Sida 1 av 1

Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 11:32
av Jocce
Okej, vet inte om jag slår hjärnknut på mig själv?

Men om vi säger att bilen snittar 200Wh/km, då blir det väl 2000Wh/10 km?
Eller är jag helt borta här?

Fått höra ganska ofta att folk har ca 1 kr / mil i driftkostnad, men med 1 kr / kWH så blir det då mao 2 kr milen?


Anledningen till frågeställningen är att jag håller på att ta fram beräkning för en schablon för eventuella laddplatser i min BRF, där jag förespråkar schablon men de vill helst ha schablon för smidighetens skull (då investeringskostnaden för mätningen landar på oss som hyr platserna annars)
(Finns annan tråd om detta, men tänkte jag tar just detta i en separat...)

Så med andra ord om vi säger att man kör 2000 mil per år och laddar hemma, så blir totalkostnaden ca 300 kr / månad? (2000*2/12 = 333,333 kr)


Räknar jag fel? Är jag ute och Cyklar?


/Jocce

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 11:40
av Remuz
Det stämmer men kör du 2000mil laddar du nog nästan 50% på andra ställen än hemma. När jag räknade på det i min BRF kom jag fram till 200kr. Jag tog då 2000mil och drog av de långresor jag gör, 800mil, sedan drog jag av 40% eftersom det finns laddare på jobbet. Efter det avrundande jag uppåt till närmsta hela hundratal.

2400kr*0,6 /12 = 120kr och sedan upp till 200kr

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 13:27
av apkungen
Fast då blir föreningen elleverantör.

Bättre att antingen bjuda på elen. - Det tycker jag är det bästa alternativet. Då får alla dela på kostnaden. Det gynnar de som tidigt går över till el och om det bara är några få så slås det ut över många boende. När det blir många så är det många som drar nytta av att ladda. Orättvist för några få som fortfarande kör bensin men det kanske det kan vara värt istället för att massor med folk ska krångla med pengar o elleverantör osv.

Eller sätta upp separat eltavla med mätare och en rejäl typ 2 laddare så kan man själv upphandla smidigt elavtal med låga priser på natten osv. En investering för framtiden. Så kommer nog jag göra på min garageplats som jag äger i min bostadsrättsförening när det närmar sig.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 14:18
av Remuz
I vårt fall så ingår elen i P-platsen men P-platsen längst åt väster är dyrare än de andra.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 14:38
av kanylbullen
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 13 maj 2016 18:57
av Peter Holm
Du räknar rimligt.
200 Wh/km = 2kWh/mil. Skall en schablon skapas kan kanske 1500 mil laddad vid bostaden vara rimlig om man kör 2000 per år (givetvis beroende på eget körmönster men det är nog viktigt att ta i i överkant så att ingen surputte stoppar det).

1500 mil ==> 3000 kWh per år eller 250 kWh per månad (fler på vintern, färre på sommaren).

1 kWh kostar runt kronan inklusive nätavgift. Även här är det nog bra att inte använda föreningens faktiska kostnad då föreningen inte skall kunna ses som elleverantör.

Rimligt i så fall är att en parkeringsplats med laddmöjlighet kostar 250-300 kr mer än övriga per månad. Resonemanget liknar det vi hade där jag bodde tidigare där en parkering med motorvärmarmöjlighet kostade mer (500 kr) än en utan oavsett om man nyttjade möjligheten eller ej.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 14 maj 2016 06:23
av Skr00ban
Ah! Det härliga med att bo i villa! Inga jäkla grannar som klagar och ska tycka till. Det kommer bli bråk hur man än försöker. Bråkar man om ludd i filtren så kommer de bråka om att man laddar bilen. Skaffar du egen mätare och betalar elen själv, så kommer de hävda att den är en brandrisk!
Det ska sägas att jag tidigare bott i lägenhet och suttit med i styrelse och fått många kängor av äldre boende i föreningen när man försöker ändra på saker till det bättre. De är så principfasta, och det spelar ingen roll hur bra argument du har. Men lycka till ändå, undantag finns säkert :D

