Sida 1 av 1

Bio defense mode resultat

Postat: 02 maj 2016 19:50
av vigge50
Nu har Tesla delat med sig av resultat från tester av Bio Defense mode och nu har jag i och för sig väldigt dålig koll på luftrening men jag är imponerad.

https://www.teslamotors.com/blog/puttin ... o-the-test

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 02 maj 2016 20:36
av Svenssons
Trodde första att den andra grå kurvan var inne i Model X utan Bio defence mode men det var ju utomhusluften som också renades med hjälp av Bio defence mode!

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 02 maj 2016 20:39
av e5m1r
Undtar hur de luckas med detta när de flesta model S läcker luft och eller vatten nånstans :)
Kan nog bara funka när man står still och drar på ett övertryck inne i bilen

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 02 maj 2016 21:32
av Mickep
Undrar hur länge ett sådant filter fungerar i tex Peking.
Man skulle kunna tänka sig att Kinas regering skulle vilja sätta sådana filter som rening i tex byggnader och tunnelbana.

Eller så köper de in några tiotusentals model x som får åka omkring på ringlederna.

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 03 maj 2016 06:08
av Herr X
Mickep skrev:
Undrar hur länge ett sådant filter fungerar i tex Peking.
Tesla postade en video från Peking idag:

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 03 maj 2016 06:25
av Stefan T
Normalt är att man har över tryck i området innan för filtret så det bara kan läcka utåt

Denna typ av filter används som sterilfilter vilket hindrar bakterier och dom flesta virus och sporer att komma in

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 03 maj 2016 07:41
av Jerker
e5m1r skrev:
Undtar hur de luckas med detta när de flesta model S läcker luft och eller vatten nånstans :)
Kan nog bara funka när man står still och drar på ett övertryck inne i bilen
Ja, jag undrar också hur detta fungerar när bilen är i rörelse och påverkas av starka luftmassor i rörelse kring bilen. Detta måste ju påverka kupéns förmåga att hålla tätt och att inte trots övertrycket släppa in uteluft via andra vägar än bara via luftfiltret.

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 03 maj 2016 14:45
av MSO
Jerker skrev:
Ja, jag undrar också hur detta fungerar när bilen är i rörelse och påverkas av starka luftmassor i rörelse kring bilen. Detta måste ju påverka kupéns förmåga att hålla tätt och att inte trots övertrycket släppa in uteluft via andra vägar än bara via luftfiltret.
Ja. Det gör det. Det kallas ibland "ramtryck", dvs tryck som resultat av fartvind. Normalt sett hanterar man det via hårdvarulösningar, funktioner och kalibrering som förhindrar att luften går åt fel håll alternativt på fel ställen. Man stänger till luckor, har minvarv på fläkt, begränsar recirculationsgrad osv. Därtill finns det alltid tydliga krav på kupétäthet (mäts med tryckgivare), evakueringar och stegmotorer som kan stänga till luftvägar osv.

Vind orsakat av andra orsaker, såsom tex lågtryck i vädersystem, sjöbris eller omkörande långtradare hanteras inte vad jag vet. Så visst kan det "slinka in lite" ibland. Men inte speciellt mycket ändå.

Re: Bio defense mode resultat

Postat: 11 maj 2016 11:50
av gellerstam
En fundering! :?

Björn Nyland har en video om Bio defens mode:

Fläkten går upp på MAX, dvs 11. Kommer man orka åka runt med de oljudet? Nu har jag ju ingen X så jag vet inte hur mycket/starkt det låter. Men ljudet ökar markant i videon när han aktiverar BDM...

Används alla filter även om man kör på t.ex. halvfart? Eller kopplas något av filtren bort då? :idea: Att kunna köra med alla filter och mindre övertryck skulle kännas som ett bra alternativ för många av oss som inte bor i de värst förorenade städerna.