Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?
Hejdå Volvo?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Semin är lovad att börja levereras i begränsad volymer i "höst".

Gissar att man kör Semin på kortare sträckor till en början så att man inte behöver en MW-laddare, utan kan hemmaladda.
Eller ladda på en 150/250 kW laddare.

Nästa steg är att få upp MW laddare på vissa sträckor, för fasta rutter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Tror du att Daimler-Volvos bräbslecellsbil kommer finnas för leverans innan Semi? Kommer ens Daimler-Volvo-företaget finnas innan Tesla börjar leverera sin bil? Var finns de där tankstationerna för vätgas till lastbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Semin är lovad att börja levereras i begränsad volymer i "höst".

Gissar att man kör Semin på kortare sträckor till en början så att man inte behöver en MW-laddare, utan kan hemmaladda.
Eller ladda på en 150/250 kW laddare.

Nästa steg är att få upp MW laddare på vissa sträckor, för fasta rutter.
Vill minnas att man målade upp det här scenariot: En större del (typ 80%) av de resor som en semitrailerbil gör är en ToR utifrån en terminal och inte längre än 800 km. Så de klarar sig alltså med att laddas en gång/dygn och då över natten. Laddstationer byggs på terminalerna och bekostas av dessa. Men i de fall som man behöver ladda under en arbetsdag så skulle man kunna ha megaladdare som man kopplade upp bilen mot när den lossade och lastade och skulle ge typ 500 km räckvidd under den tiden och ingen arbetstid har gått till spillo i form av dötid under laddning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Artikel i media

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Om man väljer att tro på div förståsigpåare på internet så är batterifabriken i freemont nästan maxad för leveranser till S,X,3, Y och Lagring.
När CATL och LG snart börjar leverera till Giga Shanghai så kommer det bli kapacitet över i Freemont som då ska leverera till Semin.
Därför är utrullningen lite långsam.
Om tesla dessutom bara leverear till ett fåtal kunder i Californien så kan dom ju korrigera massa fel och buggar lättare innan dom börjar rampa upp produktionen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Men var är den där semin? Var är alla MW-laddare?
Tror du att Daimler-Volvos bräbslecellsbil kommer finnas för leverans innan Semi? Kommer ens Daimler-Volvo-företaget finnas innan Tesla börjar leverera sin bil? Var finns de där tankstationerna för vätgas till lastbilar?
Var ju med på invigningen av vätgas stationen i Umeå den 11 juni 2019.
Snacket om att tanka på 5 minuter visade sig i verkligheten ta 1 timme och 15 minuter.

För att kunna tänka snabbt krävs kylning till -40 grader, och en sådan anläggning kostar ca 20 miljoner.

Dessutom är kapaciteten att producera vätgas ca 20 lastbilsmil per dygn. Detta för en anläggning för ca 8 miljoner.
Det räcker alltså inte ens till EN lastbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kontakten2

Re: Artikel i media

Inlägg av kontakten2 »

Skulle varit intressant att se en modell för ett åkeri hur investeringen ser ut med exempelvis 10 trailers/chaufförer och 2-4 laddare. Hur paybacktiden ser ut
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Vill minnas att man målade upp det här scenariot: En större del (typ 80%) av de resor som en semitrailerbil gör är en ToR utifrån en terminal och inte längre än 800 km. Så de klarar sig alltså med att laddas en gång/dygn och då över natten. Laddstationer byggs på terminalerna och bekostas av dessa. Men i de fall som man behöver ladda under en arbetsdag så skulle man kunna ha megaladdare som man kopplade upp bilen mot när den lossade och lastade och skulle ge typ 500 km räckvidd under den tiden och ingen arbetstid har gått till spillo i form av dötid under laddning.
Semi-prototyperna har ju dessutom setts ladda på vanliga SuC med en adapter som serie-/parallell-kopplar ett antal stolpar.

Med SuC v3 räcker det ju med fyra stolpar för att komma upp i MW-nivåer.

Det skulle förstås inte vara populärt på SuC med hög belastning, men väl valda stationer och tidpunkter borde detta funka bra tills "riktiga" MW-laddare byggs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Artikel i media

Inlägg av Beigler »

fth skrev:
Jerker skrev:
Vill minnas att man målade upp det här scenariot: En större del (typ 80%) av de resor som en semitrailerbil gör är en ToR utifrån en terminal och inte längre än 800 km. Så de klarar sig alltså med att laddas en gång/dygn och då över natten. Laddstationer byggs på terminalerna och bekostas av dessa. Men i de fall som man behöver ladda under en arbetsdag så skulle man kunna ha megaladdare som man kopplade upp bilen mot när den lossade och lastade och skulle ge typ 500 km räckvidd under den tiden och ingen arbetstid har gått till spillo i form av dötid under laddning.
Semi-prototyperna har ju dessutom setts ladda på vanliga SuC med en adapter som serie-/parallell-kopplar ett antal stolpar.

