Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Du har ju exakt samma problem med en ICE-bil...
Inte riktigt. Om startbatteriet tröttnat kan man fråga vilken ICE-förare som helst om starthjälp. Jag har haft startkablar i bagaget på mina avgasbilar i många år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Du har ju exakt samma problem med en ICE-bil...
Inte riktigt. Om startbatteriet tröttnat kan man fråga vilken ICE-förare som helst om starthjälp. Jag har haft startkablar i bagaget på mina avgasbilar i många år.
Problemet är inte batteriet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Du har ju exakt samma problem med en ICE-bil...
Inte riktigt. Om startbatteriet tröttnat kan man fråga vilken ICE-förare som helst om starthjälp. Jag har haft startkablar i bagaget på mina avgasbilar i många år.
Problemet är inte batteriet.
Vad är då problemet?
Det är den enda typ av startproblem jag haft med någon av mina bensinbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Du har ju exakt samma problem med en ICE-bil...
Inte riktigt. Om startbatteriet tröttnat kan man fråga vilken ICE-förare som helst om starthjälp. Jag har haft startkablar i bagaget på mina avgasbilar i många år.
Problemet är inte batteriet.
Vad är då problemet?
Det är den enda typ av startproblem jag haft med någon av mina bensinbilar.
Rekommendationen max 24 timmar vid lägre temperatur än -30 grader är rätt standard i branschen.

Det är inget unikt ens för just elbilar. Det beror på att det är biltillverkarnas rekommendation pga. av att olika flytande medium i bilen risker att bli för trögflytande (hög viskositet) vid långvarig vistelse under -30 grader.

I praktiken fungerar det oftast fint ner till -35 och -40 grader i betydligt längre tid än ett dygn, men det är inget som biltillverkarna garanterar eller rekommenderar. Därför bör man normalt undvika det om man har möjlighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Andersson »


I Örebro ska Evias testa snabbladning av lättare eldrivna lastbilar ihop med Budpartner och Maxus. Lastbilarna ska laddas automatiskt när de körs in till lastkajen medan de lastas på och av. Målsättningen är att 80 procent av batteriet ska kunna laddas på mindre än tio minuter.

https://www.dagensps.se/teknik/pilotpro ... lastbilar/
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Xeik »

https://www.hd.se/2021-12-21/bil-krasch ... kom-ratten

Faktiskt lite överraskad att dom inte har Tesla med någonstans i artikeln. Är väl i 9 fall av 10 standard för att generera klick?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Artikel i media

Inlägg av Dexter »

Ibland beror det på att en del har ett naturligt hat mot Tesla och Elon Musk av någon anledning.
Kanske inte just i detta specifika fall.
Ex President Joe Biden ignorerar Tesla som bilmärke och favoriserar General Motors och de andra bilmärkena istället.
Jag har svårt att förstå sådan attityd.
Måste ligga mycket avundsjuka i det beteendet eller något sådant.
Alla borde behandlas lika tycker jag.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Så har jag också förstått det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.

Företagskulturen inom Tesla verkar inte så fantastisk.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Artikel i media

Inlägg av DanneB »

joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.

Företagskulturen inom Tesla verkar inte så fantastisk.
Ta en titt på detta Youtube-klipp, så får du lite mer fakta i ditt liv. ;)

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.
Politiker skall hålla sig neutrala mellan de olika sidorna hos arbetsmarknadens parter anser jag (och många med mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.
Politiker skall hålla sig neutrala mellan de olika sidorna hos arbetsmarknadens parter anser jag (och många med mig).
Politiker tenderar ju att vara lojala med sina väljare. Särskilt när det närmar sig ett val.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

DanneB skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.

Företagskulturen inom Tesla verkar inte så fantastisk.
Ta en titt på detta Youtube-klipp, så får du lite mer fakta i ditt liv. ;)

Glömde bort att man inte fick kritisera nån del av Tesla på det här forumet. Allt som har rapporterats negativt om taskiga arbetsförhållanden måste såklart vara FUD... Bild

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... hos-tesla/


https://electrek.co/2020/05/21/tesla-em ... sweatshop/
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

joel80 skrev:
Glömde bort att man inte fick kritisera nån del av Tesla på det här forumet. Allt som har rapporterats negativt om taskiga arbetsförhållanden måste såklart vara FUD... Bild
Visst får du kritisera, men du har ingen rätt att förvänta dig att inte få mothugg. Eller kräver du att vi andra inte säger nåt tillbaka?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Artikel i media

Inlägg av DanneB »

joel80 skrev:
DanneB skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Joe Biden tog väl inte upp Tesla för att dom inte har något avtal med facket?
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.

Företagskulturen inom Tesla verkar inte så fantastisk.
Ta en titt på detta Youtube-klipp, så får du lite mer fakta i ditt liv. ;)

Glömde bort att man inte fick kritisera nån del av Tesla på det här forumet. Allt som har rapporterats negativt om taskiga arbetsförhållanden måste såklart vara FUD... Bild

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... hos-tesla/


https://electrek.co/2020/05/21/tesla-em ... sweatshop/
Skulle vara intressant med hur många på fabriken som tycker så, då det bara är två personer som är representerade. Då jag själv jobbat på fabrik en gång i tiden, så var det alltid 2-4st som tyckte livet var bedrövligt på arbetsplatsen, medans vi andra levde livet.
Har annars hört väldigt mycket om att de har det bra, högre löner och annat.
Tesla Model S 90D
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

renes skrev:
joel80 skrev:
Glömde bort att man inte fick kritisera nån del av Tesla på det här forumet. Allt som har rapporterats negativt om taskiga arbetsförhållanden måste såklart vara FUD... Bild
Visst får du kritisera, men du har ingen rätt att förvänta dig att inte få mothugg. Eller kräver du att vi andra inte säger nåt tillbaka?
Mothugg är väl okej, men nedlåtande ton är trist.
"..så får du lite mer fakta i ditt liv."

Sen är det ju inte så att jag bara hittade på något. I många år har Tesla kritiserats för dåliga arbetsförhållanden. Personal rapporterar hög stress och det har varit extremt mycket beordrad övertid tidigare. 12-timmarsdagar 6 dagar i veckan var normen på fabriken för några år sen.

Jag gillar mycket Musk har gjort och alla vi som kör elbilar har mycket att tacka honom för som höjde både status och "nivå" på vad elbilar klarar av. Men när det gäller hur han behandlar anställda tycker jag han är långt ifrån ett föredöme.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

DanneB skrev:
joel80 skrev:
DanneB skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
Det skall inte en president lägga sig i. Pinsamt agerat.
Inte? Han vill ha vettiga avtal för arbetare i USA. Är väl rimligt att man från politiskt håll visar att man inte uppskattar stora företag som inte vill ge sina arbetare fackliga rättigheter.

Företagskulturen inom Tesla verkar inte så fantastisk.
Ta en titt på detta Youtube-klipp, så får du lite mer fakta i ditt liv. ;)

Glömde bort att man inte fick kritisera nån del av Tesla på det här forumet. Allt som har rapporterats negativt om taskiga arbetsförhållanden måste såklart vara FUD... Bild

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... hos-tesla/


https://electrek.co/2020/05/21/tesla-em ... sweatshop/
Skulle vara intressant med hur många på fabriken som tycker så, då det bara är två personer som är representerade. Då jag själv jobbat på fabrik en gång i tiden, så var det alltid 2-4st som tyckte livet var bedrövligt på arbetsplatsen, medans vi andra levde livet.
Har annars hört väldigt mycket om att de har det bra, högre löner och annat.
Det går ju igen i fler undersökningar så bör inte bara vara ett fåtal. Sen får Tesla väldigt höga betyg i vissa delar av anställda också.

"Interestingly, Tesla and SpaceX stand out immediately for exceeding the rest of the field of employers in meaningfulness and stress levels. At Tesla, 89 percent of employees report that they feel that their work makes the world a better place, as do 92 percent of SpaceX workers. Eighty-eight percent of SpaceX employees call their job "fairly" or "extremely stressful." Tesla reports the second-highest stress, at 70 percent."

Även i lön får Tesla tyvärr lågt.

https://www.autoblog.com/2016/03/08/wor ... y-low-pay/


Samtidigt som man kan glädjas åt de frlar där Tesla verkligen står ut på ett positivt sätt tycker jag det kan vara bra att även kunna kritisera dem för sånt där de inte verkar lyckats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Inte ett ljud om det här i svensk media? Kanske värt att tipsa lite reportrar?

https://www.reuters.com/world/africa/sa ... 021-12-05/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Artikel i media

Inlägg av DanneB »

joel80 skrev:
Det går ju igen i fler undersökningar så bör inte bara vara ett fåtal. Sen får Tesla väldigt höga betyg i vissa delar av anställda också.

