Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Swede1 skrev:
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/
Jag tror att Northvolt inom 5 år har större nettoexport än vad Volvo Cars har.

Och eftersom Northvolt gör så mycket själva så kommer man ha betydligt högre föräldlingsgrad än Volvo Cars, eftersom de importerar så mycket från underleverantörer.

Northvolt lyfter hela Norrland. Alltifrån att Northvolt behöver ca 1,5% av hela Sveriges elproduktion( det krävs ca 60kWh per kilowattimme färdigt batteri).
Bland annat därför byggs 1.100 vindkraftverk i Piteå, vilket blir en av Europas största vindkraftsparker på land.

Gissar att för varje Northvolt jobb så skapas 2-3 till på grund av byggjobb, bostäder, vägar, infrastruktur, skolor, sjukvård, dagis.
Till sidoföretag som på något sätt har koppling till Northvolt.
Som batteriåtervinning, underleverantör, underhåll mm.

Och kompetenta svenskar får åka ut i Europa och bygga Northvolt fabriker i andra länder.

Gissar också att Northvolt fabriken i Västerås kommer att byggas ut eftersom behovet av batterisystem, och inte bara batterier, kommer att finnas.

Säljer Northvolt för 500 miljarder per år 2025 är man överlägset störst i Sverige.
Så ännu mer elproduktion i norra Sverige, det är ju precis där den behövs just nu....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Swede1 skrev:
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/
Jag tror att Northvolt inom 5 år har större nettoexport än vad Volvo Cars har.

Och eftersom Northvolt gör så mycket själva så kommer man ha betydligt högre föräldlingsgrad än Volvo Cars, eftersom de importerar så mycket från underleverantörer.

Northvolt lyfter hela Norrland. Alltifrån att Northvolt behöver ca 1,5% av hela Sveriges elproduktion( det krävs ca 60kWh per kilowattimme färdigt batteri).
Bland annat därför byggs 1.100 vindkraftverk i Piteå, vilket blir en av Europas största vindkraftsparker på land.

Gissar att för varje Northvolt jobb så skapas 2-3 till på grund av byggjobb, bostäder, vägar, infrastruktur, skolor, sjukvård, dagis.
Till sidoföretag som på något sätt har koppling till Northvolt.
Som batteriåtervinning, underleverantör, underhåll mm.

Och kompetenta svenskar får åka ut i Europa och bygga Northvolt fabriker i andra länder.

Gissar också att Northvolt fabriken i Västerås kommer att byggas ut eftersom behovet av batterisystem, och inte bara batterier, kommer att finnas.

Säljer Northvolt för 500 miljarder per år 2025 är man överlägset störst i Sverige.
Så ännu mer elproduktion i norra Sverige, det är ju precis där den behövs just nu....
Förstår inte varför Volvo Cars inte valde batterier från Northvolt?

Den konspiratoriska tanken är att Geely väljer att Sverige bygger fossila motorer medans Kina bygger elbilarna.
Sen när fossilbilarna fasas ut så får fabrikerna i Sverige stänga.

Dessutom nu när man bygger Europas största batterifabrik i Skellefteå så vore det väl naturligt att det byggs elbilfabriker i närheten.

Tänk om Polestar/Volvo byggt en grön bilfabrik i Skellefteå och utnyttjat den elkompetens som samlas runt Northvolt.

Nu kanske någon annan bilfabrikant smäller upp en elbilsfabrik i Skellefteå istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Kan ju hänga ihop med att Volvos/polestars första elbilar byggs i kina.
Första Volvo, XC40, byggs ju inte heller i Sverige.
Ja att elbilarna kommer byggas i Kina är ju själva grunden till eländet. Kommer kosta Sverige tusentals arbetstillfällen och miljarder i uteblivna exportintäkter.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Swede1 skrev:
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/
Jag tror att Northvolt inom 5 år har större nettoexport än vad Volvo Cars har.

Och eftersom Northvolt gör så mycket själva så kommer man ha betydligt högre föräldlingsgrad än Volvo Cars, eftersom de importerar så mycket från underleverantörer.

Northvolt lyfter hela Norrland. Alltifrån att Northvolt behöver ca 1,5% av hela Sveriges elproduktion( det krävs ca 60kWh per kilowattimme färdigt batteri).
Bland annat därför byggs 1.100 vindkraftverk i Piteå, vilket blir en av Europas största vindkraftsparker på land.

Gissar att för varje Northvolt jobb så skapas 2-3 till på grund av byggjobb, bostäder, vägar, infrastruktur, skolor, sjukvård, dagis.
Till sidoföretag som på något sätt har koppling till Northvolt.
Som batteriåtervinning, underleverantör, underhåll mm.

