Sida 1 av 1
AP och lagar
Postat: 06 maj 2016 17:03
av Pontus
Hörde a Mercedes att deras byta fil funktion bara är aktiverad i Tyskland på grund av lagar och regler. Även sa man att man bara kan släppa ratten i 19 sekunder, en udda siffra kan man tycka. Vilka trafikregler finns det som påverkar AP?
Re: AP och lagar
Postat: 06 maj 2016 18:16
av bylund
Framförallt är det väl denna i Sverige.
Trafikförordning skrev:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Re: AP och lagar
Postat: 07 maj 2016 08:56
av Stefan
bylund skrev:Framförallt är det väl denna i Sverige.
Trafikförordning skrev:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Men detta har ju inget med AP att göra. Dock är ju hela texten subjektiv. Ord som "visa hänsyn", "uppträda" och "inte störs" gör att nan kan tolka det olika. Får någon dommare försig stt APen gör någon trafikant "störs" så är vi illa ute...
Re: AP och lagar
Postat: 07 maj 2016 09:36
av bylund
Det var lite det som var min poäng. AP är inte särskilt reglerat. Föraren måste hantera bilen så att det inte sker en olycka och då inte tillåta att autopiloten kör i situationer den inte klarar av till exempel. Denna paragraf går före allt annat. Det är vårdslöshet i trafik att bryta mot denna. .
Re: AP och lagar
Postat: 07 maj 2016 11:12
av Pontus
Men man undrar då vilken lagtext som gjort att MB inte vågat släppa sin filbytning utanför Tyskland.
Re: AP och lagar
Postat: 07 maj 2016 11:22
av bylund
Pontus skrev:Men man undrar då vilken lagtext som gjort att MB inte vågat släppa sin filbytning utanför Tyskland.
Eller att Tesla inte tillåter summon med fobben i Europa. Det är lite tröttsamt när man bara säger att det beror på lagar utan att peka på vilken lag det skulle vara.
I Mercedes fall gissar jag att deras jurister känner sig säkra på att det är ok i Tyskland, men inte lika säkra på lagstiftningen i andra länder än, så man tar det säkra före det osäkra. Det ger ju ändå bilden av att de är framåt och high tech, men att det skulle vara gammalmodiga lagar som sätter käppar i hjulen.
Re: AP och lagar
Postat: 07 maj 2016 15:57
av Stefan
bylund skrev:Det var lite det som var min poäng. AP är inte särskilt reglerat. Föraren måste hantera bilen så att det inte sker en olycka och då inte tillåta att autopiloten kör i situationer den inte klarar av till exempel. Denna paragraf går före allt annat. Det är vårdslöshet i trafik att bryta mot denna. .
+1, är lite trög ibland
