Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Till att börja med så kanske de inte ens 'behöver' invadera?

De har tydligen möjlighet att placera en total flott- och flygblockad mot Taiwan idag ifall kommunistdiktaturen skulle bestämma sig för det.

Mer om det här från 60 Minutes Australia:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fast en total flott- och flygblockad skulle väl rimligen tvinga Taiwan att svara...

De har ju t.ex. fyra ubåtar och ett hyfsat flygvapen. Säkert en del sjömålsrobotar också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Om tredje världskriget inte startas av Ryssland så kan det säkert bli Kina som lägger grunden/startskottet till det. Skall bli intressant att följa de närmaste decennierna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Nej, jag tycker det behöver vara ett land som Sverige har erkänt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Nej, jag tycker det behöver vara ett land som Sverige har erkänt.
Fattar inte vad du är ute efter.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Nej, jag tycker det behöver vara ett land som Sverige har erkänt.
Fattar inte vad du är ute efter.
Jag undrade hur scenariot ser ut när kina börjar invadera världen? Vilket land man börjar med. Jag tror kina mer siktar på att bli ekonomiskt starka i omvärlden men inte söka att öka sitt territorium.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
Fast det är ju befolkningen som driver många av de företag som många inte vill handla med. Alla dessa företagare är inte lydiga undersåtar till kommunistpartiet och att handla med kinesiska företag innebär inte per automatik att man handlar med kommunistpartiet. Visst försöker partiet konstant stärka kontrollen över företagen, men än så länge finns det privata företag i Kina.
Tanken bakom att sätta ekonomisk press mot Kina är ju att öka spänningarna i det kinesiska kommunistpartiet samtidigt som man ökar det folkliga missnöjet mot samma kommunistparti.

Förhoppningvis kommer det sedan leda till förändringar.

Har du någon bättre idé?
Ja det lyckades man jävligt bra med i förna Jugoslavien.
Kan bara säga att inget blev bättre, fast det är 30 år sedan man startade med det.
Tänker inte sätta mig och studera historia i X antal timmar. Men som jag minns det så var det rätt mycket mer komplicerat än så. Har faktiskt ingen bild överhuvudtaget om att det skulle ha varit några sanktioner från den demokratiska världen som drog igång slaktandet och våldtäkterna där.
Ja har du inte tid då tycker jag du ska inte prata om det. Vi som hade tid att ofrivilligt uppleva det minns lite mer än man kan läsa i historieböckerna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jugoslavien har säkert gjort mycket fel, men det innebär inte att vi skall sluta att se faran med Kina. Se bara vad det har lett till att vi underskattat vad en diktatur som Ryssland är kapabel till. Dags att ta diktaturer, speciellt de med stor makt, på allvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
Jugoslavien har säkert gjort mycket fel, men det innebär inte att vi skall sluta att se faran med Kina. Se bara vad det har lett till att vi underskattat en diktatur Ryssland. Dags att ta diktaturer, speciellt de med stor makt, på allvar.
Mycket var fel i Jugoslavien,men det var ändå mycket bättre än det som blev efter 1991.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Men jösses... Röstade du själv på ett parti som tycker vi ska erkänna Taiwan som en självständig stat i det senaste valet? Det enda parti i Sverige som vill erkänna Taiwan som en självständig stat, och därmed ge dem ett visst skydd mot en eventuell kinesisk invasion, är så vitt jag vet miljöpartiet. Och de verkar du hata. Om du nu är så bekymrad över Taiwan tycker jag du ska tänka en vända till innan du går till valurnan nästa gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Men jösses... Röstade du själv på ett parti som tycker vi ska erkänna Taiwan som en självständig stat i det senaste valet? Det enda parti i Sverige som vill erkänna Taiwan som en självständig stat, och därmed ge dem ett visst skydd mot en eventuell kinesisk invasion, är så vitt jag vet miljöpartiet. Och de verkar du hata. Om du nu är så bekymrad över Taiwan tycker jag du ska tänka en vända till innan du går till valurnan nästa gång.
Man diskuterar något stort och viktigt men så kommer det nån meningslös attack på nåt oväsentligt...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Nej, jag tycker det behöver vara ett land som Sverige har erkänt.
Fattar inte vad du är ute efter.
Jag undrade hur scenariot ser ut när kina börjar invadera världen? Vilket land man börjar med. Jag tror kina mer siktar på att bli ekonomiskt starka i omvärlden men inte söka att öka sitt territorium.
De har t ex köpt "halva Afrika". Eller åtminstone deras naturtillgångar. Det räknas också. De behöver inte invadera oss fysiskt för att få makt över oss.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker ni er att kina skulle börja invadera andra länder? Vilka i så fall?
Taiwan. Men tydligen är det inget riktigt land så det gör ingenting. :roll:
Men jösses... Röstade du själv på ett parti som tycker vi ska erkänna Taiwan som en självständig stat i det senaste valet? Det enda parti i Sverige som vill erkänna Taiwan som en självständig stat, och därmed ge dem ett visst skydd mot en eventuell kinesisk invasion, är så vitt jag vet miljöpartiet. Och de verkar du hata. Om du nu är så bekymrad över Taiwan tycker jag du ska tänka en vända till innan du går till valurnan nästa gång.
Man diskuterar något stort och viktigt men så kommer det nån meningslös attack på nåt oväsentligt...
Om du nu tycker det är oväsentligt så undrar jag varför du skrev "Men det är tydligen inte ett riktigt land så då gör det ingenting...", och himlade med ögonen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Jag har ingen lust alls att blockera eller sluta svara dig MWall. Jag tycker du bidrar med mycket positivt till forumet. Jag blev lite sorgsen när Verdi lämnade forumet och tror jag skrev det, och glad när du kom tillbaka. Men om du inte vill ha en några konversationer med mig framöver kommer jag givetvis respektera det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Dubbelpost
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

