Brukar inte läsa så mycket på den sidan, så har ingen större koll. Däremot tyckte jag att den artikeln sammanfattade rätt mycket av det jag ville få fram. Så istället för att länka 10-20st andra sidor där delar av samma information kommit fram, tänkte jag att den här fungerade bättre och är mer lättsmält så att säga. Sä länge faktan är rätt och inget svammel och ljug, tycker jag att det är okej.PapaD skrev:Menade inget illa. Jag tycker många på Cleantechnica.com är intressanta och nyanserade. Men Crider är inte det, tyvärr. Det finns andra, särskilt Zach deras editor som jag hellre hänvisar till för nyanserade artiklar. Det är min åsikt. Inga lögner, men hon är helt okritisk.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Model S 90D
Re: Artikel i media
Enligt di.se är det norska Freyr.Elix747 skrev:Nu batterifabrik på gång Svenljunga. Okänt vilken tillverkare. Någon som vet mer?
Exklusivt avtal skrivet – enorm batterifabrik till Sjuhärad
” en internationell battericellstillverkare som är på gång att etablera sig i Lockryd. Det blev officiellt på tisdagskvällen. Svenljunga kommun har tecknat ett exklusivt markreservationsavtal”
https://www.bt.se/kind/etableringen-off ... -360b0560/ (betalsida)
” Logistea har tecknat LOI för hyresavtal med internationell battericellstillverkare om 380 000 kvm nyproduktion samt tecknat tillhörande markreservationsavtal avseende en miljon kvm markyta i Svenljunga kommun”
https://logistea.se/sv/logistea-har-tec ... jung-8339/
https://www.di.se/nyheter/norsk-jatte-p ... i-sverige/
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Artikel i media
Eller tydligen enligt svt.Elix747 skrev:Enligt di.se är det norska Freyr.Elix747 skrev:Nu batterifabrik på gång Svenljunga. Okänt vilken tillverkare. Någon som vet mer?
Exklusivt avtal skrivet – enorm batterifabrik till Sjuhärad
” en internationell battericellstillverkare som är på gång att etablera sig i Lockryd. Det blev officiellt på tisdagskvällen. Svenljunga kommun har tecknat ett exklusivt markreservationsavtal”
https://www.bt.se/kind/etableringen-off ... -360b0560/ (betalsida)
” Logistea har tecknat LOI för hyresavtal med internationell battericellstillverkare om 380 000 kvm nyproduktion samt tecknat tillhörande markreservationsavtal avseende en miljon kvm markyta i Svenljunga kommun”
https://logistea.se/sv/logistea-har-tec ... jung-8339/
https://www.di.se/nyheter/norsk-jatte-p ... i-sverige/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... svenljunga
Kul med en batterifabrik i Västsverige.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Artikel i media
Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
Re: Artikel i media
Jag har läst artiklarna, i den ordning som de publicerades. SVT och di sist. Mediala rubriker ja, men så är det ju alltid i media. Jag tycker det är intressant att ett markavtal är tecknat för en eventuell fabrik. Många steg kvar, men jag tycker det är intressant ändå.Fredrik j skrev:Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Artikel i media
Ligger det här i elområde 3 eller 4 ?Elix747 skrev:Jag har läst artiklarna, i den ordning som de publicerades. SVT och di sist. Mediala rubriker ja, men så är det ju alltid i media. Jag tycker det är intressant att ett markavtal är tecknat för en eventuell fabrik. Många steg kvar, men jag tycker det är intressant ändå.Fredrik j skrev:Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
Dom vet väl att det går åt i runda slängar 80kwh el till produktionen av 1 kwh lagring av batterier.
ska bli spännande att se hur elförsörjningen till dylikt ska lösas.
Re: Artikel i media
mickeisol skrev:Ligger det här i elområde 3 eller 4 ?Elix747 skrev:Jag har läst artiklarna, i den ordning som de publicerades. SVT och di sist. Mediala rubriker ja, men så är det ju alltid i media. Jag tycker det är intressant att ett markavtal är tecknat för en eventuell fabrik. Många steg kvar, men jag tycker det är intressant ändå.Fredrik j skrev:Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
Dom vet väl att det går åt i runda slängar 80kwh el till produktionen av 1 kwh lagring av batterier.
ska bli spännande att se hur elförsörjningen till dylikt ska lösas.