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 14 maj 2016 12:02
av TiborBlomhall
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 14 maj 2016 12:25
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:
Vad jag har förstått så bränner de där häftiga ludicurousaccelerationerna däck så det står härliga till även om det aldrig blir nån burn out. Ytterligare en orsak till att inte ha möjlighet till det! Iaf för en som jag som inte har obegränsat med pengar. Jag vill ju ha så låg kostnad som möjligt på min elbil, inte göra den till en pengaslukare.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 14 maj 2016 21:58
av joel80
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:

Kollar man och jämför däckkostnader med andra "muskelbilar" så kan vi nog se liknande siffror för däckkostnader där också. Skulle inte säga att dom kostnaderna som vissa teslaägare har på däck är helt relaterade till "elbil" utan mer till den performance-bil som just Teslan är. :)

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 15 maj 2016 10:36
av e5m1r
BMW sliter också döck som bara det ( nu pratar inte vi om 316i) och dessa är inte heller gratis
I bästa fall fick jag byta bakdäck varannat år ( både sommar och vinter) framdäck kanske var tredje eller så
Så tittar man bara på däck så är det samma om inte värre ön tesla

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 15 maj 2016 18:34
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:
Jag körde helt slut på mina sommardäck på 2500mil...

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 16 maj 2016 21:10
av Lessmog
joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:

Kollar man och jämför däckkostnader med andra "muskelbilar" så kan vi nog se liknande siffror för däckkostnader där också. Skulle inte säga att dom kostnaderna som vissa teslaägare har på däck är helt relaterade till "elbil" utan mer till den performance-bil som just Teslan är. :)
Nu är ju Teslan just en Musk-elbil! 8-)

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 16 maj 2016 23:42
av joel80
Haha.. Faan.. jag var ju rolig utan att ens märka det.. känns lite som ett förlorat skämt! En sån tur att du räddade det! :D

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 17 maj 2016 06:48
av Bjelke
Ja den hade även jag missat, som älskar att leka med ord dessutom :shock:

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 17 maj 2016 11:11
av ekenman
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:
Vad jag har förstått så bränner de där häftiga ludicurousaccelerationerna däck så det står härliga till även om det aldrig blir nån burn out. Ytterligare en orsak till att inte ha möjlighet till det! Iaf för en som jag som inte har obegränsat med pengar. Jag vill ju ha så låg kostnad som möjligt på min elbil, inte göra den till en pengaslukare.
Mmmm.... men service är ju inte helt gratis heller. 2:- drygt till per mil där.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 17 maj 2016 13:18
av joel80
Vilket är helt bisarrt!
ICE-bils drivsystem: 2000+ rörliga delar som behöver service
Teslas drivsystem: 18st rörliga delar

Jag betalar 175kr/mån för serviceavtal på min Volvo. Upp till 3000mil/år.. Då är det en hybrid.. Alltså med dubbla drivsystem.. Om något borde det vara dyrare än Tesla. Dom mjölkar pengar... Vi får hoppas att servicekostnaden på Model 3 är lite mer rimlig.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 07:49
av Skr00ban
joel80 skrev:
Vilket är helt bisarrt!
ICE-bils drivsystem: 2000+ rörliga delar som behöver service
Teslas drivsystem: 18st rörliga delar

Jag betalar 175kr/mån för serviceavtal på min Volvo. Upp till 3000mil/år.. Då är det en hybrid.. Alltså med dubbla drivsystem.. Om något borde det vara dyrare än Tesla. Dom mjölkar pengar... Vi får hoppas att servicekostnaden på Model 3 är lite mer rimlig.
Tror du inte att tesla resonerar som så att eftersom bilen har så få rörliga delar som behöver bytas ut, så måste de få in liknande summa på service som vid fossilbilar. Där får du byta oljor, stift, remmar osv.osv. Slår man ut den totala summan för alla dessa delar som byts vid service av en "vanlig" bil så tror jag inte skillnaden är så stor.
joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
kanylbullen skrev:
Jag räknar med 1.7 kr milen för el och 2 kr milen för däck över de senaste 12 mån/4500 mil. 85D som körs "aggressivt" på landsväg och motorväg.
Hmm... Intressant vinkling: "största driftskostnaden på elbil är däck" :D
Får säkert en och annan fossilare hicka till :mrgreen:

Kollar man och jämför däckkostnader med andra "muskelbilar" så kan vi nog se liknande siffror för däckkostnader där också. Skulle inte säga att dom kostnaderna som vissa teslaägare har på däck är helt relaterade till "elbil" utan mer till den performance-bil som just Teslan är. :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 10:30
av joel80
Oljor och stift är sånt som ingår i mitt avtal under de tre år jag tecknat.
0-9000 mil.

Kamrem ska bytas vid 18 000 mil.. Kommer inte ha kvar bilen då, men om vi ändå räknar på det blir det max 50 öre/mil. Kostar 5000-9000kr att byta.

Att dom räknar att dom "ska få in" pengar handlar ju då isåfall om att dom ska göra bättre vinst, inte att dom egentligen gör ett större jobb. Eller hur menar du? Vad är det du betalar när du betalar en Tesla-service? Borde det inte vara arbetstid och materialkostnader?

Jag hoppas att service på elbilar framöver kommer vara billigare än på ICE-bilar. Det borde vara möjligt.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 11:07
av leiflodde
Jag skall i veckan lämna på service 8000 mil och kostnaden för denna service är 9800:- :o

Tycker personligen att priset är lite högt men vill att de går igenom bilen innan garantin går ut så att allt småfix rättas till.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 12:58
av Gustafsson
leiflodde skrev:
Jag skall i veckan lämna på service 8000 mil och kostnaden för denna service är 9800:- :o

Tycker personligen att priset är lite högt men vill att de går igenom bilen innan garantin går ut så att allt småfix rättas till.
Har du kollat vad den kostar i grannlandet i väster ? Kan skilja åtskilliga SEK....Så pass att det kan betala både resan dit och hotellrum, besök på nåt trevligt ställe mm.
/70D

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 13:16
av leiflodde
Skall till Norge i veckan så passade på med en service och lite fix från förra servicen och om jag minns rätt betalde jag 6500:- så höjningen märktes.

Körde i början till Kastrup då jag ofta är Danmark men tycker de är ganska trevliga och snabba i GBG.

Hoppas bara man nu slipper köra fossilt till Norge i veckan man kanske inte blir insläppt :D och har ju inget tankkort :D

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 14:37
av bylund
leiflodde skrev:
Hoppas bara man nu slipper köra fossilt till Norge i veckan man kanske inte blir insläppt :D och har ju inget tankkort :D
Det sista har bensinbolagen till slut lyckats lösa genom att börja acceptera något så smart internationella betalkort, som t ex Visa eller Mastercard. Jag hoppas att laddstationsoperatörerna ska anamma detta också. Helt briljant, de slipper ju då göra saker som att utveckla egna speciella appar och dela ut RFID-kort till potentiella kunder.

Re: Hur många KW / 10 km? Kostnad / 10 km?

Postat: 22 maj 2016 14:57
av leiflodde
bylund skrev:
leiflodde skrev:
Hoppas bara man nu slipper köra fossilt till Norge i veckan man kanske inte blir insläppt :D och har ju inget tankkort :D
Det sista har bensinbolagen till slut lyckats lösa genom att börja acceptera något så smart internationella betalkort, som t ex Visa eller Mastercard. Jag hoppas att laddstationsoperatörerna ska anamma detta också. Helt briljant, de slipper ju då göra saker som att utveckla egna speciella appar och dela ut RFID-kort till potentiella kunder.
Jo ännu är det lite struligt med olika betalmetoder men är väl så att som du nämner är vi lite för tidiga och får väl leva med detta några år till.

Har bara Clever kort själva och annars funkar Teslas stationer ganska bra i Sverige och Europa. Men idag att tänka på att jag över dagen 1/6 måste åka Oskarshamn Jönköping T o R för en anställnings intervju och då måste man planera igen men löser sig nog ändå som vanligt :)