iAkita skrev:
Jo, fast Kina och kineserna kan ju knappast lastas för att de är duktiga på att förhandla och skriva handelsavtal, om det nu är så som ni säger. Det ska i så fall de politiker vi röstat fram i demokratiska val lastas för. Tyvärr har vi vant oss vid en väldigt låg prisbild på i princip alla varor, som endast kan upprätthållas genom att produktionen sker i låglöneländer med tvivelaktiga arbetsförhållanden. Något som den radikala vänstern klagat på länge och fått hutlöst med skit för, framförallt av den konservativa höger som nu plötsligt i stora delar anammat deras retorik. Själv har jag oerhört svårt att se hur man skulle kunna förbättra förhållandena för kineser, poilitiskt eller ekonomiskt, genom att återigen isolera dem. De kineser jag haft kontakt med och lärt känna genom mitt jobb vill ha ekonomiska och miljömässiga framsteg i första hand, och ett nytt politiskt system i andra hand.
Håller helt med. Varför kunde vi handla med Kina tidigare när de tillverkade produkter billigt på beställning av västerlandet? De var lika mycket diktatur på den tiden. Deng Xiaoping, som öppnade upp för marknadsekonomi var den som beordrade massakern på Himmelska fridens torg 1989. Redan då borde väl väst ha det insett att de inte skulle bli någon demokrati i Kina. Men man fortsatte glatt att göra affärer med landet ändå. I slutändan handlar det väl om att Kina inte ska få konkurrera ekonomiskt med västvärlden eftersom de vägrar att följa i Japans och Sydkoreas fotspår och införa demokrati. Jag tycker inte väst har någon rätt att förvägra det kinesiska folket en bra levnadsstandard bara för att landet har en dålig ledning som för övrigt inte är vald av folket själva.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
iAkita skrev:
Jo, fast Kina och kineserna kan ju knappast lastas för att de är duktiga på att förhandla och skriva handelsavtal, om det nu är så som ni säger. Det ska i så fall de politiker vi röstat fram i demokratiska val lastas för. Tyvärr har vi vant oss vid en väldigt låg prisbild på i princip alla varor, som endast kan upprätthållas genom att produktionen sker i låglöneländer med tvivelaktiga arbetsförhållanden. Något som den radikala vänstern klagat på länge och fått hutlöst med skit för, framförallt av den konservativa höger som nu plötsligt i stora delar anammat deras retorik. Själv har jag oerhört svårt att se hur man skulle kunna förbättra förhållandena för kineser, poilitiskt eller ekonomiskt, genom att återigen isolera dem. De kineser jag haft kontakt med och lärt känna genom mitt jobb vill ha ekonomiska och miljömässiga framsteg i första hand, och ett nytt politiskt system i andra hand.
Håller helt med. Varför kunde vi handla med Kina tidigare när de tillverkade produkter billigt på beställning av västerlandet? De var lika mycket diktatur på den tiden. Deng Xiaoping, som öppnade upp för marknadsekonomi var den som beordrade massakern på Himmelska fridens torg 1989. Redan då borde väl väst ha det insett att de inte skulle bli någon demokrati i Kina. Men man fortsatte glatt att göra affärer med landet ändå. I slutändan handlar det väl om att Kina inte ska få konkurrera ekonomiskt med västvärlden eftersom de vägrar att följa i Japans och Sydkoreas fotspår och införa demokrati. Jag tycker inte väst har någon rätt att förvägra det kinesiska folket en bra levnadsstandard bara för att landet har en dålig ledning som för övrigt inte är vald av folket själva.


