Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Ja, journalister som pratar i nattmössan är ett stort problem. Men visst har han ändå en poäng, fast han inte begriper kopplingen: när det tippar över så att fler köper elbilar så minskar ju malusinkomsterna och då är inte systemet självfinansierande längre. Så visst kommer bonusutbetalningarn att upphöra så småningom.
Re: Artikel i media
Jovisst, men "skattepengar"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Men visst kommer stödet på.70.000kr att minska.bonath skrev:Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
Kan tänka mig att man först sätter ett tak på exempelvis 500.000kr.
Efter hand kan man sänka taket och minska stödet eftersom elbilarna blir allt billigare.
Elbilsstödet är INTE till för att elbilar ska vara billigare än motsvarande fossilbil i inköp.
Och man vill inte heller stötta så att folk köper fler bilar än nödvändigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Att använda pekskärmen kan vara ouppmärksamhet på trafiken och kan vara både farligt och ge lägre ersättning vid en olycka.
https://motor.no/a/204289KAN KOSTNA DYRA: Några sekunder med att lura med pekskärmen kan vara dödlig vid körning.
Skärmen stör:
Lurade med pekskärm i bilen - förlorade 100.000 kronor
Gjensidige Forsikring säger att de har haft flera fall där försäkringsbetalningen har minskats till följd av förarens ouppmärksamhet relaterad till bilens pekskärm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?bonath skrev:Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
Re: Artikel i media
Självfinansierande? Vid vilka nivåer? Ökar andelen elbilar kraftigt så lär det inte längre vara så i vilket fall. Är ju bara att räkna lite själv.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?bonath skrev:Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
Jag tycker den där bonusen ska bort. Sätt press på tillverkarna att sänka priserna istället.
Re: Artikel i media
Bonus malus är ju en skatt så både du och journalisten har väl rätt kan jag tycka.bonath skrev:Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)
Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.
Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.
Undrar om det blir någon reaktion...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Re: Artikel i media
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.Fredrik j skrev:Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.taliz skrev:Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.Fredrik j skrev:Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Fast kollektivtrafiken subventioneras inte med statliga skattemedel.Fredrik j skrev:Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.taliz skrev:Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.Fredrik j skrev:Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Att passera på bron över Sundsvallsfjärden kostar 9 kronor och det är en "infrastrukturavgift".
Fakturan skickas med brev. Hur mycket kostar det?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.Fredrik j skrev:Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.LarsL skrev:När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.Fredrik j skrev:Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
Nej Stockholm är billigt och har fungerande trafik också. En resa in till Göteborg skulle kosta mig 63kr, enkel väg.mikebike skrev:Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.LarsL skrev:När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.Fredrik j skrev:Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Re: Artikel i media
Bonus malus, är det framtaget för att subventionera elbilar ?Fredrik j skrev:Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Annars anser jag nog att journalisten har mer rätt.
Utan subvention och bibehållen skatt hade det varit jättemycket pengar in i statskassan.
Re: Artikel i media
Man har fått in många många miljarder i trängselskatt, men man har inte satsat alla dom på kollektivtrafik som man sa att man skulle. Det är ingen större skillnad på kollektivtrafiken i Stockholm idag vs när trängselskatten infördes.Fredrik j skrev:Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.taliz skrev:Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.Fredrik j skrev:Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.Esterox skrev:Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
Re: Artikel i media
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.Fredrik j skrev:Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:
"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"
https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"
https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.taliz skrev:För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.Fredrik j skrev:Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.
Re: Artikel i media
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.
Skrämmande hur snabbt det har gått.
Skrämmande hur snabbt det har gått.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 859
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.martinot skrev:Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:
"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"
https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.dd88 skrev:Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.
Skrämmande hur snabbt det har gått.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.