VW minusgate
Postat: 04 maj 2016 09:49
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -minusgate
Är detta ett dåligt skämt? Förmodligen inte, tyvärr.
Är detta ett dåligt skämt? Förmodligen inte, tyvärr.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.chpaulin skrev:Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Tycker dessutom att man marknadsför Laddhybrider som prestandamaskiner där en svag elmotor kompletterar en kraftig bensinmotor och får på så sätt bra vrid i hela registret (Elmotorn upp till 50km/h sen är det bensimotorn som jobbar mest). Kolla bara på XC90 T8:an, små elmotorer vilket gör den till en ganska slö rackare på bara el i motorvägsfart men i kombination med den 316hk bensinmotorn så flyger den till 100 på 5.9s. Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??mati skrev:Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybriderna är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.chpaulin skrev:Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
http://auto-institut.de/aia2016.htmVolkswagen utsedd till det mest innovativa bilmärket bland volymtillverkare
Volkswagen får priset ”AutomotiveINNOVATIONS Award 2016” för introduktionen av 15 världsnyheter och 89 nya innovationer. Volkswagen vann också kategorierna "konventionella drivsystem" och "uppkoppling i bilen" för volymtillverkare.
Volkswagen är en av världens mest innovativa biltillverkare. Detta har nu bekräftats av AutomotiveINNOVATIONS Award 2016. Och än viktigare är att Volkswagen demokratiserar dessa framsteg genom att innovationerna byggs in i storsäljare som Golf, Passat och Tiguan, och blir därmed tillgängliga för miljontals människor.
AutomotiveINNOVATIONS Award delas ut årligen av Center of Automotive Management (CAM) i samarbete med revisions- och konsultföretaget PricewaterhouseCoopers (PwC). Volkswagen tog tre förstaplaceringar i följande kategorier för volymtillverkare:
”det mest innovativa bilmärket”
”konventionella drivsystem"
”uppkoppling i bilen”
Dessutom utsågs Volkswagen AG till ”mest innovativa fordonskoncern” för sjätte gången i rad. Koncernens märke Audi vann också ytterligare tre förstaplaceringar för premiumtillverkare.
Frank Welsch, chef för teknisk utveckling inom märket Volkswagen, kommenterade i sitt tal:
− Oberoende experter har bedömt att 90 procent av fordonsindustrins produktinnovationer i framtiden kommer att ske inom elektronik och el. Vi tänker på exakt samma sätt. Volkswagens framtida modeller kommer att känna igen sin omgivning och kommunicera med den. De kommer att utvärdera situationen och fatta intelligenta beslut. Vi har redan många av de nödvändiga systemen ombord idag i bilar som Golf, Passat och nya Tiguan. Vi illustrerar också denna utveckling genom våra konceptbilar, såsom T-Prime Concept GTE som just presenterats i Peking. En sak är helt säker: den nuvarande innovationsvågen leder till en ny standard för mobilitet som berikar våra liv genom betydligt ökad säkerhet, komfort och hållbarhet. AutomotiveINNOVATIONS Award belyser just detta.
Juryn motiverade förstapriset i kategorin "det mest innovativa bilmärket" bland annat med att Volkswagen under rapporteringsperioden inkommit med 89 nya innovationer och flest innovationer av särskilt hög kvalitet, inklusive 15 världsnyheter. Bilmodellerna som var i fokus var Tiguan, Touran och Sharan.
De innovationer som rankades högt var parkeringsassistenten (Park Assist), nödbromssystemet för stadstrafik (City Emergency Brake) och kökörningsassistenten (Traffic Jam Assist). Juryn lyfte också fram Passat GTE som den mest ekonomiska laddhybriden i mellanklassen.
I kategorin ”konventionella drivsystem” är Volkswagen i toppen med 20 namngivna innovationer, där de bränslesnåla bensin- och dieselmotorerna i Sharan, Touran, Tiguan, Golf och Passat rankades högt.
Volkswagen bidrog med totalt 47 innovationer i kategorin "uppkopplade bilar”, och vann tack vare bland annat säkerhetssystem för parkering, bromsning och nödstopp som ingår i flera modeller. Juryn ansåg även att det stora antalet världspremiärer var slående, exempelvis den första nödbromsassistenten i en MPV (Touran) och i en SUV (Tiguan).