Det handlar inte om folket. Det handlar om att Kina som land håller på att bli alldeles för mäktiga.

Att de bryter mot mänskliga rättigheter är en bisak. Pengar trumfar sånt. Är bara att kolla på IOK och Fifa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Varför kunde vi handla med Kina tidigare när de tillverkade produkter billigt på beställning av västerlandet? De var lika mycket diktatur på den tiden. Deng Xiaoping, som öppnade upp för marknadsekonomi var den som beordrade massakern på Himmelska fridens torg 1989. Redan då borde väl väst ha det insett att de inte skulle bli någon demokrati i Kina. Men man fortsatte glatt att göra affärer med landet ändå. I slutändan handlar det väl om att Kina inte ska få konkurrera ekonomiskt med västvärlden eftersom de vägrar att följa i Japans och Sydkoreas fotspår och införa demokrati. Jag tycker inte väst har någon rätt att förvägra det kinesiska folket en bra levnadsstandard bara för att landet har en dålig ledning som för övrigt inte är vald av folket själva.
Man hade förr i tiden, mycket naivt kan man tycka nu, förhoppningen att handel skulle skapa och sprida demokrati och frihet.

Det bästa sättet vi kan göra för att hjälpa kineserna till frihet och ett bättre liv är att motarbeta maffian (CCP) som styr och kontrollerar ekonomin i landet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
tesla newbie skrev:
Varför kunde vi handla med Kina tidigare när de tillverkade produkter billigt på beställning av västerlandet? De var lika mycket diktatur på den tiden. Deng Xiaoping, som öppnade upp för marknadsekonomi var den som beordrade massakern på Himmelska fridens torg 1989. Redan då borde väl väst ha det insett att de inte skulle bli någon demokrati i Kina. Men man fortsatte glatt att göra affärer med landet ändå. I slutändan handlar det väl om att Kina inte ska få konkurrera ekonomiskt med västvärlden eftersom de vägrar att följa i Japans och Sydkoreas fotspår och införa demokrati. Jag tycker inte väst har någon rätt att förvägra det kinesiska folket en bra levnadsstandard bara för att landet har en dålig ledning som för övrigt inte är vald av folket själva.
Man hade förr i tiden, mycket naivt kan man tycka nu, förhoppningen att handel skulle skapa och sprida demokrati och frihet.

Det bästa sättet vi kan göra för att hjälpa kineserna till frihet och ett bättre liv är att motarbeta maffian (CCP) som styr och kontrollerar ekonomin i landet.
Handel kanske inte skapade demokrati, men det lyfte 100-tals miljoner ur fattigdom och gav förutsättningar för kineser att fritt välja sin egen framtid. Det står numera var och en fritt att lämna Kina för arbete och studier, och ingen riskerar fängelse eller värre om de väljer att återvända till Kina efter en period utomlands. Att det skulle vara för kinesernas bästa att bygga upp murar runt Kina, och försvåra för dem ekonomiskt på olika sätt, är det nog väldigt få kineser som håller med om. Jag har iallafall aldrig träffat någon, varken i eller utanför Kina. Har du, eller tar du dig bara friheten att bestämma vad som är bäst för kineserna utifrån dina egna värderingar, precis som CCP?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Handel kanske inte skapade demokrati, men det lyfte 100-tals miljoner ur fattigdom och gav förutsättningar för kineser att fritt välja sin egen framtid.