Jo, med kärnkraften saboterad till hälften i södra Sverige så blir ju läget för sådan här industri mycket besvärligare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Det ligger i SE3. Dyrt just nu och säker dyrt ett bra tag till. Men Lockryd har ju mer eller mindre direkt leverans av 400kV från Ringhals. De kanske får bra industriarabatt på elpriset. Det är ju redan stor skillnad på konsument pris och industripris på el.martinot skrev:mickeisol skrev:Ligger det här i elområde 3 eller 4 ?Elix747 skrev:Jag har läst artiklarna, i den ordning som de publicerades. SVT och di sist. Mediala rubriker ja, men så är det ju alltid i media. Jag tycker det är intressant att ett markavtal är tecknat för en eventuell fabrik. Många steg kvar, men jag tycker det är intressant ändå.Fredrik j skrev:Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
Dom vet väl att det går åt i runda slängar 80kwh el till produktionen av 1 kwh lagring av batterier.
ska bli spännande att se hur elförsörjningen till dylikt ska lösas.
Jo, med kärnkraften saboterad till hälften i södra Sverige så blir ju läget för sådan här industri mycket besvärligare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Artikel i media
Är brist på el även för industrin i SE3 och SE4 efter att kärnkraften reducerats till hälften.Elix747 skrev:Det ligger i SE3. Dyrt just nu och säker dyrt ett bra tag till. Men Lockryd har ju mer eller mindre direkt leverans av 400kV från Ringhals. De kanske får bra industriarabatt på elpriset. Det är ju redan stor skillnad på konsument pris och industripris på el.martinot skrev:mickeisol skrev:Ligger det här i elområde 3 eller 4 ?Elix747 skrev:Jag har läst artiklarna, i den ordning som de publicerades. SVT och di sist. Mediala rubriker ja, men så är det ju alltid i media. Jag tycker det är intressant att ett markavtal är tecknat för en eventuell fabrik. Många steg kvar, men jag tycker det är intressant ändå.Fredrik j skrev:Man har reserverat mark för att säkra ett alternativ.
” Vi utvärderar flera platser och Svenljunga är en av dem, säger Katrin Berntsen, kommunikationsdirektör på företaget.”
Läser ni inte länkarna ni klistrar in?
Ingen fabrik är beslutat. Man har bara förvissat sig om att det finns mark om man bestämmer sig för Svenljunga. Vilka dom andra platserna är berättar man tydligen inte men kanske sitter där en samling lika förväntansfulla människor?
Av rubriken får man ju intrycket att allt är klart.
Dom vet väl att det går åt i runda slängar 80kwh el till produktionen av 1 kwh lagring av batterier.
ska bli spännande att se hur elförsörjningen till dylikt ska lösas.
Jo, med kärnkraften saboterad till hälften i södra Sverige så blir ju läget för sådan här industri mycket besvärligare.
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Artikel i media
www.torquenews.com/1/lfp-batterys-advantages-tesla/amp
Yesterday news broke that Tesla is getting LFP batteries from a Chinese company in the United States. While we discussed why it's a big deal for Tesla, in this report we are going to take a look at the advantages of LFP batteries for Tesla.
Men är det verkligen Tesla som ska ha dessa batterier?
Re: Artikel i media
Enligt SVT så ska det vara norska Freyr Battery som visat intresse för etablering i Svenljunga kommun. Nån som har koll på företaget?
https://www.freyrbattery.com/
https://www.freyrbattery.com/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Var det inte dom som skulle fixa batterier till färjor mm? (det kan väl också bli hur stort som helst typ)Kevork skrev:Enligt SVT så ska det vara norska Freyr Battery som visat intresse för etablering i Svenljunga kommun. Nån som har koll på företaget?
https://www.freyrbattery.com/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
https://www.motor1.com/news/557300/hyun ... er-closed/Hyundai Allegedly Closes Its Combustion Engine Development Center.