Med SuC v3 räcker det ju med fyra stolpar för att komma upp i MW-nivåer.

Det skulle förstås inte vara populärt på SuC med hög belastning, men väl valda stationer och tidpunkter borde detta funka bra tills "riktiga" MW-laddare byggs.

/fth
Om de bygger ut med ännu fler laddare och fler platser är det ju bara toppen även för bilägarna. Jag tror att det är mer sannolikt än att de bygger unika laddare. (Förutom vid depåer etc)

Visste ärligt talat inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg denna nyhet...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Beigler skrev:
Om de bygger ut med ännu fler laddare och fler platser är det ju bara toppen även för bilägarna. Jag tror att det är mer sannolikt än att de bygger unika laddare. (Förutom vid depåer etc)

Visste ärligt talat inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg denna nyhet...
Det borde vara en tämligen smal sak för Tesla att bygga en kombinerad SuC/MW, t.ex. genom att låta varje "fyrklöver" av v3-stolpar utgöra en MW.

När en Semi kopplar in på MW-kabeln kopplas dom fyra v3-stolparna ned, övrig tid funkar dom som vanliga SuC-stolpar.

Vilken nyhet är det förresten du inte vet om du skall skratta eller gråta åt? :?:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Tror inte Semi MW laddarna kommer placeras på samma ställe. Om du ska kunna komma till med en 24 m/18 m lastbil krävs det helt andra utrymmen än för en personbil. Men det här med att bygga laddstationer vet vi ju redan att Tesla har koll på så det ser jag som en icke fråga.
Den stora frågan kring Semi är batterierna, tillgång och kapacitet, och kanske framför allt tillförlitligheten. Det kommer inte funka om Semi kommer stå på service i 3-4 veckor lite då och då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Tror inte Semi MW laddarna kommer placeras på samma ställe. Om du ska kunna komma till med en 24 m/18 m lastbil krävs det helt andra utrymmen än för en personbil. Men det här med att bygga laddstationer vet vi ju redan att Tesla har koll på så det ser jag som en icke fråga.
Den stora frågan kring Semi är batterierna, tillgång och kapacitet, och kanske framför allt tillförlitligheten. Det kommer inte funka om Semi kommer stå på service i 3-4 veckor lite då och då.
Alla fossilstationer jag har sett hanterar ju både personbilar och långtradare, så det bör väl inte vara något problem?

Det är ju "skåpen" som skulle delas mellan SuC och MW, inte själva stolparna, MW-stolpen skulle förstås placeras på lämpligt ställe för långtradare.

Varje MW-stolpe skulle alltså stänga ned fyra SuC-stolpar när den används.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/


Med den snabba batteriutvecklingen känns det fel.
Tesla pratar om att deras Semi går 800km på en laddning.
Åkerinäringen pratar om att bara 9% av transport av gods är på sträckor på mer än 300km.

Om milkostnaden för bränsleceller är 3-5ggr högre per mil än för en batteri el lastbil, hur ska den kunna konkurrera?

Daimler Trucks och Volvokoncernen vill etablera ett joint venture för att utveckla och bygga bränsleceller för tunga nyttofordon. Men den avsiktsförklaring som nu undertecknats är inte bindande, ett slutligt avtal ska ingås i slutet av året.

Det preliminära avtalet mellan de två kommersiella fordonstillverkarna föreskriver upprättandet av ett nytt joint venture, vars mål är "serieproduktionsklar utveckling, produktion och marknadsföring av bränslecellssystem för användning i tunga kommersiella fordon och andra tillämpningsområden". Enligt tillkännagivandet vill Daimler kombinera alla sina nuvarande bränslecellaktiviteter i joint venture. Enligt de två partnerna planeras serieproduktionen "under andra halvan av decenniet".

Det preliminära avtal som nu ingås är inte bindande. Ett slutligt avtal förväntas vara det tredje kvartalet och förväntas vara slutfört före utgången av 2020. Det planerade samföretaget inkluderar platser i Nabern / Tyskland (för närvarande huvudkontoret för Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH) samt ytterligare produktionsanläggningar i Tyskland och Kanada.

