Sida 1 av 3
Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 09:38
av znak3
Åkte taxi till jobbet imorse (sen som vanligt!) och åkte med en Taxi Stockholm Tesla.
Chauffören sa att batteriet tappat 30% sen den var ny!
Han hade haft bilen i cirka 15 månader och den hade gått 16 000 mil.
Kan det stämma? Låter ju verkligen inte bra i så fall...
Han kunde ladda cirka 300km i en s85.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 09:43
av e5m1r
znak3 skrev:Åkte taxi till jobbet imorse (sen som vanligt!) och åkte med en Taxi Stockholm Tesla.
Chauffören sa att batteriet tappat 30% sen den var ny!
Han hade haft bilen i cirka 15 månader och den hade gått 16 000 mil.
Kan det stämma? Låter ju verkligen inte bra i så fall...
Han kunde ladda cirka 300km i en s85.
Det kan stämma
Konstant laddning på suc kanske tom till 100%
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 10:04
av Surfaren
e5m1r skrev:Det kan stämma
Konstant laddning på suc kanske tom till 100%
Om det är så det förhåller sig, så kanske Taxiåkarna inte vill
stå vid SuC InfraCity i lika stor utsträckning i framtiden.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 10:11
av Bjelke
30%, då borde väl garantin gå in eller? Jag kan faktiskt inte minnas att det står något specifikt om laddningsbeteendet angående just det...
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 10:11
av Haglund
Han har ju batterigaranti som skall garantera att batteriet levererar minst 70% av sin ursprungliga kapacitet i 8 år med obegränsad körsträcka, så jag förstår inte vad problemet är för honom.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 11:26
av znak3
Han sa att Tesla inte ville byta då det inte kommit upp något varningsmeddelande på skärmen...
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 11:32
av MSO
Superladdning mer eller mindre dagligen lär inte vara snällt... Säkert mycket laddning till 100% också och ingen "ta hand om batteriet för att det är min egen bil"-effekt.
Rimligen enorm skillnad i livslängd beroende på hur man sköter sitt batteri.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 11:56
av danni
znak3 skrev:Han sa att Tesla inte ville byta då det inte kommit upp något varningsmeddelande på skärmen...
Om man laddar över 90% flera gånger i rad får man varningar om att det kan försämra batteriets livslängd. Att ignorera såna varningar är ett utmärkt sätt att bli av med sin garanti. Tror dessutom det står nåt om det i manualen. Och så står det såhär i garantivillkoren:

Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 12:59
av apkungen
30% låter ändå väl mycket kan jag tycka. Jag har hört att batterierna ska klara 1C 100 - 0 % laddning 1000ggr innan det var tappat 20%. Isf borde den iaf komma 30 000 mil innan den har tappat 20 %...
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 13:20
av Limbster
Jag vet inte hur mycket tesla bilarna kommunicerar med tesla, men det känns väldigt rimligt att någon dator läser av hur man laddar sin bil, om man regelbundet endast snabbladdar borde ju en mindre del av batteriet bli tillgängligt för batteriet ska hålla längre.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 13:26
av TiborBlomhall
apkungen skrev:30% låter ändå väl mycket kan jag tycka. Jag har hört att batterierna ska klara 1C 100 - 0 % laddning 1000ggr innan det var tappat 20%. Isf borde den iaf komma 30 000 mil innan den har tappat 20 %...
Inte specifikt Teslas, utan batteri
er i allmänhet. Och inte ens dom. De flesta klarar typ 500. 1000 är riktigt riktigt bra.
Jag vet inte hur exakt chauffören var om de 30% heller, säkerligen inte 30.00% utan troligtvis en lätt överdriven siffra.
Och har du köpt din Tesla på sommaren får du också en till synes katastrofal räckviddsförsämring på bara några månader - på grund av vintern. Sen kommer räckvidden tillbaka nästa sommar
Taxibilarna gör dock alla fel på en gång: laddar batterierna med Supercharger hela tiden, laddar de till 100%, och låter bilarna stå med 100% laddade batterier hela tiden. Alla big no-no-s om man vill ta hand om sin bil. Ändå klarade sig batterierna hela bilens livslängd ut. Ja, jag skriver så, för bilars medellivslängd är just 16,000 mil i alla statistik och undersökningar.
Läs även dagens artikel:
http://teslaclubsweden.se/cykelmyten/
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 14:32
av apkungen
Njaa. "hela livslängden" skulle jag inte säga isf. Man kan inte ta ett medelvärde för alla bilar. Om tesla vill jämföra sig med tyskarnas stora bilar så bör de klara samma ströcka också. Vanligt är att merca taxis går 50k mil.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 14:44
av TiborBlomhall
OK, jag menade livslängden för vanliga bilar. Inte taxis.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 14:50
av dstr
De här diskussionerna är nästan helt ointressanta för mig.
Det vi borde spekulera loss kring istället är hur stora batterier vi har om 3-5 år och hur mycket dom kommer att kosta. Att åka runt med 85kwh om 5 år kommer nog att kännas som att släpa runt på en Iphone 1 idag.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 14:55
av apkungen
dstr skrev:De här diskussionerna är nästan helt ointressanta för mig.
Det vi borde spekulera loss kring istället är hur stora batterier vi har om 3-5 år och hur mycket dom kommer att kosta. Att åka runt med 85kwh om 5 år kommer nog att kännas som att släpa runt på en Iphone 1 idag.
Det tror inte jag, men vi får väl se.
Tror att batterier kommer att bli mindre och lättare och billigare men tror många nöjer sig med 85kWh. Kanske inte i en bil för 1 miljon men i de "vanliga" bilarna ser det nog ut så här under ganska många år framöver.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 14:57
av dstr
apkungen skrev:dstr skrev:De här diskussionerna är nästan helt ointressanta för mig.
Det vi borde spekulera loss kring istället är hur stora batterier vi har om 3-5 år och hur mycket dom kommer att kosta. Att åka runt med 85kwh om 5 år kommer nog att kännas som att släpa runt på en Iphone 1 idag.
Det tror inte jag, men vi får väl se.
Tror att batterier kommer att bli mindre och lättare och billigare men tror många nöjer sig med 85kWh. Kanske inte i en bil för 1 miljon men i de "vanliga" bilarna ser det nog ut så här under ganska många år framöver.
Visst är det så.
För egen del så skulle jag nog slå till på ett 150kwh batteri för 130k om 3-5 år (om jag skulle ha kvar nuvarande Model S som en andrabil).
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 15:13
av gellerstam
Så när planar det ut? Vid 200kWh? 250kWh När räcker det? Då kommer man ~100 mil kommer det finnas behov/efterfrågan för mer? Eller planar det ut redan vid 100kWh iom SC nätverket? Vad tror ni

's

Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 15:43
av TiborBlomhall
Batteriräckvidden är som bensintank:
Bilar i öknen åker runt med massa extra jeepdunkar med bensin så de kan åka tusentals kilometer till nästa bensinmack.
Bilar i storstäderna får mer och mer krympt bensintank (för att fuska bort några gram CO2 i NEDC-testerna).
Samma sak med elbilar. Så länge är det som att köra i öknen när det är hundratals kilometer mellan snabbladdare vill man ha så stort batteri som möjligt, så man klarar sig i (laddstolpe)öknen.
Men när det i framtiden kommer finnas snabbladdare lite överallt kommer man klara sig med en mycket mindre batteri.
Själv tror jag faktiskt redan dagens Tesla-batterier räcker. Redan längtar jag efter att äntligen få stanna och ladda så man kan sträcka på benen på långresor. De som vill ha ännu större batterier gör nog inte det för att kunna åka ännu längre nonstop utan för att kunna klara sig på sådana ställen det inte finns tillräckligt många laddare. Än. Dvs i öknen.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 16:00
av Svenssons
Blir intressant att se fossilbilar utveckling mot allt större tankar igen då öknen för dessa breder ut sig. Antalet ställen där du kan tanka bilen minskar stadigt, antal laddställen där du kan ladda bilen ökar stadigt. I Japan finns nu fler laddställen för bilar än tankställen för bilar.
http://www.theguardian.com/world/2016/m ... l-stations
Behovet av större batterier minskar alltså hela tiden och även om priset minskar så kommer troligen fler prioritera billigare, mindre batterier och därmed lägre vikt och bättre köregenskaper framför större batteripack med längre räckvidd.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 16:06
av dstr
Jag vill ha 50 mils "riktig räckvidd". Dvs, jag vill kunna åka 100 mil med enbart ett stopp för mat - och då gärna med lite marginal. Då kan man lätt ta sig runt i Europa utan att tappa så mkt tid jämfört med en fosilbil.
I somras så blev det billigare för oss att åka Mercedes-diesel till Italien istället för Teslan. Laddtiderna idag gör att det blir en extra övernattning...
Som stadsbil så räcker lätt 70kwh.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 16:18
av Limbster
dstr skrev:De här diskussionerna är nästan helt ointressanta för mig.
Det vi borde spekulera loss kring istället är hur stora batterier vi har om 3-5 år och hur mycket dom kommer att kosta. Att åka runt med 85kwh om 5 år kommer nog att kännas som att släpa runt på en Iphone 1 idag.
Jag tror på mindre batterier, finns en anledning till att model 3 beräknas få mindre än 60 kwh batteri.
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 19:32
av MartinE
Limbster skrev:dstr skrev:De här diskussionerna är nästan helt ointressanta för mig.
Det vi borde spekulera loss kring istället är hur stora batterier vi har om 3-5 år och hur mycket dom kommer att kosta. Att åka runt med 85kwh om 5 år kommer nog att kännas som att släpa runt på en Iphone 1 idag.
Jag tror på mindre batterier, finns en anledning till att model 3 beräknas få mindre än 60 kwh batteri.
För att hålla nere priset, ja.
Jag tror att "framtidens" elbilar, d v s de som väntas dyka upp inom ovan nämnda 3-5 år, kommer att ha både mindre och större storlekar. Samtidigt som utvecklingen kommer att ge oss allt effektivare batterier (läs: större) kommer det även finnas en stor marknad för bilar med mindre batterier (tänk 40-60 kWh)!
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 19:52
av drakbane
Håller med @dstr, 50 RIKTIGA mil, då e jag "nöjd".
/Sony Z3 Dual
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 20:04
av Pontus
drakbane skrev:Håller med @dstr, 50 RIKTIGA mil, då e jag "nöjd".
/Sony Z3 Dual
Innebär det 150 kWh inkl reserv, brickingskydd och lite marginal?
Re: Kan det här verklien vara sant?
Postat: 12 maj 2016 20:17
av mickeisol
2Kwh/mil ,runt 110-120 kwh för att ha riktiga 50 mil.
Men kommer ni alla ihåg att tesla har pratat om högre laddeffekter (150kw och senare 170kw) målet under 10 minuter laddning?
det indikerar nog en naturlig väg mot större kapacitet i batterierna (kanske inte högre vikt men mera kwh i samma pack jmf 85->90 och förmodligen snart 100).
Dessutom är det nog väldigt bra med stora batterier när model 3 kommer ut, en del av lösningen för att inte klogga igen superchargers.
Mycket kommer nog att klarna när gigafactoryn har börjat producera batterier.