Och kompetenta svenskar får åka ut i Europa och bygga Northvolt fabriker i andra länder.

Gissar också att Northvolt fabriken i Västerås kommer att byggas ut eftersom behovet av batterisystem, och inte bara batterier, kommer att finnas.

Säljer Northvolt för 500 miljarder per år 2025 är man överlägset störst i Sverige.
Så ännu mer elproduktion i norra Sverige, det är ju precis där den behövs just nu....
Förstår inte varför Volvo Cars inte valde batterier från Northvolt?

Den konspiratoriska tanken är att Geely väljer att Sverige bygger fossila motorer medans Kina bygger elbilarna.
Sen när fossilbilarna fasas ut så får fabrikerna i Sverige stänga.

Dessutom nu när man bygger Europas största batterifabrik i Skellefteå så vore det väl naturligt att det byggs elbilfabriker i närheten.

Tänk om Polestar/Volvo byggt en grön bilfabrik i Skellefteå och utnyttjat den elkompetens som samlas runt Northvolt.

Nu kanske någon annan bilfabrikant smäller upp en elbilsfabrik i Skellefteå istället.
Nja. Det är ju förbränningsmotorerna som flyttar till kina.

https://www.reuters.com/article/us-volv ... SKBN1WM0LY

Volvos första elbilar produceras ju i kina. Ska man bygga elbilar i kina måste man tydligen köpa sina batterier från CATL. Det gäller ju tesla också.
Att då ha avtal med northvolt blir ju märkligt.

Man bygger bilar så nära marknaden som möjligt.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Artikel i media

Inlägg av micke_r »

https://www.timesnownews.com/the-buzz/a ... tch/623734

Gissar på att teslan är en lånebil av någon form med tanke på vad geniet försöker göra på macken... BildBildBild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Självkörande bilar 2022 med Mobile eye.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Självkörande bilar 2022 med Mobile eye.
Med tanke på hur långt före Tesla MobilEye är/var med AP1 jmf med AP2+ så skulle inte jag bli särskilt förvånad om det stämmer.

Min X från 2016 är fortfarande långt mer pålitlig på motorvägen än någon AP2+ som jag har testat, och jag har nog testat i princip alla versioner, senast för några veckor sedan.

Synd att samarbetet tog slut så snöpligt, man kan inte låta bli att undra var vi hade varit om Tesla fortsatt med MobilEye, eller rent av köpt upp företaget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Självkörande bilar 2022 med Mobile eye.
Med tanke på hur långt före Tesla MobilEye är/var med AP1 jmf med AP2+ så skulle inte jag bli särskilt förvånad om det stämmer.

Min X från 2016 är fortfarande långt mer pålitlig på motorvägen än någon AP2+ som jag har testat, och jag har nog testat i princip alla versioner, senast för några veckor sedan.

Synd att samarbetet tog slut så snöpligt, man kan inte låta bli att undra var vi hade varit om Tesla fortsatt med MobilEye, eller rent av köpt upp företaget.

/fth
Tvärtom ju. AP1 är så "dum" att den inte ser eller reagerar på saker som AP2 & 3 gör.
Jag har kört en bil med AP1 och den är verkligen inte pålitlig, vinglar över linjer i skarpare kurvor osv. Min AP3-bil saktar ner och tar kurvorna snyggt och bekvämt, dessutom kan den identifiera och väja för plötsliga hinder. Något AP1 knappast klarar.
På motorvägen funkar den klockrent också förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Självkörande bilar 2022 med Mobile eye.
Med tanke på hur långt före Tesla MobilEye är/var med AP1 jmf med AP2+ så skulle inte jag bli särskilt förvånad om det stämmer.

Min X från 2016 är fortfarande långt mer pålitlig på motorvägen än någon AP2+ som jag har testat, och jag har nog testat i princip alla versioner, senast för några veckor sedan.

Synd att samarbetet tog slut så snöpligt, man kan inte låta bli att undra var vi hade varit om Tesla fortsatt med MobilEye, eller rent av köpt upp företaget.