Center of Automotive Management (CAM) i Bergisch-Gladbach är ett oberoende institut för empirisk fordons- och mobilitetsforskning. Vid institutet utförs omfattande studier årligen i samarbete med PricewaterhouseCoopers (PwC). Över 1 400 innovationer från 20 biltillverkade och 50 varumärken utvärderades till årets prisutdelning.
För att Volvo inte är intresserad av eldrift egentligen. Som de flesta andra. Man bygger hybrider inte för att man tror på det på något vis, utan för att det är ett överkomligt och ganska enkelt sätt för dem att sänka förbrukningen, fast mest på papperet. Reglerna och testcykeln gynnar hybrider. En ganska liten elmotor med ett mikroskopiskt batteri räcker för detta.chpaulin skrev:... Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??
Jaja, men de hade nog fått ett innovationspris även om de hade introducerat en "framtidsbil" som drivs med gengas framställd av brunkol. Men visst, det är intressant. Det räcker uppenbarligen att vara så kallad volymtillverkare numera. Man kan ju begränsa sig till färre och färre märken på detta vis. Var sätter man gränsen för "volym"? Och volym av vilken sorts bil på vilken marknad, det går ju också att tänja på. Vill man dela ut priser till en specifik tillverkare så går det väl alltid att motivera.TiborBlomhall skrev:Tydligen kan man i Tyskland få pris för mest "innovativa" (host, host, avgasfusk, host, host) bilmärke![]()
Jag fick följande pressrelease:
http://auto-institut.de/aia2016.htmVolkswagen utsedd till det mest innovativa bilmärket bland volymtillverkare
[...]
om 20(?)år kommer vi skratta gott åt PHEV:arna tror jag. Det blir som med lobotomering. Man frågar sig hur fasen folk tänkte på den tiden.mati skrev:För att Volvo inte är intresserad av eldrift egentligen. Som de flesta andra. Man bygger hybrider inte för att man tror på det på något vis, utan för att det är ett överkomligt och ganska enkelt sätt för dem att sänka förbrukningen, fast mest på papperet. Reglerna och testcykeln gynnar hybrider. En ganska liten elmotor med ett mikroskopiskt batteri räcker för detta.chpaulin skrev:... Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??
Nu får ni ge er!mati skrev:Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.chpaulin skrev:Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Tillverkarna satsar på bensinhybrider istället för elbilar. Det är en kompromiss för att biltillverkarna ska kunna fortsätta att sälja sina bensinmotorer med växellådor och andra delar som behöver servas under bilens livstid, och sedan gör att bilen måste skrotas. Det är inget lyckat i det.Gustafsson skrev:Jag ser hybriderna som ett steg på vägen till eldrift, och därmed som en rätt lyckad parentes i bilens utveckling.
Tror säkert att just Priusägare och ägare till motsvarande bilar skaffat just en laddhybrid med intensionen att slå ett slag för miljön (och bränsleekonomin). Men om vi går tillbaka några inlägg så var jag tydlig med att det är laddhybrider som marknadsförs som prestandamonster som jag primärt har svårt för även om jag inte är helt såld på laddhybrid som lösning i stort.Gustafsson skrev:Nu får ni ge er!mati skrev:Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.chpaulin skrev:Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Jag har kört både hybrid och laddhybrid i många år. Laddhybriden i mitt fall, Prius, är den absolut snålaste bil jag haft även när den inte går på laddad el. Att den skulle vara törstigare än motsvarande liknande bensinbil är struntprat.
Sedan kan man ju diskutera hur miljövänlig en Lexus RS 450h är men det beror mer på att biltypen är energikrävande.
Elen används även på vintern, men den går inte bara på el då kupevärmen kommer från förbränningsmotorn.
Jag ser hybriderna som ett steg på vägen till eldrift, och därmed som en rätt lyckad parentes i bilens utveckling. Av den totala körsträckan har min Prius gått 40% på eldrift. Inga problem att köra den på ca 0,4l/mil utan el.
/70D
Toyota är väl då ett skräckexempel. De rosar inte direkt marknaden med deras laddhybrider heller.chpaulin skrev:Håller med om att laddhybriderna kan påskynda konsumenternas övergång till rena elbilar men samtidigt så är varje krona som en biltilverkare lägger på laddhybridteknik en krona som inte läggs på utveckling av ren eldrift (viss kompetens går såklart att återanvända). Toyota som var först med hybridteknologi har inte ens några planer på rena elbilar vilket är skrämmande.