Båda parterna ska hålla hälften av aktierna i joint venture. För att möjliggöra samföretaget hävdar Daimler Trucks att ha samlat alla sina bränslecellaktiviteter i en ny bränslecellenhet. Detta inkluderar tilldelningen av Mercedes-Benz Fuel Cell GmbHs verksamhet till Daimler Truck AG - detta bör också få konsekvenser för utvecklingen av bränslecellbilar, eftersom kompetensen nu överförs till Truck AG och sedan till joint venture. Enligt Daimler-tillkännagivandet kommer Volvo att "förvärva 50 procent av samföretaget för totalt cirka 0,6 miljarder euro kontant och skuldfritt".

Martin Daum, ledamot i Daimler Groups styrelse och VD för Daimler Truck AG, ser partnerskapet som en "milstolpe i att föra bränslecelldrivna lastbilar och bussar på våra vägar". "Verkligen CO2-neutral transport kan endast uppnås med ett elektriskt drivande tåg, varigenom energin kan komma från två källor: antingen från batterier eller genom att konvertera väte till el ombord på fordonet," säger Daum. "Bränsleceller är en avgörande lösning för tung lastbil."

"Användningen av väte som bärare av grön elektricitet för att köra elbil med långa avstånd är ett utmärkt tillägg till batteri-elektriska fordon och förnybara bränslen," säger Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen. "Upplevelsen för båda företagen på detta område kommer att påskynda utvecklingen." Detta är "fördelaktigt för både våra kunder och samhället".

Med tanke på tiden och det ännu inte undertecknade avtalet har konkreta projekt ännu inte nämnts i företagskommunikationen. Båda tillverkarna arbetar med e-lastbilar och e-bussar. I fallet med Daimler också en version med bränslecell range extender handlar om den elektriska bussen modell eCitaro planerat . Daimler-dotterbolaget Fuso meddelade också i mars att det skulle starta serieproduktion av bränslecellsbilar i slutet av 2020-talet. Som första tecknen på tillhör Daimler Group japanska lastbilstillverkaren också Hatt begreppet eCanter F-CELL presenteras . Volvos dotterbolag Volvo Construction Equipment arbetar också med elektriska byggmaskiner.


https://www.electrive.net/2020/04/21/da ... -fuer-lkw/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Volvo satsar på bränsleceller med Daimler – plöjer ned 6,5 miljarder
https://www.di.se/live/volvo-och-daimle ... ellsbolag/
Låter som en bra affär för Daimler, man knoppar av den dödfödda verksamheten i ett nytt bolag och lurar Volvo att köpa in sig för 6,5 miljarder (!).

För Volvo dock, not so much, har dom verkligen råd att elda med pengar på det här sättet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Det där med vätgas i tunga fordon...
Terrorister får ju då en rätt stor ”färdig” bomb...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Det där med vätgas i tunga fordon...
Terrorister får ju då en rätt stor ”färdig” bomb...
Vätgas är faktiskt inte så farligt som man kan tro, och definitivt inte lämplig råvara till en effektiv bomb.

Det går att konstruera en mycket mer effektiv bomb med dieseln från en vanlig fossil-långtradare.

Brand- och explosionsrisken är inte det tyngsta argumentet mot vätgas, det är bara ytterligare en spik i kistan för detta lik.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
Det där med vätgas i tunga fordon...
Terrorister får ju då en rätt stor ”färdig” bomb...
Vätgas är faktiskt inte så farligt som man kan tro, och definitivt inte lämplig råvara till en effektiv bomb.

Det går att konstruera en mycket mer effektiv bomb med dieseln från en vanlig fossil-långtradare.

Brand- och explosionsrisken är inte det tyngsta argumentet mot vätgas, det är bara ytterligare en spik i kistan för detta lik.

/fth
Sätter man fyr på en vanlig lastbil så brinner den förstås bra.
Men sätter man fyr på en lastbil med stora vätgastankar bör det bli en ganska rejäl smäll.
Gasbussar brinner ju då och då, och de smäller rätt bra. Vill minnas att det är ganska rejält mkt mindre tryck i dom...
Var ju en vätgasmack i Norge där några tankar exploderade för ett tag sen, blev rätt skapligt tryck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Sätter man fyr på en vanlig lastbil så brinner den förstås bra.
Men sätter man fyr på en lastbil med stora vätgastankar bör det bli en ganska rejäl smäll.
Gasbussar brinner ju då och då, och de smäller rätt bra. Vill minnas att det är ganska rejält mkt mindre tryck i dom...
Var ju en vätgasmack i Norge där några tankar exploderade för ett tag sen, blev rätt skapligt tryck.
Det har gjorts många tester genonm åren, alla visar entydigt att vätgastanker är extremt robusta och att det är mycket osannolikt att dom orsakar större skador vid en olycka.

Att "sätta fyr" på en vätgaslastbil kommer med största sannolikhet inte medföra någon risk öht, du kommer faktiskt ha extremt stora svårigheter att få vätgasen att antända.

Vid penetrationstester behöver man t.ex. använda spårljusammunition för att ha någon chans att få vätgasen att antända, och då brinner den med en osynlig, hyfsat het, riktad låga, men exploderar inte.

Amerikanska armén fick baka in en vätgastank i sprängdeg och skjuta på den med en bazooka för att få önskad effekt när dom hade bestämt sig för att få till en vätgasexplosion, i det fallet var den största faran flygande aluminiumsplitter som sprängdegen orsakade.

Kort kan man säga att de "hjälpmedel" som krävs för att få vätgasen att explodera är farligare än resultatet.

Detta gör dock inte vätgas till en bättre idé för personbilar, eller de flesta andra användningsområden som vätgasvurmarna talar sig varma för, men rätt ska vara rätt, det finns väsentligt mycket farligare substanser som fraktas omkring i vårt samhälle, bensin t.ex.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Om det är så säkert, varför exploderade då den där macken?
Behöver något lagras under extremt högt tryck är det åtminstone enligt min definition osäkert, inget jag vill ha i min närhet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Om det är så säkert, varför exploderade då den där macken?
Behöver något lagras under extremt högt tryck är det åtminstone enligt min definition osäkert, inget jag vill ha i min närhet.
Sandvika orsakades av en läckande vätgastank, det bildades ett moln av vätgas som antände.

Det finns ganska knapphändiga uppgifter om utredningen än så länge, men i mina ögon måste vätgasen ha ansamlats i byggnaden under taket, annars hade molnet skingrats snabbt, för mig tyder detta på extremt dålig design.

Explosionen var säkert spektakulär och dramatisk, men kunde sannolikt inte orsaka särskilt stor egentlig skada. Jag tror inte någon av de faktiska tankarna skadades i olyckan, endast byggnaden och några bilar i närheten (ironiskt nog en Model X :roll: ).

Jag vill inte heller ha vätgas lagrad i min närhet, men skulle jag av någon anledning bli tvungen att välja mellan att bo på en fossilmack eller en vätgasstation skulle jag nog välja det senare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jag skulle inte vilja ha vätgasfordon som kör runt inomhus. Som sagt var så är det ingen större direkt fara med brand eller penetration av tanken men vid läcka, ansamling, blandning med syre och så en gnista så är det inte direkt trevligt. Batteribilar har inga sådana problem och fungerar utmärkt i lagerlokaler eller bergrum t.ex. vilket varken avgasbilar eller vätgasbilar inte gör. På sätt och vis är även vätgasbilar avgasbilar fast då bara av vatten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Jerker skrev:
Vill minnas att man målade upp det här scenariot: En större del (typ 80%) av de resor som en semitrailerbil gör är en ToR utifrån en terminal och inte längre än 800 km. Så de klarar sig alltså med att laddas en gång/dygn och då över natten. Laddstationer byggs på terminalerna och bekostas av dessa. Men i de fall som man behöver ladda under en arbetsdag så skulle man kunna ha megaladdare som man kopplade upp bilen mot när den lossade och lastade och skulle ge typ 500 km räckvidd under den tiden och ingen arbetstid har gått till spillo i form av dötid under laddning.
Semi-prototyperna har ju dessutom setts ladda på vanliga SuC med en adapter som serie-/parallell-kopplar ett antal stolpar.

Med SuC v3 räcker det ju med fyra stolpar för att komma upp i MW-nivåer.

Det skulle förstås inte vara populärt på SuC med hög belastning, men väl valda stationer och tidpunkter borde detta funka bra tills "riktiga" MW-laddare byggs.

/fth
Men det är få bensinstationer där långtradare kör in till samma pumpar. De flesta Superchargers jag varit pålade varit svårt att ta sig till med en stor lastbil med trailer.

På det hela taget är det nog smartare att bygga nya stationer som är anpassade till fordonen som ska ladda. Man vill ju bara kunna glida in till laddaren ungefär som till rastplatserna de har nu vid bensinstationerna. Tesla har ju som sagt god vana att bygga stationer nu så det kommer gå fort.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

svd nu

https://www.svd.se/landet-i-europa-dar- ... kora-elbil

En elbil som drivs på kolkraftsel med ett batteri tillverkat i Kina är ändå bättre än en bensinbil. Det visar en ny rapport. SvD listar i vilka länder i Europa det är miljömässigt bäst att köra elbil.

baserat på detta:
https://www.transportenvironment.org/wh ... ctric-cars
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar