de tror att bilen ser snyggare ut... Iofs bra sätt att identifiera dem...

Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 10:01
av hybris
En sak jag funderat kring. tycker det ser ut som det tänds lampor där dimljusen sitter när man svänger. Tyckte mig se det nör det speglade sig nör jag var ute och körde. Antar att det är kopplat till den adaptiva belysningen som följer rattutslaget?
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 10:20
av matbl
Bengt: nej, enbart i dimma eller kraftig nederbörd. Se trafikförordningen 3 kap. Paragraf 70.
Hybris: kurvljus. Tror det näms i både specar och manualen. Det får man även utan dimljus fram.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 10:32
av bylund
Förvirringen är total
Trafikförodningen § 71 skrev:Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
Dimljus är sådant ljus.
Trafikförodningen § 71 skrev:I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Men får inte användas med halvljus.
Hursomhelst, jag skrev till Tesla, och de sa att de fick titta på detta och kanske kan det lösas i senare uppdatering.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 30 jul 2014 16:08
av matbl
Jag tvivlar på att dimljus räknas som sådant ljus. Men på en Model S kvittar det pga flera saker.
1. Det går inte att kombinera dimljus fram med annat ljus på lagligt sätt. Att kombinera med parkeringsljus bryter mot paragraf 68 i samma kapitel.
2. Oavsett 1 så går det inte att slå på dimljus bara framåt. Och dimbakljus får bara användas i dimma eller kraftig nederbörd. Paragraf 72.
Man måste alltså läsa hela kapitlet om belysning vid färd på väg i trafikförordningen och uppfylla alla paragrafer samtidigt.
Re: Dimljus och halvljus
Postat: 31 jul 2014 01:05
av Bengt
För min del är problemet löst, jag kan tända dimljusen utan att halvljuset är på ifall det blir dimma. Hur de omtalade "kepsförarna" gör bryr jag mej inte om.