/fth
Tvärtom ju. AP1 är så "dum" att den inte ser eller reagerar på saker som AP2 & 3 gör.
Jag har kört en bil med AP1 och den är verkligen inte pålitlig, vinglar över linjer i skarpare kurvor osv. Min AP3-bil saktar ner och tar kurvorna snyggt och bekvämt, dessutom kan den identifiera och väja för plötsliga hinder. Något AP1 knappast klarar.
På motorvägen funkar den klockrent också förövrigt.
Vi har ännu inte fått se något av vad HW3 klarar av. I dagsläget så emulerar ju den bara samma mjukvara som är till HW2-bilarna. Gissar att HW2 inte kommer bli mycket bättre än vad den är idag. Inte för att hårdvaran inte skulle klara av det utan för att de största resurserna kommer att läggas till mjukvaruutveckling för HW3 och inte HW2 och detta skifte har antagligen redan pågått en tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Självkörande bilar 2022 med Mobile eye.
Med tanke på hur långt före Tesla MobilEye är/var med AP1 jmf med AP2+ så skulle inte jag bli särskilt förvånad om det stämmer.

Min X från 2016 är fortfarande långt mer pålitlig på motorvägen än någon AP2+ som jag har testat, och jag har nog testat i princip alla versioner, senast för några veckor sedan.

Synd att samarbetet tog slut så snöpligt, man kan inte låta bli att undra var vi hade varit om Tesla fortsatt med MobilEye, eller rent av köpt upp företaget.

/fth
Tvärtom ju. AP1 är så "dum" att den inte ser eller reagerar på saker som AP2 & 3 gör.
Jag har kört en bil med AP1 och den är verkligen inte pålitlig, vinglar över linjer i skarpare kurvor osv. Min AP3-bil saktar ner och tar kurvorna snyggt och bekvämt, dessutom kan den identifiera och väja för plötsliga hinder. Något AP1 knappast klarar.
På motorvägen funkar den klockrent också förövrigt.
Vi har ännu inte fått se något av vad HW3 klarar av. I dagsläget så emulerar ju den bara samma mjukvara som är till HW2-bilarna. Gissar att HW2 inte kommer bli mycket bättre än vad den är idag. Inte för att hårdvaran inte skulle klara av det utan för att de största resurserna kommer att läggas till mjukvaruutveckling för HW3 och inte HW2 och detta skifte har antagligen redan pågått en tid.
Well, vissa visualiseringar funkar väl bara på HW3.
Men ja, HW3 kommer bara bli ännu bättre framöver. Blir mkt intressant när rewriten släpps.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Well, vissa visualiseringar funkar väl bara på HW3.
Men ja, HW3 kommer bara bli ännu bättre framöver. Blir mkt intressant när rewriten släpps.
Visualiseringen har ju inget med själva körningen att göra. Den blir bättre för att HW3 klarar av att göra precis det som som HW2 gör plus extra visualisering som HW2 antagligen inte mäktar med på samma sätt. Vi med HW1 har inte sett mycket om några förändringar på AP-funktionerna de senaste året eller mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Well, vissa visualiseringar funkar väl bara på HW3.
Men ja, HW3 kommer bara bli ännu bättre framöver. Blir mkt intressant när rewriten släpps.
Visualiseringen har ju inget med själva körningen att göra. Den blir bättre för att HW3 klarar av att göra precis det som som HW2 gör plus extra visualisering som HW2 antagligen inte mäktar med på samma sätt. Vi med HW1 har inte sett mycket om några förändringar på AP-funktionerna de senaste året eller mer.
Du skrev att vi inte fått se "vad HW3 klarar", men att den kan visualisera mer än övriga är ju just ett tecken på att den klarar betydligt mer.
HW1 är nog dött sedan ett bra tag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Well, vissa visualiseringar funkar väl bara på HW3.
Men ja, HW3 kommer bara bli ännu bättre framöver. Blir mkt intressant när rewriten släpps.
Visualiseringen har ju inget med själva körningen att göra. Den blir bättre för att HW3 klarar av att göra precis det som som HW2 gör plus extra visualisering som HW2 antagligen inte mäktar med på samma sätt. Vi med HW1 har inte sett mycket om några förändringar på AP-funktionerna de senaste året eller mer.
Du skrev att vi inte fått se "vad HW3 klarar", men att den kan visualisera mer än övriga är ju just ett tecken på att den klarar betydligt mer.
HW1 är nog dött sedan ett bra tag.
Jag menar rent AP-mässigt. Hur den kommer att ligga på vägen, anpassa hastighet i kurvor och krön, att visa hänsyn till andra bilar, att byta fil, att stanna för rödljus, att varna för faror som t.ex. döda vinkeln, nyttja alla sensorer bättre osv. Allt detta är idag identiskt mellan HW2 och HW3. Även ifall HW3 kan identifiera och visualisera bättre så kommer den idag agera på samma sätt som HW2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

taliz skrev:
På motorvägen funkar den klockrent också förövrigt.
Definitivt inte den Raven X jag testade nyligen iaf, bromsade tvärt vid i princip varje avfart på E4, insisterade på att byta till vänsterfil ”för att fortsätta färden”, etc, jag skrev en del om detta i en annan tråd.