Håller helt med. i3:an är den enda bil som fått till vågskålen rätt. Bensinmotorn är till för att utöka räckvidden och bilen är seg som en saltgurka om man startar med tomt batteri då motorn bara laddar batteriet och inte driver motorn. Här har man ett incitament för att att alltid ha el i batteriet men samtidigt inte begränsad att köra där det finns laddmöjligheter.LarsL skrev:Den enda försvarliga hybriden idag är den typ som i3an är, alltså ett stort batteri med en liten bensingenerator. Den kommer i förstahand att köras på el men adderar tryggheten tills laddstationerna är utbyggda. En bra regel är att bensintankning ska vara så liten att räckvidden på bensin blir kortare än den på el.
De övriga bilarna anser jag bara är skatteplanering...
+1LarsL skrev:Fast det är fel infrastruktur som kommer med laddhybriderna. Med ett batteri på några kWh kan ett litet vägguttag vara tillräckligt, bara de finns lite överallt. Ska man långt så tuffar man ju på med bensinmotorn som det var mening att en bil skulle funka.
Med en ren elbil behöver man snabbladdare eftersom man vill fylla på så mycket mer energi. Att stanna vid ett 16A uttag är ganska totalt meningslöst. Ja, uttagen behövs hemma eller på jobbet men annars meningslöst.
Därför är Rex ok eftersom den har en så liten motor och bensintank att du måste snabbladda. Den kan då faktiskt bidra till att snabbladdare kommer upp vilket faktiskt hjälper elbilar.
Har svårt att tänka mig att någon infrastruktur byggs pga laddhybriderna, vid korta körningar så orkar man inte bry sig om att ladda, och vid längre körningar så kör man som du nämner på bensin. Har aldrig laddat Outlandern annat än hemma, släkt/vänner eller min dagliga parkering på jobbet (8h). Och den typen av laddare som jag använder i alla de lägena fungerar precis lika bra med en ren elbil.LarsL skrev:Fast det är fel infrastruktur som kommer med laddhybriderna. Med ett batteri på några kWh kan ett litet vägguttag vara tillräckligt, bara de finns lite överallt. Ska man långt så tuffar man ju på med bensinmotorn som det var mening att en bil skulle funka.
Med en ren elbil behöver man snabbladdare eftersom man vill fylla på så mycket mer energi. Att stanna vid ett 16A uttag är ganska totalt meningslöst. Ja, uttagen behövs hemma eller på jobbet men annars meningslöst.
Därför är Rex ok eftersom den har en så liten motor och bensintank att du måste snabbladda. Den kan då faktiskt bidra till att snabbladdare kommer upp vilket faktiskt hjälper elbilar.
Nä, mitt svar var på påståendet att laddhybrider skulle bidra till infrastruktur vilket de alltså inte gör.Laban skrev:Har svårt att tänka mig att någon infrastruktur byggs pga laddhybriderna, vid korta körningar så orkar man inte bry sig om att ladda, och vid längre körningar så kör man som du nämner på bensin. Har aldrig laddat Outlandern annat än hemma, släkt/vänner eller min dagliga parkering på jobbet (8h). Och den typen av laddare som jag använder i alla de lägena fungerar precis lika bra med en ren elbil.
mati: Det där med "väl" är lite farligt... du har fått fel fakta någon stans! (Hummersåsdrypande journalist månnemati skrev:Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.chpaulin skrev:Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Ber om ursäkt. Det var inte förstahandsinformation från min sida, eftersom jag inte äger en laddhybrid. Jag hörde detta från en som kör just Outlander PHEV, att den drar skjortan så fort den går på bensin. Och så har jag pratat med diverse bilförsäljare, eftersom jag var lite inne på att köpa en laddhybrid för ett tag sedan. Jag fick alltid höra att det inte är intressant för mig, eftersom jag pendlar för långt och en diesel skulle i slutändan vara snålare. Men det kan ju vara så att säljarna inte vill sälja hybrider egentligen.gellerstam skrev:mati: Det där med "väl" är lite farligt... du har fått fel fakta någon stans! (Hummersåsdrypande journalist månne)
Jag kör min Outlander PHEV med lägre förbrukning än tidigare Passat tdi'er.