Sida 1 av 1
230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 18:47
av Jocce
Använder sällan 230/1-fas adaptern till UMCn, men UMC med 3-fas i princip dagligen.
Ett par gånger när jag ska använda 1-fasen så har den dock strulat. Får väldigt långsam laddning, eller ingen laddning alls, som nu senast hos syrran då jag skulle "bekvämladda" lite när jag jag ändå var där.
(som tur är hade jag ändå så jag kommer hem och såg att Clever finns nära..)
Kunde dock inte prova utan förlängningssladd, men har en 2.5mm2 kabel så borde inte vara något problem.
Fick både 2 blink och 3 blink på UMCn.
Ska prova den i uttag jag vet fungerar sen, men är det risk att något är paj i UMC eller adaptern?
Eller är den bara väldigt känslig med 1-fas?
Ska kontakta service på måndag och se vad de säger, men tänkte om någon har erfarenhet här?
/Jocce
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:05
av Mikael Karlberg
Testa du att vända på kontakten? Vid enfasladdning måste nolla och fas hamna rätt.
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:38
av Jojo
Jag har använt min ytterst sporadiskt, men aldrig upplevt några problem. Försök vända på den skulle jag också tipsa om.
Lycka till!
230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:48
av e5m1r
Jag laddar med 220 i garaget dagligen vänd på kontakten om det lyser rött
Kör du hvac så laddar inte bilen
Med andra ord 220 räcker inte för att ladda och förvärma bilen
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:50
av Jocce
Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr
e5m1r: hvac?
/Jocce
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:53
av sondell
Hann du se i bilen vad spänningen var? Tänkte om det blev för mkt spänningsfall i kabeln du skarvade med. Men den ska väl va jäkligt lång för att det ska vara orsaken.
Fick liknande problem på trefasladdning. Sporadiskt. Fick ny umc sen har det funkat.
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:54
av sondell
Jocce skrev:Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr
e5m1r: hvac?
/Jocce
Heating, ventilation, air condition
Re: 230 V adaptern?
Postat: 24 apr 2016 19:58
av e5m1r
Jocce skrev:Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr
e5m1r: hvac?
/Jocce
Bilens ac och förvärmning
Re: 230 V adaptern?
Postat: 25 apr 2016 08:29
av Jocce
sondell skrev:Hann du se i bilen vad spänningen var? Tänkte om det blev för mkt spänningsfall i kabeln du skarvade med. Men den ska väl va jäkligt lång för att det ska vara orsaken.
Fick liknande problem på trefasladdning. Sporadiskt. Fick ny umc sen har det funkat.
Trodde det var kabeln med, då jag fick låna en av syrran, men provade sedan med en jag använt förut utan problem (dock ca 25 m...) men samma problem där.
Tyvärr hann jag inte se spänningen. Tänkte dock att jag ska skaffa mig en enkel "mätpenna" för att kunna kolla uttagen vid sådana här tillfällen.
UMCn visade rött direkt så den ville aldrig ge bilen någon spänningsinformation.
Ska kontakta Servicecentret och se vad de säger.
sondell skrev:
Heating, ventilation, air condition
Ah okej. Ja, borde inte varit fallet här, då UMCn som sagt indikerade rött redan innan man kopplade in den i bilen.
Den gav både 2 och 3 blinkning, vilket enligt UMC manualen är bland annat att den inte klarar "automatisk kontroll" och man ska prova att resetta, ta ur den sätta i den igen osv.
Provade så klart allt flera gånger och även att vända kontakten. Samma resultat.
Provade 1-fas här på jobbet i morse och det fungerade. Men som sagt har fungerat ibland och ibland inte på de ställen jag provat 1-fas.
/Jocce
Re: 230 V adaptern?
Postat: 25 apr 2016 08:48
av 12man
finns en massa (äldre)villa installationer i sverige där spänningen mellan jord och nollan vid belastning är någon volt upp till 10-11V, vet inte hur umc'n reagerar då
tror de som har jordfelsbrytare är bättre i detta avseende
Re: 230 V adaptern?
Postat: 25 apr 2016 08:59
av Jocce
12man skrev:finns en massa (äldre)villa installationer i sverige där spänningen mellan jord och nollan vid belastning är någon volt upp till 10-11V, vet inte hur umc'n reagerar då
tror de som har jordfelsbrytare är bättre i detta avseende
Detta är förvisso i en villa där tidigare ägaren har gjort en massa "spännande" installationer, så kan vara detta.
Dock borde den blinkat med "En blink" på röda lampan då.
Enligt manualen:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _guide.pdf
1 blink:
"Ground fault. Electrical current is leaking through a potentially unsafe path."
Nu blinkade den 2 och 3 gånger beroende på när jag kopplade in den:
2 blink:
"The Mobile Connector did not pass its internal self check."
3 blink:
"Contactor failed"
/Jocce