The electric push is on as manufacturers race to position themselves for an EV future. Many companies have made verbal commitments to going all-electric, but Hyundai could be taking a bold step by ending the development of future internal combustion engines right now.
That's the word in an article from Business Korea that dropped just before Christmas. The website claims Hyundai Motor Group officially cut its engine development department at the company's Namyang Research Institute south of Seoul. The article also states the automaker's powertrain group was reorganized into an electrification development team, and that a battery development group was established.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Daimler har misslyckats med samarbetet med kinesiska Denza. Så nu säljer man en stor del till BYD.
Är man konspiratorisk så nu har kineserna fått tillräckligt med kunnande från Daimler, och är inte intresserad av något samarbete längre.
Och vad vill BYD?
Varför sälja batterier till Mercedes när man kan sälja hela elbilar istället?
Är man konspiratorisk så nu har kineserna fått tillräckligt med kunnande från Daimler, och är inte intresserad av något samarbete längre.
Och vad vill BYD?
Varför sälja batterier till Mercedes när man kan sälja hela elbilar istället?
https://www.electrive.net/2021/12/28/da ... -deutlich/
Daimler kommer att minska sin andel avsevärt i Denza, elbilssamriskföretaget som drivs tillsammans med BYD i Kina – från 50 procent till tio procent. BYD kommer därför att inneha 90 procent av aktierna i Denza i framtiden.
Transaktionen, som är föremål för myndighetsgodkännanden, är planerad att avslutas i mitten av 2022. Från och med då kommer den kinesiska batteri- och e-bilstillverkaren BYD att ha ensam röst i samriskföretaget Shenzhen Denza New Energy Automotive.
Denza har länge kritiserats internt på Daimler . Å ena sidan var försäljningssiffrorna långt under förväntningarna - endast 23 000 fordon har sålts sedan den första Denza lanserades 2014. Även om det gemensamma företaget en gång startade med målet att bli den mest framgångsrika tillverkaren av fordon med alternativa drivningar i Kina, uppnår e-bilstartups som Nio och Xpeng nu regelbundet femsiffriga försäljningssiffror – per månad.
Dessutom passar de billiga mellanklassbilarna från Denza inte in i Daimler-chefen Ola Källenius strategi – Denza grundades under sin föregångare Dieter Zetsche. Källenius vill som bekant placera Mercedes i segmentens överkant med hög marginal. Detta argument gäller dock endast delvis, eftersom Denza framstår som ett separat varumärke.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Tror din analys är 100% spot on!Zalman3 skrev:Daimler har misslyckats med samarbetet med kinesiska Denza. Så nu säljer man en stor del till BYD.
Är man konspiratorisk så nu har kineserna fått tillräckligt med kunnande från Daimler, och är inte intresserad av något samarbete längre.
Och vad vill BYD?
Varför sälja batterier till Mercedes när man kan sälja hela elbilar istället?
Det är klassisk taktik och modus operandi hos kineserna. Samarbete = kunskapsöverföring -> sedan dumpar man "samarbetet" och kör själv.
Västerländska företag är ibland extremt naiva och dåliga på att lära sig av historien (Daimler är inte det första företaget som råkat ut för detta).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Vad jag har fått det berättat för mig av någon som har haft med kineser att göra med för tillverkning och sådant, är att de tydligen kräver typ all källkod, ritningar odyl till det som de ska tillverka en plastdel för, annars får man inget av dem eller om det skulle bli enormt mycket dyraremartinot skrev:Tror din analys är 100% spot on!Zalman3 skrev:Daimler har misslyckats med samarbetet med kinesiska Denza. Så nu säljer man en stor del till BYD.
Är man konspiratorisk så nu har kineserna fått tillräckligt med kunnande från Daimler, och är inte intresserad av något samarbete längre.
Och vad vill BYD?
Varför sälja batterier till Mercedes när man kan sälja hela elbilar istället?
Det är klassisk taktik och modus operandi hos kineserna. Samarbete = kunskapsöverföring -> sedan dumpar man "samarbetet" och kör själv.
