They sustained “serious, but non-life-threatening” injuries and they were transported to the hospital via helicopter for treatment.
"Utmärkt" är verkligen att ta i. De överlevde.
Helt rätt! Jag läste artikeln slarvigt.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 13:16
av Pontus
Vad betyder "at full speed" är det 250 km/h?
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 13:16
av Jerker
Jag läste nånstans att samtliga kunde ta sig ur bilen för egen maskin, men kan inte svara för sanningshalten i det uttalandet.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 13:55
av Feddan
Jerker skrev:
Jag läste nånstans att samtliga kunde ta sig ur bilen för egen maskin, men kan inte svara för sanningshalten i det uttalandet.
Det står precis innan den delen jag citerade tidigare.
"The five people in the car were able to exit the car without the help of the first responders, Electrek says."
Men flygs man sen med helikopter till sjukhus så tror jag inte att det rörde sig om att någon var lite stel i nacken utan snarare andningssvårighet/risk för intern skada. Min gissning!
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 15:30
av Jojo
Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 15:51
av Bod
Jojo skrev:
Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 16:02
av Pontus
Bod skrev:
Jojo skrev:
Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.
Men nu hade dom väl problem (skadade) annars hade dom ju inte behövt flyga helikopter.
Det var länge sedan man såg MASH så kanske har det hänt något?
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 16:04
av Jojo
Vanligtvis används i Tyskland BK117 och EC135 som räddningshelikoptrar, bada har bara plats för en patient (plus utrustningen och besättningen, såklart). Det är enbart militären som har större och dessa används inte vid vanliga olyckor. Vitsen med helikoptrar är inte i första hand transport av patienter utan att få en akutläkare på plats så snabbt som möjligt.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 16:11
av Jojo
Edit: läser man den tyska pressen (Tesla Unfall) så var det tre som flögs med (uppenbarligen separata) helikoptrar till sjukhuset. Bara ungdomar i bilen, de har haft tur i otur.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 16:29
av Nicke Nyfiken
Bod skrev:
Jojo skrev:
Skulle de har flugit fem personer med helikopter till sjukhuset hade de behövt en hel flygflottilj. Det var förmodligen en som skadades svårare, de övriga fick åka ambulans.
Knappast många räddningshelikoptrar kan ta 5 skadade passagerare utan problem. Det har hänt lite sen MASH.
I Tyskland används inte räddningshelikoptrar för att transportera skadade vid trafikolyckor, man använder dedikerade ambulanshelikoptrar som bara tar en patient. Det finns ö h t inga civila ambulanshelikoptrar som kan ta 5 patienter.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 16:39
av Mickep
Även om man sitter i en oerhörd säker bil, så måste man förstå att man får rejäla skador om man krockar i 250 km/h.(ja, farten dödar, i meningen att om de kraschat i 100 km/h skulle de nog få mindre (allvarliga) skador)
Även om det finns airbag så är det svårt att undvika skador. (den som vill känna på krafterna vid ynka 15 km/h med bilbälte kan göra det på närmaste sciencecenter)
Egentligen borde man rikta in sig på att de överhuvudtaget överlevde. Självklart så kommer man få kroppsliga skador i sådana hastigheter! (allt från inre blödning till whiplash) . Vid 50 G så får man allvarliga skador, vid 100G spelar det ingen roll hur säker bilen är, då dör man.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 17:34
av Nicke Nyfiken
Mickep skrev:
Även om man sitter i en oerhörd säker bil, så måste man förstå att man får rejäla skador om man krockar i 250 km/h.(ja, farten dödar, i meningen att om de kraschat i 100 km/h skulle de nog få mindre (allvarliga) skador)
Även om det finns airbag så är det svårt att undvika skador. (den som vill känna på krafterna vid ynka 15 km/h med bilbälte kan göra det på närmaste sciencecenter)
Egentligen borde man rikta in sig på att de överhuvudtaget överlevde. Självklart så kommer man få kroppsliga skador i sådana hastigheter! (allt från inre blödning till whiplash) . Vid 50 G så får man allvarliga skador, vid 100G spelar det ingen roll hur säker bilen är, då dör man.
Eller som många racingentusiaster säger: Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som de säger i US and A: It's not the fart that kills, it's the smell.
Kenny Bräck överlevde en IRL-krasch på Texas Motor speedway där accelerometrarna i bilen registrerade 214 G och Mika Häkkinens F1-krasch i Adelaide var på runt 200 G. Så visst spelar bilens utformning stor roll för överlevnadsmöjligheterna.
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 17:50
av Remuz
Airbag gör ju att retardationen minskar för kroppen, alltså minskat våld.
Man borde ganska lätt kunna göra en model i excel där man lägger in deformationzoner och airbag för att få ut vilken sträcka hastighetsminskningen sker på. Sedan är antal g x= v*v/(2*g*s)
100g och 1m deformation ger 160km/h. Förutsätter dock att deformationen är linjär vilket den inte är
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 20:51
av Mickep
det med 100 G togs från Mythbusters approximation. med det är inte så enkelt utan beror och under hur lång tid det varar. försvaret har en gräns vid ca 240 som är dödligt. men det förståss skulle alla fara med flammsäkra g-kraftsdräkter och hjälm så skulle vi nog komma närmare 0-visionen. men poängen är att vid sådana våldsamma krascher så skall man vara glad att man överlever, men att tro att man klarar sig utan skador är naivt. krockar man utan att airbaggen löser ut kommer man nog få blåmärken från bilbältet, men det är ändå värt om man kan minska de svåra skadorna.
de som kraschade skall vara glada att de inte fick dödliga skador.(man skall inte ta det som kritik mot tesla utan det är ren fysik, jag anser att tesla är i paritet med volvo i säkerhet)
Re: Model S i en rejäl krasch
Postat: 09 maj 2016 21:49
av Remuz
I exemplet ovan utsätts du i 32ms, men det förutsätter att allt är linjärt. Det blir lite "sfäriska hönor i vakuum" när man diskuterar faktiska olyckor.
Man får ju en återstudseffekt som mycket väl kan öka påfrestningen på kroppen med minst 50%, sedan är deformationen av fronten betydligt snabbare i början än i slutet. Krockkudden borde ha ungefär samma kurva som deformationszonen i fronten, men det är ren spekulation från min sida.