AP2+ har definitivt mer potential, men AP1 är enligt min erfarenhet fortfarande väsentligt bättre på att köra motorväg njutbart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

P.S. Jag körde Malmö-Stockholm idag, säkert >95% av sträckan med AP(1), delar av sträckan i kraftigt regn, inte en enda spökbromsning, felfri filhållning, mjuk och fin anpassning av hastighet till framförvarande fordon, en helt njutbar upplevelse.

Något liknande har iaf jag ännu inte upplevt i en bil med AP2+, och vad jag läser här på TCS och andra ställen så stämmer det väl med många andras upplevelser.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -uppnabar/

“ Experter sågar Elon Musks plan: Högsta nivån av självkörning är inte uppnåbar”

“ – Inget av det här är på ett verklighetsplan, säger Jason Levine, vd för konsumentlobbygruppen Center of Auto Safety, till ANE.

– Det är en absurd idé vid den här tidpunkten med den teknologi och infrastruktur som finns tillgänlig och Teslas fullständiga ovilja att erkänna sina misstag, fortsätter Levine.”
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Om inte annat så lär snö i alla dess olika former vara ett visst problem här uppe hos oss.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Credde skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -uppnabar/

“ Experter sågar Elon Musks plan: Högsta nivån av självkörning är inte uppnåbar”

“ – Inget av det här är på ett verklighetsplan, säger Jason Levine, vd för konsumentlobbygruppen Center of Auto Safety, till ANE.

– Det är en absurd idé vid den här tidpunkten med den teknologi och infrastruktur som finns tillgänlig och Teslas fullständiga ovilja att erkänna sina misstag, fortsätter Levine.”
Goda nyheter för alla som jobbar som chaufförer, blir inte lätt att bli av med dem. Enklare att åka till Mars? Du kanske kan ha video iof i fordonet med 5G och en operatör som sköter många fordon.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Swede1 skrev:
Credde skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -uppnabar/

“ Experter sågar Elon Musks plan: Högsta nivån av självkörning är inte uppnåbar”

“ – Inget av det här är på ett verklighetsplan, säger Jason Levine, vd för konsumentlobbygruppen Center of Auto Safety, till ANE.

– Det är en absurd idé vid den här tidpunkten med den teknologi och infrastruktur som finns tillgänlig och Teslas fullständiga ovilja att erkänna sina misstag, fortsätter Levine.”
Goda nyheter för alla som jobbar som chaufförer, blir inte lätt att bli av med dem. Enklare att åka till Mars? Du kanske kan ha video iof i fordonet med 5G och en operatör som sköter många fordon.
Är viljan att slippa styra sitt fordon så stark att Du kan tänka dig att vem som helst, var som helst är bättre än att köra själv?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Artikel i media

Inlägg av heldiggrisen »

När jag har Elons tankesätt i bakhuvudet när jag läser hans visioner kring självkörande fordon, och resor till Mars etc. så förstår jag honom mycket bättre
58D215EA-CCE7-448E-AC84-9F6055A28C46.jpeg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Liten artikel i dagens sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-22/t ... -fortsatta
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Rubiks »

Teslaspolen skrev:
Om inte annat så lär snö i alla dess olika former vara ett visst problem här uppe hos oss.
Vatten kan anta 9 olika fasta former så mer än 9 olika former av snö behöver inte AIn hantera. Om fröken Smilla kan skaffa en känsla för samtliga av dessa nio borde Teslas dator kunna det också :lol:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Rubiks skrev:
Teslaspolen skrev:
Om inte annat så lär snö i alla dess olika former vara ett visst problem här uppe hos oss.
Vatten kan anta 9 olika fasta former så mer än 9 olika former av snö behöver inte AIn hantera. Om fröken Smilla kan skaffa en känsla för samtliga av dessa nio borde Teslas dator kunna det också :lol:
Jag trodde det var 8. "Ice-9" var väl påhittad av Kurt Vonnegut?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Kriper »

Musk inblandad i kuppen mot Evo Morales i Bolivia påstår en del av media.

https://electrek.co/2020/07/26/tesla-el ... AqfpqTwA_I

Aktuellt fokus fyller på.

https://aktuelltfokus.se/elon-musk-vi-g ... 8PF92UInQQ

Hur kan man hitta vettig information i denna polariserade fråga?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jag visste inte att Bolivia hade stora nikelgruvor? Det är ju inte litium som är bristvaran för batterier. Litium är ju en av de vanligaste förekommande metallerna och Elon Musk har gjort det tydligt att det är brist på nickel för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar