taliz skrev:Sätter man fyr på en vanlig lastbil så brinner den förstås bra.
Men sätter man fyr på en lastbil med stora vätgastankar bör det bli en ganska rejäl smäll.
Gasbussar brinner ju då och då, och de smäller rätt bra. Vill minnas att det är ganska rejält mkt mindre tryck i dom...
Var ju en vätgasmack i Norge där några tankar exploderade för ett tag sen, blev rätt skapligt tryck.
Det har gjorts många tester genonm åren, alla visar entydigt att vätgastanker är extremt robusta och att det är mycket osannolikt att dom orsakar större skador vid en olycka.
Att "sätta fyr" på en vätgaslastbil kommer med största sannolikhet inte medföra någon risk öht, du kommer faktiskt ha extremt stora svårigheter att få vätgasen att antända.
Vid penetrationstester behöver man t.ex. använda spårljusammunition för att ha någon chans att få vätgasen att antända, och då brinner den med en osynlig, hyfsat het, riktad låga, men exploderar inte.
Amerikanska armén fick baka in en vätgastank i sprängdeg och skjuta på den med en bazooka för att få önskad effekt när dom hade bestämt sig för att få till en vätgasexplosion, i det fallet var den största faran flygande aluminiumsplitter som sprängdegen orsakade.
Kort kan man säga att de "hjälpmedel" som krävs för att få vätgasen att explodera är farligare än resultatet.
Detta gör dock inte vätgas till en bättre idé för personbilar, eller de flesta andra användningsområden som vätgasvurmarna talar sig varma för, men rätt ska vara rätt, det finns väsentligt mycket farligare substanser som fraktas omkring i vårt samhälle, bensin t.ex.
/fth