Västerländska företag är ibland extremt naiva och dåliga på att lära sig av historien (Daimler är inte det första företaget som råkat ut för detta).
Re: Artikel i media
Allt som ska säljas i kina måste ccc-certifieras.Gargamel skrev:Vad jag har fått det berättat för mig av någon som har haft med kineser att göra med för tillverkning och sådant, är att de tydligen kräver typ all källkod, ritningar odyl till det som de ska tillverka en plastdel för, annars får man inget av dem eller om det skulle bli enormt mycket dyraremartinot skrev:Tror din analys är 100% spot on!Zalman3 skrev:Daimler har misslyckats med samarbetet med kinesiska Denza. Så nu säljer man en stor del till BYD.
Är man konspiratorisk så nu har kineserna fått tillräckligt med kunnande från Daimler, och är inte intresserad av något samarbete längre.
Och vad vill BYD?
Varför sälja batterier till Mercedes när man kan sälja hela elbilar istället?
Det är klassisk taktik och modus operandi hos kineserna. Samarbete = kunskapsöverföring -> sedan dumpar man "samarbetet" och kör själv.
Västerländska företag är ibland extremt naiva och dåliga på att lära sig av historien (Daimler är inte det första företaget som råkat ut för detta).
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Com ... ertificate
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Artikel i media
https://www.di.se/bil/tjanstebilarna-so ... planboken/
Tjänstebilarna som är bäst för plånboken.
Att köra en renodlad fossilbil som förmånsbil är dyrt medan laddhybrider och elbilar är väsentligt snällare mot plånboken. Det framgår tydligt av Di:s genomgång.
”Det måste finnas synnerligen goda skäl för att inte gå över till laddbart”, säger Mats Silfver, Sverigechef på DNB-ägda Autolease.
Re: Artikel i media
Kina klandrar Starlink för att hota deras rymdstation.
Intressant utveckling!
Kan det månne få konsekvenser för Teslas verksamhet i landet?
Inslaget börjar vid tidslinjen 02:08:40
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... gen-har-21
Intressant utveckling!
Kan det månne få konsekvenser för Teslas verksamhet i landet?
Inslaget börjar vid tidslinjen 02:08:40
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... gen-har-21
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Artikel i media
En del av spelet när man ger sig in i kina.Lars Json skrev:Kina klandrar Starlink för att hota deras rymdstation.
Intressant utveckling!
Kan det månne få konsekvenser för Teslas verksamhet i landet?
Inslaget börjar vid tidslinjen 02:08:40
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... gen-har-21
Re: Artikel i media
De har väl viss "rätt" att i alla fall kritisera Starlink då det senaste månaderna har varit nära att Starlink-satelliter krockat med deras rymdstation. Den har fått göra undanmanövrar 2ggr för att inte bli påkörd.Lars Json skrev:Kina klandrar Starlink för att hota deras rymdstation.
Intressant utveckling!
Kan det månne få konsekvenser för Teslas verksamhet i landet?
Inslaget börjar vid tidslinjen 02:08:40
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... gen-har-21
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det enda Starlink hotar är Kinas politiska system. Det blir lite som när Sverige fick parabolantenner och man började kunna se annan information än den statskontrollerade.
Re: Artikel i media
Så du har andra uppgifter kring incidenterna med rymdstationen?LarsL skrev:Det enda Starlink hotar är Kinas politiska system. Det blir lite som när Sverige fick parabolantenner och man började kunna se annan information än den statskontrollerade.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Nej, men jag har rätt bra koll på kommunistdiktaturer.joel80 skrev:Så du har andra uppgifter kring incidenterna med rymdstationen?LarsL skrev:Det enda Starlink hotar är Kinas politiska system. Det blir lite som när Sverige fick parabolantenner och man började kunna se annan information än den statskontrollerade.
Varför skulle man vara så urbota dum att man placerar en rymdstation på så låg höjd och dessutom i ett område där man rimligen vet att starlink finns? Jo, man vill skapa en konflikt och man vill kunna förbjuda utan att det för den egna befolkningen blir för uppenbart.