Har du, eller tar du dig bara friheten att bestämma vad som är bäst för kineserna utifrån dina egna värderingar, precis som CCP?
Nej, tyvärr så kan inte medborgare i Kina bestämma över sin framtid i Kina. Du kan ha vilka värderingar du vill, men bara de speglar de värderingar som CCP vill. Är du dessutom av fel ras eller religion så löper du en stor risk att sättas i koncentrationsläger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev:
Det bästa sättet vi kan göra för att hjälpa kineserna till frihet och ett bättre liv är att motarbeta maffian (CCP) som styr och kontrollerar ekonomin i landet.
Jag vill först och främst vara tydlig med att jag på intet sätt stödjer ledningen i Kina. Den är, som du riktigt påpekar, att likna vid en maffia. Problemet är väl hur vi ska motarbeta CCP? Tror inget land är villigt att gå in med våld och avsätta kommunistpartiet. Återstår då ekonomiska sanktioner som antingen kommer driva landet i fattigdom och riskera att göra det till en sluten diktatur typ Nordkorea, eller tvinga Kina till allt närmare samarbete med Ryssland. Jag tror den bästa vägen ut är att locka duktiga kinesiska entreprenörer och ingenjörer till västerlandet. Har man ingen kompetens kvar i landet så blir det svårt att utmana väst. Efter den katastrofala nedstängningen i Shanghai så är det ganska många som vill flytta från Kina.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
martinot skrev:
Det bästa sättet vi kan göra för att hjälpa kineserna till frihet och ett bättre liv är att motarbeta maffian (CCP) som styr och kontrollerar ekonomin i landet.
Jag vill först och främst vara tydlig med att jag på intet sätt stödjer ledningen i Kina. Den är, som du riktigt påpekar, att likna vid en maffia. Problemet är väl hur vi ska motarbeta CCP? Tror inget land är villigt att gå in med våld och avsätta kommunistpartiet. Återstår då ekonomiska sanktioner som antingen kommer driva landet i fattigdom och riskera att göra det till en sluten diktatur typ Nordkorea, eller tvinga Kina till allt närmare samarbete med Ryssland. Jag tror den bästa vägen ut är att locka duktiga kinesiska entreprenörer och ingenjörer till västerlandet. Har man ingen kompetens kvar i landet så blir det svårt att utmana väst. Efter den katastrofala nedstängningen i Shanghai så är det ganska många som vill flytta från Kina.

Får den vanlige kinesen flytta utomlands verkligen? Har läst om folkbi Kina som inte ens får välja var i Kina de ska bo. Folk som blir tvångskommenderade till nybyggda städer osv.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Får den vanlige kinesen flytta utomlands verkligen? Har läst om folkbi Kina som inte ens får välja var i Kina de ska bo. Folk som blir tvångskommenderade till nybyggda städer osv.
Före pandemin så var svaret definitivt ja. Det var helt ok att flytta utomlands. Vilket många kineser också gjort. När Sverige lättade upp för arbetskraftsinvandring 2008 så kom det hit allt fler kineser. Angående att flytta inom landet så är det klurigare. Inom staden där man är skriven så får man flytta vart man vill, men att flytta mellan städer kan vara värre på grund av hukou systemet. Sedan gäller lite olika regler beroende på om man är statsanställd eller inte. Statsanställda får normalt sett inte ha sitt pass hemma utan måste ansöka om att få resa utomlands. Och vissa inom t.ex. polisväsendet får inte alls resa utomlands. Men för de som arbetar inom privat sektor så har man tillgång till sitt pass och får också resa vart man vill. Nu under pandemin så har man dock tyvärr börjat neka människor att förnya sitt pass, vilket är en obehaglig utveckling.
Skriv svar