"Interestingly, Tesla and SpaceX stand out immediately for exceeding the rest of the field of employers in meaningfulness and stress levels. At Tesla, 89 percent of employees report that they feel that their work makes the world a better place, as do 92 percent of SpaceX workers. Eighty-eight percent of SpaceX employees call their job "fairly" or "extremely stressful." Tesla reports the second-highest stress, at 70 percent."

Även i lön får Tesla tyvärr lågt.

https://www.autoblog.com/2016/03/08/wor ... y-low-pay/


Samtidigt som man kan glädjas åt de frlar där Tesla verkligen står ut på ett positivt sätt tycker jag det kan vara bra att även kunna kritisera dem för sånt där de inte verkar lyckats.
Nu antar jag att det hänt en hel del sedan 2016, då den undersökningen var gjord. Så känns inte så värst aktuell. Sedan tycker jag det är intressant att Tesla som är en biltillverkare, jämförs med Adobe, Amazon, Apple, Facebook, HP, Microsoft etc. etc. etc. Inte med andra biltillverkare.
Kan det vara så att det inte går att skriva negativt om dem då? Enligt Musk så har Tesla-arbetare en högre timlön än GM:s arbetare, så om man tar biltillverkare mot biltillverkare och jämför kanske det inte är så dåligt i alla fall. Statistik kan dras i tusen olika håll.
Kan säga att alla fabriksjobb som jag haft i mina dagar, har inneburit stress vid "linan". Inget undantag. Så jag är inte förvånad att folk på en bilfabrik med den efterfrågan som är på dessa bilar, känner stress och blir lite smått "piskade". Det har jag också blivit här i Sverige och känt mig tvingad att jobba mycket övertid. Liksom inget unikt. Nu är jag egenföretagare och jobbar ännu mer övertid. :)

Vad det gäller facklig verksamhet eller inte, så har faktiskt Elon Musk varit rätt klar på den fronten. Men som alltid så vrider och vänder media på det mesta.
Denna artikeln tar upp hur det är rätt bra.
https://cleantechnica.com/2021/09/19/th ... ntroversy/
Tesla Model S 90D
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Artikel i media

Inlägg av PapaD »

Det är bra med nyansering men den åsiktsskapare du hänvisar till publicerar enbart hyllningsartiklar för Musk Och Tesla. Scrolla igenom sidan så får du se. Hon är nära ett troll faktiskt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Artikel i media

Inlägg av Elix747 »

Nu batterifabrik på gång Svenljunga. Okänt vilken tillverkare. Någon som vet mer?

Exklusivt avtal skrivet – enorm batterifabrik till Sjuhärad
en internationell battericellstillverkare som är på gång att etablera sig i Lockryd. Det blev officiellt på tisdagskvällen. Svenljunga kommun har tecknat ett exklusivt markreservationsavtal”
https://www.bt.se/kind/etableringen-off ... -360b0560/ (betalsida)

Logistea har tecknat LOI för hyresavtal med internationell battericellstillverkare om 380 000 kvm nyproduktion samt tecknat tillhörande markreservationsavtal avseende en miljon kvm markyta i Svenljunga kommun”
https://logistea.se/sv/logistea-har-tec ... jung-8339/
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Artikel i media

Inlägg av DanneB »

PapaD skrev:
Det är bra med nyansering men den åsiktsskapare du hänvisar till publicerar enbart hyllningsartiklar för Musk Och Tesla. Scrolla igenom sidan så får du se. Hon är nära ett troll faktiskt.
Är det något i artikeln som är fel eller som den som skrivit texten ljuger om?

Artikeln som jag svarade på hänvisar till statistik som är hel irrelevant och missvisande. Det kallar jag troll och nedvärderingsartikel, men det är jag det.
Tesla Model S 90D
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Artikel i media

Inlägg av PapaD »

Menade inget illa. Jag tycker många på Cleantechnica.com är intressanta och nyanserade. Men Crider är inte det, tyvärr. Det finns andra, särskilt Zach deras editor som jag hellre hänvisar till för nyanserade artiklar. Det är min åsikt. Inga lögner, men hon är helt okritisk.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar